Tietokoneongelmia

Re: Tietokoneongelmia

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 06 Syys 2011 19:47

Shay kirjoitti:Acerin mukana tuli vain joku 'blank recovery DVD'. :sori:

Harvinaista, ei löydy googgelilla mitään järkevää tuolla termillä... No minun huipulla ranskankielen taidolla (google translate, jumalan lahja) päätellen että tuo levy on tyhjä ja siihen voit tehdä Acerin eRecovery ohjelman avulla käynnistyslevykkeen (ilmeisesti) jonka kautta järjestelmän voi sitten asentaa uusiksi (eli 100% sama asia, kuin HP:llakin, tosin siinä ohjelma on HP recovery ja toimintaperiaate hieman eri)...

Sitten löytyi tällainen :virne:

Eli (kunhan olet kaiken varmuuskopioinut, jos on tullut jotain uutta):

1. Käynnistyksen aikana ALT ja F10 (tapping == toistuva painelu, ah IT-alan kielioppia :p ) jolloin pitäisi käynnistyä Recovery manager näkymä, jotain tämän suuntaista: (Voit tokin myös kokeilla, onnistuuko tuon tehdaspalautuksen valinta ihan windowsin sisälläkin, eli etit vain tuon eRecoveryn jostain käynnistävalikon sisältä ja klikkailet käyntiin.)

Kuva

2. Näistä valitaan tuo eka.

3. Tällä menee oma aikansa toteutua* mutta mikäli tämä toimii, niin iloisia uutisia, pääset ilman ajureiden asennusta ja latausta... Tosin sinun pitää latailla n. 1-4 gigaa päivityksiä...

*) Asennuksen aikana voit joutua tekemään joitakin suuria päätöksiä (Ladataanko ja asennetaanko päivitykset automaattisesti, mikä on koneen nimi, käyttäjän tiedot, taustakuva jne :p ). Lisäksi kannattaa heti asennuksen jälkeen ajaa ohjauspaneli => lisää poista ohjelmia hakemiston kautta kaikki ns. turhat ohjelmat pois (esim. ne officen trialit ja jo vanhentuneet tietoturvaohjelmien kokeiluversiot), kunhan katsot tietysti ettet poista tuota eRecoveryä :p

Kerro mitä tapahtui tämän seurauksena, niin funtsitaan sitten uudelleen mikäli epäonnistuu. Saattaa olla, että sinun täytyy käydä tuossa eRecovery Managementissa ensin Vistan puolella, jolloin kuvittelisin että kohtaan jonkinlaisen "Wizardin" (ohjatun käynnistyksen) minkä aikana "luodaan" palautusosiot ja palautuslevyt (tällöin annat koneelle sen Blank diskin), sekä annetaan salasana (Ja jos olet jossain vaiheessa luonut tuon salasanan aiemmin, niin toivottavasti muistat => olet käyttänyt jotain omaa yleissalasanaa/käyttäjän salasanaa)... Ja enivei, tuo palautuslevy kannattaa luoda uudelleenasennuksen jälkeen, mikäli tuo ALT+F10 toimii ilman eRecoveryn käynnistystä.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ti 13 Syys 2011 20:47

Aikoinaan vanhalla Fordella olin yhtenään vastaamassa tietokoneongelmaketjussa ongelmiin, mutta nyt oon näistä ihan pihalla kuin lumiukko. Oi onnea olla Mac-käyttäjä :D
Aranwe

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 14 Syys 2011 12:58

Aranwe kirjoitti: Oi onnea olla Mac-käyttäjä :D

Niin, siinä on vain "ominaisuuksia" :tp:
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 14 Syys 2011 15:09

Yabba kirjoitti:

Esim. se, ettei käynnistymiseen mene kolmea varttia. Ja se, ettei käyttäjän tarvitse olla ohjelmistoinsinööri. Ja se, ettei se kaadu vähintään kerran viikossa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 14 Syys 2011 19:38

Lyyra kirjoitti:
Yabba kirjoitti:

Esim. se, ettei käynnistymiseen mene kolmea varttia. Ja se, ettei käyttäjän tarvitse olla ohjelmistoinsinööri. Ja se, ettei se kaadu vähintään kerran viikossa.

Seiska käynnistyy itselläni vajaassa minuutissa, linukka käynnistyy vajaassa 30 sekunnissa (ja nyt siis puhutaan napin painalluksesta siihen, että ohjelmia voi käyttää jumitta). Seiska ei myöskään ole kertaakaan "kaatunut". Käyttämääsi ohjelmistoinsinööri käsitettä en ymmärrä, koska ainakin omasta kokemuksesta Seiskan (ja Linukan) käyttö on huomattavasti yksinkertaisempaa kuin OSX:n (Tosin tuoreimmat Linukka työpöydät ovat pelottavasti siirtyneet kohti mäkkipashaa eli huonompaa käytettävyyttä), tietysti se "Ohjelmien asennus" on mäkissä "helpompaa", mutta toisaaltaan sillähän ne viimeaikaiset madot ovat levinneetkin (viimeaikoina on ollut enemmän "uusia" viruksia Mäkille, kuin PC:lle, ihan siitä syystä että Seiskan tietoturvaominaisuudet sattuvat olemaan pirulliset)...

Mutta jälleen, mielipiteistä ei voi kiistellä ja Visva tosiaan aiheutti todella paljon pahaa Windowsille (ja Xp nykyään, koska se on n. 5 vuotta jäljessä nykymaailman "tarpeista", eli ei tue samanlaista "nopeutta" kuin esim OSX/Linuxit/Win7).
Yabba

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ke 14 Syys 2011 21:56

OS X Lion oli tosi huono päivitys ja huononsi käyttöliittymää ja toi ison kasan bugeja tullessaan, joten sinänsä odotan kyllä suurella mielenkiinnolla, mitä Windows 8 tuo tullessaan. Eilen julkaistu Developer Preview -versio sai pelkkiä kehuja osakseen, joten mielenkiintoisia aikoja elämme. Linux on palvelinkäyttis ja työpöydällä pelkkää marginaalia, joten en odota sieltä suunnalta mitään. Jos tekisin työkseni pelkkää koodausta, niin voisin sitä käyttääkin, mutta mihin tahansa muuhun se ei vaan mulla riitä.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Yabba » Pe 16 Syys 2011 18:36

Aranwe kirjoitti:Linux on palvelinkäyttis ja työpöydällä pelkkää marginaalia, joten en odota sieltä suunnalta mitään.

No, Linux on yhtä palvelinkäyttis kuin OSX on mediaeditori. Sen tosin kyllä allekirjoitan, että työpöytäkäytössä se on marginaalia, mutta kaikessa muussa se onkin jo ihan jotain muuta (itse asiassa maailman suosituin tai toiseksi suosituin käyttis, riippuen miten lasketaan).

Ja eikös Lion ollut Applen Vista :p
Yabba

ViestiKirjoittaja Tr*ina » To 06 Loka 2011 23:18

Ikuisuusongelma.

Miten ulkomailla voi katsoa Katsomosta, Ruudusta tai Areenasta vain Suomessa katseltavia ohjelmia? Olen ymmärtänyt, että nettiasetukset pitäisi jotenkin värkätä näyttämään Suomea.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 07 Loka 2011 05:38

En ole edes tiennyt, että näitä voisi jotenkin huijata. Millähän perusteella nämä sivustot sitten sen sijainnin määrittävät, eikö se IP-osoitteesta jotenkin näy? Mutta jos joku tietää kyseiseen tarkoitukseen sopivan huijauskeinon, kertokaa toki. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 07 Loka 2011 09:12

Voittehan te kokeilla Hotspot Shieldiä. Ainakin Google on mulle sitä käyttäessäni herjannut, että olen muuttanut toiseen maahan. En kyllä sit tiedä sen tarkemmin, että mihin sen toiminta perustuu. Hankin sen aikoinaan, että saan huijattua Megavideon ( :kiro: ) 72 minuutin katselurajaa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Yabba » Pe 07 Loka 2011 09:42

Tr*ina kirjoitti:Miten ulkomailla voi katsoa Katsomosta, Ruudusta tai Areenasta vain Suomessa katseltavia ohjelmia? Olen ymmärtänyt, että nettiasetukset pitäisi jotenkin värkätä näyttämään Suomea.

Käytännössä mitä L-S sanoi, periaatteessa ei voi huijata, mutta jos jotenkin saat kierrätettyä yhteyden suomalaisen ip-osoitteen taakse niin vóla. Tämä kierto taas tapahtuu yksinkertaisesti siten, että:

a) Löydät suomalaisen proxy-palvelimen, jonka kautta kierrätät oman yhteyden (voi hidastaa sitä ja paljon), eli selaimen asetuksiin syötät proxyn tiedot minkä jälkeen kaikki nettiliikenteesi kulkee tuon palvelimen kautta.

b) Käytät Suomessa sijaitsevaa VPN:n yhteyttä (silloin sinulla täytyy olla tunnukset siihen, eli esim. etätyöyhteydet, yliopistojen vpn:t..., tosin noissa voipi olla sitten omat rajoittteet).

c) Sumplaat suomalaisen koneen etäkäyttöön itsellesi (vaatii molemmista suunnista nopean netin, mokkulaa ei kannata edes harkita...)

d) Ajatat noita verkon tarjoamia anonymiteettipalveluita lävitte, (tosi) hyvällä tuurilla se pyöräyttää sinut suomalaisen osoitteen kautta, eli saat suomalaisen ip osoitteen => katsomot ja areenat toimii. Sama tietysti jos löydät suomalaisella palvelimella toimivan anonymiteettipalvelun (jonka osoiteavaruus on suomessa, moni suomalainenkin kuitenkin nykyään toimii jo ulkomailla olevien palvelinten kautta).

Eli käytännössä sama toiminto kuin se, minkä avulla Last.fm:n ilmainen palvelu "saadaan" toimimaan myös Suomessa. Ongelma vain on se, että suomalaisia proxyja ja anonyymipalvelimia on suhteellisen vähän, verrattuna esimerkiksi amerikkalaisiin (joiden kautta puolestaan voi katsella jenkkien nettitöllöjä).
Yabba

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Su 09 Loka 2011 00:12

http://www.free-tv.dk/se_live_tv_her.html Pystyy katsomaan livenä noita tv-lähetyksiä
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Su 09 Loka 2011 01:34

1. Tor ohjelman asentaa https://www.torproject.org/
2. sitten foxyproxy standard 3.2 lisäosan asennus firefoxiin.
3. osoiterivin viereen tulee kuvake josta oikeaa painamalla valitaan kohdasta tor käytä proxyä kaikkialle.

Tuo tor pitää käynnistää kansiostaan ennen firefoxia ja se sivu joka ensin aukeaa ei ole firefox vaan siinä lukee aurora, eli sitä ei pidä käyttää, koska siinä ei ole mitään lisäosia.

Tuo voisi ehkä toimia. Ainakin itse pääsin katsomaan jenkki tv-ohjelmia äsken tuolla tavalla.
Ja suomen ohjelmatkin näkyivät vaikka tor:in kautta kaikki näytti menevän.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja skray » Ma 10 Loka 2011 18:12

Katson BSplayerilla tv-sarjaa ja siinä on nyt suomenkieliset tekstitykset, jotka on päin honkia ajotettu. Tiedän, että saan korjattua ajotusta painamalla ctrl& nuolia vasemmalle ja oikealle. Kumpaan suuntaan mun pitää painaa jos haluan tekstin siirtyvän eteenpäin, eli nyt teksti tulee liian nopeasti PALJON ennen puhetta/kuvaa. Painanko nuolta eteenpäin, että teksti siirtyy eteenpäin? Vai pidentääkö se vain sen tekstin pätkän aikaa siinä ruudussa? Tai jos painan ctrl+ nuoli taakse päin, niin lyhentääkö se sen tekstin aikaa siinä ruudussa? Vai mitä siinä niinku tapahtuu? Entä siirtyykö koko loppuohjelman teksti samalla painalluksella vai ainoastaan se pätkä, joka juuri painalluksen hetkellä on näkyvissä? Entä pitääkö sitä nuolinäppäintä painaa kauan pohjassa, vai ihan vaan kerran näpäyttää? Tajusko kukaan mitä yritän kysyä? :keijo:

En mä itelleni niitä tekstejä tartte, mutta mieheke ei osaa englantia, niin pakko olla teksti.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 11 Loka 2011 15:48

En tunne ohjelmaa, joten en osaa siinä neuvoa, mutta suosittelen etsimään netistä paremman/oikean tekstitiedoston ko. sarjalle. Pienempi vaiva ja päänsärky.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ti 11 Loka 2011 21:59

Oonki yrittäny etsiä oikeaa tekstitystä, mutta en millään löydä. Ihan sama mistä koitan kattoa, niin tarjoavat aina niitä kahta samaa huonoa, jotka mulla jo on. :huoh:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Emperor Pälpätipää » Ke 12 Loka 2011 08:56

skray kirjoitti:Oonki yrittäny etsiä oikeaa tekstitystä, mutta en millään löydä. Ihan sama mistä koitan kattoa, niin tarjoavat aina niitä kahta samaa huonoa, jotka mulla jo on. :huoh:

Sitten video on luulatavasti joku todella innovatiivinen, leikkaanpa tästä nää alkutekstit pois tyylinen :lanppu: ja sen jälkeen tekstit onkin tosi kiva siihen rukata kohdalleen. Menee notepad & time adjuster hommiksi.
Jelppaa mua Olli-Pekka Kenopää
Emperor Pälpätipää

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 17 Loka 2011 01:46

Mun Firefox (7.0.1) on alkanut ryppyillä. :norsu:

Hirveän usein käy niin, että nettisivu ei lataudu, vaan jää vaikkapa Google-hakutuloksen tai muun linkin klikkauksen jälkeen vaan jumittamaan siihen sivun latausvaiheeseen siten, että sivun osoite näkyy osoitepalkissa, mutta itse sivu ei kuitenkaan vaihdu mihinkään/lataudu. Tällöin sivu ehkä latautuu vasta sitten, kun on muutaman kerran klikannut osoiteriviltä itse osoitetta ja enteriä tai päivittänyt sivun. Ongelma ei tunnu liittyvän mihinkään tiettyyn sivuun, vaan saattaa tulla millä sivulla vaan, eikä se mielestäni voi liittyä nettiyhteyteenkään, koska ongelma ilmenee sekä kotona että muilla yhteyksillä surffatessa ja jos joku sivu ei muuten lataudu, niin sitten pitää avata joku Chrome ja sillä sama sivusto latautuu ihan nätisti.

En ole ihan varma mistä tää johtuu, mutta epäilen, että se liittyy siihen kun asensin joku aika sitten IObit Toolboxin, jossa on kaikkia tietokoneen huoltotoimenpiteitä, mm. sellainen, jolla saa "optimoitua" nettiselaimen asetukset. Tämänkin erehdyin tekemään, mutta jos se on syyllinen tähän takkuiluun, niin jopas :epäilevä: Mielestäni mulla oli toi ohjelma edelliselläkin koneella ja silloin optimoinnista ei ainakaan ollut haittaa, jos kohta en tiedä oliko siitä hyötyäkään.

En keksi miten kyseisen optimoinnin saisi peruttua tai että mihin asetukseen tuollainen sivun latauksen pysähtyminen saattaisi liittyä. Tai jos ei se johdu optimoinnista, mistä muusta se voisi johtua? Olisiko ainoa vaihtoehto poistaa Firefox ja asentaa se uudestaan (ja säilyykö ongelma sittenkin, jos tallennan jonkun profiilin tästä selaimesta tms...)? En vaan viitsisi millään poistaa koko selainta, sitten pitää taas säätää lisäosat kohdilleen uudestaan jne. (Enkä myöskään halua vaihtaa kokonaan Chromeen, koska en tykkää siitä.)
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Aranwe » Pe 21 Loka 2011 23:16

@gen.fi kirjoitti:1. Tor ohjelman asentaa https://www.torproject.org/
2. sitten foxyproxy standard 3.2 lisäosan asennus firefoxiin.
3. osoiterivin viereen tulee kuvake josta oikeaa painamalla valitaan kohdasta tor käytä proxyä kaikkialle.

Tuo tor pitää käynnistää kansiostaan ennen firefoxia ja se sivu joka ensin aukeaa ei ole firefox vaan siinä lukee aurora, eli sitä ei pidä käyttää, koska siinä ei ole mitään lisäosia.

Tuo voisi ehkä toimia. Ainakin itse pääsin katsomaan jenkki tv-ohjelmia äsken tuolla tavalla.
Ja suomen ohjelmatkin näkyivät vaikka tor:in kautta kaikki näytti menevän.

Torin ajaminen exit nodena johtaa potentiaalisesti, jos ei hankaluuksiin, niin ainakin yhteydenottoihin tai ukaaseihin ISP:n, tekijänoikeusmafian tai virkavallan taholta, joten sikäli kannattaa tietää mitä tekee. En lähtisi asentelemaan perehtymättä tarkasti kyseisen anonyymiverkon toimintaan.
Aranwe

ViestiKirjoittaja @gen.fi » La 22 Loka 2011 00:49

Djaa eivät taida viranomaiset kuitenkaan saada kiinni 5-7 proxyn kautta kiertäsessä.

Ah niin siis exit nodena... Juuu tuo kyllä. Mutta tuolla tavalla tehdessä pitäisi olla vaan clienttinä eikä edelleen jakajana.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ma 31 Loka 2011 20:27

Ensinnä: uusi läppäri! :D
Sattuisiko kellä olemaan käsitystä Windows seiskasta? Kone eilen otettu käyttöön ja heti onnistuin häsläämään Avastin ja Zonealarmin kanssa, kiitos koneella valmiiksi asennettuna olleen Trend Micro Internet Securityn. :epäilevä:
Heti ensi töikseni löin koneeseen Avastin ja Zonealarmin, ja vasta sitten kävin poistelemaan turhia bundle-ohjelmia, mukaan lukien tuon Trend Micron virityksen. Siitähän Avast riemastui niin että alkoi herjata rekisteröinnin muka erääntyneen, eikä suostunut rekisteröitymään enää, herjasi jostain virheestä. Ajattelin poistaa ja asentaa Avastin uudestaan. En omalla uninstallerillaan saanut sitä poistettua, joten latasin Avastin sivuilta poistotyökalun, jolla sain sen lähtemään kun viimein windowsin vikasietotilassa pyörittäen.
Asentelin uudestaan ja kaikki tuntuu skulaavan OK, mutta Wintoosan työkalurivin oikean laidan pikkuikoninsa ei suostu näkymään oikein. Vaikka on laitettu näkyväksi (show icon and notifications), se näkyy vain piilotettujen ikonien pikkuikkunassa (siinä mikä tulee esiin sitä pikkunuolta klikatessa). Tästä ikkunasta customize...-napin takana olevassa ikoniensäätöikkunassa Avastin kuvakkeen näkyvyysasetuksina näkyvät yllä mainitut, mutta ikoni onkin se varoitusversio (punaisella ruksilla varustettu) ja kuvakkeen seliteteksti herjaa vielä "warning, your system is unsecured", jota se näytti silloin kun olin laittanut turvaominaisuuksiaan pois päältä ennen asennuksen poistamista.

Kerran tuo Avast näkyy toimivan OK, päivittyy ja kaikki, olisiko tuo ikoniasetusikkunan vanhentunut tieto vain jotain Windowsin normi-sekoilua? Ei oikein viitsisi mitään aikaisempaan palautuspisteeseen pyörittämistäkään tehdä, kuitenkin softaa asentanut sen verran ettei nappaisi toiset asennustalkoot. :p

Edit: Otetaankin sitten taas se silmä käteen. Kun ei vaan osaa katsoa kunnolla ja ajatuksella... :nolo: Onhan siellä ikoniasetusikkunassa se Avast, nimellä Avast antivirus (alla "your system is secure"), näkyvyysasetuksenaan "show only notifications" ja reagoi asetusmuutoksiin niin kuin pitääkin.
Tämä mysteerikellujakuvake on nimeltään AvastUI.exe. Hmm, sen näkyvyysasetuksia kun muuttaa niin windows ilmoittaa että "icon is not currently active, it will be shown the next time it becomes active". Tuon kuvakkeen nimikäytäntö ja inaktiivisuus herätti nyt ajatuksen että liekö jäänyt ohjelman poistamisen jälkeen kellumaan vaan haamuikoni sinne listaan?
Saakohan tuota ikonilistaa mitenkään putsattua?
t: Nimim "toista päivää windows seiskan käyttäjänä" :keijohei:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 01 Marras 2011 20:58

Voit huoletta pudottaa tuon zonealarmin käytöstä.
Itse 7:aa käyttänyt pelkän Avastin kanssa ja on riittänyt.
Tuo seiskan palomuuri on jo ihan kunnollinen jos ei tarvitse mitään erikoista säätää siitä.

Niin ja muistathan asennella ohjelmat sitten pääkäyttäjänä? :keijo:
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ti 01 Marras 2011 23:28

@gen.fi kirjoitti:Voit huoletta pudottaa tuon zonealarmin käytöstä.
Itse 7:aa käyttänyt pelkän Avastin kanssa ja on riittänyt.
Tuo seiskan palomuuri on jo ihan kunnollinen jos ei tarvitse mitään erikoista säätää siitä.

Jesh, kiitti vinkistä. Nyt kun tuli tämä esille niin muistelinkin jo Vistan omasta palomuurista sanotun että oli jo ihan kelpo värkki.

Niin ja muistathan asennella ohjelmat sitten pääkäyttäjänä? :keijo:

Huh, melkein meinasin jo hätkähtää, kun enpä tietenkään ollut moista tajunnut ollenkaan. Mutta kerran nyt on vain tämä ensikäynnistyksen yhteydessä luotu käyttäjätili, niin sehän on automaatisesti admini. Eli kyllä, on asenneltu pääkäyttäjänä ohjelmat. :keijo:
Tästä puheen ollen, kannattanee vissiin luoda oma, rajoitetuin oikeuksin varustettu normikäyttöprofiili ja pääkäyttäjänä vain asennella ohjelmat sun muut?
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 03 Marras 2011 21:41

No ehkä juu.
Voi niitä silloinkin ohjelmia asentaa, mutta se kysyy pääkäyttäjä salasanaa silloin.
Ja sitten kysyy sitä myös jos koneen valmistaja on asentanut jotain mielestään hyviä ohjelmia ja kone haluaa ne käynnistää aina uudestaan eri käyttäjillä.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Yabba » Pe 04 Marras 2011 12:16

Itellä on seiskassa pc toolsin palomuuri (kevyimpiä mitä markkinoilla on, eikä tuo turhaa roskaa mukana, kuten esim. zonealarm ja comodo), toimii hyvin ja on käytettävyydeltään zonealarmin luokkaa (eikä ole mitään valittamista ollut). Virus ja vakoilutorjunnan hoidan MS:n security essentialin avulla, koska se on oikeasti hyvä, ei mitään defenderin tyyppisiä pikkuvikoja enää. Vielä kun saisivat palomuuriin saman (simppelin) hallittavuuden kuin mitä ohjelmistomuureissa jo pitempään ollut niin voi sanoa että olen tyytyväinen.

BTW, tiedoksi kaikille kiinnostuneille, MS on ilmoittanut julkisesti (ja käyttiksen aktivointi sen sallii), että myös OEM (koneen mukana tuleva "bundlattu") W7:n voi asentaa laillisesti ja luvallisesti, ilman kiertoteitä (kuten Xp:n ja Vistan kanssa) ns. puhtaana asennuksena koneeseen, eli koneen mukana/koneesta tehtyjen "palautuslättyjen" sijasta voi käyttää ronskisti aitoa asennuslättyä. Tällöin kuintekin kaikki halutut "laitevalmistajan" ohjelmat pitää asentaa uusiksi, myös Ajurit seiska osaa asentaa jo aika nätisti itse, tosin joitakin saattaa joutua asentamaan myös itse. Ongelmaksi tällöin jää lähinnä se, mistä löytää oikean asennuslätyn (esim täältä saa, mutta järjestelmä on silloin englanninkielinen, itse tokin olen ollut tyytyväinen siihen).

Ja jos asentaa puhtaan windowsin ja ehkä joskus hamaassa tulevaisuudessa haluaa palata bundleen, niin silloin kannattaa luoda palautusmediat siten, että siihen voi palata, ennen kuin asentelee puhdasta, koska käytännössä puhdas asennus tarkoittaa että koneessa ei ole muistion, paintin, wordpadin ja IE:n sekä WMP:n juuri muita "ohjelmia" asennuksen jälkeen (työpöydällä on vain roskakori :p ), mutta toimii kuin unelma.
Yabba

EdellinenSeuraava

Paluu Multimedia