Pvi kirjoitti: Ja minä en tiedä, että mitenkäs sitä sitten valitaan hyvät värit.
Mulla ei todellakaan ole juurikaan esteettistä silmää. Etukäteen en osaa lainkaan sanoa, miltä joku näyttäisi erilaisessa värissä. En esim. osaa koskaan vastata kysymyksiin tyyliin "sopisiko mulle vaalea tukka" tai "sopisiko tämä sohva meidän väreihin". Vasta kun näen jotain valmiina, osaan sanoa, tykkäänkö vaiko enkö tykkää. Siksipä vähän hirvitti tämä mun oma maalausprojekti. Keksin vain, että kun kerrankin saa repäistä, niin haluan pinkkiä. Ja makkariin jotain kivaa rauhallista, mutta ei pastellisävyjä.
Erilaiset värilastut olivat mulle suureksi avuksi. Lähinnä katsoin niistä punaisen eri sävyjä löytääkseni pinkin asteen, joka miellyttää silmää. Ei saanut olla liian jouluinen, ei liian marjapuuromainen eikä liian vaalea. Kyllähän mulle joku jo tuli kertomaan, että eeei kun tällä "isolla värillä" maalataan seinät ja näillä "pienillä väreillä" sitten vain sisutetaan. No, minä maalasin pienellä värillä seinän, koska se on mun sisustamista. En jaksa leikkiä sohvatyynyillä, verhoilla tai koriste-esineillä. Jaksan hyvin harvoin panostaa sisustukseen. Värilastuista vain on hirveän vaikea saada käsitystä, miltä se väri näyttää isolla pinnalla.
Tikkurilan värisuunnitteluohjelma oli kyllä huippu. Ilman maksua sillä tosin saa vaihdella vain valmiiden kuvien värejä, mutta sieltäkin löytyi just sopivan mallisia huoneratkaisuja, mitä luonnostella, joten lopputuloksesta saattoi päätellä jotain. Kannattaa toki huomioida, että jokainen näyttö toistaa värit varmaan eri tavalla, eikä mikään näytä lopputulosta sellaisena kuin se luonnossa on. Itse sain kuitenkin hyvän kuvan siitä, miltä näyttää aniliininpunainen seinä valkoisten seinien ja tummien/mustien kalusteiden rinnalla. Näytti hyvältä, joten maalasin, ja tykkään.
Että ei kai se niin nuukaa ole, jos itse tykkää. Jos minä onnistuin saamaan itseäni miellyttävän lopputuloksen (tiedä sitten minkälainen sisustuksellinen häväistys tämä on) niin kyllä onnistuu sitten kaikki muutkin.
“I meant," said Ipslore bitterly, "what is there in this world that truly makes living worthwhile?"
Death thought about it.
Cats, he said eventually. Cats are nice.”