Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja Galileo » To 29 Touko 2008 18:46

Tr*ina kirjoitti:Ovatko säilykkeet epäterveellisiä?

Sanovat, että säilyketölkistä irtoaa jotain raskasmetalleja tms. silloin kun se pääsee hapen kanssa tekemisiin, eli suositellaan että avatusta tölkistä siirretään rojut muualle, eikä jätetä vaikka puolikasta tölkkiä jääkaappiin odottelemaan. Toinen vältettävä on kolhiintuneet tölkit, koska sisältä pinta hajoaa. Ei mulla näihin mitään lähdettä ole, etten tiedä todenpitoisuudesta tai jos jotain haitallista tölkistä irtoaisikin, kuinka suuria määriä se on ja mikä olisi raja-arvo.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Crazy_Clown » Su 01 Kesä 2008 00:30

Juusto!
Juusto tekee ihmeitä. Laitan yleensä juustoa lähes joka ruokaan. Myös kaikenlainen chili on läellä sydäntäni. Chiliä tulee käytettyä milloin millaisessakin muodossa. Ja herkkusienet ovat tosiaankin ihania! Niitä voi vetää suoraan purkista vaikka kuinka paljon. (Vaikka eihän ne edes maistu miltään ellei niille tee jotain)

Ananaksesta on muuten tullut lempihdelmäni sen jälkeen kun sain ihan oikeaa tuoretta ananasta. Säilykeananas on yök.

Liha, varsinkin kyljykset, krillimakkara ja kana ällöttävät. Tälle tietysti on syynä kasvisruokavalioni. Varsinkin sen jälkeen, kun katsoin netistä Earthlings-nimisen dokumentin meni ruokahalu kokonaiseksi viikoksi, jopa kasvisruokaan. Vain hedelmät ja jugurtit menivät. :umpfh:
Crazy_Clown

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Su 01 Kesä 2008 02:54

Miksi salaattia pitää syödä?

Myönnän: en tee koskaan salaattia. Ja ravintolassakaan en välitä saalateista. Muita kasviksia kyllä syön päivittäin.

Minusta salaatti on pahaa. Salaatti itsessään, se vihreä lehti, ei maistu millekään. Eikä maistu tomaatti eikä kurkkukaan. Silti näitä kolmea suomalainen pakotetaan syömään terveysvalistajien johdolla.

Mitä saalatinlehdessä, tomaatissa ja kurkussa on sellaista, että niitä pitäisi syödä? Onko tässä kyse harhasta, joka juontaa juurensa siitä, että kasviksia pitäisi syödä? Maailmasta löytyy takuuvarmasti parempia ja ravintorikkaampiakin kasviksia kuin nuo kolme vettä ja energiaa tuhlaavaa turhaketta!
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 01 Kesä 2008 03:53

Itsas maukkaitakin salaatteja on olemassa. Kokeilepa.
Tomaattia ei saa parjata, tomaatti on ikisuosikkini. Se on hyvää leivänpäälisenä, pyreenä, kastikkeena, ketsuppina, grillattuna, uunitomaattina, ja vaikka missä muodossa.
Kurkusta olen kanssasi samaa mieltä.

Mutta ei kukaan pakota syömään salaattia (jota voi myös tehdä ilman salaatinlehtiä, kurkkua ja tomaattia), jos siitä ei pidä. Kunhan syö rehuja muuten.

Ja taannoiseen säilykekeskusteluun: säilykkeet ei välttämättä sinänsä ole epäterveellisiä (paitsi jos ne on ladattu täyteen säilöntäaineita), mutta tuore on aina terveellisempää.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Jorssi » Su 01 Kesä 2008 13:35

Höpsispöpsis. Salaatti, kurkku ja tomaatti ovat todella hyviä. Syön salaattia ruuan kanssa aina kun siihen on mahdollisuus. Sitäpaitsi kurkkua syödessä hoitaa samalla kynsiään, eivät haurastu niin helposti. Tomaatti taas sisältää lykopeenia, joka vähentää sydäninfarktin riskiä. Salaatista taas saa runsaasti A-vitamiinia. Kyllä niillä siis on terveydellisiäkin vaikutuksia, mutta en toki mene sanomaan onko nuo kolme nyt sitten ne terveellisimmät salaattiainekset. Ei varmaankaan, mutta hyviä ne ovat.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 01 Kesä 2008 14:11

Jorssi kirjoitti:Tomaatti taas sisältää lykopeenia, joka vähentää sydäninfarktin riskiä.

Ja lisää ihon luontaista auringonvastustuskykyä, ettei pala niin herkästi.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Leirum » Su 01 Kesä 2008 23:09

Tomaatti ja kurkku on tosi hyviä! :) Kurkku jo tuoksuukin niin hyvälle, ah. Kurkku + voi + ruisleipä = parasta ikinä.

Salaatti sinänsä ei maistu paljon miltään, mutta salaateista tekee hyviä kastikkeet. Etenkin viinietikka + öljy -yhdistelmät on hyviä ja terveellisiä. Salaattia, joka ei maistu hirveesti, tarvitaan hyvän salaatin rakennusaineeksi, vähän niin kuin pastaa tomaattikastikkeelle. Ja sekaan voi vielä heitellä esim. rucolaa tai tuoretta basilikaa, niin alkaa vihreä olla hyvää. Niin ja sitten on tietysti pähkinät, juusto, siemenet, hunaja....ööh.

Nimim. Epäterveellisten salaattien ystävä

Joskus salaatti tosin on pahaa. Varsinkin ne liian tiukat kerät jäävuorisalaattia. Sillon kyllä pettyy karvaasti.

Itse törmäsin tuohon tomaatin aurinkosuojavaikutukseen BBC:n ruokadokkarissa. Siinä sanottiin, että nimenomaan pyree on parasta kun se on tomaattitiivistettä. Eli kai niistä säilykkeistä johonkin on. :D
"Less is more, what a crock, more is more." - Dolly Parton
Leirum

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 02 Kesä 2008 04:13

Leirum kirjoitti:Itse törmäsin tuohon tomaatin aurinkosuojavaikutukseen BBC:n ruokadokkarissa. Siinä sanottiin, että nimenomaan pyree on parasta kun se on tomaattitiivistettä. Eli kai niistä säilykkeistä johonkin on. :D

Sieltäpä minäkin vinkin bongasin, juuri ennen Suomesta lähtöäni (itsas lähtöä edeltävänä iltana), ja olenkin maistellut pyrettä leivänlevitteenä aika paljon täällä. Liekö tomaatin syy vai minkä, mutta en ole kärähtänyt, vaikka kesällä lämpömittari kävi +40:ssä ja UV-indeksi varmaan 15:ssä (asteikolla 1-12).
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Galileo » Ma 02 Kesä 2008 08:16

Tr*ina kirjoitti:Minusta salaatti on pahaa. Salaatti itsessään, se vihreä lehti, ei maistu millekään. Eikä maistu tomaatti eikä kurkkukaan. Silti näitä kolmea suomalainen pakotetaan syömään terveysvalistajien johdolla.

Mitä saalatinlehdessä, tomaatissa ja kurkussa on sellaista, että niitä pitäisi syödä? Onko tässä kyse harhasta, joka juontaa juurensa siitä, että kasviksia pitäisi syödä? Maailmasta löytyy takuuvarmasti parempia ja ravintorikkaampiakin kasviksia kuin nuo kolme vettä ja energiaa tuhlaavaa turhaketta!

Nuo kolme turhaketta ovat suositeltuja siksi, että ne ovat niitä harvoja kasviksia joita täällä karussa ja kylmässä pohjolassakin kasvatetaan. Ei sen kummempia. Jätä ne syömättä ja syö paremmin maistuvia rehuja.

Tuoretta tomaattia parempi lykopiinin lähde on ketsuppi. 3-5 kertaa suuremmat arvot.
Galileo

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 02 Kesä 2008 09:28

Galileo kirjoitti:Tuoretta tomaattia parempi lykopiinin lähde on ketsuppi. 3-5 kertaa suuremmat arvot.

Ja ketsuppia parempi on tomaattipyre, kuten jo keskusteltiin. Ei lisättyä sokeria tai lisäaineita. Pelkkää tiivistettyä tomskua. Nam.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Ma 02 Kesä 2008 11:55

Tässä tulee hehtaaripostaus:

Mä olen hulluna kasviksiin. Kurkku, porkkana, tomaatti, kaali, lanttu, nauris, salaatti (jäävuori. :kuola: ), paprika... niitä on vaikka kuinka paljon!
Varsinkin näin kesäaikaan kun vihannekset on vähän halvempia, niin tulee ostettua ja syötyä ihan hirmu määrät niitä. Ja useimmiten ne tulee syötyä ihan sellaisenaan "rakaana", niin ne on kaikkein parhaimpia ja raikkaita kesäkuumalla.

Nirsoilua. Mä nirsoilen joistakin jutuista niin, etten niitä ole koskaan maistanut, enkä koskaan tule maistamaan. Esim. etanat, simpukat, anjovis, silli ja graavilohi. Niitä en koskaan ole syönyt, enkä koskaan tule syömään. Pidän kalasta muuten hirmuisesti, mutta sen pitää olla kypsää, jotta mä sitä söisin. Limainen ruoka on ällöttävää ja oksennus meinaa tulla kun vaan ajattelenkin, että mun pitäis syödä jotakin noista ällökeistäni.

Muuten esim. tomaatti. Mä pidän siitä muuten "raakana" paljon, mutta tietyissä muodoissa se on vierasta ja maistuu hassulle. Tomaattisosetta en syö, koska se on liian tomaattista. Enkä ole koskaan maistanut (vaikka mieli tekisi) tomaattikeittoa, koska uskon jo valmiiksi, että se on liian tomaattista. Ketsuppi kuitenkin on hyvää ja sitä voi syödä. Tosin sekin on sellanen määräjuttu, että sitä ei tuu laitettua koko lautasen täydeltä.
On muitakin aineksia, joita voin syödä tietyissä muodoissa, mutta joitakin muotoja vierastan. En vaan nyt enää keksi muita kuin herkkusienet.

Ja älkää lynkatko mua, mutta mä en tykkää lasagnesta. :tilt:
Toki syön sitä, jos sitä tarjotaan, mutta en pidä siitä.

--
Onko teillä joitakin sellasia ruoka-aineita, joita ette ole koskaan kokeillu, mutta haluaisitte kokeilla? Tai halautte kokeilla, mutta ette tiiä miten sitä jotakin voi käyttää?

Mä haluaisin kokeilla munakoisoa, inkivääriä (se on hassun näkönen), retikkaa, pinaattia (ei keittoa tai lättyjä), herneen versoja, kevätsipuleita, tonnikalaa muualla kuin pizzassa, soijaa (rouheena ehkä).

Kaikki noi on sellasia, mitä kiinnostais kokeilla jossakin ruuassa, mutta en vaan uskalla, jos siitä ei sitten tulekaan hyvää tai jos teen jotakin "väärin". Esim. kevätsipulit on sipuleita siinä missä muutkin, mutta noista kai käytetään varsikin ainakin osin? Niin voiko sitä sitten käyttää niinku normaalia sipulia vai onko siinä joku juttu? Tai maistuuko ne ihan normaalille sipulille? Ja tonnikalaa oon vaan syöny pizzassa, en osaa siitä muuta valmistaa. Esim. tonnikalakastiketta olis kiva tehdä, mutta miten tekisin hyvää kastiketta? :hullu:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 02 Kesä 2008 12:11

Munakoiso on hurjan hyvää grillattuna. Koiso viipaleiksi ja pintaan mausteita oman maun mukaan. Sopii erittäin hyvin valkosipulin, tomaatin ja oliiviöljyn kanssa. Nam!

Itse tein lauantaina vartaita, joihin laitoin myös munakoisoa. Tein niihin marinaadin, johon tuli ainakin tomaattimurskaa, valkosipulia, soijakastiketta, hunajaa, basilikaa jne. Tarkkaan en muista, sillä tykkään aina vähän soveltaa keittiössä. Hyvää kuitenkin tuli.
Maija

ViestiKirjoittaja Crazy_Clown » Ma 02 Kesä 2008 17:28

Höh, tomaattiko muka mautonta! :kauhistunut: Ei varmana. Tomaatti on ihanaa. Lykkään sitä aina joka paikkaan, varsinkin salaateisa ja leivissä. Yksi ikisuosikkini on ruisleipä, jossa on välissä tomaatin lisäksi salaattia, juustoa ja porjoa. Ja päälle iso kupillinen mustaa kahvia! :)
Crazy_Clown

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 03 Kesä 2008 00:04

skray kirjoitti: Esim. tonnikalakastiketta olis kiva tehdä, mutta miten tekisin hyvää kastiketta? :hullu:

Tonnikalakastike pastalle:

Pilko ja kuullota sipulia öljyssä
Lisää ruokakermaa
Anna hautua sen aikaa kun valmistelet seuraavia aineksia (tölkin avaukset yms.)
Lisää tomaattipyrettä (n. ruokalusikka)
Kippaa joukkoon tonnikalapalat (ja mahdolliset oliivit) ja anna soossin lämmetä
Kun alkaa olla valmista, mausta mustapippurilla ja suolalla
Kippaa vielä joukkoon fetajuustonpaloja

Hyvää ruokahalua!
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ti 03 Kesä 2008 01:03

Galileo kirjoitti:
Tr*ina kirjoitti:
Mitä saalatinlehdessä, tomaatissa ja kurkussa on sellaista, että niitä pitäisi syödä?

Nuo kolme turhaketta ovat suositeltuja siksi, että ne ovat niitä harvoja kasviksia joita täällä karussa ja kylmässä pohjolassakin kasvatetaan. Ei sen kummempia. Jätä ne syömättä ja syö paremmin maistuvia rehuja.

[/quote]

No niin tietenkin: MTK:lla oma lehmä ojassa.

Oma kasvissuosikkini on sipuli. Haudutettu sipuli on niin pehmeän makuista, makeaa. Porkkana ja lanttu ovat kanssa herkkuja.

Itse en syö tomaattia ja kurkkua siitäkään syystä, etten syö leipää. Ja tomaatti myydään kaupoissa aina raakana. Kovaa ja kitkerää!

Mä haluaisin kokeilla pinaattia (ei keittoa tai lättyjä),

Intialaiset osaavat tehdä hyvää pinaatista. Kannattaa joskus käydä intialaisessa ravintolassa maistamassa palak-ruokia.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja skray » Ti 03 Kesä 2008 09:33

Pvi:n ehdottama tonnikalakastike kuulostaa kyllä namilta. :kuola: Taidan vain jättää pois fetan.. ja oliivit..
Ja intialaista ruokaa täältä ei ainakaan saa mistään, mutta jos joskus jossain törmään intialaiseen ruokapaikkaan, niin voisin ehkä käydä maistelemassa. :raps:

Kiitti vinkeistä. :)
skray

ViestiKirjoittaja Sade » Ti 03 Kesä 2008 16:32

skray kirjoitti: pinaattia (ei keittoa tai lättyjä)

Helppo ja maukas haudutettu pinaatti. Käy esim. lihan tai kalan lisukkeeksi:

250 g pinaattia
1 rkl öljyä
valkosipulin kynsi tai useampi
0,5 dl kermaa
suolaa

Huuhtele ja valuta pinaatti. Poista lehtien varret ja revi pinaatti pienemmäksi. Hauduta pinaattia ja valkosipulia öljyssä pannulla, kunnes neste on haihtunut pinaatista. Lisää kerma ja suola ja kuumenna.

Pakastettua pinaatti voi lisätä esim. risottoon. Tuo ainakin mehevyyttä ja väriä, jos ei maistukaan yhtä voimakkaasti kuin tuore pinaatti.
Sade

ViestiKirjoittaja Kaarina » Ke 04 Kesä 2008 12:14

skray kirjoitti:Ja älkää lynkatko mua, mutta mä en tykkää lasagnesta. :tilt:

:femmat: Minä voin syödä lasagnea nälkääni, mutta en sitä kyllä koskaan vapaaehtoisesti tekisi. Mies siitä tykkää, joten aina välillä sitä meillä syödään.

Salaatista sen verran, että en tykkää yhtään sellaisesta tavallisesta vihersalaatista. Se maistuu mun mielestä pahalta enkä sitä käytä koskaan salaattia tehdessä. Leivän päällä se menee, mutta ei muuten. Jäävuorisalaatti on hyvää, siitä teen yleensä salaatin.

Tomaatit on ihan parhaita. Eilen kaupassa meinasin ääneen kiljahdella, kun kotimainen tomaatti oli kilohinnaltaan jo alle kaksi euroa :superhymy: Oon pihinä ostellut jotain espanjalaista tomaattia talven ajan ja ne on aika mauttomia. Kesä on muutenkin kivaa aikaa, kun saa kotimaisia vihanneksia edullisesti. Kurkkua syön myös, se on yleensä kiva lisä ruoalla, kun haluaa jotain kevyttä mukaan.

skray kirjoitti:Mä haluaisin kokeilla munakoisoa, inkivääriä (se on hassun näkönen)...

Tuoretta inkivääriä olen kokeillut joskus yläasteella kotsassa, joten siitä en osaa sanoa mitään, mutta jokin aika sitten ostin siskon suosituksesta inkivääritahnaa. On kuulemma hyvä wokissa. Muutaman kerran kokeilin sitä, mutta en tykännyt yhtään. Liian voimakas maku mun mieleen (maistui todella vahvasti, vaikka laitoin ihan minimaalisesti sitä tahnaa). Taitaa siis jäädä se purkki pyörimään meidän jääkaappiin, kunnes kolmen vuoden päästä huomaan, että siitä on mennyt päiväys ja heitän sen menemään. :jaaha:

Pinaattia anoppi laittaa aina välillä perunamuusin sekaan, sopii mun mielestä siihen hyvin! Sitä en kyllä ymmärrä, miksi jotku laittaa sipulia muusiin, eihän se sovi siihen yhtään. :tilt:
Kaikki on hetken tässä.
Kaarina

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 04 Kesä 2008 12:39

Kaarina kirjoitti:
skray kirjoitti:Ja älkää lynkatko mua, mutta mä en tykkää lasagnesta. :tilt:

:femmat: Minä voin syödä lasagnea nälkääni, mutta en sitä kyllä koskaan vapaaehtoisesti tekisi. Mies siitä tykkää, joten aina välillä sitä meillä syödään.

Kylläpä on yleistäen tuomittu koko ruokatyyppi. Lasagneahan on vaikka kuinka monenlaista variaatiota. Yhteistä lienee se, että ruoassa käytetään pastalevyjä sekä juustoa ja se valmistetaan uunissa, eikä se pastalevy ja juustokaan ihan pakollisia ole. Muutenhan siinä voi olla mitä vaan. Eikö uunitettu pasta ole hyvä, vai missä piilee epämieluisuus?

Kuva
Galileo

ViestiKirjoittaja Kaarina » Ke 04 Kesä 2008 12:59

Kyllä on kokeiltu moniakin eri variaatioita lasagnesta. On tehty erilaisia jauhelihakastikkeita, kokeiltu valmiskastiketta, kokeiltu erilaisia juustokastikkeita, laitettua erilaisia aineksia (herkkusienet olivat kiva lisä) ja viimeksi kokeiltiin ilman juustokastiketta (laitettiin tilalle mozzarellaa), mutta kun en vaan tykkää. Ehkä se on sitte pasta itsessään, en ole muutenkaan sen suuri ystävä. Spagettikin kuuluu listalle "syön, jos ei ole muuta". :tilt:
Kaikki on hetken tässä.
Kaarina

ViestiKirjoittaja skray » Ke 04 Kesä 2008 13:05

Mun mielestä taas lasagne on jotenkin limaista, eli koostumukseltaan epäilyttävää. :tilt:

Hassuinta on kuitenkin se, että muuten pasta ja pastaruuat on yksiä mun lemppareista. Lasgane vaan on siellä toisella listalla.
skray

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 04 Kesä 2008 13:13

Minä taas en yleensä tykkää laatikkoruuista, mutta makaronilaatikko ja erityisesti lasagne on huippuhyviä ruokia. :kuola:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Gluu » Ke 04 Kesä 2008 22:30

Päivällä olo oli niin porvarillinen, että käväisin notkumassa Stokkan lihatiskillä. Mukaan tarttui
espanjalaista chorizoa ja voi JESTAS että oli taas hyvää. Pakko oli tulla tänne hehkuttamaan, kun
kotona ei villakoiria tunnu kiinnostavan. Yleensä suosin tulisempia chorizoja, mutta nyt otin hetken
mielijohteesta miedompaa ja tämäkin on oikein hyvää. Kovin suolaista, mutta voipahan sitten janoon
ottaa vaikka oluen tai kaksi, kun sangriaa ei ole käsillä.
Gluu

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 05 Kesä 2008 22:24

Inkivääritahnaahan voi käyttää vaikka inkivääriteen tekemiseen.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Pvi » To 05 Kesä 2008 22:41

Ja itämaisiin ruokiin inkivääri sopii hyvin.
Itse ostin tänään tuoretta, kun ajattelin viikonlopuksi tehdä
linssi-papukeittoa jonkun äidiltä saadun kotilehden ohjetta
mukaellen.

Jos tulee hyvää, niin laitan reseptiä tänne kanssa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina