Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja Deni » La 16 Loka 2010 14:04

Mä olen nykyään tykännyt niistä viipaloiduista ruisleivistä mitä kaupasta saa, ainakin parilla merkillä on ihan hyvänmakuista leipää ilman turhaa höttöä. Mutta ymmärrän kyllä L-S:n närkästyksen, sitä ihan oikeaa ruislimppua ei täältä päin saa mistään. Jossain vaiheessa muistaakseni Fazerilla oli sellainen "oikea" ruisleipä myynnissä, mihin ei oltu käytetty kuin ruisjauhoja, vettä ja suolaa, mutta eipä niitäkään ole enää missään näkynyt.

Sellaista leipää, jota mun äiti tekee, ei saa kaupasta, ja se on harmi. Yritin joskus tehdä itsekin mutta se näköjään vaatii leivinuunin, sähköuunissa tulee vaan kovaa ja sisältä raakaa, eikä mistään limpusta voi haaveillakaan. Okei, vikaa voi olla myös leipojassa, mä pelkään että sukupolvien mittainen ruisleivän tekotaito katkeaa mun kohdallani. Myös sitä kunnollista rieskaa mä ikävöin ihan hirveästi, kaupasta saa vaan kaiken maailman vehnäjauholätysköitä eikä ohrarieskaa ollenkaan. Ei varsinkaan sellaista hiukan sitkasta ohutta leipää, mikä olisi niin ihanaa juuston kanssa...

Pohjanmaa. :huoh:
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja skray » Su 17 Loka 2010 15:21

marenkienkeli kirjoitti:Ollaan Pojan kanssa monesti syöty viime aikoina kanan tai sein lisukkeena omatekoista kasvispyttäriä. Se sisältää pari porkkanaa, 1-2 sipulia, kaalia sekä herneitä tai muita pakastevihanneksia. Paprikajauhetta, mustapippuria (joskus soijakastiketta. Ei enää kovin usein, kun siinä on niin tuhottomasti suolaa.) ym. mausteeksi.

Kuulostaa niiiin hyvältä. :kuola:
Lisätäänkö paistinpannulle kunnolla öljyä vai mitä, ettei se ruoka kärvähdä tai pala pohjaan?
Voisin nimittäin kokeilla jotain tuollaista lisuketta joku päivä.. :raps:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 17 Loka 2010 18:37

Mää sain tänään etelä-afrikkalaisen päivällisen. Kämppiksen etelä-afrikkalaiset kaverit kävivät eilen kokkailemassa, ja kokkailivatkin reilusti niin, että syötävää jäi tällekin päivälle. Oli hyvää!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 20 Loka 2010 21:16

skray kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Ollaan Pojan kanssa monesti syöty viime aikoina kanan tai sein lisukkeena omatekoista kasvispyttäriä. Se sisältää pari porkkanaa, 1-2 sipulia, kaalia sekä herneitä tai muita pakastevihanneksia. Paprikajauhetta, mustapippuria (joskus soijakastiketta. Ei enää kovin usein, kun siinä on niin tuhottomasti suolaa.) ym. mausteeksi.

Lisätäänkö paistinpannulle kunnolla öljyä vai mitä, ettei se ruoka kärvähdä tai pala pohjaan?

Ei sitä nyt ihan hirveitä määriä tarvitse laittaa. Pikkuisen enemmän kuin normaalisti sipulia paistettaessa. Avainasemassa on miedohkoilla lämmöillä hauduttaminen. :)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Ke 20 Loka 2010 21:45

marenkienkeli kirjoitti:
skray kirjoitti:

Ei sitä nyt ihan hirveitä määriä tarvitse laittaa. Pikkuisen enemmän kuin normaalisti sipulia paistettaessa. Avainasemassa on miedohkoilla lämmöillä hauduttaminen. :)

Ok, pitääkin kokeilla. :raps:
skray

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 20 Loka 2010 22:02

Tykkääkste narskujuustosta? :keijo: Sanoin taaperona leipäjuustoa narskujuustoksi, kun se narksuu suussa, ju nou? :keijo:

Tykkään nakella sitä salaattiin fetojen ja muiden etelän hömpötysten sijaan, ja jälkiruokana, mikrossa esim. tovi ja päälle lakkahilloa tai yllättävän hyvin toimivaa aprikoosimarmeladia, oijoi. :hullu:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja skray » Ke 20 Loka 2010 22:57

shaana kirjoitti:Tykkääkste narskujuustosta? :keijo: Sanoin taaperona leipäjuustoa narskujuustoksi, kun se narksuu suussa, ju nou? :keijo:

Tykkään nakella sitä salaattiin fetojen ja muiden etelän hömpötysten sijaan, ja jälkiruokana, mikrossa esim. tovi ja päälle lakkahilloa tai yllättävän hyvin toimivaa aprikoosimarmeladia, oijoi. :hullu:

Täällä Pohjanmaalla sitä kutsutaan meidän piireissä ainakin vinkujuustoksi. :virne:
Vinkujuustoa voi syödä sellaisenaan suolan kanssa. Vähän kun ripottaa suolaa päälle, niin avot kuulkaa.

Sitä voi todellakin pilkkoa salaatin sekaan ja varsinkin viinirypäleiden, niin tummien kuin vaaleidenkin, kanssa se on niiiiiin hyvää. Silloin ei kannata laittaa suolaa. :tilt:

Jotkut väittää myös, että se on hyvää kahvin kanssa ja kerran maistoinkin niin, että join kahvia juuston päälle ja jopas se olikin ihan hyvää, vaikkei uskois.

Vinkujuusto. :sydän:
skray

ViestiKirjoittaja Purple » Ke 20 Loka 2010 23:10

Meillä sanotaan leipäjuustoa kotijuustoksi. Ilman muuta se käy kahvin kanssa, joko yksistään tai vielä parempaa lakkahillon kera. Ja tietty salaatit yms, mutta yksi parhaista tavoista on kesällä grillaten. Sinne vaan muiden mukaan ritilälle, kunhan pitää huolen ettei ole turhan kauan ja valu grilliin. Nammm.
Purple

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 20 Loka 2010 23:14

Meillä leipäjuusto on vaan leipäjuustoa. Sitä syödään kahvin kanssa, tai sitten uunissa paistettuna kerman ja hillojen (lakkojen) kanssa. Kahvin kanssa minä tykkään syödä sen niin, että palastelen köntin leipäjuustoa kahviin lillumaan ja mähkistymään, ja lusikoin palaset sieltä. Hyvvee, mutta masu menee rumpelipumpelille.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 20 Loka 2010 23:37

Juu narskujuusto ja vinkujuusto on tullut sanoina tutuksi, mutta itse käytin narskujuustoa enemmän ennen leipäjuusto sanaa.

Olettekos syönneet uunijuustoa? Sellaista ternimaidosta tehtyä. Laitetaan vain maito astiaan ja se uuniin paistumaan.
Sitten kanelin ja sokerin kanssa syömään :kuola:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja shaana » To 21 Loka 2010 08:36

@gen.fi kirjoitti:Olettekos syönneet uunijuustoa? Sellaista ternimaidosta tehtyä. Laitetaan vain maito astiaan ja se uuniin paistumaan.
Sitten kanelin ja sokerin kanssa syömään :kuola:

Oon! :kuola: En kyllä muista, millä nimellä sitä kutsuttiin, mutta se oli kyllä todella hyvää. Ternimaidosta saa myös maailman parhaat letut! :hullu:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja L-S » To 21 Loka 2010 12:24

Leipäjuusto :kuola:
Narsku- ja vinkujuusto ovat mulle uusia sanoja, toki hyvin kuvaavia. :tilt:
Se on tosiaan erinomaista salaatissa ja sellaisenaan ruoan lisukkeena. Oikeaoppinen tapa valmistaa jälkiruoka on kuitenkin laittaa leipäjuusto uuninkestävään vuokaan, päälle kuohukermaa ja ehkä vähän sokeria ja sitten niitä lakkoja ja uuniin epämääräiseksi ajaksi lämpenemään.

Sääli vain että leipäjuusto on aika kallista, sitä ei oikein kehtaisi ostaa vähän väliä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 29 Loka 2010 20:01

Uusi himokkini hiilarien vähentämisyrityksissä on viili auringonkukansiementen tai pellavansiemenrouheen kanssa. :kuola:
Pellavansiemenrouhetta ei kuulemma saisi syödä kuin 1-2 rkl päivässä kadmiumin takia, mutta auringonkukansiemenissä
ei mitään rajoituksia taida olla. Yksinään eivät siemenet ole niin himottavia, mutta viilin seassa rouskuu kivasti. :kuola:
Ja ovathan ne parempia välipaloja kuin aikaisemmat hiilarihimokkini riisikakut ja maissinaksut.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Galileo » La 30 Loka 2010 14:33

Shay kirjoitti:Uusi himokkini hiilarien vähentämisyrityksissä on viili auringonkukansiementen tai pellavansiemenrouheen kanssa. :kuola:
Pellavansiemenrouhetta ei kuulemma saisi syödä kuin 1-2 rkl päivässä kadmiumin takia, mutta auringonkukansiemenissä.

Auringonkukansiemenissä on rasvahapposuhde huono, jos pyrkii pitämään omega 6 ja 3 -suhteen tasaisena. Auringonkukansiemenissä suhde on 310:1.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11212&lang=fi
http://kuntoplus.fi/ravinto/ravinto-ja- ... svahappoja
http://karppaus.info/forum/viewtopic.ph ... &view=next
http://veteraaniurheilija.blogspot.com/ ... ega-6.html
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 30 Loka 2010 14:39

:friikki: Missä vaiheessa syömisestä on tullut rakettitiedettä?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Shay » La 30 Loka 2010 15:09

No, ostin mää kalanmaksaöljyä, joka tasaisi tilannetta, ja tarkoitus ois syödä jotain kalaa joskus useammin kuin ei koskaan...
On se tosiaan kumma miten esi-isämme pysyivät hengissä, kun eivät tienneet ravintosisällöistä mitään? :raps:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Pvi » La 30 Loka 2010 15:20

Luulen, että kaikkien meidän esi-isät ovat kuolleet. Eivät säilyneet hengissä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Triple H » Pe 26 Marras 2010 02:20

Mitenköhän kauan kana säilyy pakastimessa. Siis ostin suikaleita, pakastin ja unohdin.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 26 Marras 2010 10:44

Martat neuvoo, että siipikarja säilyy pakkasessa n. 3-6 kuukautta.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja theia » Pe 26 Marras 2010 10:46

Mun ihan pikkipikkiriikkisen haluttais sanoa, että tästä on jo keskusteltu.

Mut en sano, tietenkään.

:blah:

muks, miks toi hyniö toimi ei? :p
Viimeksi muokannut theia päivämäärä Pe 26 Marras 2010 11:47, muokattu yhteensä 1 kerran
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 26 Marras 2010 11:23

Kertaus on opintojen äiti. :keijo:
Edellisestä kyselykerrasta näyttäis olevan reilu vuosi, niin haitanneeko tuo. Ei täällä olla viesteihin hukkumassa.

Tuli muuten maukasta sapuskaa eilen, kun lohkoperunoiden kaveriksi täyttelin broilerin rintapalat sinihomejuustolla ennen paistamista. :kuola: Joskus aikaisemmin olen laittanut pestoa broilerin sisään, mutta se jäi maultaan jotenkin valjuksi. Millä muulla kannattais täytellä broilerin tissejä? Mieluusti myös kuulisin, jos on ehdottaa lohkopottuihin hyväksi havaittuja mausteyhdistelmiä. Tulee aina jumitettua tutuissa mauissa. Toinen on mustapippuri-suola-yrttiseos-combo ja toinen paprika-chili-suola, runsaassa määrässä ruokaöljyä pyöritettynä tottakai.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 26 Marras 2010 12:23

Lohkoperunoiden mausteista en osaa sanoa muuta kuin normaalit paprikajutut, mutta yksi hyvä vinkki on korvata osa öljystä sitruunamehulla. Tekee siis sellaisen seoksen, jossa on öljyä, sitruunamehua ja mausteita, ja sen sitten levittää perunoiden päälle. Tulee kevyempää ja hyvää. EIkä se sitruuna oikeastaan maistu ainakaan happamalta.

Broilerin rintafileen sisään laitetaan usein myös aurinkokuivattua tomaattia pieneksi silputtuna ja maun mukaista tuorejuustoa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 26 Marras 2010 12:40

Sitruunamehun laittaminen lohkoperunoihin kuulostaa niin jännältä, että sitä on ainakin pakko kokeilla. Sitruunaa on tullut käytettyä moneenkin juttuun ruuanlaitossa, mutta tuommoinen yhdistelmä ei ole käynyt mielessäkään. :)
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 26 Marras 2010 14:25

Chiliä, inkivääriä, mustapippuria, kurkumaa, korianteria ja valkosipulia.
Chiliä, inkivääriä, valkosipulia, korianteria, limettiä ja kookosmaitoa.
Chiliä, inkivääriä, tähtianista, viinietikkaa.

Lohkoille en oikein keksi mausteita, mutta kreikkalaisestajugurtista tulee hyvä valkosipulikastike niille.
2-3 ruokalusikallista jugurttia 2 valkosipulin kynttä (tai maun mukaan) tlk mustapippuria, tlk yrttisuolaa (tai puoli tavallista), tlk paprikajauhetta (ei välttämätön) ja hieman sitruunamehua.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja skray » La 27 Marras 2010 18:05

ätken laittaa tölkillisen mausteita kerrallaan ruokaan. :keijo:
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina