Lukupiiri

Re: Lukupiiri

ViestiKirjoittaja iisa » Ke 03 Elo 2011 13:08

Juu, hyvin ehtii mukaan! Jokainenhan lukee omaan tahtiinsa mitä tahansa kirjaa listalta eikä mitään määräaikaa ole, siinä suhteessa mukava lukupiiri. Niin ja kivaa, kun tulee joku uusi mukaan, koska silloin tää lukupiiri pysyy ainakin itsellä mielessä ja patistaa lukemaan. Saahan tässä sentään pisteitäkin. :peukku:

Iloinen olen myös siitä, ettei tuo Peltirumpu ole tällä hetkellä yhtään tylsä, joten hyvin olen jaksanut lukea pienen hetken ennen nukkumaanmenoa. Oscar on kyllä aikamoinen! (päähenkilö siis)
ja miksi sinä
olet aina niin surullinen
iisa

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 03 Elo 2011 18:12

Dorian Grayn muotokuva ei tainnut olla listalla, mutta se on mulla tällä hetkellä kesken. Saanko pisteen, jos pääsen loppuun?
Helpompi aloittaa piireily, kun ei tarvii kerätä kirjastoon lähtö innostusta. :keijo:

Luen tuon silti ensin ja raportoin tännekin, vaikkei pistettä myönnettäisikään (tai päättäisi vain ottaa sitä itse). :tilt:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Suvi » To 04 Elo 2011 08:44

Emilia kirjoitti:Dorian Grayn muotokuva ei tainnut olla listalla, mutta se on mulla tällä hetkellä kesken. Saanko pisteen, jos pääsen loppuun?
Helpompi aloittaa piireily, kun ei tarvii kerätä kirjastoon lähtö innostusta. :keijo:

Luen tuon silti ensin ja raportoin tännekin, vaikkei pistettä myönnettäisikään (tai päättäisi vain ottaa sitä itse). :tilt:

Mun mielestä ainakin ok. Ainakin minä ja Pascal otettiin piste Humisevasta harjusta, joka ei ole listalla. Mun on pitänyt päivittää lukemisiani tänne, mutta en ole jaksanut/muistanut. Viimeistään ensi viikolla sitten.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Suvi » To 04 Elo 2011 18:50

Eino Leino - Helkavirsiä ja Hymyilevä Apollo

En ole mikään suuri runouden asiantuntija, mutta tämä oli ainakin hyvä. Itse kun tykkään kuitenkin kalevalaisesta tyylistä. Kyyneliä aiheutti kuitenkin varmaan eniten kokoelman viimeinen runo (teos), Hymni, vaikkei se enää varsinaisiin Helkavirsiin kuulunutkaan.

Tilanne:

kmaria 12

Kumkvatti 11
Nugat 11
Pascal Lemoix 11 ja ½

Lyyra 9
Suvi 9

elegia 8
Jorssi 8

puolikarkea 7

iisa 6

damn 3
päivänpolttaja 3
L-S 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Nugat » To 11 Elo 2011 11:10

Oho. :O: Luin kaikki viestit lävitse ja hämmästyksekseni huomasin olevani alussa aika aktiivinen. :keijo: Ja jopa jaksoin keksittyä jonkinlaiseen pohdintaan. Mutta täytyykin joskus palata taas listan pariin. Taas on tullut luettua ihan kaikkea muuta.

Sitten tuli mieleen hivenen ot, että jääkö kirjaston jonnekkin tietokantaan muistiin, mitä kirjoja lainaaja on aikojen saatossa lainannut? Vai poistuuko tiedot sitä mukaan, kun kirjoja palautetaan? Olisi hauska tietää, että mitä sitä on joskus tullut luettua, kun en kuitenkaan muista.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Annis » To 11 Elo 2011 11:33

Nugat kirjoitti:Sitten tuli mieleen hivenen ot, että jääkö kirjaston jonnekkin tietokantaan muistiin, mitä kirjoja lainaaja on aikojen saatossa lainannut? Vai poistuuko tiedot sitä mukaan, kun kirjoja palautetaan? Olisi hauska tietää, että mitä sitä on joskus tullut luettua, kun en kuitenkaan muista.

En tiedä tosta kirjasto asiasta, mutta mä oon nyt tän vuoden pitänyt vihkoon listaa kirjoista ja leffoista, mitä oon tänä vuonna lukenut/katsonut.
Ja musta se on ollut ihan hauskaa, saa tietää kuinka plajon sitä oikeesti lukee, ja on sitten joskus myöhemminkin kärryillä siitä, että mitä kaikkea on lukenut.
Ja mua tuollainen toiminta myös motivoi lukemaan enemmän.
Ensin ajatus oli pitää listaa vaan tän vuoden ajan, mutta uskottavasti jatkan tätä tulevaisuudessakin.
Tänä vuonna oon lukenut jo paria kirjaa vaille sata kirjaa :hullu:

--
Itse lukupiiristä, oon lukenut tässä reilun puolen vuoden sisään äkkiseltään katsoen kolme mitä tuolla listalla on,
ja sitten myös dorian grayn muotokuvan ja humisevan harjun ( :sydän: ).
Voisi kyllä yrittää lukea muitakin listalta, varsinkin kun monta löytyy omasta hyllystä niiden lukemattomien kirjojen joukosta :hullu:
Annis

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » To 11 Elo 2011 14:48

Nugat kirjoitti:Sitten tuli mieleen hivenen ot, että jääkö kirjaston jonnekkin tietokantaan muistiin, mitä kirjoja lainaaja on aikojen saatossa lainannut? Vai poistuuko tiedot sitä mukaan, kun kirjoja palautetaan? Olisi hauska tietää, että mitä sitä on joskus tullut luettua, kun en kuitenkaan muista.

En tiedä miten muualla, mutta pk-seudun helmet-kirjastoissa piti nettikirjastosta laittaa joku rasti ruutuun jos haluaa että se tallentaa lainaushistorian. :tilt:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Nugat » To 11 Elo 2011 15:00

Kävin katsomassa oman kirjastoni nettisivuja ja omia tietojani, niin ainakin se osaa kertoa, että olen vuoden alusta lähtien lainannut 60 kertaa. :O: Mitähän mä olen lukenut? :raps: Mun pää on just tämmöinen, ettei se tallenna tällaisia asioita.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja damn » Ti 16 Elo 2011 22:09

En ole näköjään pariin vuoteen lukenut yhtään lukupiirin kirjaa. Siispä otan nyt urakaksi lukea Seitsemän veljestä. Lainasin sen pari vuotta sitten porukoitten kirjahyllystä lukupiiriä varten, joten eiköhän olisi aika joskus palauttaakin se...

Muoks. Ai niin, koitin mä lukea Putkinotkoa, se oli kesken ainakin vuoden. Pakko oli luovuttaa, en vain jaksa lukea sitä :( .
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 17 Elo 2011 20:14

Sisko Istanmäki - Liian paksu perhoseksi

Kovin sympaattinen teos, vaikka olikin yllättävän traaginen. Ainakin minut tempaisi mukaansa. Luin teoksen parissa päivässä/illassa. Hyvää ihmiskuvausta.

Tilanne:

kmaria 12

Pascal Lemoix 11 ja ½

Kumkvatti 11
Nugat 11

Suvi 10

Lyyra 9

elegia 8
Jorssi 8

puolikarkea 7

iisa 6

damn 3
päivänpolttaja 3
L-S 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 21 Syys 2011 11:55

Milan Kunderan Olemisen sietämätön keveys lainattu, lukemisen aloitan tänään. Edellisestä lukupiirikirjan lukemisesta onkin kulunut yli puoli vuotta, joten onhan tuo jo aikakin tarttua uuteen listan kirjaan.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 26 Syys 2011 12:01

Milan Kundera - Olemisen sietämätön keveys

Tarinan eri puolet kuoriutuivat esiin kuin sipuli ja kiinnostuin varsinkin Tomásin ja Terezan välisen suhteen kehittymisestä. Hieman minua häiritsi Kunderan tapa kirjoittaa väliin, että henkilöhahmot ovat fiktiivisiä ja syntyivät siitä ja siitä seikasta, jotenkin katkoi sitä tarinaa ja hankaloitti uppoutumista kirjan maailmaan. Jäi vähän hämmentynyt olo, että oliko tämä nyt hyvä kirja vai ei, plussan puolelle taisi kuitenkin jäädä.

Näemmä täällä on poimittu pisteitä myös Emily Brontën Humisevasta harjusta, joten miekin otan siitä pisteen. Lukemisesta on kulunut jo aikaa, olisko jopa ollut viime vuoden puolella, joten sisältö on päässyt hieman hämärtymään. Näin jälkikäteen muisteltuna teos oli synkeämpi kuin odotin, mutta pidin siitä kyllä.

Tilanne:

kmaria 12

Pascal Lemoix 11 ja ½

Kumkvatti 11
Nugat 11

Suvi 10

Lyyra 9
puolikarkea 9

elegia 8
Jorssi 8

iisa 6

damn 3
päivänpolttaja 3
L-S 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 30 Syys 2011 08:49

Kari Hotakainen - Buster Keaton : elämä ja teot

Nopsana luettavana hyvä välipala paksumpien teosten välissä. Hauskasti väritetty ja nopeatempoinen "elämäkerta".

Tilanne:

kmaria 12

Pascal Lemoix 11 ja ½

Kumkvatti 11
Nugat 11

Suvi 10
puolikarkea 10

Lyyra 9

elegia 8
Jorssi 8

iisa 6

damn 3
päivänpolttaja 3
L-S 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 28 Loka 2011 12:01

Marjatta Levanto - Nykytaide suurin piirtein

Nykytaide suurin piirtein raapaisee nykytaiteen pintaa ja kertoo esimerkkiteosten avulla erilaisista suuntauksista kuten videotaiteesta ja pop-taiteesta. Koska kirja on suunnattu lapsille ja nuorille, asiat kerrotaan selkeätajuisesti ja lukijaa haastetaan pohtimaan myös itse mitä taide on. Teoksia analysoidaan ilmeisesti taiteilijoiden itsensä näkemyksen pohjalta, mikä on varmasti hyvä juttu nuorille lukijoille. Mielenkiintoista kuulla toisten analyyseja teoksista, mutta minua vähän häiritsi se valmiiksi pureskeltu tuntu. Itsellä oli eri näkemykset monista teoksista, erityisesti Jukka Mäkelän "Maalaus" (1992) herätti ajattelemaan ihan eri tavalla kuin kirjoittaja akryylityötä kuvailee. Mutta joo, suosittelen välipalaksi, jos kuvataiteet kiinnostaa.

Tilanne:

kmaria 12

Pascal Lemoix 11 ja ½

Kumkvatti 11
Nugat 11
puolikarkea 11

Suvi 10

Lyyra 9

elegia 8
Jorssi 8

iisa 6

damn 3
päivänpolttaja 3
L-S 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja iisa » Pe 24 Touko 2013 11:41

Mitenkäs on, sopiiko aloittaa uusi lukupiiri? Löysin yhden toisen sadan kirjan listan, jossa on monia mielenkiintoisia kirjoja ja olisi kiva lukea kesällä.
ja miksi sinä
iisa

ViestiKirjoittaja kmaria » Ma 27 Touko 2013 21:35

Mulle ainakin sopisi uuden listan aloitus, näemmä olen lukenut tältä listalta jotain viimeksi 2,5 vuotta sitten...
kmaria

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 27 Touko 2013 21:45

Ei tosiaan varmaan ainakaan sen takia kannata jättää uutta listaa aloittamatta, että vanhan listan lukupiiri olisi jotenkin vielä voimissaan. :tilt:
Joten uutta listaa kehiin vaan, vaikka mä en kyllä lupaa että ehdin lukea, mutta listoja on kiva katsella. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 27 Touko 2013 21:53

Mä oon unohtanut näköjään muutenkin päivittää tuota vanhaa, vaikka olisinkin(?) lukenut jotain tuolta vanhalta listalta. Uutta kehiin vaan. :tilt: Katsotaan, milloin itse pääsen mukaan. :D
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja iisa » Ke 29 Touko 2013 13:52

Jee, kiva!
Tässä on lista ja jokainenhan sai lukea omaan tahtiinsa eli ei aloiteta yhteistä kirjaa, tai ainakaan tällä hetkellä. :virnu:

1.Mika Waltari Sinuhe Egyptiläinen
2.J.R.R. Tolkien Taru sormusten herrasta
3.Väinö Linna Tuntematon sotilas
4.Aleksis Kivi Seitsemän veljestä
5.Väinö Linna Täällä Pohjantähden alla 1-3
6.Agatha Christie 10 pientä neekeripoikaa
7.Fjodor Dostojevski Rikos ja rangaistus
8.Anne Frank Nuoren tytön päiväkirja
9.Douglas Adams Linnunradan käsikirja liftareille
10.Astrid Lindgren Veljeni Leijonamieli
11.Antoine de Saint-Exupéry Pikku Prinssi
12.J.K. Rowling Harry Potter -sarja
13.Gabriel García Márquez Sadan vuoden yksinäisyys
14.George Orwell Vuonna 1984
15.Veikko Huovinen Havukka-ahon ajattelija
16.Elias Lönnrot Kalevala
17.Jane Austen Ylpeys ja ennakkoluulo
18.Sofi Oksanen Puhdistus
19.Astrid Lindgren Peppi Pitkätossu
20.Mihail Bulgakov Saatana saapuu Moskovaan

21.Richard Bach Lokki Joonatan
22.Umberto Eco Ruusun nimi
23.Tove Jansson Muumipeikko ja pyrstötähti
24.J. & W. Grimm Grimmin sadut I-III
25.Dan Brown Da Vinci -koodi
26.Enid Blyton Viisikko-sarja
27.Anna-Leena Härkönen Häräntappoase
28.Ernest Hemingway Vanhus ja meri
29.Goscinny Uderzo Asterix-sarja
30.John Irving Garpin maailma
31.Louisa May Alcott Pikku naisia
32.Victor Hugo Kurjat
33.C.S. Lewis Narnian tarinat
34.A.A. Milne Nalle Puh
35.Henri Charriete Vanki nimeltä Papillon
36.Alexandre Dumas Kolme muskettisoturia
37.Emily Bronte Humiseva harju
38.William Golding Kärpästen herra
39.Juhani Aho Rautatie
40.Leo Tolstoi Anna Karenina

41.Frank McCourt Seitsemännen portaan enkeli
42.Arthur C. Clarke Avaruusseikkailu 2001
43.J.D. Salinger Sieppari ruispellossa
44.Charlotte Brontë Kotiopettajattaren romaani
45.Kurt Vonnegut Teurastamo 5
46.Isaac Asimov Säätiö
47.Aapeli Pikku Pietarin piha
48.Leo Tolstoi Sota ja rauha
49.Mauri Kunnas Koiramäen talossa
50.Margaret Mitchell Tuulen viemää
51.Nikolai Gogol Kuolleet sielut
52.Albert Camus Sivullinen
53.Kirsi Kunnas Tiitiäisen satupuu
54.Hergé Tintti-sarja
55.Miquel Cervantes Don Quijote
56.Eduard Uspenski Fedja-setä, kissa ja koira
57.Mark Twain Huckleberry Finnin seikkailut
58.Johanna Sinisalo Ennen päivänlaskua ei voi
59.Herman Hesse Lasihelmipeli
60.Günther Grass Peltirumpu

61.Jostein Gaarder Sofian maailma
62.Leon Uris Exodus
63.Lucy M. Montgomery Pieni runotyttö
64.Ilmari Kianto Punainen viiva
65.Franz Kafka Oikeusjuttu
66.Guareschi Giovanni Isä Camillon kylä
67.Lewis Caroll Liisan seikkailut ihmemaassa
68.John Steinbeck Eedenistä itään
69.Kari Hotakainen Juoksuhaudantie
70.Paulo Coelho Istuin Piedrajoen rannalla ja itkin
71.Jules Verne Maailman ympäri 80 päivässä
72.Risto Isomäki Sarasvatin hiekkaa
73.Jaroslav Hasek Kunnon sotamies Svejk maailmansodassa
74.Giovanni Boccaccio Decamerone
75.Oscar Wilde Dorian Grayn muotokuva
76.Milan Kundera Olemisen sietämätön keveys
77.Homeros Odysseia
78.Peter Hoeg Lumen taju
79.Arthur Conan Doyle Baskervillen koira
80.William Shakespeare Hamlet

81.Eino Leino Helkavirsiä-sarja
82.Stieg Larsson Miehet, jotka vihaavat naisia
83.Yrjö Kokko Pessi ja Illusia
84.Thomas Harris Uhrilampaat
85.Raymond Chandler Syvä uni
86.Jean M. Untinen-Auel Luolakarhun klaani
87.Deborah Spungen Nancy
88.Stephen King Hohto
89.Laura Ingalls Wilder Pieni talo preerialla
90.Laila Hietamies Hylätyt talot, autiot pihat
91.Aino Suhola Rakasta minut vahvaksi
92.Aleksandr Solzhenitsyn Vankileirien saaristo
93.Mikael Niemi Populäärimusiikkia Vittulajänkältä
94.Timo K. Mukka Maa on syntinen laulu
95.Juha Vuorinen Juoppohullun päiväkirja
96.Kjell Westö Missä kuljimme kerran
97.Veijo Meri Manillaköysi
98.Maria Jotuni Huojuva talo
99.Juha Itkonen Anna minun rakastaa enemmän
100.Jan Guillou Pahuus
ja miksi sinä
iisa

ViestiKirjoittaja damn » Su 23 Kesä 2013 21:18

Jee, tämä sadan kirjan lista on kivempi. Olen nyt lukemassa Sofian maailmaa. Olen viimeksi lukenut sen kymmenen vuotta sitten, vaikka se löytyykin kirjahyllystäni. 15-vuotias damn tykkäsi ainakin siitä kirjasta ihan hirveästi, katsotaan onko mielipide muuttunut.
damn

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 23 Kesä 2013 21:27

Kas, saan heti pisteen, kun luin ne Narnian tarinat. Lasketaanko tässä edes pisteitä? :keijo:
En kyllä ala kahlaamaan kaikkia jo aiemminkin lukemiani läpi. Jos pisteitä lasketaan, saako siihen laskea mukaan jo aiemmin luetut? :virne:

Edit. Lueskelin aiempaa listahaastettamme. Minusta oli hauskaa, kun jokaisesta lukemastaan kirjasta sai pisteen. Vuosia sitten luettuja ei saanut laskea pistesaaliiseen mukaan.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Su 23 Kesä 2013 21:52

Minusta on kyllä ihan hauskaa, jos saa pisteen luetusta kirjasta. Eihän tämä mitään kilpailua ole, mutta kannustaa jotenkin itseään lukemaan, kun saa pisteen. Ja pisteistä on sitten helppo katsoa kuinka monta kirjaa on lukenut, jos ei jaksa alkaa selailla ja tarkistaa viesteistä.
damn

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 23 Kesä 2013 22:06

damn kirjoitti:Minusta on kyllä ihan hauskaa, jos saa pisteen luetusta kirjasta. Eihän tämä mitään kilpailua ole, mutta kannustaa jotenkin itseään lukemaan, kun saa pisteen. Ja pisteistä on sitten helppo katsoa kuinka monta kirjaa on lukenut, jos ei jaksa alkaa selailla ja tarkistaa viesteistä.

Se juuri oli minunkin pointtini. Pisteiden laskusta saa kivan kannustimen itselleen.

En kyllä tiedä, voinko laskea tuota Narnian tarinoita nyt tähän, kun aloitin ne jo reilusti ennen listan ilmestymistä. Alkuviikosta taisin saada ne loppuun. Mitä olette mieltä? :keijo:

Edit. Oikeastaan olisi ihan kiva jatkaa tuohon samaan vanhaan pistetaulukkoon. Olen niin huono lukija, että olisi ikävä menettää pisteitä "vasta" luetuista kirjoista. Kun näköjään sitä pistetaulukkoa päivitettiin vielä senkin jälkeen, kun varsinainen eka lukupiiri oli päättynyt (joulukuun lopussa 2009). Ja sitten voisin lukea itselleni mukaan myös tuon Orwellin, kun luin sen joskus talvella.

Edit 2. Ja ja ja! Lisäksihän voitaisiin yhdistää tämä ja se vanha lista! :täpinä: Päällekkäisyyksien myötä saataisiin kasaan ehkä joku 130 kirjan lista.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Annis » Su 23 Kesä 2013 22:25

Lyyra kirjoitti:En kyllä tiedä, voinko laskea tuota Narnian tarinoita nyt tähän, kun aloitin ne jo reilusti ennen listan ilmestymistä. Alkuviikosta taisin saada ne loppuun. Mitä olette mieltä? :keijo:

Niitä on kuitenkin useampi, että kyllä mä laskisin. Ja kun ei tuo pisteiden lasku kai nyt niin vakavaa muutenkaan ole.
Mun milestä tuossa listalla olevat sarjat on muutenkin vähän hankalat, esim joku viisikko, riittääkö jos lukee yhden vai pitääkö ne kaikki lukea?
Mä en kyllä itse halua edes lukea viisikoita, mä muistan ne lapsuudesta hyvinä kirjoina, enkä mä valitettavasti usko, että enää ne viehättäisi samalla tavalla ja sitten ne menisi pilalle, kun ne lukisi uusiksi.

Ja mäkin haluan ehkä yrittää osalistua tähän. Äkkiseltään laskin lukeneeni jo listalta 34 kirjaa, jos laskin oikein. Tosin useampi niistä oli sellainen, mikä olisi mukava lukea uudestaankin.
Ja moni oli tietysti sellainen, mikä olisi kiva lukea. Ja turhan moni sellainen, mikä on odottanut hyllyssä jo useamman vuoden lukemista :nolo:

Listalta tällä hetkellä mulla on kesken Potterit, mä oon tässä muutaman kuukauden lukenut niitä samalla kuin syön ja nyt olisi viimeinen menossa.
Annis

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 23 Kesä 2013 22:27

Lyyra kirjoitti:
Edit 2. Ja ja ja! Lisäksihän voitaisiin yhdistää tämä ja se vanha lista! :täpinä: Päällekkäisyyksien myötä saataisiin kasaan ehkä joku 130 kirjan lista.

Tuohan on hyvä idea :tilt: Mä haluaisin itsekin mielellään jatkaa myös sen vanhan listan lukemista ja sama juttu pisteiden kanssa. Mä luen kyllä aika paljon, mutta en välttämättä aina noita lukupiirikirjoja, niin olisi kiva pitää kirjaa noiden pisteiden avulla, kuinka monta lukupiirikirjaa on lukenut. :tilt:
Suvi
Keijodemoni

EdellinenSeuraava

Paluu Ex Libris