Osittain tätä on tullut testailtua kovastikin, tosin vain yksi asia kerrallaan.
Tuoreimpana muistissa on television menettäminen digiajan myötä. Syyskuun alusta tammikuun loppuun elin käytännössä täysin ilman telkkaria, mitä nyt joulun aikaan katselin vanhempien kotona. En tainnut edes kavereiden luona telkkarin pauloihin joutua. En kokenut menettäväni elämästäni sisältöä millään tavalla. Vähän harmitti pikkuasiat, kuten "missaan sen-ja-sen sarjan uudet jaksot", mutta siinäpä oikeastaan kaikki. Alkuvaiheessa katselin paljon vuokraelokuvia ja sivistin itseäni klassikoilla. Se oli eri kivaa kyllä, mutta jäi sitten syyskuun lopulla pois rutiineista kun sain työpaikan, ja illat meni siellä.
Netittä elin syyskuusta joulukuuhun 2004, kun aloitin opiskelut ja uudessa kämpässäni ei ollut nettiyhteyttä. En muista millä korvasin tyhjiön, joka varmasti turhautti kovasti paatunutta nettieläjää. Allekirjoitan kyllä tuon, että kun nettiä ei ole kotona, ja käy satunnaisesti vaikka lainakoneella tai julkisella koneella netissä, ei sitä oikeasti tiedä mihin sitä on aikansa tuhlannut. Ehkä se johtuu siitä, että omat suosikit puuttuu listoilta. Lisäksi, jos kotona on netti jatkuvasti saatavilla, mulla tulee tarkistettua kaikki pikkuasiat esimerkiksi wikistä. Jos vaikka askarruttaa yhtäkkiä että mitenkäs se koiran hajuaisti toimiikaan, niin tarkistan asian yleensä saman tien.
Kännykän kanssa mulla on viha-rakkaussuhde. Vihaan sen sointia ja herätysääntä - ja oikeastaan kaikkea siihen liittyvää - yli kaiken, ja minusta on ihanaa unohtaa puhelin kotiin kun käyn jossain. Toisaalta taas (ainakin Suomessa) onkin sitten aika syvällä pissassa, jos sattuu jotain ja pitää soittaa apua. Täällä ei ole niin vakavaa, kun puhelinkoppeja on vielä olemassa, mutta silti.
Sain (lue: jouduin ottamaan) ekan puhelimeni "vasta" joskus lukion tokalla. Vastustin vihoviimeiseen asti koko kapistuksen hankkimista. Siihen asti soittelin tosiaan puhelinkopeista puhelinkortilla, silloinkin enimmäkseen iskälle kun sen piti ottaa mut kyytiin kotimatkalla. Kaverit kyllä valitti kun muhun ei saa yhteyttä koskaan, mutta en tiiä millä asialla ne olis mulle soitelleetkaan heh.
[ot]Kännyköissä ja internetskussa on se huono puoli, ettei kenenkään luo voi enää mennä soittamaan ovikelloa tyyliin "onko maija kotona, voiko se alakaa?" Kaikki pitää sopia etukäteen, ja mua raivostuttaa. Mitään ei voi koskaan tehdä spontaanisti. Mulle on vaan hullun hankalaa suunnitella tekemisiäni puolta tuntia pidemmälle, kun koskaan ei tiedä mitä sattuu. Koulussakin kerran sovittiin jotain esitysdeadlineja jonnekin monen kuukauden päähän, ja ihmettelin jotain että "en tiedä sopiiko mulle tuolloin, kun en tiedä vielä silloisista menoistani". Opettaja sitten totesi, että "jos sulla ei oo mitään merkattuna siihen, niin ei sulla oo luultavasti mitään sovittuna siihen."
Jollekin ihan itsestäänselvyys ehkä, mutta en minä tajunnu ennen kuin opettaja sanoi

[/ot]
En tiedä miten elämä onnistuisi ilman puhelinta. Ilman nettiä ja telkkaria voisin kuvitella pärjääväni, vaikka mun parhaat ystävät on käytännössä virtuaalisia, mutta kännykkä - niin paljon kuin sitä vihaankin - on aika tarpeellinen loppupeleissä. Lankapuhelin olis kivempi tosin, jos vaan niitä puhelinkoppeja olis vielä olemassa.