) ja leivättömyydestä saa tulla juttelemaan. 
-------------
Syön nykyisin lähinnä ruisleipää ja useimmiten kaupasta tarttuukin mukaan iso Ruispalat-pussi. Löysin ruisleipien ihanuuden melkoisen myöhään. Lapsuudessani ja vielä ensimmäisenä yliopistovuotenanikin söin lähinnä vaaleaa leipää. Nykyään syön vaaleaa leipää lähinnä silloin, jos teen itse sämpylöitä. Tosin niissäkin on aina ruisjauhoja mukana.

Lempparileipääni (kaupan leivistä) on sellainen ruisleipä, jossa on rusinoita.
En vaan millään muista sen nimeä. Itse sitä en osta, mutta Miehekkeen äidin luona sitä on yleensä tarjoolla.Tykkään kovasti leipoa sämpylöitä. Viimeisin aluevaltaus on sämpylät, joihin olen laittanut edellisenä iltana likoamaan laitettuja ruismaltaita. Lisäksi teen hunaja-maapähkinäsämpylöitä, porkkanasämpylöitä, valkosipuli-auringonkukansiemensämpylöitä ja omenasämpylöitä. (Jälkimmäisessä korvaan osan vedestä omenasoseella.) Nyt on mietinnässä sämpylät, joissa olisi rusinoita. En tosin vielä tiedä, mitä haluaisin niiden kanssa sämpylöihin laittaa.
Ehkä lisään niitä mallassämpylöihin tai yhdistän ne auringonkukan siemeniin.

Jotenkin tulee sellainen olo, että sämpylöistä tulisi liian pullamaisia. Vaikka voihan se todella hyvää olla.

Itse tehty perunarieska.