Siivousurakka ARGH!

Re: Siivousurakka ARGH!

ViestiKirjoittaja skray » Ke 08 Kesä 2011 10:20

puolikarkea kirjoitti:Kummasti se asunnon ilme muuttuu jo sillä, kun raivaa sisustuselementtien virkaa toimittavat vaateröykkiöt sohvilta ja lattioilta. :virne:

Meillä tämä on kategoriassa "pitää siivota, jotta voi siivota". :virne:
Mutta on se kyllä kumma, että kun vaan jaksaa heittää kamat omille paikoilleen, niin on heti niin paljon kivempi olla.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 08 Kesä 2011 10:24

skray kirjoitti:
puolikarkea kirjoitti:Kummasti se asunnon ilme muuttuu jo sillä, kun raivaa sisustuselementtien virkaa toimittavat vaateröykkiöt sohvilta ja lattioilta. :virne:

Meillä tämä on kategoriassa "pitää siivota, jotta voi siivota". :virne:
Mutta on se kyllä kumma, että kun vaan jaksaa heittää kamat omille paikoilleen, niin on heti niin paljon kivempi olla.

Onhan se juu, mutta kuka keksii patenttisysteemin puolipidetyille vaatteille? Siis niille, joita on käytetty kerran vaikkapa luennolla, joten ei raski vielä pestäkään. :hämillään:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 08 Kesä 2011 10:34

Lyyra kirjoitti:Onhan se juu, mutta kuka keksii patenttisysteemin puolipidetyille vaatteille? Siis niille, joita on käytetty kerran vaikkapa luennolla, joten ei raski vielä pestäkään. :hämillään:

Niinpä, ja sen pitäisi olla vielä sellainen, että toimisi pienessäkin asunnossa.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 08 Kesä 2011 10:49

Lyyra kirjoitti:Onhan se juu, mutta kuka keksii patenttisysteemin puolipidetyille vaatteille? Siis niille, joita on käytetty kerran vaikkapa luennolla, joten ei raski vielä pestäkään. :hämillään:

Tää nyt ei ole mikään patenttisysteemi, mutta meillä on vaatekomerossa yksi tyhjä seinä, mihin ei voi mitään hyllyä laittaa, kun muuten menee liian ahtaaksi. Niin seinälle on ruuvattu pari 5-6 senttiä pitkää jykevää vaatekoukkua, joihin saa henkareita roikkumaan. Koukut on allekkain niin, että ylempi koukku on melkein katonrajassa ja alempi noin puolessa välissä katto-lattia -akselia. Mahtuu monet vaatteet henkarille odottelemaan uusia käyttökertoja, eikä ei-aivan-puhtaat-mutta-ei-silti-likaisetkaan vaatteet retaja pitkin kämppää. ...Jos vaan muistaisi/jaksaisi/ehtisi aina laittaa ne sinne roikkumaan...
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ke 08 Kesä 2011 11:05

Mulla on pyykkikorissa kansi ja siihen päälle yleensä viikkaan sitte ne kerran käytetyt, joita ei vielä pestäkään viitsi. Joskus viikkaan ne vaatekaappiinki, mutta sillon laitan ne omaan pinoonsa täysin puhtaiden vaatteiden viereen.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 08 Kesä 2011 11:20

Aukun systeemi on muuten hyvä, mutta mun komeroista ei liikene yhtään tyhjää tuota varten. :sori:

Kun olin aikoinani maailmankauppahommissa vapaaehtoisena, joku asiakas keksi käyttää myynnissä olevia juuttitikkaita siihen tarkoitukseen. Tikkaat seinälle roikkumaan, ja puolipidetyt vaatteet puolille. (Puolat oli siis puuta, ja vain se kehikko juuttipunosta.)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ke 08 Kesä 2011 14:17

Mulla on puolipitoisille sellainen itsekseen seisova pystynaulakko, joka jää päiväsaikaan melkein piiloon yhden oven taakse. Tosin se on yleensä niin täynnä, että vaatteet yleensä kuitenkin levittäytyy tuolien selkänojille ynnä muualle, ja välillä löydän naulakosta jonkun vaatteen joka on roikkunut siinä pari vuotta. :keijo:

Mutta noin teoriassa se toimii ihan hyvin. :keijo:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 26 Kesä 2011 16:08

Kun on kolme kissaa, eikä ehdi kunnolla kahteen viikkoon tekemään mitään, näyttää elokolo aika kammottavalta.

En jaksanut imuroida, mutta mulla on hyvä sinin pikkumela, jolla voi sivellä lattialta pölyt, kissankarvat ja -kynnet. Itseasiassa sillä saa joistain paikoista paremmin kuin imurilla :keijo:
Melasin kaikki lattiat hitaasti, omassa tahdissa. Sen jälkeen vielä pyyhin kostealla. Pölyähän sieltä kertyi tietysti vielä, mutta pikkuroskaa ei. Sitä on aina imuroinnin jälkeen :D

Nyt sattuu taas selkään :epäilevä:
Scheisse!

Jäljellä on enää tiskaus, joka jää kyllä iltaan. Selkää on rassattu niin urakalla, että parempi olla reuhtomatta sitä liikaa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 26 Kesä 2011 16:23

Siivousjuhannus. :sydän:

Juhannusaattona pesin kuusi mattoa ja neljä koneellista pyykkiä (viisi, jos yhden tyynyn toistopyöritys lasketaan). Sitten olikin jo uniaika. Eilen lajittelin ja vein roskat, tiskasin ison vuoren, putsasin roskakaapin, säädin lajittelusysteemit sinne kaappiin, hain pyykit kuivumasta, vein varastoon meneviä muuttokamoja varastoon, pesin vessan pytyn ja lavuaarin ja peilin, raivasin lattiat, imuroin ja moppasin. :hiki:
Illalla piti vielä putsata kissan laatikon reunat ja alunen, koska kissa ei ollut tyytyväinen moppausjälkeeni.

Ja silti ehdin vielä katsoa kolme jaksoa täyskäreitä ja käydä kavereiden luona katsomassa kaksi elokuvaa. :superhymy:

Tänään kun jaksaisi vielä nuo pöytätasot raivata ja pölyt pyyhkiä. Tiskikaappi pitäisi myös tyhjentää ja perjantaina pyykätyt pyykit laittaa kaappiin.

Kummasti tätä hommaa riittää sit kun alkaa tekemään. :pöpi:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Ti 28 Kesä 2011 12:21

Lyyra kirjoitti:Siivousjuhannus. :sydän:

Juhannusaattona pesin kuusi mattoa ja neljä koneellista pyykkiä (viisi, jos yhden tyynyn toistopyöritys lasketaan). Sitten olikin jo uniaika. Eilen lajittelin ja vein roskat, tiskasin ison vuoren, putsasin roskakaapin, säädin lajittelusysteemit sinne kaappiin, hain pyykit kuivumasta, vein varastoon meneviä muuttokamoja varastoon, pesin vessan pytyn ja lavuaarin ja peilin, raivasin lattiat, imuroin ja moppasin. :hiki:
Illalla piti vielä putsata kissan laatikon reunat ja alunen, koska kissa ei ollut tyytyväinen moppausjälkeeni.

Ja silti ehdin vielä katsoa kolme jaksoa täyskäreitä ja käydä kavereiden luona katsomassa kaksi elokuvaa. :superhymy:

Tänään kun jaksaisi vielä nuo pöytätasot raivata ja pölyt pyyhkiä. Tiskikaappi pitäisi myös tyhjentää ja perjantaina pyykätyt pyykit laittaa kaappiin.

Kummasti tätä hommaa riittää sit kun alkaa tekemään. :pöpi:

:tipahdus:
Onpas ollut hommaa!
Mäkin tossa viime viikolla pyykkäsin kolme koneellista samana päivänä: lakanoita, peiton ja vaatteita. Nyt pitäis taas pyykätä vaatteita. Sen siitä saa, kun käy reissussa ja sieltä kotiin palatessa on kiva pestä kaikki mitä on ollu mukana.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 28 Kesä 2011 12:57

skray kirjoitti: :tipahdus:
Onpas ollut hommaa!

:virne:
Kun oli pakko, eikä ollut muutakaan tekemistä. :sori:

Lyyra kirjoitti:Tänään kun jaksaisi vielä nuo pöytätasot raivata ja pölyt pyyhkiä. Tiskikaappi pitäisi myös tyhjentää ja perjantaina pyykätyt pyykit laittaa kaappiin.

Ja jos yhtään lohduttaa, niin nää jäi sitten tekemättä. :huoh:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Maija » Ti 05 Heinä 2011 21:20

Huh, tulipahan siivottua! :D

Yllättävän nopeasti kuitenkin suoriuduin ottaen huomioon lähtötilanteen. :virne:

Nyt on ihanan puhdasta ja kiiltävää ja hyväntuoksuista ja ja ja... :pilvi:

Ja hei! Siivoushaaste-ketjuun vinkiksi (jos haastaja suo): kaukosäätimen/-säätimien puhdistus telkkarillisille. Se yleensä tuppaa epähuomiossa siivotessa unohtumaan. Näin ainakin olen huomannut meillä käyvän...
Maija

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 05 Heinä 2011 21:44

Maija kirjoitti:Ja hei! Siivoushaaste-ketjuun vinkiksi (jos haastaja suo): kaukosäätimen/-säätimien puhdistus telkkarillisille. Se yleensä tuppaa epähuomiossa siivotessa unohtumaan. Näin ainakin olen huomannut meillä käyvän...

Hei! Sinnehän saa ihan itse käydä laittamassa niitä haasteita nykyään.
Ja PS. En ole ikinä kuullutkaan kaukosäätimen puhdistuksesta. Meneekö se jollakin likaiseksikin? :isosilmä:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 05 Heinä 2011 22:17

Lyyra kirjoitti:
Maija kirjoitti:Ja hei! Siivoushaaste-ketjuun vinkiksi (jos haastaja suo): kaukosäätimen/-säätimien puhdistus telkkarillisille. Se yleensä tuppaa epähuomiossa siivotessa unohtumaan. Näin ainakin olen huomannut meillä käyvän...

Hei! Sinnehän saa ihan itse käydä laittamassa niitä haasteita nykyään.
Ja PS. En ole ikinä kuullutkaan kaukosäätimen puhdistuksesta. Meneekö se jollakin likaiseksikin? :isosilmä:

Mietin ihan samaa. Ei ole ikinä tullut mieleen, että niitä pitäisi jotenkin erityisesti siivota. Joskus saatan kaivella töhniä koloista tv:tä katsellessa. :hullu:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 10 Heinä 2011 01:17

Mä taisin keksiä.
Minun aivo on oikea surinaeetu. On vaikea paneutua siivoustekemiseen ja vaan hoitaa tehtävä loppuun vaikka tulisi mitä muuta mieleen.
Viime yönä nukahdin illalla vaatteet päällä peiton päälle. Kun näin käy, herään usein keskellä yötä, kun ei ole oikeanlainen tuntemus iholla.
Viime yönä heräsin joskus neljältä ja hetken pyörimisen jälkeen nousin vessaan pisulle ja pesulle. Siinä samassa unisilmässä nostelin tavaroita lavuaarin reunalta kaappiin. Huomaamattani järjestelin kylppärin kaapin tavarat.
Siitä jatkoin pörräämistä kylpyhuoneessa ja vein samalla oesukoneen päälle jääneitä puhtaita pyykkejä vaatehuoneeseen. Kun vaatehuoneeseen ei oikein mahtunut kunnolla (ei mahtunut sisään tai koreihin), järjestelin siellä lattiaa tyhjäksi ja vaatteita siististi koreihin.

Ihan yltiöpäisen pitkään tämä virkistävä mielenhäiriö ei kestänyt, vaan kun kaivoin muutaman vanhan trikoopaidan kaapista sain ajatuksen kokeilla, josko niistä saisi leikattua nauhaa ja virkattua korin.

Siis ajatuksena oli aivojen uni ja sen hetken mukanaan tuoma mahdollisuus. Kuinka paljon toimintaa rajoittavaa (luovaa) energiaa ajatuksissa pursuaa. Enkä minä osaa pistää aivopuoliskojen toimintaa kuriin.
Olen puutteellinen.
Minulla on opittavaa.

...Vaan enkö minä ole koko kehoni ja kaikki ajatukseni?
Osa minua kokee tarpeelliseksi hallita kokonaisuutta.
Nyt on pakko lopettaa, ennenkuin ajatus lopullisesti karkaa jonnekin liian kauas.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 22 Heinä 2011 23:24

Mä pesin tänään vähän pyykkiä! :keijo:

Pesin kauniin viininpunaisen esiintymismekon ja vähän muutakin. Keräilin lattialta vaatekappaleita ja heitin koneeseen periaatteella "mitä tarviin lähipäivinä", enkä suinkaan erotellut värien tms. mukaan.
Myös valkoiset rooli-rintaliivit päätyivät koneeseen!

Mietin vasta konetta tyhjentäessä, että mitähän sinne tuli heitettyä. Muutamat vaaleammat alusvaatteet olivat kauniin punaisia - samoin rintaliivit olivat vaihtaneet väriä mekkoon sopivaksi :virne:

Hieman huvitti, että tähän asti se kesti ennen kuin vahinkovärjään vaatteita. Eikä sekään ollut yhtään harmittava värjäys, sillä suurimmasta osasta vaatteita tuli oikeasti tosi hienon värisiä! Mietin jo, että kun se mekko pitää pestä vielä esityskauden jälkeen, niin heitän yhden epämääräistyneen paidan sinne mukaan, josko se paranisi siinä samalla :virne:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 06 Elo 2011 14:26

Mun koti on siisti :keijo:
Noita jotain tommosia pienempiä vikoja löytyy, mutta hei, siistiä! Tavaroita paikoillaan! Olematon tiski!
Pölyt on poissa!

Tähän on kiittäminen tomaattitekniikkaa. Eli Pomodoro techniqueta. Alunperin sen esitteli ilmarissa mulle Lyyra/Emilia/Kvatti-akselilta joku. Ensimmäisenä ilmarissa sen oli muistaakseni esitellyt Pvi :D.
Sama sen väli keneltä se tuli, mutta ehkä parasta mun siivoamiselle - ikinä!
Kiitos forde :hymyhali:

Välillä tekniikka vähän kusahti, kun en voinutkaan viedä puhtaita vaatteita vaatehuoneeseen, kun siellä oli sekaista. Enkä voinut tyhjentää pesukonetta, jos edelliset olivat vielä roikkumassa narulla. Tekniikan käyttö vaatii hieman hiontaa, mutta tekeminen kyllä onnistuu.

:keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pvi » La 06 Elo 2011 16:23

Huippua että on löytynyt hyvä työkalu!
Mulle tekniikasta vinkkasi opintopsykologi.

Pitääkin heti kysyä, että kuinka monta tomaattisessiota olet tehnyt päivässä?
Mulla on tomaattipriorisointi vielä toistaiseksi kirjoitushommissa, enkä jaksa
istua koneella montaa sessiota. ...toisaalta voisi tehdä aina pari paikallaan
olevaa tomaattia ja siihen päälle liikkuvan version.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja damn » Ke 05 Loka 2011 13:48

Innostuin pesemään ikkunoita :hiki: . Keittiön ikkunasta ei ennen tätä operaatiota meinannut nähdä läpi(yksi tämän kaupungin vilkkaimmin liikennöidystä kadusta menee suoraan ikkunan edestä) ja hämmennyinkin suuresti kuinka valoisalta keittiö nyt näyttää :O: . Olohuoneen ikkunat on vielä pesemättä, sillä niihin paistaa nyt suoraan aurinko. Pesaisen kyllä nuokin, kun pitkän tauon jälkeen tajusin, että ei se ikkunanpesu niin hidasta ollutkaan kuin muistelin.
Muutenkin siivosin eilen illalla, koska täällä oli hirveä kaaos ja halusin että paikat on edes pikkuisen järjestyksessä kun sähkömies aamulla tulee käymään. (Oli muuten suloinen nuori sähkömies, onneksi siivosin. :nolo: )
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja skray » Ke 05 Loka 2011 15:12

Mikään ei saa ihmistä siivoamaan paremmin kuin vieraan ihmisen tulo kylään. Amen!
Pitäis varmaan kutsua kylään joku.. :raps:
skray

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ke 05 Loka 2011 15:33

skray kirjoitti:Mikään ei saa ihmistä siivoamaan paremmin kuin vieraan ihmisen tulo kylään. Amen!
Pitäis varmaan kutsua kylään joku.. :raps:

Sanopa muuta! Pitäisi kerran viikossa kutsua joku kylään, niin pysyisi kämppä kuosissa. Lisäksi kun taloudessa on kahden ihmisen lisäksi kaksi pitkäkarvaista kissaa, imuroitavaa riittäisi vaikka kahdesti viikossa.
Nyt ei ole tullut imuroitua varmaan kahteen viikkoon, ja sen kyllä huomaa. :nolo: :sottapytty:
lumikukka

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ti 25 Loka 2011 15:52

Tänään oon raivoillut siivouksen kanssa. Mie haluan tän alati paikasta toiseen vötjyvän tavaramäärän kutistettua minimiin ja löytää kaikille tavaroille selkeän oman paikan. :gaah: :huoh:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Sippura » Ti 25 Loka 2011 18:30

damn kirjoitti:Innostuin pesemään ikkunoita :hiki:

Mulla on ollut tämä homma listalla alkukesästä asti :huoh:
Kun kotona on tahmanäppinen mukelo ja märkäkuonoinen kissa, niin ikkunat saisi pestä sisältä vähintään
3 kertaa kuussa. No ei nappaa ko. homma ei, joten olen tyytyväinen että auringonvaloa on päivä päivältä
vähemmän eikä klähmät näy niin hyvin/pitkään päivässä :virne:

Tällä hetkellä mun pitäis ottaa itseäni niskasta kiinni ja taklata noi tiskit tuolta tiskipöydältä. Meillä on tässä
uudessa kodissa niin pieni keittiö ja tiskipöytä, että jo päivän tiskit tekee ihan valtavan vuoren, jota saisi olla
jatkuvasti tiskaamassa.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja skray » To 27 Loka 2011 22:27

Vapaan viikkoni voisin aloittaa huomenna kunnon siivouksella. Kämppä on jotenkin paskanen ja tunkkainen, vaikka täällä on imuroitu ja pyyhitty enimmät pölyt viimeksi viime perjantaina. Kunnon siivousta, siis matot ulos ja moppaus mukaan lukien, sekä sohvan imurointi, täällä ei oo keretty tekeen kevään jälkeen.. aina on muka niin kiire. Huomenna on se päivä, kun hellan nupitkin saavat kiillotuksen.
skray

ViestiKirjoittaja skray » Pe 28 Loka 2011 21:06

Hellan nuppien lisäksi koko keittiö sai kunnon kiillotuksen. :superhymy:
Siivosin jääkaapin. Se oli aamun iso projekti. Ulkona oli just sopivan viilee ja roudasin koko jääkaapin sisällön parvekkeelle. Irrotin kaikki hyllyt jääkaapista, pesin ne, pesin kaapin ja laitoin kaikki takasi paikoilleen. Putipuhdas jääkaappi on kyllä mukava asia.
Lisäks tuli keittiössä pyyhittyä kaikki kaapinovet. Pesin myös hellan ja sen nupit erikseen vielä. :virne:
Tässä iltapäivän ja illan mittaan tuli myös siivottua loput kämpästä ja vessa. Lisäks vaihdoin lakanat.

Kaiken kukkuraks innostuttiin miehekkeen kanssa vaihtamaan koko olkkarin järjestys ihan toisenlaiseks kuin aiemmin. Roudattiin kamoja edes takasi vaikka kuinka kauan vaan huomataksemme, että vanha järjestys oli parempi ja siirrettiin kaikki takas niinku ne oli. Hemmetin divaanisohva on syypää uuden järjestyksen sopimattomuuteen. :epäilevä:

Onpahan kuitenkin siistiä oikeen vimpan päälle nyt. :superhymy:
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä