Kaivan tämän ikivanhan keskustelun esiin koska se on mielenkiintoinen ja minulla on mielestäni jotain sanottavaa aiheesta. Ekaksi voisin ehkä lainata itseäni asiaan täysin liittymättömässä ilmarikeskustelussa: "ymmärtäminen on ehkä maailman väärinymmärretyin sana". Ei siis siksi, että sitä käytettäisiin väärin vaan siksi että se voi tarkoittaa niin monta eri asiaa. Jopa samassa asiayhteydessä. "En ymmärrä musiikkia" voi tarkoittaa vaikka mitä.
Ekana reaktionani tän ketjun otsikkoon ehkä tuli hieman saivartelevakin "musiikin rakastaminenhan on sen ymmärtämistä" -ajatus. En siis välttämättä näkisi niitä edes eri asioina. Ei musiikissa ole muuta ymmärrettävää kuin se että pitääkö siitä vai ei. Ainakin populaarimusiikissa lienee tärkeintä se, syntyykö musiikkiin tunneside. Jos syntyy, on ymmärtänyt kaiken mitä tarvitsee ymmärtää. Musiikin rakastamisen ja ymmärtämisen voi ajatella samaksi asiaksi.
Sitten voi tietysti puhua musiikin teoreettisesta ymmärtämisestä tai sen ymmärtämisestä sosiaalisessa kontekstissa. Tai oman kulttuurin musiikillisen kielen ymmärtämisestä. Meidät kaikki on kasvatettu tiettyyn, rajattuun käsitykseen siitä mitä musiikki on. On täysin kulttuurisidonnaista, jopa yksilöllistä, millaiset äänet mielletään musiikiksi. Jokainen musiikkia kuunteleva ihminen ymmärtää sitä jollain tasolla, koska muuten se kuulostaisi pelkältä melulta. Noise-artisti Merzbow taisi joskus sanoa että melu kuulostaa hänestä musiikilta ja Britney Spears melulta.
Sitten on vielä musiikista pitäminen ja sen rakastaminen erikseen. Pidän hyvin monenlaisesta musiikista, mutta rakastan vain suhteellisen harvoja teoksia. On esimerkiksi paljon länsimaisen populaari- tai korkeakulttuurin ulkopuolella tehtyä musiikkia, josta pidän, vaikka olenkin ihan pihalla niistä sosiaalisista ja "taideteoreettisista" lähtökohdista joista se on tehty. En oikein usko että voin rakastaa muuta kuin länsimaalaista musiikkia, koska länsimainen estetiikantaju (tai ylipäänsä "estetiikan" käsite) on kasvanut niin syvälle minuun. Mutta voin kyllä pitää siitä ja
yrittää ymmärtää.
Rakastan esimerkiksi
John Cagen musiikkia, vaikka en ymmärrä musiikin teoriasta mitään. Olen kuitenkin omaksunut länsimaisen musiikkikäsityksen sen verran kokonaisvaltaisesti (mutta kriittisesti), että ymmärrän muutenkin kaiken sen mitä vastaan Cage teoksissaan kapinoi. Joku Schönberg ehkä menee multa yli hilseen koska hän (kärjistäen) kapinoi taidemusiikin sisällä sen vallitsevia lakeja vastaan. Cage kapinoi koko länsimaista musiikkikäsitystä vastaan, joten sitä ymmärrän jotenkin intuitiivisesti, vaikka en osaakaan teoreettisella kielellä selittää mikä hänen sävellyksissään on niin radikaalia.
Toisenlainen esimerkki on ehkä lukemattomat elektronisen tanssimusiikin genret. Voisin kyllä pitää tuosta "aivottomasta jumputuksesta" pelkän kotikuuntelun perusteella (joskin se on aika vaikeaa niiden kaikkein monotonisimpien genrejen kuten psytrancen kohdalla), mutta olen oppinut ymmärtämään/rakastamaan sitä tanssimisen kautta. Avainkokemus on ehkä ollut sen "aivottomuuden" hyväksyminen: koen tanssimusiikin kehollisesti, en älyllisesti (vaikka keho ja mieli ovatkin oikeasti toisistaan erottamattomissa). Mutta tanssimusiikkia ei mielestäni voi ymmärtää tanssimatta (mutta pitää siitä voi). Siis en kyllä tanssi enää pahemmin, mutta tanssimisen kokemus on muuttanut pysyvästi tapaani kokea tanssimusiikki. Lähdin tähän esimerkkiin tosin ehkä vähän mustavalkoisesta ennakko-olettamuksesta: siitä että tanssimusiikilla olisi vain tanssimisen funktio, vaikka niitä voi olla oikeasti useampia samanaikaisesti.
Muksu kirjoitti:Tai mikä vielä parempaa - opetella pitämään se päällä mutta nauttia silti siitä ensisijaisesta kuulemasta eli musiikin välittämästä tunteesta.
Näin mulle ainakin on käynyt. Kun vähän opiskelin musiikintutkimusta niin aivoni jäivät pysyvästi johonkin tilaan jossa kuuntelen musiikkia toisin kuin aiemmin. Analyyttisemmin, ja ehkä jollain tapaa etäisyydenkin päästä. MUTTA samanaikaisesti pystyn silti kokemaan musiikin subjektiivisena tunne-elämyksenä. Se on aika jännä rinnakkaiskokemus, jonka myötä tuntuu että saan musiikista yhä vain enemmän irti kuin nuorempana. Tanssiesimerkkiä jatkaen osaan päästää irti estoista ja tanssia, mutta samalla kuunnella musiikkia myös analyyttisesti.
Enkä minä siis tosiaan musiikinteoreettisesti ymmärrä yhtään mitään, mutta musiikin sosiaalisesta ja kulttuurisesta puolesta tiedän ehkä jotain mikä avaa itselleni vierasta musiikkia. Kuunteluani tuntuu muutenkin luonnehtivan nykyään pyrkimys ymmärtää kaikkea. Yritän opetella pitämään musiikista joka on vierasta ja vastenmielistä. Se on tietenkin vain tavoite, jota on mahdoton saavuttaa. Mutta kaikki musiikki on minusta ainakin mielenkiintoista, jos ei muuta. Vaikka joku biisi kuulostaisikin minusta kauhealta, on jännittävää ajatella että jonkun mielestä se oikeasti on parasta mitä koko maailman musiikeilla on tarjottavanaan.
Kuuntelen siis monenlaista musiikkia: sellaista jota ymmärrän/rakastan, sellaista josta pidän ja sellaista joka on kiinnostavaa. Ehkäpä se tärkein oppitunti jonka olen Cagea kuuntelemalla ja lukemalla oppinut, on se että ei ole oikeastaan niin tärkeää pidänkö kuulemastani kun se on kuitenkin aina vähintäänkin kiinnostava kokemus.
En nyt tarkoittanut tällä sitä että tämä oma tapani kuunnella olisi muita parempi. Minä saan musiikista enemmän irti kuuntelemalla sitä analyyttisesti ja lukemalla runsaasti taustatietoja, mutta se on vain yksi tapa kuunnella/ymmärtää/rakastaa musiikkia. Musiikin ymmärtäminen tarkoittaa joka ihmiselle eri asiaa.