Oletko intohimoinen sienestäjä? Tunnistatko tuosta vain lampaankäävän, haaparouskun ja voitatin, vai rajoittuuko tietoutesi sienistä punaiseen kärpässieneen?
Narraatko kaloja tahi metsästätkö? Tai käytkö ostamassa riistaa lihatiskiltä?
Entäs oletko kerännyt itse tai syönyt joskus niin sanottuja villivihanneksia? Osaisitko käyttää ruuanlaitossa nokkosta, voikukkaa tai maitohorsmaa?
---------
Kukkaset ja muu vihreä -ketjun innostamana etsin tietoa yrttien kasvatuksesta ja kaupunkiviljelystä ja päädyin lopulta lukemaan villivihanneksista. Näin keväällä ja alkukesästä olisi paras ajankohta keräillä villivihanneksia, kun kasvien kasvu on vasta aluillaan. Aika vähän ihmiset taitaa enää osata niitä käyttää, minä muiden muassa. Olen kyllä uteliaana maalla kasvaneena puolihippinä maistellut muun muassa maitohorsmaa, voikukan lehtiä ja kukintoa ja kuivannut esimerkiksi koivunlehtiä, metsämansikanlehtiä ja poimulehteä yrttiteen aineksiksi. Äitini käyttää kesäisin usein ryöpättyä nokkosta muun muassa lettutaikinassa pinaatin sijaan ja tekee nokkoskeittoa. Nokkosta haluaisin itsekin käyttää, mutta kun mie en oo muistanut kerätä sitä talteen ajoissa. Tänä vuonna taas uusi yritys.

Eräitä anonyymeja parsan ystäviä saattaapi kiinnostaa, että maitohorsmaa voi käyttää samalla tavoin.

Kohta taitaakin saada jo kuusenkerkkääkin.
On mulla havainto suht turvallisesta alueesta ja aina tarkasti kaikki heinät huuhdon, mutta silti asia toisinaan jännittää.
Syön kyllä mieluusti muiden pyydystämiä kaloja. 
.
.