Potkut seksuaalisen suuntautumisen takia?

Re: Potkut seksuaalisen suuntautumisen takia?

ViestiKirjoittaja pampula » Pe 03 Loka 2008 14:42

Anteeks mutta mä vaan repeilen täällä ääneen kun luen noita juttuja :rotflmao:

Siis eihän se mikään yllätys varmaan kenellekään ole, että noin ajattelevia ihmisiä löytyy paljon, mutta että ne ovat noin tyhmiä, että tulevat mielipiteidensä kanssa esiin, on sen sijaan yllättävää. Ja on minusta hyvä, että tulevat, sillä avointa syrjintää on jotenkin helpompi käsitellä kuin "kaappisyrjintää", josta on hankala saada millään tavalla otetta.

"Yle valjastetaan lesbojen asialle"... Anna mun kaikki kestää... :virne:

No joo. Jos ollaan vakavissaan niin tää keskustelu on kyllä nyt tosi hyvä käydä. Ehkä tästä tulee taas jonkinlainen sysäys eteenpäin.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja Kati » Pe 03 Loka 2008 14:54

Sippura kirjoitti:Tietäähän sen, että on ihmisiä jotka näin ajattelee, mutta että oikein kehtaa mielipiteensä radion haastattelussa laukoa.

Pöllämystynyt lausunnoista olen minäkin ja pelkäänpä, että lisää näitä tullaan saamaan. MrSmithin linkittämäkin on vain alkusoittoa.

Ja sitten tavallaan - nämä ihmiset sentään sanovat mielipiteensä suoraan. Telanne ei sano. Hän yrittää nyt jo kolmatta päivää venkoilla ties millä selityksillä ja selityksenvaihdoilla.

muokkaa
Pampula antoi tälle nimenkin, kaappisyrjintä.

Aiemmin kirjoitin, että Telannetta taitaa kiusata se, että hänen oletuksensa puolison sukupuolesta meni metsään.
Maxin linkittämä juttu vahvistaa tätä.
-On luonnollista, että kun on kysytty ja aloitetaan keskustelu, että hänellä on perhe niin eihän silloin voi lähtökohtaisesti olettaa muuta kuin että puhutaan miehestä.

Ai eihän silloin voi lähtökohtaisesti olettaa muuta? Kuule, voi. Ja pitääkö jotain olettaa. Puoliso ja kaksi lasta, sen pitäisi riittää.
Olisikohan aika päivittää perhekäsityksiä? Perhe ei ole aina ja välttämättä mies, nainen, kaksi lasta ja koira.

Pampulan kanssa ajattelen aika samalla tavalla tuosta suvaitsemisesta.
Pampula sanoi, että
vihaan muuten yli kaiken sanaa suvaita; mie en ainakaan halua että joku joutuu ihan oikein varta vasten "suvaitsemaan" minua tai tyttöystävääni.

Ihan jo ajatuksena suvaitsevaisuus on jotenkin kumma. Ikään kuin joku voisi katsoa olevansa niin paljon toisten yläpuolella, niin paljon "parempi" että hän hyvässä hyvyydessään voi oikein suvaita muiden olemassaolon, yhdessäolon tai vaikkapa rodun. Siihen sisältyy joku kiero ajatus siitä, että sallin teidän olla olemassa, kunhan nyt ette ihan mahdottomiksi ryhdy.
Jos joku paremman sanan keksii, kuulen mielelläni.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 03 Loka 2008 15:02

Ja tähän väliin aivan jotain muuta, eli Fiktiivisiä keskusteluja-blogin fiktiivinen keskustelu Lapin Kansan päätoimittajan kanssa :keijo:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 03 Loka 2008 15:31

Kati kirjoitti:Jos joku paremman sanan keksii, kuulen mielelläni.

Omasta mielestäni parempaa sanaa ei tarvita. Muutenkin sellainen "me valtaväestö ja ne vähemmistöt" -jaottelu puistattaa mua. Kaverinikin, joka sattuu olemaan homo, on kertonut, että häntä ärsyttää sellainen erityisasemaan laittaminen: toiset reaktiot ovat vihamielisiä tai vähintäänkin ennakkoluuloisia, kun taas toiset menevät aivan äärimmäisyyksiin tässä "suvaitsemisessaan". Hetero, homo, lesbo - entä sitten? Samalla viivalla me ihmisinä kaikki seisomme, eikä ainakaan tietääkseni seksuaalinen suuntautuminen vaikuta kenenkään työkykyyn. Tämän samanarvoisuuden pitäisi myös käytännössä näkyä. Nimenomaan pitäisi.

Keskustelin asiasta erään tuttavani kanssa, ja hän oli sitä mieltä, että Lapin Kansan kanta on hyvin ymmärrettävä: ollaanhan pohjoisessa paljon vanhoillisempia kuin etelässä.

Ymmärrettävää? Miten tämä vielä 2000-luvulla on muka ymmärrettävää?

Eivätkö juuri sellaiset teot, kuin esimerkiksi Korhosen pestaaminen kykyjen - ei seksuaalisen suuntautumisen - perusteella voisi avata ihmisten silmiä ja luoda tasa-arvoisempaa tulevaisuutta? Jos aina pelätään, miten mahtavatkaan läpeensä vanhoilliset fundamentalistit suhtautua mihinkin asioihin, ei mitään parannusta tilanteeseen voikaan odottaa.

"Me" ja "ne". Aina edelleen. Vaikka kukaan ei oikeastaan tiedä, miksi. Tästä nimenomaisesta aiheesta itse asiassa olen ajautunut riitaan erään kotikuntani papin kanssa... Saman papin, joka minut aikoinaan ripille päästi.

---

Seppo Lohi, valtaenemmistön oikeuksien puolesta. :friikkipeukku:
Maija

ViestiKirjoittaja Kati » Pe 03 Loka 2008 16:11

Maija kirjoitti:
Kati kirjoitti:Jos joku paremman sanan keksii, kuulen mielelläni.
Omasta mielestäni parempaa sanaa ei tarvita. Muutenkin sellainen "me valtaväestö ja ne vähemmistöt" -jaottelu puistattaa mua.
Kun asian pukee näin, olen täsmälleen samaa mieltä.
Mutta. Niin kauan aikaa kun näistä jaotteluista joudutaan julkisuudessakin puhumaan - toivottavasti ei kauan, luulen kuitenkin olevan toisin - tarvittaisiin joku sana kuvaamaan sitä yhteiseloa, jossa jaottelua ei ole. Sellaista kaipaan. Nythän puhutaan suvaitsevaisuudesta, joka henkkoht sanana tökkii.

Kaipaan sellaista sanaa myös ihan ammatillisesti. Jotain, joka veisi pois sen toiset sallivat toisten olla ja elää -sävyn.

Kanssanisäkäs erosi kirkosta hermostuttuaan viimeisimpään homoliittojen siunauksesta syntyneeseen homous ei ole jumalan tahto -vänkäämiseen.
Olisiko tässä tapauksessa tarpeeksi syytä erota koko yhteiskunnasta?
Kati

ViestiKirjoittaja pampula » Pe 03 Loka 2008 22:01

Joo, suvaitsevaisuudella on kyllä nykyään jotenkin aika ikävä klangi. En tiedä - johtuneeko omasta vanhemenemisesta vaiko yhteiskunnan muutoksesta, mutta jotenkin vielä joitakin vuosia sitten miusta tuntui ihan ookoolta puhua suvaitsevaisuudesta. Nyt se kuulostaa jotenkin... vanhanaikaiselta, ysäriltä. Jotenkin ajattelis, että yhteiskunnan olisi pitänyt monen ihmisryhmän (homot, rotuvähemmistöt, vammaiset...) suvaitsemisesta edetä jo "seuraavalle tasolle", mikä olisi varmaan jotenkin sellainen, että ketään ei tarvitsisi erikseen keskittyä "sietämään", vaan että moninaisuus olisi jo arkea, rutiinia.

Mutta niin. Kyllä mulla ainakin on itselläni vielä paljon asioita, joissa mun pitää skarpata ja opetella, että osaisin olla luonnollinen ja ns. hyväksyvä. En koe, että osaisin käyttäytyä riittävän luonnollisesti esim. vammaisten kanssa, koska olen ollut vammaisten kanssa tekemisissä todella vähän. Ja kun sanon tämän ääneen, niin joku varmasti ajattelee minusta ihan samoin kuin minä ajattelen jostain Seppo Lohesta. (Lohista?) Että miten tuo voi olla noin idiootti, että sanoo tuon vielä ääneenkin!

Kaikenlaisia kaskuja olisi kyllä mielessä tähän suvaitsevaisuuteen liittyen. Yksi niistä positiivisista kokemuksista oli, kun alotin ekaa päivää koulussa ja siinä sitten luokan ja open kesken esiteltiin itsemme. Opettaja (joka on ihan tosi mahtava tyyppi) ihmetteli, että miksi olen muuttanut yhtäkkiä ihan toiselle puolelle Suomea, että "onko sulla poikaystävä täällä?" Sanoin että "itseasiassa tyttöystävä", josta opettajan hämmästyneen sekaisesti riemastui: "Mahtavaa!! Onneksi olkoon!! Hienoa!!!" Se oli jotenkin niin vilpitöntä :D Kaikesta huomasi ettei tyyppi ollut hirveesti ollut vastaavissa tilanteissa, ja että se yllättyi. Mutta vaikka reaktio oli hassu ja nauratii muita luokkalaisia, niin kaikesta kuitenkin paistoi ystävällisyys ja toisen kohtaaminen sellaisen kuin se on - vaikka se toisikin itselle yllätyksiä.

Tuollaisia kohtaamisia haluaa elämässä lisää, ja toivon että itsekin pystyisin olemaan monessa asiassa kuten tuo opettajani.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 04 Loka 2008 14:16

Mr. Smith kirjoitti:
"Yleisradion uutiset eivät saa lestadiolaisilta kiitosta. Niissä todettiin Lapissa oltavan "pimeyden ytimessä", kun homo- ja lesbosuhdetta ei hyväksytä.

Onko Yleisradion uutisissa todella todettu, että Lapissa ollaan "pimeyden ytimessä"? Tuohan olisi todella loukkaus kaikkia lappi- ja lappalaisia kohtaan.

--

Mielestäni voidaan nähdä myös, että ns. "suvaitsevaisuus" olisi kuitenkin lisääntynyt. Esimerkkinä vaikkapa se, että välttämättä kaikki eivät koskaan edes mene enää kaappiin, joten sieltä ei myöskään tarvitse tulla pois.

Jos sanasemantiikassa liikutaan, niin myös tämä "suuntautuminen" on joskus vähän kyseenalaisen tuntuinen. Voidaan helposti sanoa, että sukupuoli on mies tai nainen, mutta sitten ei ole oikein sanaa tuolle... jolle ei ole sanaa. Facebookissa lukee siinä kohtaa "Interested in". Facebookissa muuten kysytään paljon näitä laittomia kysymyksiä! Facebook oikeuteen! :kauhistunut:

--

Muuten mietiskelin, että mitäs muita kysymyksiä on, joihin yleensä työhaastattelussa valehdellaan:

Oletko yhteistyökykyinen?
Tuletko toimeen ryhmissä?
Onko sinulla monipuoliset ATK-taidot? (Kyllä, Pasianssi ja Miinaharava :D )
Teetkö mielelläsi ylitöitä?
Onko terveydentilasi hyvä?
Käytätkö huumausaineita? (Kyllä-vastaus lienee melko harvinainen)

--

Jokuhan postasi tässä taannoin tännekin uutisen shokkihaastattelutaktiikasta, jossa yksi kysymys oli "Oletko homo?" Ei taida se menetelmä ottaa Suomessa tulta.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Crazy_Clown » La 04 Loka 2008 18:36

Kati kirjoitti:Kun asian pukee näin, olen täsmälleen samaa mieltä.
Mutta. Niin kauan aikaa kun näistä jaotteluista joudutaan julkisuudessakin puhumaan - toivottavasti ei kauan, luulen kuitenkin olevan toisin - tarvittaisiin joku sana kuvaamaan sitä yhteiseloa, jossa jaottelua ei ole. Sellaista kaipaan. Nythän puhutaan suvaitsevaisuudesta, joka henkkoht sanana tökkii.

Kaipaan sellaista sanaa myös ihan ammatillisesti. Jotain, joka veisi pois sen toiset sallivat toisten olla ja elää -sävyn.

Kanssanisäkäs erosi kirkosta hermostuttuaan viimeisimpään homoliittojen siunauksesta syntyneeseen homous ei ole jumalan tahto -vänkäämiseen.
Olisiko tässä tapauksessa tarpeeksi syytä erota koko yhteiskunnasta?

Tasa-arvo. Eikö siinä olisi jo ihan tarpeeksi hyvä sana? :hä:

Olen aina kavereilleekin sanonut, että olettaminen on ilkeää. Tässäkin se tulee mielsetäni aika hyvin esille. Jos toinen olettaa että joku seurustelee vastakkaista sukupuolta edustavan henkilön kanssa, ja on väärässä, niin se voi jopa loukata. Tosin itse en hek.koht. ottaisi pulttia tälläisesta, korjaisin vain eredyksen. Enempi siten saattaisinkin loukkaantua siitä miten toinen regoi, jos nyt iha törkeäksi heittäytyy.

Ja tuosta kirkosta eroamisesta:
Itse ajattelin myös erota kirkosta, kun täytän 18, samaisesta syystä. Tai no, se on yksi niistä syistä, muita nyt en rupea luettelemaan. Jos kerta homus on muka syntiä, eikä sen takia kaksi homoa voi mennä naimisiin, niin melkeimpä samalla logiikalla myöskään vaikkapa kaksi varasta eivät saisi mennä keskenään naimisiin. Koska rippikoulusta muistan sen että Jumalan silmissä kaikki synti on yhtä pahaa. Eli se että on homo, ei ole sen pahempaa tai vähemmän pahaa kuin se, että varastaa, tai vaikapa räkäisee purkan metsään.
Joo okei, tuo nyt oli jo hieman ot.

Tällä hetkellä asun vielä porukoiden nurkissa, mutta on kyllä suunnitelmissa omaan kämppään muuttaessa jättää se Aamulehti tilaamatta.
Crazy_Clown

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 05 Loka 2008 06:06

Crazy_Clown kirjoitti:Olen aina kavereilleekin sanonut, että olettaminen on ilkeää. Tässäkin se tulee mielsetäni aika hyvin esille. Jos toinen olettaa että joku seurustelee vastakkaista sukupuolta edustavan henkilön kanssa, ja on väärässä, niin se voi jopa loukata.

Komp. Muistan taannoin kun juttelin luennoitsijani kanssa esitelmänpitoon liittyvästä hermoilustani, ja hän rohkaisi ja kehotti harjoittelemaan kumppanin edessä ja avulla. Piristi mieltä niin moneksi päiväksi, kun on ikänsä kuunnellut kyselyjä poikaystävistä ja miehistä. Ihanaa, kun on ihmisiä, jotka eivät oleta. :hymyhali:

Itse aiheesta: En vaan voi tajuta, että vielä vuonna 2008, kaiken tämän historian ja ns. kehityksen jälkeen ihmiset voivat vielä ajatella näin ahdasmielisesti jostain näinkin triviaalista asiasta. Onko se tosiaan niin hankalaa tajuta, että ihmisen yksityisasiat ovat yksityisasioita, eivätkä ne liity mitenkään työkykyyn? Sama kun saisi potkut siitä ettei pesekään korvantauksiaan tai tykkää käydä saunassa.

Raivostuttavaa ja turhauttavaa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja sybe » Ma 06 Loka 2008 15:28

"Onko sinulla monipuoliset ATK-taidot? (Kyllä, Pasianssi ja Miinaharava)"

Olen monesti miettinyt että insinööritasoista työnhakijaa ohjelmistopuolen kehitystehtäviin voisi testata muutamilla ohjelmointi harjoitustehtävillä. Niistä olisi varmasti enempi hyötyä kuin psykologien mustetesteistä.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja Kati » Ke 03 Joulu 2008 23:39

Aihe elää vaikka keskustelu onkin laantunut.

Tulin jotenkin hyvälle tuulelle Alma Median rekrytointipäivillä järjestetystä johannakorhonen -protestista. Naistutkimuksen opiskelijoiden ja feministien perustama Reagointiryhmä siis veti Alman järjestämässä tilaisuudessa kasvoilleen Johanna Korhosta esittävät naamarit ja esittivät paikalla olleille johtajille kysymyksiä liittyen Alman rekrytointipolitiikkaan, mm. voiko lesbo saada kesätöitä ja paljonko Alman liikevaihdosta käytetään vaikenemisrahoihin.

Tuollaisessa mielenilmauksessa on jotain kivan oivaltavaa ja nerokasta. Selkeästi kantaa ottava ja silti täysin harmiton tapa ilmaista mielipide.

Hauska tuo HS:n uutisen muotoilu: "...kysyi ensimmäinen johannakorhonen".
Kati

ViestiKirjoittaja sybe » Pe 08 Touko 2009 00:12

Nyt kun tätä käräjöidään, löisin vetoa Johannan puolesta.Minulla on sellainen kutina että tässä haetaan samalla selvää pelisääntöä mitä saa työnantaja kysyä.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 18 Maalis 2010 11:59

Muistaako joku vielä tämän?

Tyytyväisenä luin uutisia tänään: Korhonen voitti työriitajuttunsa hovissa
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 18 Maalis 2010 12:54

Myös Seta on asiaan tyytyväinen.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 18 Maalis 2010 13:28

Ja tämänkertaiset :friikkipeukku:-pisteet vie kotiin Stara-niminen laatujulkaisu otsikollaan "Lesbon erottanut Alma Media tuomittiin jättikorvauksiin".

Todella...hienovaraista :friikki:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 18 Maalis 2010 13:33

Smith. :friikkipeukku:
Onko mussa jotain vikaa, kun pidän sanaa lesbo jotenkin loukkaavana ja pahakaikuisena?

Ja jättikorvaukset tosiaan. :jaaha:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 18 Maalis 2010 13:40

Lyyra kirjoitti:Smith. :friikkipeukku:
Onko mussa jotain vikaa, kun pidän sanaa lesbo jotenkin loukkaavana ja pahakaikuisena?

Seksuaalisella suuntautumisella ei pitäisi olla mitään merkitystä varsinkaan näissä jutuissa.
En muista että missään olisi uutisoitu "tehdas irtisanoo 250 hetskua, 7 lesboa, 5 homoa ja 2 bi:tä ja yhden jolle käy kaikki eläimistä lähtien".

Noh, ottaen huomioon median josta oli kyse, ei suuria yllätyksiä otsikoinnissa...
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 18 Maalis 2010 13:57

Niin ei tietenkään sillä ole eikä saa olla merkitystä. Tuo mun kysymys olikin vähän offtopicia.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 18 Maalis 2010 14:18

Lyyra kirjoitti:Niin ei tietenkään sillä ole eikä saa olla merkitystä. Tuo mun kysymys olikin vähän offtopicia.

Juu, ihan samoilla linjoilla ollaan :) Tahdoin vain vielä vähän haukkua Staran ns. journalismin tasoa :kieli:

ps. Ja koska tykkään kiduttaa itseäni, kävin katsomassa HS:n uutiskommentointia tästä aiheesta. Se ei pettänyt, eli jälleen :keijo: & :isosilmä: & :gaah: & :huoh:
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 18 Maalis 2010 14:27

Mr. Smith kirjoitti:ps. Ja koska tykkään kiduttaa itseäni, kävin katsomassa HS:n uutiskommentointia tästä aiheesta. Se ei pettänyt, eli jälleen :keijo: & :isosilmä: & :gaah: & :huoh:

Niinpä. Lehti onneksi lohduttaa aina tässä asiassa.

Tutkimus: Lehtien keskustelupalstojen kirjoittajat tyhmiä

Sanomalehtien keskustelupalstoille kirjoittavat ihmiset ovat huomattavasti keskimääräistä tyhmempiä, paljastaa Jyväskylän yliopiston nollatutkimuksen huippuyksikön selvitys. Selvityksessä tutkittiin useden kuukausien ajan suurten lehtien palstojen sisältöä.

Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että keskiverto palstalle kirjoittaja on ihan saatanan vati, etten sanoisi aivan vitun saapas, summaa tutkimusryhmän johtaja Antero Lukijasuhde.

Lukijasuhteen mukaan vain nykyisten selainten sekä flash- ja java-pohjaisten sovelmien helppous tekee mahdolliseksi sen, että palstojen käyttäjät ylipäätään kykenevät kirjoittamaan niille. Hankalampi käyttöliittymä olisi heille ylivoimainen.

Älykkyystutkimuksen ohella Lukijasuhteen ryhmä kehitti yleisen keskustelupalstakommentin arkkityypin, jolle on jo haettu patenttia. Se kuuluu:

Ihan käsittämätön ratkaisu! Ei ennen näin ollut! Ei ole taas kansaa kuunneltu! Minunkin tuttuni yhden kerran ja itsekin kerran melkein. Miksi tehdään tämmöistä, kun samaan aikaan vanhuksia ei hoideta ja veteraanit kuolee? Wikipediassakin sanottiin että. Ja sitten on vielä nämä maahanmuuttajat.

http://lehti.samizdat.info/2009/07/30/3489/
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 18 Maalis 2010 14:50

Tämä on todella hauskaa, koska tämä on todella totta :rotflmao:
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 01 Helmi 2011 18:57

Lyyra
Digipahuus

Edellinen

Paluu Uutiset ja Sä