Selaimet

Selaimet

ViestiKirjoittaja melissa » Ti 17 Kesä 2008 01:01

Olen tässä koettanut vaihtaa Firefoxin Operaan, kun se tuntuu pelittävän hiukan sujuvammin.
Aika hyvin tätä selainta on saanut muokattua haluamakseni, mutta jotkut jutut vielä kaipaa säätämistä.
Tietävätkö kanssafoorumilaiset, että miten esimerkiksi hakukoneiden järjestystä saisi muokattua?
Entä saako hakupalkkiin kirjoitettuja tietoja mitenkään tallentumaan?
Lisäksi varmaan tyhmä kysymys, mutta miten Operan saa muutettua oletusselaimeksi?
Koetin muuttaa asetusta Windowsin Valitse käytettävät ohjelmat -jutulla, mutta eipä vaan toiminut.

Päätin sitten näköjään tälläkin foorumilla jatkaa kyselyäni tämän sorttisista jutuista. :friikki:
Tässä ketjussa voidaan kaiketi kuitenkin keskustella kaikesta selaimiin liittyvästä. :p
melissa

Re: Selaimet

ViestiKirjoittaja Walker » Ti 17 Kesä 2008 06:45

melissa kirjoitti:Olen tässä koettanut vaihtaa Firefoxin Operaan, kun se tuntuu pelittävän hiukan sujuvammin.

Mozilla on ilmoittanut Firefox 3:n virallisen julkaisupäivän. Päiväksi on valittu 17. kesäkuuta
Samalla Firefoxilla yritetään päästä ennätysten kirjoihin. Tavoitteena on rikkoa yhden päivän ennätys ohjelmalatauksissa. Tällaista ennätystä ei vielä ole Guinnessin ennätyskirjassa, mutta Mozilla yrittää luoda sellaisen Firefox 3:n avulla.

miten Operan saa muutettua oletusselaimeksi?

Opera auki, Työkalut valikko , Asetukset, lisäasetukset, "Tark. käynnistäessä, onko Opera oletusselain"
täppä päälle
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker

ViestiKirjoittaja wilsu » Ti 17 Kesä 2008 12:42

melissa kirjoitti:Aika hyvin tätä selainta on saanut muokattua haluamakseni, mutta jotkut jutut vielä kaipaa säätämistä.Tietävätkö kanssafoorumilaiset, että miten esimerkiksi hakukoneiden järjestystä saisi muokattua?

Tarkoitatko oletushakukonetta siinä yläpalkissa vai speed dialin hakukonetta, vai kenties jotain muuta? Ainakin tuota yläpalkkia (kuten aika montaa muutakin paikkaa) voi muokata klikkaamalla oikeaa nappia ja valitsemalla customize. Sieltä buttons välilehdeltä voi sitten drag&dropata haluamansa haun sinne palkkiin (ja oikeaa nappia ja valikosta voi poistaa ylimääräiset sieltä).

---

Itellä on ollut ongelmia tuon uuden Opera 9.5:n ja uTorrentin kanssa. Aluksi selain toimi hyvin, mutta kun erehdyin avaamaan tuon uTorrentin, niin selain ei enää näytä mitää sivuja (eikä myöskään mailien sisältöjä, otsikot kyllä näkyy). Ongelma säilyy yhä vaikka suljin uTorrentin, ja tätäkin viestiä sitten kirjoittelen edellisellä Operalla (9.27). Jos jollain on ideaa, mikä ongelma voi olla saapi ehdotella.
you've gotta call your own bluff
wilsu

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 18 Kesä 2008 03:08

No nyt voi osallistua Guinnessin maailmanennätyksen tekemiseen lataamalla Firefox 3 tänään 18.6. klo 19 mennessä täältä.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja melissa » Ke 18 Kesä 2008 17:02

Päivitin sitten sekä Firefoxin että Operan. Piti heti hankkia uusia teemoja ja tapetteja tilalle, kun ei nuo ulkonäköuudistukset miellyttäneet. :p

Tarkoitatko oletushakukonetta siinä yläpalkissa vai speed dialin hakukonetta, vai kenties jotain muuta? Ainakin tuota yläpalkkia (kuten aika montaa muutakin paikkaa) voi muokata klikkaamalla oikeaa nappia ja valitsemalla customize. Sieltä buttons välilehdeltä voi sitten drag&dropata haluamansa haun sinne palkkiin (ja oikeaa nappia ja valikosta voi poistaa ylimääräiset sieltä).

Tarkoitan, että kun luon jonkun hakutyypin, ne näkyvät hakuvalikossa siinä järjestyksessä kuin ne on siihen lisännyt.
Haluaisin hakukoneet aakkosjärjestykseen (kuten Opera näköjään automaattisesti järjestää kirjanmerkit, jotka puolestani haluaisin omaan tärkeysjärjestykseeni). Sitten on vähän harmi, kun osoitepalkkiin on kirjoittanut jonkun haun tyyliin "w YleX" eikä se säily selaimen muistissa vaan nuo haut pitää joka kerta kirjoittaa uudestaan. Pieniä juttuja, mutta mulle käyttäjänä tärkeitä. :virnu:
melissa

ViestiKirjoittaja ismo vaara » Ke 18 Kesä 2008 18:24

Toimiiko Firefox 3 selaimessa suomenkielinen oikoluku (dictionary) vai pitääkö odottaa hetken ennen kuin raaskii vaihtaa vanhan tuliketun uudempaan?
ismo vaara

ViestiKirjoittaja Walker » Ke 18 Kesä 2008 19:24

Itsellä on Firefox 3:ssa ominaisuus jonka haluan pois. Osoitekentästä ennakoiva syöttö pois,
tarjoaa kirjainmerkkien osoitteita. Ratkaisua tähän?
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 18 Kesä 2008 23:07

Walker kirjoitti:Itsellä on Firefox 3:ssa ominaisuus jonka haluan pois. Osoitekentästä ennakoiva syöttö pois,
tarjoaa kirjainmerkkien osoitteita. Ratkaisua tähän?

Ei taida olla, tosin siihen tottuu kyllä nopiasti :D

Mitä noihin hakukoneisiin niin avataan se hakukone laatikko, valitaan viimeisenä (pitäisi olla) muokkaa hakukoneita avautuu ponnahdusikkuna, jossa voi ihan drag and drop periaatteella (nappaa kiinni kohteesta, siirrä haluttuun kohtaan) vaihtaa järjestystä :wirne:

Suomenkielen oikolukua ei vielä ole (tai noh, ei ainakaan vielä minulle ole päivittynyt tähän)... se muuten varmaan selittää mahdolliset kirjoitusvirheetkin :raps: :wirne:

Tosin itsellä ollut käytössä jo Beta 3v5 vaiheesta asti, kun tuli käyttiksen mukana, eikä jaksanut vaihtaa, laiska kun oon. :sori:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja wilsu » Ke 18 Kesä 2008 23:11

melissa kirjoitti:Tarkoitan, että kun luon jonkun hakutyypin, ne näkyvät hakuvalikossa siinä järjestyksessä kuin ne on siihen lisännyt. Haluaisin hakukoneet aakkosjärjestykseen (kuten Opera näköjään automaattisesti järjestää kirjanmerkit, jotka puolestani haluaisin omaan tärkeysjärjestykseeni). Sitten on vähän harmi, kun osoitepalkkiin on kirjoittanut jonkun haun tyyliin "w YleX" eikä se säily selaimen muistissa vaan nuo haut pitää joka kerta kirjoittaa uudestaan. Pieniä juttuja, mutta mulle käyttäjänä tärkeitä. :virnu:

Hakuvalikon järjestystä voi käsittääkseni muokata search.ini -tiedostoa (löytyy Operan asennuskansion juuresta) muokkaamalla (ei kannata muokata kun selain on päällä). Ite olen laittanut tuonne Operan alapalkkiin, kun se ainakin 9.5:ssa tuolla alhaalla joka tapauksessa on, noita useimmin Googlen ohella käyttämiäni hakubokseja (wiki ja amazon). Itellä bookmarkit on omissa kansioissaan, jolla tavalla järjestystä voi hiukan muokata. Tosin kansiotkin Opera järjestää aakkosittain, mutta ovatpahan ainakin aihepiireittäin ojennuksessa.

---

Sain muuten Opera 9.5:n taas toimimaan, mutta jouduin asentamaan sen kokonaan uudestaan. Nyt en uskalla enää uTorrentia samaan aikaan sen kanssa avata. :huoh:
you've gotta call your own bluff
wilsu

ViestiKirjoittaja melissa » La 05 Heinä 2008 01:28

Ka. Piti oikein tähän ketjuun tulla kertomaan, että tajusin vihdoin, miten Operan kirjanmerkit saa haluamaansa järjestykseen. Kirjanmerkkien Näytä-valikostahan tuo vaihtoehto löytyi. Helpointa ikinä. :hullu: Tosin ehdin jo tykästyä tuohon aakkosjärjestykseen. :virne:

Onko muuten hajua, miten noita faviconeita saa vaihdettua? Jostain syystä selain näyttää esim. forden kohdalla YouTuben kuvakkeen, ja tuo vaivaa mua. Hakukoneiden kaikki ikonit taas ei näy.

Jep, oon tosi pedantti tapaus. :p

Jos kokeilis välillä taas Firefoxia, vaikka Operassa monia hyviä ominaisuuksia onkin.
melissa

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 09 Heinä 2008 23:11

LiveClick lisäosa päivittyi Firefox 3 kuosiin, feedilistalla vihdoinkin järjestys :pomppuhymy:

Enää puuttuu oikoluku, ja sekin tulnee jo kohta :sydän:
Yabba

ViestiKirjoittaja melissa » Su 21 Syys 2008 14:14

Onkos täällä väki kokeillut Chromea?

Mä kun tunnun aina löytävän jotain ongelmia jokaisesta selaimesta - tällä kertaa en vaan millään saanut Adoben Flash Playeriä Firefoxiin asennettua - niin tulee etsittyä vaihtoehtoja. Ainakin nopeelta vaikuttaa toistaiseksi.

edit: Jaaha, multimediailmoituksissa oltiinkin selaimesta jo keskusteltu. :p
melissa

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 21 Syys 2008 14:42

melissa kirjoitti:Mä kun tunnun aina löytävän jotain ongelmia jokaisesta selaimesta - tällä kertaa en vaan millään saanut Adoben Flash Playeriä Firefoxiin asennettua - niin tulee etsittyä vaihtoehtoja. Ainakin nopeelta vaikuttaa toistaiseksi.

Firefoxin vanha ja kiukkuisen pysyvä bugi, se pitää asentaa manuaalisesti aluksi ladata se täältä (Tosin kannattaa tarkistaa että se tunnistaa käyttöjärjestelmäksi Windowsin, itselläni kun tuo linkki avautuu linux ajuriin) ja sitten sulkea selain ja klikkailla asennus tiedosto eli jotakin.exe lävitse työpöydältä (tai minne lataukset tallentuvatkaan). :virne: Linuxissa riittänee että asenna/poista sovelluksia ohjelmasta asentaa flash plugin ja uudelleenkäynnistää selaimen.

Chrome vaikutti sitä testattaessa ihan pätevältä selaimelta, mutta itseäni siinä vain närästää se, että ei oikein mielellään asentele koneelle mainosohjelmia. Mainosohjelmia jotka kaupanpäälisiksi lähettävät suurinpiirtein kaiken siihen syötetyn tiedon eteenpäin googlelle, mutta se minun mielipiteestäni :virne:
Yabba

ViestiKirjoittaja Sippura » Su 21 Syys 2008 14:45

Duuniläppäri päivitettiin edellisviikolla uuteen ja siinä on edeltäjänsä tavoin
selaimena IE (joojo, ei saa nauraa!). En nyt muista/tiedä mikä versio tuossa
on, mutta näemmä siitä puuttuu ominaisuus että voisi avata uuden välilehden.
Kokonaan uuden ikkunan saa avattua, muttei pelkkää välilehteä. Ihattyhmää :(
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja melissa » Su 21 Syys 2008 14:47

Yabba kirjoitti:
melissa kirjoitti:Mä kun tunnun aina löytävän jotain ongelmia jokaisesta selaimesta - tällä kertaa en vaan millään saanut Adoben Flash Playeriä Firefoxiin asennettua - niin tulee etsittyä vaihtoehtoja. Ainakin nopeelta vaikuttaa toistaiseksi.

Firefoxin vanha ja kiukkuisen pysyvä bugi, se pitää asentaa manuaalisesti aluksi ladata se täältä (Tosin kannattaa tarkistaa että se tunnistaa käyttöjärjestelmäksi Windowsin, itselläni kun tuo linkki avautuu linux ajuriin) ja sitten sulkea selain ja klikkailla asennus tiedosto eli jotakin.exe lävitse työpöydältä (tai minne lataukset tallentuvatkaan). :virne: Linuxissa riittänee että asenna/poista sovelluksia ohjelmasta asentaa flash plugin ja uudelleenkäynnistää selaimen.

Arvaapa vaan, kuinka monta kertaa olen tuota asennusta yrittänyt, tuloksetta. :huoh:
Ensin asennus onnistui vain Operalle (Operassa puolestaan tökki se, etten saanut videoita pyörimään fullscreen-tilassa), Operan poistamisen jälkeen plugin ei asentunut enää minnekään.
Koetin tiedostoja siirtää manuaalisestikin, mutta eipä vaan videot lähde pyörimään.
melissa

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 21 Syys 2008 15:35

melissa kirjoitti:Arvaapa vaan, kuinka monta kertaa olen tuota asennusta yrittänyt, tuloksetta. :huoh:
Ensin asennus onnistui vain Operalle (Operassa puolestaan tökki se, etten saanut videoita pyörimään fullscreen-tilassa), Operan poistamisen jälkeen plugin ei asentunut enää minnekään.
Koetin tiedostoja siirtää manuaalisestikin, mutta eipä vaan videot lähde pyörimään.

Hmmm... Ei ole flashblock extensioniakaan vahingossa asennettu? Eli kyseessä on lisäosa, joka estää flash-ohjelmien toimimisen sivustoilla (hyvin käytännöllinen aina välistä), vähän niin kuin adblock plus estää mainokset :virne:

Kokeileppa vielä kerran, alusta asti (lataa tiedosto, sulje selain, asenna), koska meillä oli jokin aika sitten samankaltainen ongelma, mutta se on korjaantunut (tosin en tiedä miten :pepsodent:) ja muista sulkea kaikki selainikkunat ennen kuin asennuksen suoritat. Ja varmimmin toimivan flash-ajurin saa, kun menee jollekkin sivustolle (jossa flashiä tarvii) ja seuraa sitä asenna puuttuva plugi linkkiä.
Yabba

ViestiKirjoittaja melissa » Su 21 Syys 2008 15:50

Olen jankannut tuota uninstall- ja install-rumbaa aika kauan. :virne:
Lisäosista ei löydy Flashin blokkaajaa, Troubleshootin kaikki kohdat rekisterin sörkkimistä myöten on käyty läpi, mutta ei vaan asennu.
Pitänee vaan IE:llä katsoa nuo Comedy Centralin videot. Operaan tuo plugin mielellään asentuu, mutta siinä tosiaan vaivaa se, etten saa tuota koko ruudun näyttöä toimimaan.

Haluaisin kyllä asentaa tähän koneelle koko XP:n uudestaan, sen verran näitä tökkiviä juttuja tuntuu aina löytyvän. :hullu:
melissa

ViestiKirjoittaja Galileo » Ma 22 Syys 2008 08:10

Sippura kirjoitti:Duuniläppäri päivitettiin edellisviikolla uuteen ja siinä on edeltäjänsä tavoin

Päivitä se uudempaan versioon?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 22 Syys 2008 17:48

Galileo kirjoitti:
Sippura kirjoitti:Duuniläppäri päivitettiin edellisviikolla uuteen ja siinä on edeltäjänsä tavoin

Päivitä se uudempaan versioon?

Ei onnistune, jos on xp ja siinä rajoitetut käyttäjäoikeudet, ei siinä että vistassakaan, tosin siinähän IE7 tulee vakiona :virne: Tai siis, ei pitäisi onnistua, tosin sehän ei ole näissä tapauksissa aina niin validia :piru:
Yabba

ViestiKirjoittaja Sippura » Ti 23 Syys 2008 07:39

Yabba kirjoitti:
Galileo kirjoitti:Päivitä se uudempaan versioon?

Ei onnistune, jos on xp ja siinä rajoitetut käyttäjäoikeudet

Päivittäminen vaatii admin-oikeudet, täytyy nykiä mikrotukea hihasta jos vaikka
päivittäisivät IE:n uudempaan. Rassaa kun välillä on 5 eri ikkunassa selain auki
kun pitää hakea jotain työjuttuja (ja muutenhan en siis nettiä töissä käytäkään :tp: )
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 23 Syys 2008 09:28

Sippura kirjoitti:
Yabba kirjoitti:
Galileo kirjoitti:Päivitä se uudempaan versioon?

Ei onnistune, jos on xp ja siinä rajoitetut käyttäjäoikeudet

Päivittäminen vaatii admin-oikeudet, täytyy nykiä mikrotukea hihasta jos vaikka
päivittäisivät IE:n uudempaan. Rassaa kun välillä on 5 eri ikkunassa selain auki
kun pitää hakea jotain työjuttuja (ja muutenhan en siis nettiä töissä käytäkään :tp: )

Tuli mieleen, onnistuuko ff:n asennus? Koska ainakin meillä on koulussa opiskelijoilla rajoitetut oikeudet, mutta koneessa on kaksi asemaa (c: ja d:) joista toiseen ei (jostain syystä) ole tajuttu laittaa kieltoja, joten ff:n asennus onnistuu d:-asemaan (pitää vain olla kirjoitusoikeus):

1. Avataan d ja luodaan sinne uusi kansio, vaikka ff
2. Avataan asennusohjelma
3. Valitaan "edistynyt asennus" (tai mikä onkaan, kuhan ei se perusasennus)
4. Muutetaan asennuspolku c:/program files/firefox => d:/ff
5. viedään asennus loppuun
6. ff pyörii ja voi hyvin :virne:

Sitä en sitten tiedä, kuinka myönteisesti mikrotuki tähän ratkaisuun suhtautuu :piru:
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 13 Elo 2010 11:42

Harkitsen nyt jostain syystä selaimen vaihtoa. En oikeastaan edes tiedä miksi. Ehkä yksi syy on, että facebookin chat ei toimi enää firefoxissa, ja tarvetta olisi. Saako muilla selaimilla blokattua mainokset yhtä tehokkaasti kuin Firefoxilla?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 13 Elo 2010 11:57

Operassa on valmiina suodatus jolla voi blokkailla sitä ja tätä. Mieliselaimeni.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 13 Elo 2010 13:46

Operaa käyttänyt jo useamman vuoden.
Muuten tykännyt kyllä, mutta joskus tulee ongelmia joissain javaa käyttävissä sivuissa.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 27 Joulu 2010 13:07

Vaihdoin selaimeni Operaan :keijo:

Voipa olla, että kun taidot ei riitä niin olen täällä monkumassa ohjeita.
Ainakin näin alkuun on todettava, että miellyttävämpi kuin tulikettu. Miksiköhän olen alunperinkään sortunut kettuun, kun Operaa tuli käytettyä silloin joskus :sori:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

Seuraava

Paluu Multimedia