)
Lyyra kirjoitti:Herätysliikkeiden nuortenlehti Nuotta on huolissaan nuorisosta.

Pvi kirjoitti:Siinä mielessä että teinit on johdateltavissa mihin vaan, on kyllä toisaalta ihan hyvä, että on olemassa rippikouluja ja prometeusleirejä.
Että on useimmiten ihan tervejärkisiä pikkasen vanhempia nuoria ja muutama aikuinen ja vähän herätellään elämän kysymyksiä. Systeemi, joka on kuitenkin myös heitä varten, jonkinmoinen juhla ja yhteinen tekeminen, jossa saa olla mukana sellaisena kun on.

päivänpolttaja kirjoitti:Pvi kirjoitti:Siinä mielessä että teinit on johdateltavissa mihin vaan, on kyllä toisaalta ihan hyvä, että on olemassa rippikouluja ja prometeusleirejä.
Että on useimmiten ihan tervejärkisiä pikkasen vanhempia nuoria ja muutama aikuinen ja vähän herätellään elämän kysymyksiä. Systeemi, joka on kuitenkin myös heitä varten, jonkinmoinen juhla ja yhteinen tekeminen, jossa saa olla mukana sellaisena kun on.
Aika harvoin ne rippikoulua pitävät seurakunnan työntekijät aivan sieltä järkevimmästä päästä ihmisiä ovat. Toki on sellaisiakin, jotka antanevat nuorten ajatella omilla aivoillaan, mutta aikamoista aivopesua sosiaalisen hauskanpidon varjolla se touhu vaikuttaa olevan. Mistään elämän suurista kysymyksistä ei ainakaan omien havaintojeni mukaan rippikoulussa varsinaisesti keskustella, vaan toitotetaan sitä yhtä totuutta ja yritetään saada sanoma perille hyvin arveluttavillakin keinoilla. Rippikoululeirit ovat minusta myös sellaisia, että niissä ei juurikaan saa olla sellainen kuin on, vaan sosiaalisimmat ja äänekkäimmät määräävät vielä enemmän kuin vaikkapa koulussa. Syrjäänvetäytyvälle ja aralle nuorelle se touhu kaikkine hössötyksineen voi olla silkkaa kidutusta alusta loppuun saakka. Rippikoulussa oppii myös usein tupakoimaan, jos ei muualla ole jo oppinut. Omassa rippikoulussani itse pappikin kävi aina vähän väliä tupakalla, ja isoset kävivät tupakasta kauppaa vuotta nuorempien kanssa.

Pvi kirjoitti:Onneksi jos rippikoulu on ihan kamalaa, sinne ei ole pakko mennä tai sen voi jättää kesken.

Mulla oli kanssa isosena hardcorepunkkia kuunteleva kaveri, joka oli sattumalta myös muistaakseni nimeltään Antti. Sillä oli ärrävika ja se oli muutenkin hieman sellainen outsider, josta ei saanut oikein otetta. Toisin sanoen hänen kanssaan ei oikein voinut jutella mitään. Kyllähän niissä isosissa oli rentojakin tyyppejä, mutta aina sieltä löytyi muutama sellainen himouskova, joka paasasi omia käsityksiään, jotka oli juuri edellisvuonna omilta isosiltaan/leiripapilta kuullut.Pvi kirjoitti:Omanam isosena oli AnarkistiAnttina tunnettu punkkari... että kyllä meidän ryhmässä ainakin sai olla montaa mieltä ja sai kuulla muitakin kuin Jeesustarinoita.
Tämä on täysin totta. Mun vanhemmat kysyivät multa, että haluanko mä rippileirille mennä. Oikeastaan mä en halunnut, mutta kun kaikki kaveritkin menivät, niin menin sitten minäkin. En kadu sitä päätöstäni, koska itse leiri oli ihan hauska ja meidän leiripappi oli sen verran nuori, että hän osasi olla periaatteessa osa porukkaa eikä liiemmälti korostanut sitä uskonnollista osuutta leiristä. Tietty kaikki tehtiin kirkon kaavoittaman mallin mukaan, mutta muuten meno oli ihan rentoa.Pvi kirjoitti:Ei se ole rippikoulun vika, jos sukulaisten lahjarahat houkuttaa tai teini haluaa tehdä samalla tavalla kuin kaverit. Siinähän on oiva tilaisuus opetella ottamaan vastuuta omista valinnoistaan. Voi olla siinä iässä mahdotonta vastustaa halua seurata ystäviään paikkaan, jossa ei muuten haluaisi olla. Siinä pitää jollain tapaa luovia kahden toiveen välillä, opetella tekemään päätös ja 'kärsiä' seuraukset.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa