Kukkaset ja muu vihreä

Re: Kukkaset ja muu vihreä

ViestiKirjoittaja Deni » La 26 Kesä 2010 03:47

Mun muutaman vuoden ikäinen limettipuska otti ja kuoli viime talvena, luultavasti valon puutteeseen. Tiputti lehdet yksi kerrallaan, ja kun viimeinenkin oli mennyt eikä uusia näyttänyt tulevan, viskasin kituvan risun huis hiiteen. Nyt keittiössä versoo uutena sitruuna, toivottavasti siitä kasvaa reippaampi ja parempi kuin limetistä. Limetti olikin aina vähän tyhmä rimpula, ei suostunut tekemään kuin pari haaraa vaikka miten latvoin, kunhan törötti vaan.

Kiivi sen sijaan voi mainiosti! Sekin pudotteli talvella alimpia lehtiään, mutta ylhäältä puskee koko ajan uutta, tyvestä paria uutta versoa, ja jopa siihen lehdettömään varrenosaan pukkaa uutta silmua. Toivottavasti toi mun viime kesänä ostama tukikehikko riittää sille jatkossakin, oksat on sen verran hauraat että köynnöksen irrottelu kehikosta saattaisi olla kohtalokasta.
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 24 Helmi 2011 00:27

Odotan jo täpinöissäni kevättä. :täpinä: Haluaisin kasvatella kaikenlaista syötävää parvekkeellamme. Suunnitelmissa olisi ainakin porkkana, salaatti ja basilika. Lisäksi olen haaveillut mintusta, ruohosipulista ja chilistä. Ollaan jo miehekkeen kanssa puhuttu, että keväämmällä ostetaan kunnon säkki multaa. Päästään parvekeviljelemään ja miehekkeen kukat saadaan siirrettyä uusiin multiin ja uusiin purkkeihin.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 24 Helmi 2011 00:57

Määki haluaisin parvekeviljellä. Mutta en tiiä kannattaako. Helle paahtaa kuitenkin kaiken rikki ja kissa syö ja linnut syö. :(

(Ps. Mikä Fordea vaivaa? :epäilevä: )
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » To 24 Helmi 2011 10:01

Mun greippi näytti jo niin kärsivältä, että vaihdoin mullat siihen ja samalla sitten suurimpaan osaan muistakin kukista. Kahdelle kaktukselle pitää olla isommat ruukut ja toisen jo ostinkin eilen, kun löysin sopivan. Toinen olisi vielä hakusessa..

Lisäksi pistin yhteen tyhjään purkkiin vain mullat jo pari viikkoa sitten ja eilen sinne tuli asukkatkin. :virne:
Söin töissä klementiinin ja siellä oli kaksi siementä. Otin ne mukaan ja pistin purkkiin. Saas nähdä tuleeko mitään vai epäonnistuuko täysin.

Parvekkeelle olis kiva laittaa jotain, mutta saas nähä laitanko muuta kuin nämä kukkapurkkini sinne kesäksi. Tykkäisivät varmaan kaktukset ja greippi kunnon kuumasta, kun ovat sellasen ilmaston kasveja enemmänki.. pitää vaan muistaa sitte kastella pahimmilla kuumilla joka päivä.. noh, saas nähä mitä lähempänä kesää keksin vielä..
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Sippura » To 24 Helmi 2011 11:28

Oi, täällä fordelaiset kasvattaa vaikka mitä ihanuuksia :D Itse suunnittelin
hankkivani keväämmällä ilmojen lämmettyä edes jonkun viherkasvin - ihan
hirveesti meillä ei mitään ruohoja ole viime vuosiin näkynyt. Ensin vilkkaam-
piakin vilkkaammat kissakaverukset tuhosivat silloiset rehut ja sen jälkeen
kun Poika on lähtenyt liikkeelle, ei viherkasveja ole oikein uskaltanut pitää.

Nyt ajattelin kuitenkin panostaa johonkin kivaan amppeliin tai muutamaan,
olisi kukat tassujen ja sormien ulottumattomissa mutta silti piristämässä ko-
tia. Muratti olis ihana, mutta mä en koskaan saa niitä pysymään hengissä :epäilevä:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 24 Helmi 2011 11:55

Ja muratti on kissalle myrkyllinen, joten ite en ottaisi sitä edes amppeliin, jos on kissa talossa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Sippura » To 24 Helmi 2011 12:27

Niinpäs onkin! :kauhistunut:
HUS:in myrkyllisten ja myrkyttömien kasvien listalta sitten vaan katsomaan sopivia rehuja.
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 24 Helmi 2011 12:42

Hee, kiitos linkistä! Muratti oli aainoa, jonka tiesin, muista ei oo ollut hajuakaan. Onneksi omat kasvit on maistelemalla todettu myrkyttömiksi. :keijo:

Pitää kans muistaa, että kissalle voi olla erit myrkyllisiä kuin ihmiselle. Olettaisin, että tuo on ihmisen perusteella laadittu lista.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Sippura » To 24 Helmi 2011 13:26

Lyyra kirjoitti:Pitää kans muistaa, että kissalle voi olla erit myrkyllisiä kuin ihmiselle. Olettaisin, että tuo on ihmisen perusteella laadittu lista.

Sivulta kopsattua:
"Myrkyttömillä kasveilla tarkoitetaan kasveja, joiden ei ole kuvattu aiheuttaneen myrkytyksiä ihmisille eikä eläimille."
Eli eiköhän se ole ihan pätevä kisuillekin :tilt:
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 24 Helmi 2011 13:50

Kas. Osaan lukea. :keijo:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 24 Helmi 2011 19:37

Lyyra kirjoitti:Määki haluaisin parvekeviljellä. Mutta en tiiä kannattaako. Helle paahtaa kuitenkin kaiken rikki ja kissa syö ja linnut syö. :(

:paijaus:

Meillä ei eläimiä ole ja parveke on lasitettu. Ainoa ongelma saattaa olla se, että parvekkeelle ei paista välttämättä tarpeeksi aurinko. :( No, pitää etsiä varjossa viihtyviä lajikkeita.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » To 24 Helmi 2011 22:49

Meillä on myös lasitettu parveke ja siellä on useimmiten aurinkoisella kelillä niin kuuma, että talvitakkikin kuivuu pesun jälkeen muutamassa tunnissa myös sisäpuolelta (testattu on) ja siksi aattelin, että pitää muistaa kastella sitte kukkia joka päivä, jos meinaan niitä kesän parvekkeella pitää..
skray

ViestiKirjoittaja annastindeli » To 24 Helmi 2011 23:09

Meillä on eläin ja mahdollisimman huonot kasvuolot. Idänpuoleisella seinällä ikkunat, joista vetää kovasti ja pattereista paahtaa lämmintä. Ylhäältä kylmää ja alhaalta kuumaa ja suurimman osan päivästä varjossa... Tähän kun lisää huonomuistisuuden huolehtia muutenkaan kasveista, niin avot! hyvin menee kasvattaa mitään.

Tästäkin huolimatta laitoin rucolaa multaan, jos se vaikka kasvais :keijo:
annastindeli

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 26 Huhti 2011 00:10

Mulla on keväinen innostus kaikkea syötävää, itsekasvatettavaa kohtaan. :täpinä: Laitettiin torstaina basilikan siemenet itämään. Idätysastiassa on söpöjä, pieniä basilikan alkuja. :sydän: Awww. :hullu: (Lisäksi torstaina vaihdettiin jukkapalmun multa.)

Kunhan saadaan lisää multaa ostettua, anopinkieli olisi tarkoitus jakaa 2 ruukkuun. Lisäksi parvekkeelle laitetaan kasvamaan porkkanoita, retiisejä ja salaattia. :superhymy: Tekisi mieli ostaa vaikka mitä muitakin siemeniä, mutta jos nyt ensin kokeilisi kasvattaa noita ja myöhemmin (siis ensi vuonna) laajentaa myös muihin lajikkeisiin.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 26 Huhti 2011 00:12

Parvekeporkkanoita? Ja muutakin! :O:
Minkälaisessa astiassa? Minkälainen parveke teillä on? Mihin ilmansuuntaan? Lasit vaiko eikö?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 26 Huhti 2011 00:24

Lyyra kirjoitti:Parvekeporkkanoita? Ja muutakin! :O:
Minkälaisessa astiassa? Minkälainen parveke teillä on? Mihin ilmansuuntaan? Lasit vaiko eikö?

Parvike on suunnilleen itään päin (johonkin koilisen ja idän väliin kai). Vain aamuaurinko paistaa siis parvekkeelle. Parveke on arviolta 3 m x 1,5 m ja se on lasitettu. Ei siis kovin otollinen auringossa viihtyvälle basilikalle. :(

Porkkanat laitetaan kasvamaan suureen kukkaruukkuun. :superhymy: Perussääntö kai on, että 40 cm multaa riittää mille vain vihannekselle. Tosin meidän ruukkumme ei niin syvä ole. Mutta aina voi kokeilla. Jos ei onnistu, ei voi mitään. Tää on tällaista kokeilemista, kun mitään ruokakasvia en ole koskaan kasvattanut.

Muoks. Ai niin, miehekkeellä on myös Chilin siemeniä. Niitäkin kai laitetaan kasvamaan. :superhymy:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 26 Huhti 2011 21:18

Mulla ei ole koskaan ollut parvekkeella mitään rehuloita.

Nyt tekisi mieli upottaa sormet multaan ja pistää jotain vihreetä sinne olemaan.
Ehkä jotain kukkaakin :keijo:

Ei puutu kuin aikaa ja rahaa :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 26 Huhti 2011 22:02

Ihan hirvittävästi ei tarvitse rahaa tai vaivaa, jos pari astiaa täyttää mullalla ja välillä kastelee niitä.
Kasvamaan voi laittaa siementen lisäksi kaupasta ostetun, jo vähän syödyn ruukkusalaatin. Ei hirvittävästi harmita, vaikka se kuolisi, sillä jokatapauksessa nysä olisi päätynyt kompostiin.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 26 Huhti 2011 22:11

Ei tosiaan puutu kuin astiat, multa ja salaatti :virne:

Tai sitten kaupunkilaisena laittaa sinne pelkkää multaa ja kyselee naapureilta miksei siellä kasva mikään :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 27 Huhti 2011 13:38

Viime kesänä minulla oli parvekkeella kukkaloistoa edustamassa köynnöskrassi. Helppohoitoinen in my ass! Se pukkasi yhden onnettoman kukan kesän lopussa, eikä kasvanut järin pitkäksi tai tuuheaksi. Aikaisempien vuosien kokeilut tuoksuherneellä ovat onnistuneet paljon paremmin. Tänä keväänä en laittanut esikasvatukseen mitään, joten turvaudun torimyyjien tarjontaan tai käyn ryöväämässä äipältä jotain kivaa.

Huonekasvien määrän oon tiputtanut kahdeksaan. Nakkasin osan roskiin ja yhden hyväkuntoisen lahjoitin kaverille. Jäljelle jääneet mahtuvat kaikki ikkunalaudoille, ennen eivät, ja kiitos valon selvisivät mainiosti talvikaudesta. Nyt ootan, että kelit lämpeää ja nuo voi pistää parvekkeelle kasvamaan.

Yrttejä olis mukavaa kasvatella, mutta kun mie en muista kastella riittävän usein! Ja lasitettu länsiparveke on hiton kuuma kesäisin, joten kastelemassa sais olla usein. Mutta ehkä sitä vois jotain kokeilla, basilikaa ja ruohosipulia esimerkiksi.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 05 Touko 2011 21:42

Basilikat siirrettiin idätysastiasta kukkaruukkuihin. Taimia laitettiin 2-3 per purkki riippuen purkin koosta. Lisäksi idätysastiaan jätettiin kaikki jämätaimet kasvamaan. Kasvakoot siinä, jos tykkäävät. Eihän niitä viitsinyt poiskaan heittää. :keijo: Nyt on istutettuna 20 hurjan söpöä pientä taimea. :sydän: Toivottavasti kesällä saadaan nauttia basilikasadosta. Lisäksi jaoimme anopinkielen kahteen osaan.

Edelleen on porkkanat, retiisit ja rucolat istuttamatta, kun tänään ei enää jaksettu. (Anopinkielen kanssa oli melkoinen tappeleminen, kun oli kivasti kasvanut purkin ihan täyteen juuria. :tilt:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 06 Touko 2011 11:19

Monet taimet olivat näköjään ottaneet nokkiinsa siirrosta ja olivat ruukussa pitkin pituuttaan. :( No, jokaisessa (paitsi yhdessä) purkissa on vähintään 1 sitkeä yksilö, joten ehkä saamme jotain satoa...
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 06 Touko 2011 19:50

Triplapostaus. :p

Melkoisen sitkeitä yksilöitä nuo meidän basilikataimet. Esimerkiksi siinä ruukussa, jossa molemmat taimet makasivat pitkin pituuttaan, taimet ovat nousseet pystyyn. Miten sitä voikin olla näin innoissaan pikkubasilikoista? :hullu:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Su 08 Touko 2011 21:29

marenkienkeli kirjoitti:Miten sitä voikin olla näin innoissaan pikkubasilikoista? :hullu:

Koska pikkubasilikat on varmasti söpöjä. :tilt:

Mun mandariini on alkanut kasvaa. :pomppu:
skray

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 09 Touko 2011 17:27

Ylen sivuilta (akvaario-ohjeen alapuolella) löytyy ohjeet kannellisen jäätelörasian muuttamisesta yrtinkasvatuslaatikoksi, jos kiinnostaa.
Harkitsen tuollaisen tekemistä kesäksi vähentämään kastelun tarvetta. Toimii myös hyvänä syynä ostaa jäätelöä. :keijo:

Ellien sivuilla on juttua erilaisista yrteistä ja niiden kasvattamisesta ikkunalaudalla.

Marenkienkelin ja miehekkeen kokeilut parvekeviljelystä kuulostavat ihanilta. Muistahan sitten kertoa miten menee. Taimien kehittymistä on hauskaa seurata, mutta olin itse laiskalla tuulella ja hyppäsin taimivaiheen yli. Laitoin kaupasta ruuanlaittoa varten ostetut ruohosipulin ja tammenlehtisalaatin "jämät" isompiin ruukkuihin kasvamaan. Pistin mie tosin kuivattuja herneitä likoamaan tänään. Tarkoitus on huomenna tai ylihuomenna kylvää ne multaan ja pitää peukkuja, että saadaan joku päivä herneenversoja syötäväksi.

Hieman on alkanut poltella ajatus niistä parvekekukista. Jos sitä sittenkin ehtisi vielä kasvattaa omat kukkansa, laittaisi suoraan parvekkeelle laatikkoon itämään ja jäisi odottamaan kukintaa loppukesästä. Ostaisi sitten vaikka torilta kukkia, jos kesäkuussa jo niitä kaipaa. :raps:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä