Hampaiden hoito!

Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja pampula » La 26 Huhti 2008 23:30

Joo, ihan oikein luitte Kuva

Haluaisin kuulla, että miten te hoidatte hampaitanne. (Voi jösses kun kuulostaa oikeesti jokseenkin keijolta tuo kirjoitettuna.) No mutta siis käytättekö esimerkiksi hammaslankaa? Joka päivä? Entä huuhteletteko suun harjauksen jälkeen? Luin jostain, että tahna pitäisi jättää suuhun :shock: Ja kaikkia tällaisia ihme seikkoja.

Olen tässä nyt viimeisen puolen vuoden aikana käynyt hamamslääkärissä neljä kertaa. Vielä yksi kerta edessä. Tätä jaksoa edelsi ööö...no varmaan viisi vuotta, joina en käynyt hammaslääkärissä juuri lainkaan... :oops: Pelkäsin. Mutta nyt saamassani hoidossa ei kyllä ole valittamista. Mut jopa puudutettiin ekan kerran. Oikeasti - en ollut ennen edes tajunnut, että voin vaatia paikkauksessa puudutusta.

Olen yrittänyt tehdä hammaslangan käytöstä tapaa, mutta se tuntuu niin työläältä. Mutta onhan se kyllä ihan erilainen fiilis, kun on sekä harjannut hampaansa että langannut.

Niin, että rivistöt esiin :mrgreen:
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Crux » La 26 Huhti 2008 23:41

Multa poistettiin tässä joskus kuukausi sitten ensimmäinen viisaudenhammas. Oli kyllä niin kuvottava näky se mustunut hammas, että oli pakko kirmata kauppaan samantien ja ostaa sähköinen hammasharja. Sekun ainakin erään suuhygienistiksi lukevan kaverini mielestä on tehokkaampi ja luonnollisesti vaivattomampi kuin mekaaninen hammasharja.

En ole koskaan ollut järin huolellinen hampaiden putsaaja. Mutta kun se ruskea ja syöpynyt möykky lähti sieltä suusta ja tajusi, että takana on niitä muutama lisää niin jo nousi into hammashoitoon. Aamuin illoin täällä pestään hampaat ja huolella. En halua päästää näkyviäkin hampaita yhtä karseaan kuntoon :shock:
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja Maija » La 26 Huhti 2008 23:44

Olen aika pakkomielteinen hampaiden pesun kanssa. Hampaita hinkataan kauan, ehkä jopa kauemmin kuin tarvitsisi. Haluan olla aivan varma, että yksikään kohta hampaissani ei jää harjaamatta. Joskus myöhästyin koulustakin, kun en voinut ajoissa lopettaa harjaamista. :lol:

Hampaat on pakko saada pestä sekä illalla että aamulla. Joinakin känni-iltoina, kun saapuu kotiin yliväsyneenä, harjaaminen saattaa jäädä aamuun, kuten myös naaman pesu, mutta tämä tapahtuu hyvin harvoin.

On tästä pakkomielteestä ollut sentään se hyöty, että hampaistani on löydetty tähän mennessä vain yksi pieni reikä, sekin joskus ala-asteella, jolloin myös masustani näki, että namit olivat maistuneet. :D

Hammaslääkärissä olen käynyt viimeksi pari vuotta sitten, jolloin sanoivat kutsuvansa vielä kerran ilmaiseen tarkastukseen ennen kuin täytän 18. No, kutsua ei sitten ole tähänkään päivään mennessä kuulunut, vaikka kaikille muille kavereille kutsuja on suorastaan sadellut. Kai minulla siis vielä on oikeus yhteen ilmaiseen käyntiin, vaikka olenkin jo täyttänyt vuosia?
Pitäisi kyllä soittaa ja varata aika, mutta sitä en vielä ole saanut itsestäni irti.
Maija

ViestiKirjoittaja Shay » La 26 Huhti 2008 23:48

Pesen kiltisti hampaat aamuin illoin ja käytän hammaslankaa silloin kun kerkiän
eli pari kertaa viikossa lähinnä iltaisin. Olen kuullut tuon saman jutun siitä, että
tahnaa ei saisi purskutella suusta pois, sillä se pitäisi jättää hampaita suojaamaan.
Kunhan on tuonut harjalla vettä suuhun muutamaan kertaan tuo ei hirveästi taitaisi
häiritä, mutta olen kuitenkin purskutellut vanhasta tottumuksesta.

Reikiä on ollut muutama ja viisaudenhampaita on pari poistettu ja toinen parikin
lähtenee jossain vaiheessa. Oli muuten tosi hiton jännää tuo viisureitten poisto,
kun oli kierot juuret ja niitä väännettiin lääkärin hampaat irvessä ja porattiin rikki
ties kuin kauan ennen kuin ne suostu irtuamaan... Kuva
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » La 26 Huhti 2008 23:55

Mä harjaan nykyään hampaat heti ensimmäisenä kun herään. Yön jälkeinen olotila suussa on vaan niin sietämätön. Hampaita tulee harjattua ehkä vähän liiankin pitkään varsinkin illalla, kun teen samalla kaikkea muuta.

Lankaaminen on päässyt vähän unohtumaan, pitäisi sitä kyllä harrastaa useammin. Hammastikulla kaivelen viisaudenhampaiden lähistöltä paikkoja, joihin ei muuten pääse. Veikkaan ettei se edes juuri mitään auta, olisi ehkä aika poistattaa ne viisurit. Pelottaa se.
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Shay » La 26 Huhti 2008 23:59

Kumkvatti kirjoitti:Lankaaminen on päässyt vähän unohtumaan, pitäisi sitä kyllä harrastaa useammin. Hammastikulla kaivelen viisaudenhampaiden lähistöltä paikkoja, joihin ei muuten pääse. Veikkaan ettei se edes juuri mitään auta, olisi ehkä aika poistattaa ne viisurit. Pelottaa se.

Mulle ne ainaki lykkäs niin hirviät aineet, ettei hampaassa oikiastaan
tuntenu mittään. Hampaan paikkaus on kivullisesti ollu pahempi kokemus.
Rasittavinta oli lähinnä se kauhia vääntäminen, jonka vuoksi suupielet oli
aika kovilla...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja pampula » Su 27 Huhti 2008 00:09

Kumkvatti kirjoitti:Veikkaan ettei se edes juuri mitään auta, olisi ehkä aika poistattaa ne viisurit. Pelottaa se.
Mie kyllä ainakin pelkäsin sitä ihan turhaan. En tiijä oliko vaan niin, että oli helppo tapaus, mutta en mie kipua kyllä tuntenut. Tottahan se tuntu vähän jännältä kun ne hampaat piti rusentaa sinne suuhun, jotta ne läksi irti, mutta mitään varsinaista kipua en kyllä tuntenut. Vasta sitten jälkeenpäin oli tietenkin särkyä, mutta sekin meni vahvoilla särkylääkkeillä, joita hammaslääkäri antoi. Verta tuli sen päivän, ja sitten seuraavina päivinä oli vähän inha tunne suussa, mutta kyllä se kannatti. Mullakin ne viisurit olivat ihan kamaln näköiset. Hyvä, että sai pois, niitä on niin hankala ylettyä puhistamaan.

On niitä kauheitakin viisurinpoistoja, tietty. Mutta KAIKKI viisurin poistot eivät ole niin kamalia, kun mitä annetaan yleensä ymmärtää. ;)
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja Vanilla » Su 27 Huhti 2008 00:11

Mua pelottaa viisaudenhampaat Kuva Valistakaa tyhmää, tuleeko ne automaagisesti kaikille?

Mulle on opetettu jo monta vuotta sitten, ettei koskaan saa purskuttaa hampaita pesun jälkeen. En siis tee niin. Tuntuu ihan väärältä juoda vettäkin hampaiden pesun jälkeen, kun on tottunut jättämään sen tahnan sinne.

Niin ja mie en edes muista sellaista aikaa, etten olisi pessyt sähköhammasharjalla. Tosin nyt ensi kertaa kerrostalossa asuessani olen vainoharhainen naapureiden suhteen, ja jos pesen hampaani kovin myöhään, käytän mieluummin ihan käsikäyttöistä harjaa. Sähköharja on niin kovaääninen. :oops:

Hammaslankoja en ole koskaan oppinut ostamaan. Olisihan niitä tietysti hyvä käyttää.

Tähän mennessä mulla ei ole koskaan ollut reikiä.

Mitenkä muuten hammasrautojen kanssa? Mulla on ollut suussani vaikka minkälaista värkkiä - niitä "junaratoja", jonkinlaisia muitakin virityksiä, yörautojakin ainakin kahdenlaiset. Vieläkin on alaetuhampaiden takana tuollainen rautalanka, se on ollut siellä jo ainakin viisi vuotta. Viimeksi kun kysyin, että aikovatko ottaa pois, niin sanoivat että se saapi olla siellä niin pitkään kuin pysyy. Mahtaa olla outo fiilis, kun se joskus otetaan pois!

Oikeastaan musta tuntuu, että multa on otettu ylähampaista raudat pois vähän liian aikaisin. Etuhampaani eivät ole ihan suorassa linjassa. Toisaalta en uskalla edes pyytää että oikomishoitoa jatkettaisiin - se oli kyllä ihan kamalaa rääkkiä, jossain vaiheessa kiristettiin niitä rautoja aina säännöllisesti kolmen viikon välein. Ja mie tulin aina itkua vääntäen kotiin hammaslääkäristä, kun sattui niin tajuttomasti. Äiti vain totesi, että kauneutensa eteen täytyi kärsiä. Muistan vielä, kun ehkä kymmenvuotiaana vannoin, etten kyllä koskaan anna mun lapsilleni laittaa hammasrautoja. Nykyään olen eri mieltä. :roll:
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Su 27 Huhti 2008 00:18

Niin no. En mä oikeestaan pelkästään kipua pelkää, vaan just sitä vääntöä ja friikkiä tunnetta kun naama on puuduksissa ja sit ronkitaan voimalla suussa jotain niin että kallo tärisee.

Tämä liittyy kyllä enemmän yleiseen hammaslääkärikammoon ja traumoihin pyörtymisestä. Se puudutus kun tuntuu vähän samalta kun silloin kun alkaa pyörryttää, veri pakenee päästä ja naama turtuu ja näkee vaan keltasta. Ei se satu, mutta on hiton ahdistavaa.
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 27 Huhti 2008 03:19

Hyi saasta, ettäkö pitäisi tahna jättää suuhun? Mun (tai no ainakin kämppikseni :D) Colgatessa lukee ainakin rehellisesti "Do not swallow." Ja jos tahnan jättää suuhun, sitähän nielee aivan väistämättä.

Itse innostuin vanhalla foorumilla kovasti shampoottomasta (ja muutenkin mahdollisimman myrkyttömästä) elämästä, ja nyt hirvittää ajatellakin mitä myrkkyjä hammastahnaan lykätään. Jos sitä SLS:ää ei kannata päänahkaansa laittaa, niin miksi sitten suuhunsa? :shock:
Kunhan ehdin, koitan löytää jostain hippipuodista tai apteekista jotain luomuhammastahnaa. Harmi vaan, että en ole oikein löytänyt vielä semmosta kunnon one-stop-shoppia noitten asioitten suhteen. [ot]Uudessa maassa aina vähän hankalaa kun ei osaa ajatella mistä tietynlaisia tuotteita löytyis. Tuote, joka löytyy apteekista Suomessa, on usein täällä markettitavaraa, ja luontaistuotteita myydään vähän siellä sun täällä, ja jotenkin mun on hyvin hankala hahmottaa asioita.[/ot]

Muuten olen kyllä aina ollut aika tarkka hampaitteni suhteen, mutta ilmeisesti porukassa on tarkempiakin. Hampaat pesen useimmiten aamuin illoin, mutta purskuttelen kyllä tahnat pois.

PS. Hittolainen että on mukava lukea oikeaa keskustelua!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 27 Huhti 2008 11:51

Viime tarkastus reissulla sain neuvon, miten hammaslankaa käytetään tehokkaasti. :D VInkki oli että kun hampaat on pesty, niin hammasväleihin tungetaan sormella tahnaa ja sitten vasta langastetaan. Juju on siinä että se tahna menee kunnolla ikenen ja hampaan kolosiin ja näin vältytään salakavalilta reiiltä. Kuva Olisin kaivannut tätä niksiä aikaisemmin. Kuva
Pesen hampaat vain iltaisin, kun aamuisin iskee yleensä niiiin älyön kiire ettei puhettakaan mistään hampaiden pesusta. Se kalvaa omatuntoa. Ehkä on aika taas yrittää ottaa niskasta kiinni itseään. Ja hampaita harjaan älyttömän kauan, ja jos tuntuu että jossain hampaassa on vielä jotain epäilyttävää se on pakko aloittaa pikainen uusinta harjaus. Sähköhammasharjan osto on hankintalistalla. Se varmasti helpottaisi elämää kummasti.

Minullakaan ei ole viisaudenhampaita puhjennut. Eihän niiden ole pakko tulla? Eihän? Kuva
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Alex » Su 27 Huhti 2008 12:19

Tahnavaahdot pitää jättää suuhun?! Kuva

Hampaat pesen aamuin ja illoin, joskus saatan jopa käyttää hammaslankaa. Jotain kuitenkin käytön aktiivisuudesta kertoo se, että jotain kaksi vuotta sitten ostetusta purnukasta piisaa lankaa vieläkin Kuva
Känni-iltojen käyttäytyminen on samansuuntaista kuin Maijallakin, eli joskus saattaa jäädä hampaat yöllä pesemättä. Seuraavana aamuna sitten suussa maistuukin siltä, että kuollut rottalauma olisi maatunut siellä viikon verran.

(Täytyy myös mainita, että krapula-aamuina suun hygieniaan tulee muutenkin kiinnitettyä normaalia enemmän huomiota. Helpottaa pahaa oloa.)

Mulla oli varmaan kolmen-neljän vuoden tauko hammaslääkärikäynneissä ennen kuin ryhdistäydyin pari talvea sitten. Pari reikää purukalustosta löytyi ja samalla tuli poistatettua yksi viisaudenhammaskin. Viisurista ei itselleni ollut suurta vaivaa, mitä nyt välillä hankasi poskea ikävästi. Operaatiokin oli hyvin lyhyt ja kivuton ja viisuri itsekin oli oikea malliyksilö. Nyt edellisestä visiitistä on taas kulunut puolisentoista vuotta, joten ehkä pitäisi taas ryhdistäytyä.. Kuva
Kuva
Alex

ViestiKirjoittaja Sade » Su 27 Huhti 2008 14:15

Siis ihan oikeastiko jotkut jättävät hammastahnat suuhunsa muhimaan? :shock: Siis kyllähän minä olen tiennyt, että amerikkalaiset tekevät niin, mutta nehän ovat muutenkin hassuja, kun eivät huuhtele saippuaakaan ihostaan eivätkä astianpesuainetta tiskeistään...

Eikö teillä kuivu suu, kun jätätte tahnat suuhun? Minulla jotkut tahnat kuivattavat suuta huuhtelunkin kanssa, ja muutenkin inhoan sitä jos hampaiden pesun jälkeen tuntuu, että suuhun on jäänyt hammastahnaa.

Hampaiden hoitooni kuuluu oikeastaan vain pesu aamuin illoin. Olen aina ollut suorastaan ylihuolellinen jynssääjä, mutta olen yrittänyt vähentää harjaamiseen käyttämääni aikaa, koska hampaitani on joskus vihlonut aika pahasti, ja syyksi on epäilty liiallisen harjaamisen aiheuttamaa ikenien nousemista. Ja tuntuu, että vihlominen on tosiaan vähentynyt. Hammastikulla kaivelen, jos hampaiden väliin, on jäänyt sattumia, ja xylitol-purkkaa syön säännöllisesti.. Hammaslankaa en ole koskaan oppinut käyttämään: minusta se on aina ollut lievästi ällöttävää - en tiedä miksi.

Hampaani ja sylkeni ovat ilmeisesti hyvälaatuiset, koska minulla ei koskaan ole reikiä, ja hammaslääkärit kehuvat aina hampaitani ylettömästi.
Sade

ViestiKirjoittaja kaneli » Su 27 Huhti 2008 17:20

Mullekin on tehty oikomishoito, kun hampaat olivat ennen ihan vinossa ja niitä oli liikaa. Kaiken lisäksi mun yläleuka oli liian suuri alaleukaan verrattuna.
Oikomishoito oli aika ikävää ja hampaat olivat usein kipeät, mutta lopputulokseen olen kyllä erittäin tyytyväinen.

Mulla on tähän mennessä ollut ainoastaan yksi reikä - toivottavasti ei tulekaan lisää! Hampaitani en ole aina jaksanut hoitaa erityisen hyvin, mutta mulla on pakkomielle siitä, että ne on pestävä aamuin illoin. Käytän myös joka ilta hammaslankaa, joskaan en jaksa kovinkaan huolellisesti hampaitani langata. Yritän kompensoida sitä sillä, että lankaan tosiaan hammasvälit joka ilta.

Eniten mua vaivaa purukalustossani se, etteivät hampaani ole vitivalkoiset. Täällä Ruotsissa melkeinpä kaikilla on oikeat Pepsodent-hampaat, niin tunnen itseni jokseenkin poikkeavaksi. Mulla kun on nyt nätit hampaat, niin olisi kiva, jos ne olisivat valkoisetkin. :hullu:
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja friikkis » Su 27 Huhti 2008 18:00

Sade kirjoitti:Siis ihan oikeastiko jotkut jättävät hammastahnat suuhunsa muhimaan? :shock:

Mulla käskis ainakin lekuri ehdottomasti jättämään ne tahnat suuhun, koska lankaa en saa käyttää. On kuulemma liian tiiviit alahampaat, ja ikenet menee piloille jos yritän lankaa tunkea hampaan väliin.

Viisaudenhampaat on kaikki puhjenneet, mutta mitään särkyä tms. ei ole pahemmin tuntunut, joten en ole saanut itseäni hammaslääkärille vieläkään. Pakkohan se olisi, kun viime tarkastuksesta on useampi vuosi. Mutta kun tiedä, että porausta tulee olemaan, niin pelottaa. Noloa, kun ei uskalla hampulääkärille mennä.

Harjauksen kanssa olen tosin sitten aika tarkka. Aamuin illoin parin minuutin ajan jynssään. Mitään valkaisua ei ole vielä tarvinnut tehdä, vaikka kahvi, tupakki ja punkku maistuukin. Kumma, että ovat näinkin valkoisina pysyneet. Rautojakaan en koskaan saanut, mikä tosin nyt harmittaa kun nuo alahampaat melko tiiviisti tuntuvat olevan.
friikkis

ViestiKirjoittaja kaneli » Su 27 Huhti 2008 18:12

friikkis kirjoitti:Harjauksen kanssa olen tosin sitten aika tarkka. Aamuin illoin parin minuutin ajan jynssään. Mitään valkaisua ei ole vielä tarvinnut tehdä, vaikka kahvi, tupakki ja punkku maistuukin. Kumma, että ovat näinkin valkoisina pysyneet. Rautojakaan en koskaan saanut, mikä tosin nyt harmittaa kun nuo alahampaat melko tiiviisti tuntuvat olevan.

Eniten mua risoo tässä se, että mä en ole koskaan polttanut enkä juo kahvia enkä punaviiniä - harvoin edes teetä. Siitä huolimatta mun hampaat ei oo valkoset. :itkupotkuraivarit:

Mul ei oo vielä viisaudenhampaita. Ei niiden kyllä tarttis tullakaan; mä en ymmärrä, mihin väliin ne muka mun suussa mahtuis. :shock:
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Gaffa » Su 27 Huhti 2008 19:51

Hei tyypit, kyllä sen hammastahnavaahdon saa sylkeä pois, mutta sen jälkeen ei saisi huuhdella vedellä. :)
Näin ainakin ovat hammaslääkärit sanoneet.
Gaffa

ViestiKirjoittaja heartless » Su 27 Huhti 2008 20:00

Tulikin tässä mieleen, että viime hammaslääkärivisiitistä on kulunut jo muutama vuosi aikaa, olisi varmaan ihan aiheellista käydä tarkistuttamassa purukaluston kunto.

Koitan kyllä parhaani mukaan pitää hampaistani huolta, nuorempana mulla oli todella paljon reikiä ja hammaslääkärissä sai juosta alvariinsa ja kiintiö tuli täyteen. Hampaat pesen yleensä aamuisin ja iltaisin. Lankaakin mulla on, mutta sitä tulee käytettyä aikas harvoin. :oops: Ja minäkin jätän tahnat suuhun, tai siis syljen tietty pois, mutta en huuhtele vedellä.
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Vanilla » Su 27 Huhti 2008 20:10

Gaffa kirjoitti:Hei tyypit, kyllä sen hammastahnavaahdon saa sylkeä pois, mutta sen jälkeen ei saisi huuhdella vedellä. :)
Näin ainakin ovat hammaslääkärit sanoneet.

No mie jo ihmettelinkin, että miten se tahnan jättäminen suuhun kuulostaa niin kamalalta. :D En ajatellutkaan, että sen voisi tajuta noinkin. Toki mie sen syljen pois, mutta kun ei heti huuhtele vedellä perään, niin tahnan jämät jäävät suojaamaan hampeja.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja Sade » Su 27 Huhti 2008 22:14

No kyllä minä ainakin ymmärsin, että tahnat tosiaan syljetään pois, mutta ei huuhdella. Ja silti ajatus on minusta epämiellyttävä. Ja edelleen ihmettelen, eikö suu muka kuivu.

Mutta näistä hampaidenhoitoasioistakin on niin montaa eri koulukuntaa. Vanhallakin foorumilla oli joskus juttua siitä, että joidenkin mukaan länsimaisia hammastahnoja ei pitäisi käyttää ollenkaan. Ja nyt kuulee, että se tahna täytyisi jättää suuhun oikein vaikuttamaan. Ota tuosta sitten selvää.

Mitä hampaiden valkoisuuteen tulee, niin olen lukenut, että luonnostaan keltaiset hampaat ovat yleensä parempia ja kestävämpiä kuin valkoiset hampaat. (Mutta ehkä tällä väitteellä yritetään vain lohduttaa meitä keltahampaisia...) Mutta ainakin minusta sellaiset jenkkityyliin vitivalkoisiksi valkaistut hampaat ovat lähinnä pelottavia.
Sade

ViestiKirjoittaja Tomte » Su 27 Huhti 2008 22:47

Jiihaa, tämä on tavallaan yksi lemppariaiheistani! Kuulostaa oudolta mutta niin se vaan on. Jotenkin vaan suussani on tapahtunut niin paljon, että siitä riittää pitkästi juttua. (Voisi muuten olla melko epäilyttävä lause tuo edellinen varsinkin asiayhteydestään irroitettuna.)

Heti alkuun Friikkikselle, että jos on kovin tiukat hampaidenvälit niin niihin voisi auttaa kyllä se, että poistettaisiin viisaudenhampaita. Siis en nyt tiedä onko sitä järkevää tehdä pelkästään siitä syystä, saatika riittääkö se edes syyksi, mutta että ymmärtääkseni viisaudenhampaiden poiston jälkeen muut hampaat saavat ikään kuin vähän enemmän tilaa ja välitkin voivat suurentua. Siis tässä on tietääkseni kyse varmasti tosi tosi pienistä siirtymistä, joita tuskin edes huomaa - muuta kuin hammaslankaa käyttäessä. Ehkä. Varmaa tämä tieto ei siis ole, mutta näin muistelisin.

Itse pelkään hammaslääkäriä kohtuuttoman paljon. Syyksi en osaa sanoa muuta kuin sen, että pelkään sitä kipua ihan hirveästi. Kouluaikojen hammastarkastuksissa minulla ei ollut koskaan mitään ongelmaa, eikä siis sitä pelkoakaan. Hammaslääkärissä käynti oli vain kivaa, kun sinne lähdettiin taksilla kouluaikana ja sieltä sai yleensä jotain kivaa, kuten uuden erikoisemman värisen hammasharjan. Minulla oli kerran ala-asteikäisenä yksi reikä, mutta en muista että sen paikkaaminen olisi sattunut, joten siitä ei jäänyt pelkoa.

Hammaslääkäripelkoni saivat alkunsa vasta siitä kun yliopistoon tullessani kävin YTHS:llä perustarkastuksessa ja siellä kävikin ilmi, että yhdessä hampaassa olisi paikkausta vaativa reikä. Se paikkaaminen olikin sitten jotain ihan hirveää, sain kolme ampullia puudutetta ja aina vaan poraaminen sattui. Silloin tosiaankin kyyneleet valuivat silmistä ja kädet puristivat hammaslääkärituolin reunoja rystyset valkoisina. Pelkäsin ihan hervottomasti ja aina säpsähdin kun kävi kipeää. Jotenkin sitä vaan oli niin avuton siinä tilanteessa ja kun ei oikein voinut tahtoa lopettamaankaan niin... Toimeenpiteen ollessa ohi olin edelleen ihan pelosta sekaisin, kävelin lyhyen matkan kotiini ja itkin helpotuksesta ja pelosta vuorotellen parin tunnin ajan kunnes nukahdin.

Olen siitä epäonnekas, että minulle kasvoivat kaikki neljä viisaudenhammasta. Ymmärtääkseni niiden poistamiseen liittyvä politiikka riippuu paljolti hammaslääkäristä. Joidenkin mielestä ne on hyvä poistaa heti kun mahdollista ennen kun ne alkavat vaivaamaan. Jotkut taas ovat sanoneet potilaalleen, että viisureita ei tarvitse poistaa elleivät ne vaivaa. Minulla muistaakseni yhtä viisuria jomotti, mutta sain määräyksen, että kaikki pitäisi poistaa. Olin tietysti ihan hermoheikkona tästä uutisesta ja pelkäsin ihan tajuttomasti. Värväsin ensimmäiselle kerralle mukaan ystäväni, ihan vaan siksi, etten pakenisi odotushuoneesta ennen kun minua ehdittäisiin kutsua sisälle. Ensimmäisellä kerralla poistettiin kaksi hammasta, joissa oli suorat juuret, eli ne olivat helppo poistaa. Olin erittäin yllättynyt toimenpiteen kivuttomuudesta, ja - kuten arvata saattaa - järkyttyneen helpottunut siitä ettei se ollutkaan niin kamalaa. Tuon jälkeen minulta on poistettu vielä yksi viisaudenhammas, jonka juuret olivat kuitenkin vinossa. Niitä piti siis ensin leikata, ennen kuin hammas saatiin ulos suusta. Mutta sekään ei ollut kamalaa! Epämiellyttävää kyllä, mutta voisi jopa sanoa, että melkein kivutonta! Vielä olisi yksi viisuri siis jäljellä, mutta sen poistamista en enää edes pelkää. Reikien ilmestymistä ja niiden paikkaamista kyllä, niin että en pysty oikeastaan edes ajattelemaan sitä.

Paikkaamispelostani johtuen huollan siis hampaitani erittäin hyvin, ettei vain tulisi niitä reikiä. Pesen hampaat aamuin illoin sähköhammasharjalla, joka on jotain hypersuperuutuusmallia, jossa on erillinen näyttö ja joka varoittaa liian kovasta harjaamisesta ja muistaa neljän (?) ihmisen harjaustiedot. Muistaakseni harja ilmoittaa myös kun harjauspää pitäisi vaihtaa ja mikä tärkeintä - näyttöön ilmestyy hymiö, kun harjaus on kestänyt kaksi minuuttia. Sain tämän avaruusharjan lahjaksi hampaidenhoitoalalla työskentelevältä sukulaiseltani ja täytyy kyllä myöntää, että tuo ylikallis vekotin on ihan naamattoman hyvä. En pystyisi enää siirtymään normaaliin hammasharjaan, se kun ei vaan ole hyvä.

Hammastahnankin kanssa minun pitää hifistellä, en pysty käyttämään kaikista normaalimpia tahnoja, koska niistä melkein kaikki sisältävät sitä tahnaa vaahdottavaa ainetta, josta saan suuhuni rakkulan tapaisia, ilkeän kivuliaita aftoja. Aftat olisi taas toinen avautumisen aihe, mutta ei niistä tässä tämän enempää. (Ystäväni vaimo ja oma poikaystäväni ovat perustaneet keskenään jonkin sortin aftapotilaiden läheiset -tukiryhmän, jossa kait keskeisenä tavoitteena on olla tukena muille tai siis sille toiselle ryhmän jäsenelle, jos tämän seurustelukumppanilla on afta. Aftapotilas kun kuulemma (!) valittaa suhteettoman paljon.)

En jätä koskaan hampaita pesemättä, en edes vaikka olisi se kuuluisa baaristatulokänniyö. En pysty siihen, omatunto kalvaa ihan hirveästi jos jätän hampaani likaisiksi. Jos joskus aamulla on tullut järjetön kiire, niin olen tempaissut hammasharjani mukaani sinne minne olen ollut menossa ja ensimmäisenä mahdollisena hetkenä pessyt hampaani jossain. Jos joskus hampaitani vihloo, edes pikkiriikkisen, menen heti lievään paniikkiin ja "kuulostelen" hampaitani, että vihlaisiko se todella ja jos niin mistä kohtaa. Pelkään hampaiden reikiintymistä erittäin paljon.

Ai miten niin pelko on saanut minut käyttäytymään pakkomielteenomaisesti tämän asian kanssa? :roll:
Tomte

ViestiKirjoittaja Maija » Su 27 Huhti 2008 23:25

Tomte kirjoitti:Hammastahnankin kanssa minun pitää hifistellä, en pysty käyttämään kaikista normaalimpia tahnoja, koska niistä melkein kaikki sisältävät sitä tahnaa vaahdottavaa ainetta, josta saan suuhuni rakkulan tapaisia, ilkeän kivuliaita aftoja. Aftat olisi taas toinen avautumisen aihe, mutta ei niistä tässä tämän enempää. (Ystäväni vaimo ja oma poikaystäväni ovat perustaneet keskenään jonkin sortin aftapotilaiden läheiset -tukiryhmän, jossa kait keskeisenä tavoitteena on olla tukena muille tai siis sille toiselle ryhmän jäsenelle, jos tämän seurustelukumppanilla on afta. Aftapotilas kun kuulemma (!) valittaa suhteettoman paljon.)

Aftapotilas ilmoittautuu.

Pepsodent, Colgate ym. tavallisimmat hammastahnat ovat mulle ehdottomasti kiellettyjä, joten käytän Elmexiä. Se on jonkin verran auttanut, mutta aika ennen kuin sain tietää, että normaalit hammastahnat saattavat aiheuttaa aftoja, oli ihan kamalaa. Joskus pelkkä puhuminenkin oli aftojen takia vaikeaa, saati sitten syöminen. Noin vuosi sitten kävin lääkärisedällä itkemässä aftojani, joita tuli suuhuni useita kerralla, ja jotka sitten laajenivat yleensä yhdeksi jättimäiseksi rakkulaksi. Hän sitten otti selvää, mikä voisi auttaa ja suositteli hammastahnan vaihtamista. Se on onneksi auttanut. Edelleenkin aftoista silloin tällöin kärsin (kuten parhaillaan), mutta se on pientä verrattuna aiempaan.

Niin, ja hampaat on saatava huuhtoa vedellä harjaamisen jälkeen. Muutoin olo on kuin liisteriä olisi maiskutellut.
Maija

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 28 Huhti 2008 12:53

Ihmettelin tässä eräs päivä kun ohimot ja leuka ovat aivan älyttömän tuskallisen ahdistavan kipeät. Onneksi oli hammaslääkäri, jossa kävi ilmi, että ehkä sitä purentakiskoa kannattaisi käyttää hitusen säännöllisemmin. :roll: Nyt on vasta pari päivää käytetty ja heti huomaa kuinka on taas suorastaan normaali olotila. :D Pienenä sain kärsiä huonosta purennasta, leuka kasvoi jotenkin ylähampaiden yli. Oikoja oli jo leikkaukseen lähettämässä, mutta onneksi päätti ensin kokeilla ihan vain oikomista ja sillähän se hoidettiin. :D Siitä jäi sitten lonksuavat leuat, joilla ei parane aamuisin hirveästi haukotella, ettei mene lukkoon. Nyt ilmeisesti yöllä puren niin lujaa leukoja yhteen että koko pää kärsii. Hammaskiskoissa on suorastaan kohta pala pois. Jostain kuulin että aikuisiällä tämmöiset leuat pitäisi leikata, mutta kuulin myös vaarasta että tunto lähtee. :shock: Onko kellään kokemuksia?
Hammaskiskot eivät meinaan siihen lonksumiseen auta, vain siihen ettei riko legojaan.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 28 Huhti 2008 14:08

Olen alkanut käyttää hammaslankaa muutama kuukausi sitten. Kävin hampilääkärillä valittamassa että hammasväliä särkee.
Mitään reikää tms. ei löytynyt, mutta hammaslääkäri neuvoi että kokeile hammaslankaa, se voisi auttaa asiaan.

Ja kas kummaa, sehän on auttanut :D

Hampaani ovat muuten heikko kohtani ulkonäöllisesti. Muuten olen oppinut hyväksymään että Brad Pittiä minusta ei saa raja-aitoja rikkovalla eettisesti arveluttavalla plastiikka-kirurgiallakaan, mutta hampaitani häpeän.

En oikeasti tiedä onko tähän aihetta, mutta jotenkin olen herkkä niiden suhteen. Niitä on venytetty, vanutettu, venkslattu, porattu, poistettu jne., mutta ei niistä mitään tasarivistä posliinikokoelmaa ole mielestäni saatu.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 28 Huhti 2008 14:24

Mulla on ollut myös mukulana jos vaikka mitä metallihärveliä ja häkkyrää suussa. Oi sitä ilon päivää, kun viimeisetkin romut poistettiin suusta (mun vaatimuksesta). Muistan vieläkin, kun hammaslääkäri sanoi, että vaikkei ihan tasainen rivi olekaan, niin siisti ja kivasti persoonallinen.

Nythän ne on taas ihan miten sattuu, kiitos viisureiden, mutta tuo hammaslääkärin toteama on mun suhtautumista muokannut aika reippaasti. Mun mielestä hampaiden ei tarvi pönöttää sotilaallisessa rivissä ja olla vitivalkoiset ollakseen kivat. Molemmilla veljillänikin on rivit vähän sekaisin (ei niin pahasti kuin mulla), ja mun mielestä ne on paljon paremman näköiset kuin persoonattoman siistit kalustot.

Saatan olla outo Kuva

On kuitenkin huomautettava, että voisin ehkä kenties ryhtyä oikomistoimenpiteisiin, jos jaksaisin. Mä en koskaan saa näistä tasaisen siistiä riviä, mutta noi pari hammasta olisi kiva saada edes sinne päin. Ehkä joskus, jos jaksaa/on rahaa/viitsii vaivautua/haluaa kärsiä.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

Seuraava

Paluu Känpillä