Hei rippitsysteemit
Mäkin haluan avautua!
Mulla on asiaan kahden puolen kokemukset ja näkökulmat. Sekä leiriläisen, että sen isosen.
Meillä oli to-del-la huikeat rippikouluvaihtoehdot. Oli joko kaksi leiriä kesällä, yksi talvella tai kesällä tapahtuva viikon mittainen päiväripari. Just semmonen leiritön vaihtoehto. Kävin omani kesäleirillä, koska mä olen niiiiiiin leiri-ihminen. Edelleenkin lähden leirille niin mielelläni. Leirielämä on

. Meidän leiri oli seurakunnan saaressa, jossa on aika hulppeat puitteet tehdä mitä vaan. Elokuun alussa siellä kun on vielä luonto parhaimmillaan, eikä tartte miettiä että missä mikäkin lintu pesii ja käy kimppuun jos sinne menee lähemmäs. Nosiis. Saaressa oltiin vähän päälle viikko. Lähdettiin torstaina ja palattiin seuraavan viikon sunnuntaina. Mun riparimuistot on kyllä vaan positiivisia, jos jätetään se uskonto-osuus pois. Meidän ryhmässä oli läjä hevareita, joka vaikutti ihanasti siihen ettei meillä iltaohjelmissa laulettu pelkkiä virsiä ja niitä nuoriso-jeesusbiisejä. Hevareilla oli oma bändi ja ne veti iltaisin meille niiden matskua. Kaverit oli kivoja ja isosetkin. Tunsin kuuluvani johonkin porukkaan ja se oli mun kohdalla se "kikkakakkonen", johon uskonto-hyypiöt tarttuivat

Se hyvä fiilis oli kuitenkin juttu mikä piti mua "uskossa" aika kauan. Uskoin ehkä enemmän fiilikseen.
Koska sitten uskoin - ja rakastin leirielämää - pyörin isosena lastenleirien lisäksi ripareilla pariin kertaan. Olin sekä sillä päiväriparilla, että yhdellä leirillä. Päiväriparillehan hakeutuivat kaikki ns. hylkiöt. Syrjäytymisvaarassa olevia siellä oli kaikki. Yksinäisiä nuoria, joille se ryhmäoleminenkin oli jo iso haaste. Jostain syystä tämä oli myös isospiireissä vähiten arvostettu ripari. Se oli selkeästi leiri joka poikkesi fiiliksestä ja kivasta. Näin jälkikäteen ajateltuna se oli ehkä paras isoskokemus ikinä. Leireillä oli niin suurta hurmosta, että ei päässyt ketään lähelle. Tuolla oltiin sitten niin lähellä ettei tottakaan. Yksikään niistä nuorista ei enää sen jälkeen käynyt lähelläkään seurakuntaa

Keskustelut siellä olivat aivan toisella tasolla ja enemmänkin filosofisia, kuin uskontoon liittyviä. Vetäjänäkin siellä itseasiassa oli varhasinuorisotyöntekijä, kun nuorisotyyppi oli lomalla

Pappina taisi olla kirkkoherra

eikä "kiva nuorisopappi".
Toinen ripari oli leiri, jonka aikana mä olin jo ihan sitä mieltä että siinä touhussa on jotain mätää. Olin ihan paras isonen

Pappi tykkäsi musta ja antoi meidän tehdä ryhmätuntien aikana hommia aika rauhassa, kun taas muut joutuivat sen uhreiksi ja se vieraili niiden luona. Meiltä se kysyi vaan "mitens täällä menee?" ja meni pois. Okei, se oli mun oma rippipappi
Me keskusteltiin aika paljon 'maallisista' asioista ja filosofiasta enemmän mitä niistä itse aiheista. Mikä oli kiellettyä ja selvisi muulle ryhmälle vasta päätöspalaverissa

Aika pian sen jälkeen valaistuin itseni suhteen ja nostin kytkintä koko seurakuntatouhusta. Siellä on edelleen ihmisiä, jotka eivät edes moikkaa
Jotenkin isosena oli kokoajan se, että ne nuoret oli saatava myös uskomaan asioihin. Että ne olisivat totta. Tämä paine luotiin myös johdon tasolta. Meille annettiin "haasteita" että moniko kenenkin ryhmäläinen käy vielä vuoden päästä nuorten illoista. Jokaisen isosen piti tehdä nuortensa suhteen töitä, että houkuttelee niitä iltoihin uudestaan ja uudestaan. Ensin peli-iltoihin ja sitten peli-illoista nuorteniltoihin. Ja jos puolen vuoden pääästä vaikka siitä viiden nuoren ryhmästä siellä illoissa käy 3, niin pääsee haluamalleen riparille isoseksi. Riparikauppaa

. Ja näin ne toimi.
Ehkä se johtuu pienestä paikkakunnasta, mutta silti!
Seurakunta
Voi kun olisin silloin tiennyt että on rippileirille on vaihtoehtojakin.
Mun mielestä jokaisen tulis ite voida päättää haluaako se lähteä sinne vai ei. Toki tuollakin oli niin iso sosiaalinen paine, että kaikki kävi sen vähän kuin pakosta. Jos ei käynyt riparia, oli koulun alkaessa aivan pihalla.