Terveys & hyvinvointi

Re: Terveys & hyvinvointi

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 06 Marras 2009 13:34

elegia kirjoitti:Mä ostin kanssa tällä viikolla d-vitaminoitua kalanmaksaöljyä. Tällä kertaa ihan pullossa, enkä kapseleina. Kapseleiden syönti oli kyllä jonniin verran miellyttävämpää, kun ei tarvinut makustella sitä kalaöljyn makua suussaan. On tuokin muka olevinaan vähemmän pahempaa, kun on sitruunalla maustettua. :virne:

Lysi? Se on herkkua ja epa/dha -arvot pitäisi olla kohdillaan.

http://yle.fi/alueet/savo/2009/11/iisal ... 38545.html

Lääkäri Hannu Vierolan mielestä suomalaisten D-vitamiinin puute alkaa olla hälyttävällä tasolla. Ruokavaliosta tai ympäristöstä kesällä saatu vitamiinimäärä ei riitä syksyllä edes isänpäivään saakka.

Iisalmelaislääkäri Hannu Vierola on työnsä kautta päätynyt tutkimaan potilaidensa D-vitamiinin määriä. Tulokset ovat olleet hälyttäviä, esimerkiksi 15-vuotiaista tytöistä joka viides on lähestulkoon riisitaudin partaalla. D-vitamiinin vajaus koskee kuitenkin myös kaikkia muita ikäluokkia ja molempia sukupuolia. Kriisiryhmiä ovat nuoret ja vanhukset sekä laktoosi-intoleranssia ja keliakiaa potevat.

D-vitamiinin puute aiheuttaa lukuisia puutostiloja. Matala D-vitamiini lisää Vierolan mukaan mm. syöpäriskiä, luun haurastumista, diabetesta, verenpainetautia, MS-tautia ja influenssaa.Vitamiinin lisääminen ruokavalioon vähentää nivel- ja lihassärkyjä, kohentaa lihasvoimaa, mielialaa ja karkoittaa väsymystä.

Pelkästään ruokavaliolla D-vitamiinin puutetta ei voi saada tasapainoon, esimerkiksi maitoa tulisi tällöin juoda jopa neljä litraa päivässä. Vierolan mielestä etenkin kouluruokailujen yhteyteen tulisi lisätä D-vitamiinin saantia lisäävä tabletti.

Lääkärikunnassa ihmetellään Suomen alhaisia vitamiinisuosituksia. Suomen kaltaisista maista esimerkiksi Kanadassa suositellaan väestölle selvästi meitä korkeampia vitamiinimääriä. Vierola kuitenkin uskoo, että viime aikoina tehdyt tutkimukset aiheen tiimoilta johtavat siihen, että Suomessakin D-vitamiinisuositukset kohoavat lääkärikunnan valistuksen myötä.

Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja elegia » Pe 06 Marras 2009 16:09

Eikun Mölleriä. Tuon lisäksi olisi kai hyvä nauttia myös ylimääräistä D-vitamiinia kuitenkin. :riips:
Mistään herkusta ei ainakaan tuon putelin kohdalla voi puhua, ehkä seuraavaksi pitää hankkia Lysiä. :D
elegia

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 23 Kesä 2010 21:53

Onk kukaan ollu akupunktiossa? :keijo:

Kuva

Ei mulla muuta siitä muuta. :tilt:

-----

Pitäisi varata aika hermoratahierojalle. Tässä on pari kuukautta oltu ilman hierontaa, kun hieroja muutti muualle, mutta eipä työtä tekemättömällä ole ollut vaivaakaan. :keijo: Hieroja kehotti käymään ainakin neljä kertaa vuodessa hieronnassa, että teho pysyy yllä. Kuinkahan äkkiä "teho" hiipuu? :riips: Ärsyttää jos täytyy aloittaa homma alusta. Luulen kyllä, että kun vaan jatkan terveellisesti syömistä ja painotan kasvis-/raakaruokaan, niin kroppa pysyy sillä suht kunnossa. Mutta on se hieronta vaan ihanaa. :tilt: Ja varmasti paikallaan, kun ruumiillista työtä tekee.

Piikkimatto laukaisee hyvin yläselän hermojumit kun niitä tulee. Heti kun alkaa taas olkapäässä tai ranteessa kipu tuntumaan niin piikkimatolle vaan loikoilemaan. Muutaman kerran jälkeen on taas hyvä.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Nugat » La 04 Joulu 2010 21:46

iHerb alkaa olla monille tuttu ja koska kaikki hifistelevät blogityypitkin jakavat omaa alennuskoodiaan jaan minäkin. :keijo:
Ensimmäisen tilauksen yhteydessä kirjoitat DAH074 sille varattuun kenttään ja saat 5$ alennuksen. :tilt:

T: omakin lehmä ojassa.
:tilt: Onkohan tämä inhottavaa? Jos on, niin valittakaa ja huutakaa. :keijo:

Itse olen tilannut tuolta mm. vitamiineja, vartalonhoitotuotteita, teetä... Yogi-teehen olen nyt innostunut ja sitä on tullut tilattua aika monta pakettia. Tiettyjä homeopaattisia juttuja on täältä vaikea saada. Varsinkin kun ei itse viitsi mennä käymään homeopaatilla, joka niitä kalliilla möisi. :keijo: Täällä päin luontaistuoteliikkeissäkin vain yleisempiä valmisteita. Tuolta iHerbistä onkin tullut flunssatipat tilattua ja muuta sellaista. :tilt:
Toimitukset ovat tulleet noin viikon päästä tilauksesta. Tuntuu jotenkin helpolta tilata tuolta, kuin ajella lähempiin paikkoihin mistä löytäisin mitä haluaa. Mut kyl se on hassuakin, kun täytyy toiselta puolelta maapalloa tilata... :p

Onko muilla kokemuksia kyseisestä puljusta?
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Galileo » Su 05 Joulu 2010 13:53

Kohteliasta olisi alennuskoodia ilmoittaessa myös kertoa, että itse saa sitä käyttävien tilaajien tilauksen arvosta provisiot. Itseäni häiritsee tuo iHerbin provisiosysteemin pyramidihenkisyys ja sen myötä tuleva alennuskoodien huutelu ja kauppaaminen.

Itse verkkokauppa on hyvä kyllä. Kalaöljyt, d-vitamiinit ja raaka kaakaot sieltä olen jo pidemmän aikaa tilannut. Hinnat ovat Suomen kivijalkaliikkeisiin nähden erittäin kilpailukykyiset.

Huonona puolena näkisin sen, että koska hinnat ovat huokeat ja tilaaminen helppoa, niin äkkiä huomaakin että postista tulee putkilokaupalla kaikenlaisia semihomeopaattisia merenleväpillereitä ja muuta hihhulitavaraa. :virne:
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 05 Joulu 2010 22:00

Mähän sanoin hiljaa, että oma lehmä ojassa. :keijo:

Galileo kirjoitti:Huonona puolena näkisin sen, että koska hinnat ovat huokeat ja tilaaminen helppoa, niin äkkiä huomaakin että postista tulee putkilokaupalla kaikenlaisia semihomeopaattisia merenleväpillereitä ja muuta hihhulitavaraa. :virne:

Tämä on totta. Olen sentään kyennyt hillitsemään itseäni etten ole mitään ihmeellisyyksiä tilannut. Ilmaiskamaa on tullut otettua mitä on ollut sitten tarjolla. Tuolla ne lojuu sitten kaapissa kunnes keksin, että mihin niitä käytetään. :keijo: Taas jotain teetä ja kaakaoa on tullut tilattua kokeilumielessä jonkin verran, mutta niitä nyt kuitenkin saa aina kulumaan.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 27 Helmi 2011 11:31

Muutosvaikutuksia.

Mähän olen juonut aloe vera-mehua vuodesta 2006 aika säännöllisesti.
Nyt on ollut taloudellisesti kuitenkin sen verran tiukkaa näiden sairasloma-aikojen seurauksena, ettei ole ollut varaa ostaa mehua sitten viime syksyn. Ja olen tarvinnut paljon enemmän ulkoisesti käytettäviä tuotteita. ((meillä on systeemi, että kun eräs ystäväni tilaa n. 3kk välein 4 putelia, niin saan niillä provisioilla itselleni jotain [jälleenmyyjä on mun äiti :epäilevä:] syksyyn asti otin mehua, mutta kipugeeli tulee isompaan tarpeeseen tällä hetkellä)).

Nyt, viimeisen parin viikon aikana olen huomannut että homma on alkanut lipsua sinne tilanteeseen missä olin vuonna 2006. Jaksaminen on kiven alla, ikenet vuotaa verta, maha on mitä sattuu ja niin edelleen.

Myös tietyt allergiset oireet are back :epäilevä:
Kutiseva nahka on yksi ehkä konkreettisimmista asioista ja se ottaa ehkä hieman päähän. Toki myönnän, että näitähän nyt voi tulla mistä tahansa. Siis kutisevia nahkoja ja mahoja.

:huoh:

Toinen mikä liittyy terveyden ja hyvinvoinnin alle.

Olen miettinyt tämän yleisen ruokakeskustelun innoittamana, että pystyisinkö elämään ilman maitotuotteita. Siis jugurtteja, viilejä, kermaviilejä yms.
Lähinnä siksi, että joidenkin tutkimusten mukaan, on todettu ettei astmaatikkojen olisi hyvä syödä maitotuotteita. Maito lisää limanerityistä ja vaikeuttaa näin astmaatikkojen oloja. Sitten on vielä nämä luomu- ja muut argumentit. Juustoista luopuminen on varmaankin se vaikein. No, jugurtistakin.
Näin ollen olisin jo melkein vegaanisella ruokavaliolla :epäilevä: Ainoastaan kananmunat ja jokunen kala siellä vielä pyörisi siinä välissä. Tosin, olen vahvasti sitämieltä, ettei lehmiä saa jättää lypsämättä! Siitä on niille suurta kärsimystä. Ja kuitenkin haluan tukea suomalaista maataloutta. (tosi terveydellinen seikka :virne:)

Saanko seota :sekopää:

"Kahdesta pahasta on valittava se vähemmän paha."
"Jos uskot kaikkiin tutkimuksiin, et voi lopulta syödä mitään!"
Käännyn itse itseäni vastaan, sillä noiden mottojen pohjalta olen yrittänyt selvittää itselleni sopivimpia valintoja.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 27 Helmi 2011 14:40

Kyllä maidotta eläminen onnistui ainakin mulla. Mutta sitten repsahdin. Mutta että ei niiden karsiminen mitenkään erityisen hankalaa ollut. Ja äänenkäyttöjuttujenkin kannalta maitotuotteiden karsiminen on hyvä juttu, juurikin sen liman takia. Kannattaahan se kokeilla vaikka jonkun aikaa, että miltä tuntuu.
Soijajugut on melkeinpä parempia kuin maitojugut, ja juusto on niin kallistakin, että ei yhtään haitannut sen poisjättäminen. Kalsiumia saa muualtakin kuin maitotuotteista.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 27 Helmi 2011 14:51

Niin saa - ja vielä paljon enemmän kuin maitotuotteista.

Mä en sitä soijaa suostu kyllä käyttämään.
Onkos kauramaidosta tehty jo jugurttia? :raps:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 27 Helmi 2011 14:56

Miksei soijaa voi käyttää? :riips:

Kaurasta on tehty niitä Yosa-juttuja. Ne on kotimaisiakin, ja ihan hyviä, mutta ei ne kyllä jugurtista käy..
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 27 Helmi 2011 15:11

Niijoo, Yosat on kauraa.
Mutta ne on kyllä kaukana jugurtista :virne: Limat.

Mä en ole oikein innostunut sen käyttämisestä.
1. sen tuottaminen tuhoaa sademetsiä enemmän kuin karjan ylläpitoon kaadettu sademetsikkö.
2. sen vaikutukset elimistössä ovat vähän hiinä ja hiinä. Esim. allergioiden ja soijan yhteyttä tutkitaan edelleen.

Sen lisäksi se on vähän niinkuin pahaa :virne:

Käytän sitä silloin tällöin ja silloinkin luomuja.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 27 Helmi 2011 15:15

No ainaski ne Alpron jugut tehdään mun ymmärtääkseni luomuista. Ja ne on kyllä hyvejä. Ja joo, kaiken ruuan tuotanto on ongelmallista, mutta jotainhan sitä täytyy syödä. :sori:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 28 Helmi 2011 00:36

Ei ole enää Alprot luomua. Ainakaan se maustamaton.
Reseptiä uusivat ja vaihtoivat samalla tavan soijaan. Vähän kuin salaa.
Tuli huonompi maku ja rakenne, eikä hintakaan laskenut, vaikka luomusta luopuivat.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 04 Touko 2011 11:07

En tiennyt ihan tarkalleen mihin ketjuun tämän heitän, niin pistän tänne (en muista kirjoittaneeni tästä vielä :keijo: )

Kävin ensimmäisessä puudutuksessa tammikuun lopulla. Painoni oli määrä XX.
Kävin toisessa puudutuksessa huhtikuun puolessa välissä. Painoni oli vähentynyt 4.5 kg :keijo:
Ainoa mikä muuttui radikaalimmin oli alkuvaiheen liikkuminen. Loppua kohden sekin taas väheni, kun kivut palasivat.

Mutta!
Elämänmuutokseen tuli nesteenpoisto, jonka aikana multa lähti jaloista turvotukset pois. Luontaistuote, jolla nesteet poistettiin on loppunut ajat sitten, mutta edelleen nestettä lähtee jaloista. Jalkareflesologini, joka niitä nyt oikeen tarkkailee enemmänkin on ollut hämmästynyt siitä muutoksesta joka siellä on tapahtunut. Hän on löytänyt mm. nilkkani :virne:

Onhan multa senttejä lähtenyt vuosien aikana paljonkin, mutta nyt lähti selkeästi myös vaa'an numerotaulusta materiaalia. Kun olen joutunut vääntämään ratakiskoa terveydenhoitohenkilökunnalle, että ihan oikeasti vaatteet tippuu päältä kun ympärysmitta pienenee, vaikka numerotaulu pysyy samana :sori:

Hyvä on mieli tästä kuitenkin :aukku:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 18 Elo 2013 22:44

Hehe, edellisen viestin jälkeen on nesteitä tullut ja mennyt ja tullut taas :epäilevä:
Mähän olen ihan turvoksissa kuin pallo tällä hetkellä. Nilkat oikein pullottaa ja jalkapöytä on ihan pinkeä ja pyöristynyt. Käsissä ei ole ihan niin paljoa. Onneksi.

Se, miksi tulin tähän ketjuun on mun uudet pillerit.
Meidän äiti heitti mulle propolis-tabletteja. Niistä pitäisi olla jotain hyötyä tulevaa leikkausta ajatellen.
Muuten ihan okei, mutta ne on ihan hel-ve-tin pahan makuisia :virne:
Kaiken lisäksi kun ne on vielä purutabletteja, on aika tosi kauheaa syödä niitä. Onneksi sain samalla "lasten vitamiineja", jotka voin pureskella samalla, niin se maku menee pois. Kokeilin juoda vettä, mutta ei se riittänyt. Se vaati pureskeltavaksi jotain muutakin :virnei:

Tuli ihan mieleen lapsuus, jolloin pakotettiin syömään pahanmakuisia lääkkeitä ja pillereitä.
Oikeasti en tiedä miten hyödyn noiden pillereiden syömisestä. En usko niistä olevan haittaakaan, mutten myöskään vielä tiedä miten ne vaikuttavat :keijo:

On silti vähän hölmöä syödä jotain todella pahaa ja nauraa samalla :virne:
Kyllä se vähän mietityttää myös miten hölmö sitä oikein voi olla :keijoei:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » Ti 24 Syys 2013 11:13

:epäilevä:

Mulla on nyt ollut yrityksenä vähän helpottaa oloani ja parantaa elämäntapojani, vähän kerrallaan. Toiveena saada iho olemaan paremmassa kunnossa, pidempään. Ekana opettelin juomaan paaaljon enemmän vettä (ennen join vettä n. litran päivässä, nyt menee vähintään kolme-neljä litraa), sitten aloin syödä lisäravinteina (?) sinkkiä, helokkiöljykapseleita, magnesiumia (tai siis yritän syödä, unohdan ne aamuisin aina :nolo: ).

Nyt tarvitsisi saada iho kuntoon tulehdustilasta, yritin varata aikaa terveyskeskukseen ihotautilääkärille, koska sinne oli lähete. Kuukauden päähän sain ajan! :epäilevä: Kuukauden!! Ajattelin, että menen arvausasemalle, jos sieltä saisi ns. omalääkärin, joka pystyisi paremmin seuraamaan tilannetta. Työterveyden kautta tunnun aina pompottelevan lääkäriltä lääkärille, ja aina vaan saan apua hetkellisesti, en koskaan "kokonaisvaltaisesti". Mutta en mä tiedä jaksanko odottaa kuukautta - taidanpa varata ajan työterveyteen ja jos sieltä sitten saisi eteenpäin yksityiselle...

Julkinen terveydenhuolto on yleensä ollut aina niin hyvää :huoh:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja annastindeli » To 10 Loka 2013 20:58

Osta theia semmonen dosetti, laitat siihen päivittäiset asiat ja jätät keittiön pöydälle. Onhan se ehkä vähän mummomainen juttu, mutta vois toimia. :tilt:

Ite alotin d-vitamiinin syönnin jo hyvissä ajoin syyskuussa, samoin monivitamiinin. Kirkasvalolamppu on haettu jo varastosta, valmiina käyttöön. Tänä talvena on pakko jaksaa, on niin paljon tekemistä koulun kanssa.
annastindeli

ViestiKirjoittaja Emilia » To 10 Loka 2013 22:31

Kirkasvalo! :lanppu:
Pitää ehdottomasti hommata itellekin sellanen.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » Pe 11 Loka 2013 10:39

Joo ostin tossa dosetin taannoin, se on pieni ja kätsy ja kulkee mukana - nyt muistan vitamiinokseni aamuisin :D
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja theia » Ke 30 Loka 2013 12:59

No joo, johan tässä on taas tapahtunut viime puheiden jälkeen.

Menin työterveyteen, josta sain viikon saikun + lähetteen iho- & allergiasairaalaan. Iho helpotti, mutta siinä vaiheessa kun mulla oli läheteaika lääkärille sairaalaan, oli se taas sen verran pahana että lääkäri yritti passittaa mut osastolle (en suostunut), ja sen jälkeen yritti uutta kahen viikon saikkua (en suostunut kun viikkoon).

Nyt on antibioottikuuri lopussa, ja valohoidot (3 x viikko, yhteensä 30 kertaa) alkoi maanantaina. Saa nähdä mitä iho tykkäilee UVB-säteistä. Aloitettiin hurjalla 20 sek valolla :keijo: Tänään oli jo 28 sek :keijo:

Nyt mun pilleroksiin kuuluu b-vitskut, d-vitskut, sinkki ja helokkiöljy.

Musta on tosi outoa muka yrittää laihduttaa, kun en oo koskaan laihduttanut. Mitä tässä oikein pitäis tehdä? :keijo:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Dnd » To 12 Joulu 2013 05:28

http://www.hs.fi/kotimaa/Kekkosen+dieet ... 7e58d78692 Kaikille ylipainon kanssa tuskaileville yksi sana. Kekkonen. :D
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

Edellinen

Paluu Känpillä