Neljässä kuukaudessa ehtii lukea vaikka mitä.

(En tosin jaksa kirjoittaa mitään kovin pitkiä juttuja. Googlettakaa vaikka paremmat arvostelut.

)
Luettu:
Agneta Pleijel: TalvirakkausSiitä on jo nelisen kuukautta, kun tämän kirjan luin. Kauhukseni huomasin, etten muistanut ensin edes lukeneeni tätä. Löysin
tämän artikkelin ja aloin muistaa kirjasta aika paljonkin. Ei se ollut huono ollenkaan, mutta jotenkin tuohon alkuvuoden mylläkkään se ei ole minun kohdallani jotenkin vaan loksahtanut oikein mihinkään. Mutta lukekaa tuo juttu ja kirjakin, jos saatte sen käsiinne.
Markku Ropponen: KuolemanuniLukihan tämän, mutta ei se mikään ihan älyttömän hyvä ollut. Aika helposti murhaajankin arvasi, ja päähenkilö oli välillä aika ällö.
Willy Kyrklund: Liian innokas rakastaja ja muita kertomuksia Tämä oli kiinnostava. Kyrklundilla on tosi mielenkiintoinen tapa kirjoittaa. Tarkoitan siis, että tarinat eivät ollet mikään oikeastaan kovin ennalta-arvattavia, vaan satiriisia tai ironisia ja välillä tosi outoja, eivätkä aina kovin helposti ymmärrettäviä. Mielenkiintoinen katsaus Kyrklundin tyyliin, kun en ole hänen teoksiaan ennen lukenut.
Roddy Doyle: Nimeni on Henry SmartTakakansitekstin perusteella pelkäsin, että tämä olisi tosi masentava. Ahdistava se oli kyllä välillä, mutta siinä oli kuitenkin mukana myös aika paljon ironista otetta, joka vähän pehmensi kertomusta.
Michael Cunningham: Koti maailman laidallaTästä tykkäsin aika paljon. Kertomus muuttui tarinaksi kolmen henkilön "parisuhteesta", mutta oli siinä paljon muutakin. Ja itse tykkään tosi paljon siitä, että kertoja/näkökulma vaihtuu luvuittain.
Elämäkertoja vaihteeksi:
Groucho Marx: Groucho ja minä ja
Harpo Marx: Harpo puhuu!Näistä kahdesta tykkäsin enemmän Harpon kirjasta. Grouchon teos oli hauska, mutta loppuosa kirjasta oli pelkkiä yksittäisiä kommelluksia joltain kalaretkiltä yms. Ei saanut loppujen lopuksi kuvaa, miltä Grouchosta tuntui. (En kyllä, oliko se siksi edes tarkoitettu.) Harpon kirja toimi paljon paremmin kokonaisena kirjana ja tarinana. Ihastuin muutenkin Harpoon tosi paljon.
Nick Hornby: HornankattilaOlen nähnyt tämän kirjan pohjalta tehdyn leffan, ja yllätyin että teos ei ollutkaan romaani, vaan Hornbyn omaelämänkerrallisia kirjoituksia futisjoukkueen faniudesta. Vaikka kyllähän näistäkin muodostuin jonkinlainen tarina. En itse kyllä vielä jaksa ainakaan yksinäni mitään urheilua seurata, mutta ehkä urheilujoukkueiden faneja ymmärrän paremmin tämän jälkeen.
Hanif Kureishi: Esikaupunkien BuddhaTämä oli ihan hauska. Henkilöt olivat kiinnostavia. Tosin (melkein) joka toisella sivulla esiintyvät pillut ja pyllyt alkoivat ärsyttää.
Ursula K. Le Guin: Maailma, vihreä metsä ja
Osattomien planeettaVoi vitsit, että tykkään tästä kirjailijasta. Hirveän fiksuja kirjoja, kun kirjailija ei ole ikinä oikein kenenkään puolella, eikä kukaan ole yksiselitteisesti hyvä tai paha. (poikkeuksena tosin Maailma, vihreä metsä -teoksen sotilas,-- en muista enää henkilön nimeä -- joka on melkein liioitellun paha ja läpeensä iljettävä).
Marc Spitz: David BowieTämäkin oli (yllättäen) kiinnostava. En sitten tiedä oliko "turhaa" lukea tämä kun on lukenut jo David Buckleyn Bowie-kirjan. Ainakin tässä oli hiukan eri näkökulmaa kun Buckleyn teoksessa. Olisi joskus mielenkiintoista, minkälainen Bowien "virallisesta" tai jopa omaelämäkerrasta tulisi (varmaan ehkä huonompi kuin näistä kahdesta). Yritin tässä sama taktiikkaa kuin mm. Pascal, että jos kirjassa puhutaan jostain levystä yritin samaan tahtiin kuunnella ko. teoksen. Se ei ihan täysin onnistunut, kun jumituin esim. 1980-luvulle, kun en omistanut niitä Bowien ns. huonoimpia levyjä, enkä jaksanut avata konetta Spotifyta varten. Youtubestakin löytyi mukavasti kaikkia haastattelupätkiä, joista kirjassa puhuttiin. Niissäkään en pysynyt ihan suunnittelemassani tahdissa.
Ira B. Nadel: Leonard Cohen - elämäkertaTämän teoksen luettuani huomasin, että en kyllä ennen tiennyt paljon mitään Cohenista. Olen aina pitänyt Cohenia ensisijaisesti muusikkona, mutta kirjasta oli ehtinyt kulua melkein puolet, ennen kuin päästiin edes ensimmäisen levyn julkaisuun. Tai sitten kirjassa annettiin vaan tosi paljon tilaa muullekin kuin musiikille. No, onhan Cohen julkaissut paljon runoteoksia ja jonkun verran proosaakin, niin ehkä se oli ihan oikeutettua. Tässä en edes pystynyt noudattamaan tuota levynkuuntelutaktiikkaa, kun olin reissussa.
Astrid Lindgren: Veljeni, Leijonamieli ja
Mio, poikani MioNämä ovat vaan aina yhtä ihania. Itse tykkään Leijonamielestä enemmän, sillä se on näistä kahdesta surullisempi. Miokin on kyllä surullinen ja ihana. Samoja teemoja käsitellään kummassakin. Itse en muistanut että Leijonamieli on ilmestynyt 20 vuotta myöhemmin kuin Mio. Jotenkin yllätyin, että niiden välissä on niinkin paljon vuosia.
John Irving: Kaikki isäni hotellitHitsit, että teos oli täynnä kummallisia tyyppejä.

Joskus jäi tosi hämmentynyt olo, esim. sisarusten rakastumisesta toisiinsa, toisinaan jäi tosi ahdistunut olo, mutta ennen kaikkea teos oli tosi hauska. Kaiken kaikkiaan jäi hyvä fiilis.
Luettavana:
Taas vaihteeksi
Ursula K. Le Guinia, tällä kertaa
Pimeyden vasen käsiLuettavaksi:
Pöydällä odottanut melkein vuoden
Dave Marsh: Bruce Springsteen - Pomon tarina ja viime syksyn kirjamessuista lähtien
Sakari Warsell: Georg Malstén - Suomen iskelmäkuningas(Sitten on noin nelisenkymmentä "uutta" kirjaa, jotka olen saanut, mutta ne saavat rauhassa odottaa hyllyssä, enkä ota niistä paineita.)