Tietokoneongelmia

Re: Tietokoneongelmia

ViestiKirjoittaja Emeritus » Pe 04 Marras 2011 17:34

katsos vaan, loistava homma kun tarjoavat käyttiksen levy-imageja vapaasti ladattavaksi. Kiitti vinkistä! Pistetään lataukseen niin saa ihan levynäkin sen. Tuon Asuksen läppärini mukana ei tullut palautus- saati käyttiksen asennuslevyä, lappunen vain missä todettiin että enää ei toimiteta näitä fyysisenä levynä vaan homma toimii nykyään palautusosioilla, jotka saa itse tehtyä mukana tulevalla softalla. :p
Palautustiedostot teinkin kutakuinkin ensimmäisenä kun pistin koneen tulille. Tuskin on pahitteeksi olla nuo molemmat varalla.
Eipä noiden ISOjen englanninkielisyys mitään haittaa, itsekin pistin tuon seiskan englanniksi.

Noista Kieliasioista puheen ollen, mikäköhän siinäkin on että Windowseissa on usein useammasta kielestä valittavana kun ensimmäistä kertaa käynnistää, mutta kerran valittua kieltä ei voi sitten enää vaihtaa? jotkut kaupalliset syyt? Pelkkä piruilu? :raps:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 09 Marras 2011 11:29

Emeritus kirjoitti:Noista Kieliasioista puheen ollen, mikäköhän siinäkin on että Windowseissa on usein useammasta kielestä valittavana kun ensimmäistä kertaa käynnistää, mutta kerran valittua kieltä ei voi sitten enää vaihtaa? jotkut kaupalliset syyt? Pelkkä piruilu? :raps:

Oemeissa lähinnä se, että se vähentää kustannuksia, kun samalla ohjelmistokokoonpanolla voidaan tehdä useampi kone ja niitä voidaan myydä laajemmilla markkinoilla, kun taas MS myy Windowsia pohjoismaiden ulkopuolella lähinnä yhden kielen versioina, joten OEM (koneen mukana tuleva, ei myytävät oem lätyt) sisältää aluksi määrän x kieliä, joista valitaan millä asennetaan, eli minkäkielinen windows halutaan ja tämän jälkeen "palautusosiolta" pyyhitään kaikki muut vaihtoehdot, jotta sitten vastaa kielipaketeiltaan normi windowseja. Todellisuudessahan se "asennusosio" (voi olla kymmeniä gigoja) deletoituu asennuksen yhteydessä ja kun asennus on valmis, on se palautusosio tehtävä itse (tosin jotkin koneet tekevät sen nykyään automaattisesti :peukku: ). Tästä päästään siihen lopputulemaan, että joku asiansa osaava voisi tehdä uuden koneen kovosta kloonin, ennen kuin käynnistää koneen ekaa kertaa...

Mut jooh, lyhyesti, kaupallisista syistä :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Haahuilija » Ma 14 Marras 2011 11:27

Nyt kärähtää hermo!
Windowssi ilmoittaa koko ajan "vajaa tai puuttuva liitettävyys".
Asensin koko windowsin uudelleen, mutta nettiin ei pääse millään ilveellä. Korjasin winsockin ja muutenkin tein kaikki ohjeiden mukaan ja kokeilin asettaa ip:nkin käsin verkkoasetuksiin jolloin virheilmoitus poistuu mutta boxille tai nettiin ei pääse.
Saunalahti ADSL ja elisa kotiboxi jossa palaa kaikki merkkivalot kuten pitääkin.
Haahuilija

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ma 14 Marras 2011 18:58

Resetoida modeemi.
Liitäntöjen kuntoa tarkistaa.
Verkkojohdon vaihtamista kokeilla. Lyhyt puhelinpistoke lanka. Toista pistoketta kokeilla.
Koittaa toisella koneella yhteyden saantia. Tai jos langaton niin esim. kännykällä.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Haahuilija » Ti 15 Marras 2011 09:49

Joo. Kaikkea tuli kokeiltua, (siis koneen laitossa) mutta toimimaan sain laitteen vasta kun poistin emon oman verkkokortin ja laitoin pci- verkkokortin yhdestä käytöstäpoistetusta raadosta. Nyt toimii täydellisesti.
Haahuilija

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 18 Marras 2011 20:16

Ettei olisi ukkonen käynnyt lähistöllä.
Itselläni yksi kesä paukahti emosta verkkoliitin ja sain yhteyden vain uudella kortilla.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja kaneli » Pe 03 Helmi 2012 19:02

Onkohan mun läppärissä joku vika. Silloin kun masiina ei ole verkkovirrassa, vaan toimii pelkän akun varassa, näyttö on todella himmeä. Niin himmeä, että on vähän hankala lukea tekstiä. En ole huomannut tällaista ongelmaa aikaisemmin, mutta nyt se on todella alkanut häiritä. Kyseessä on siis pari vuotta vanha Acerin kannettava, joka on kaikin tavoin ollut melkoinen murheenkryyni. Osaisiko joku kertoa, pitääkö jotain korjata ja mitä siinä tapauksessa korjataan? Vai olisiko aika uuden läppärin?
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 03 Helmi 2012 19:18

Sinulla taitaa olla säädettynä tuo näytön valoisuus virransäästö tilassa himmeämmäksi.
Eli alkaa säästämään akkua, kun ei ole piuhaa kiinni.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja kaneli » Pe 03 Helmi 2012 19:29

@gen.fi kirjoitti:Sinulla taitaa olla säädettynä tuo näytön valoisuus virransäästö tilassa himmeämmäksi.
Eli alkaa säästämään akkua, kun ei ole piuhaa kiinni.

Mistähän sitä saisi säädettyä? Yritin ohjauspaneelista katsoa näytön asetuksia, mutta olen niin keijo, etten löytänyt oikeaa kohtaa. :hullu:

Muoks: Nyt löytyi oikea kohta! Tosin vaikka säädin kirkkauden täysille, sillä ei ole mitään vaikutusta itse ongelmaan. :huoh:
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 03 Helmi 2012 19:55

Mun koneessa voi säätää maksimikirkkauden virtalähteestä riippuen. Akkua käyttäessä näyttöni himmenee ja menee nukkumaan nopeammin kuin piuhan päässä. Ehkä sullakin on joku sellainen siellä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja kaneli » Pe 03 Helmi 2012 20:03

Lyyra kirjoitti:Mun koneessa voi säätää maksimikirkkauden virtalähteestä riippuen. Akkua käyttäessä näyttöni himmenee ja menee nukkumaan nopeammin kuin piuhan päässä. Ehkä sullakin on joku sellainen siellä.

Joo, mä yritin tota, mutta ei auttanut. :(
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Yabba » La 04 Helmi 2012 15:40

kaneli kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Mun koneessa voi säätää maksimikirkkauden virtalähteestä riippuen. Akkua käyttäessä näyttöni himmenee ja menee nukkumaan nopeammin kuin piuhan päässä. Ehkä sullakin on joku sellainen siellä.

Muokkasitko käytössä olevaa profiilia? Kun ainakin minulla on koneissa kaikkiaan kolme noita profiileja ja sääditkö kirkkauden täysille sekä akulta että verkkovirralta? Lisäksi Acerin tuntien, sen Acer widgetin kautta voi löytyä vielä jokin tuon Windowsin oman hallinnan ohittava asetusryväs (Acer PowerManagemet tjmv.) joka säätää arvoja miten huvittaa, riippumatta Windowsin arvoista :epäilevä: Jos siinä vain on mahdollisuus, se kannattaa ruksata pois käytöstä, Windowsin oma on varmasti parempi.

Noiden profiilien lisäksi näppäimistöstä varmaan löytyy kirkkauden säätöpainikkeet, (merkitty joko isolla ja pienellä lampulla tai auringolla) ovat luultavasti alifunktioina jossain välillä f1-f12. Nuo painikkeet toimivat siten, että painat näitä näppäimiä yhtä aikaa fn painikkeen kanssa. (Kannettavan) näppäimistöstä fn painike on yleensä vasemman ctrl:n ja windows painikkeen välillä. Tämä on myös keino saada numlock päälle/pois (näppäimistöön pilotettu laskinnäppis, jollei sitä erillisenä ole) jonka jälkeen osa kirjaimista tuottaa numeroita, halusi niitä tai ei (tämä on syynä anopin yleisinpään mikrotukipuheluun minulle).
Yabba

ViestiKirjoittaja kaneli » Ma 06 Helmi 2012 11:28

Yabba kirjoitti:
kaneli kirjoitti:

Muokkasitko käytössä olevaa profiilia? Kun ainakin minulla on koneissa kaikkiaan kolme noita profiileja ja sääditkö kirkkauden täysille sekä akulta että verkkovirralta? Lisäksi Acerin tuntien, sen Acer widgetin kautta voi löytyä vielä jokin tuon Windowsin oman hallinnan ohittava asetusryväs (Acer PowerManagemet tjmv.) joka säätää arvoja miten huvittaa, riippumatta Windowsin arvoista :epäilevä: Jos siinä vain on mahdollisuus, se kannattaa ruksata pois käytöstä, Windowsin oma on varmasti parempi.

Noiden profiilien lisäksi näppäimistöstä varmaan löytyy kirkkauden säätöpainikkeet, (merkitty joko isolla ja pienellä lampulla tai auringolla) ovat luultavasti alifunktioina jossain välillä f1-f12. Nuo painikkeet toimivat siten, että painat näitä näppäimiä yhtä aikaa fn painikkeen kanssa. (Kannettavan) näppäimistöstä fn painike on yleensä vasemman ctrl:n ja windows painikkeen välillä. Tämä on myös keino saada numlock päälle/pois (näppäimistöön pilotettu laskinnäppis, jollei sitä erillisenä ole) jonka jälkeen osa kirjaimista tuottaa numeroita, halusi niitä tai ei (tämä on syynä anopin yleisinpään mikrotukipuheluun minulle).

Mä en oikein nyt löydä mitään tuollaista Acerin omaa widgetiä. Pitäiskö sellanen siis olla ja mistä mä sen voisin bongata?
Kirkkauden säätöpainikkeilla leikin noiden ohjeiden mukaan, mutta ne olin osannutkin pitää kirkkaimmillaan.

Oon vähän kädetön tän tietokoneen kanssa. :hullu:
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 06 Helmi 2012 13:18

kaneli kirjoitti:Mä en oikein nyt löydä mitään tuollaista Acerin omaa widgetiä. Pitäiskö sellanen siis olla ja mistä mä sen voisin bongata?
Kirkkauden säätöpainikkeilla leikin noiden ohjeiden mukaan, mutta ne olin osannutkin pitää kirkkaimmillaan.

Viralliselta nimeltään on näemmän (googletuksen jälkeen) Acer Empowering Technology ja se näyttää tältä:

Kuva

Löytyy eittämättä myös sovellusvalikosta, joko apuohjelmien tai Acer alahakemiston kautta. Voi myös olla, että löytyy ilmoitusalueelta. (Ja jos tätä ohjelmaa ei ole, niin sitä ei kannata asentaa, sen kanssa tulee vain hulluksi.)

Lisäksi käyppä vilkaisemassa Näytönsäästäjän asetukset => virranhallinta (tähän löytyy linkki jostain päin ikkunaa) ja se että onhan tääläkin kirkkaus arvot säädetty sopiviksi sekä akulle että verkkovirralle (ja raksi pois kohdasta himmennä joutenollessa).
Yabba

ViestiKirjoittaja kaneli » Ma 06 Helmi 2012 18:46

Yabba kirjoitti:
kaneli kirjoitti:Mä en oikein nyt löydä mitään tuollaista Acerin omaa widgetiä. Pitäiskö sellanen siis olla ja mistä mä sen voisin bongata?

Viralliselta nimeltään on näemmän (googletuksen jälkeen) Acer Empowering Technology ja se näyttää tältä:

Kuva

Löytyy eittämättä myös sovellusvalikosta, joko apuohjelmien tai Acer alahakemiston kautta. Voi myös olla, että löytyy ilmoitusalueelta. (Ja jos tätä ohjelmaa ei ole, niin sitä ei kannata asentaa, sen kanssa tulee vain hulluksi.)

Lisäksi käyppä vilkaisemassa Näytönsäästäjän asetukset => virranhallinta (tähän löytyy linkki jostain päin ikkunaa) ja se että onhan tääläkin kirkkaus arvot säädetty sopiviksi sekä akulle että verkkovirralle (ja raksi pois kohdasta himmennä joutenollessa).

Ei löytynyt kyseistä sovellusta, mutta sain ongelman ratkaistua! Löytyi vielä ihan erikseen yksi kohta, jota en ollut tästä näytön kirkkaudesta säätänyt, ja nyt homma taas pelittää! Kiitos paljon avusta, ehkäpä olen taas viisastunut tästä vähäsen. :tilt:
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja skray » To 16 Helmi 2012 10:53

Kytken kannettavani telkkariin monesti hdmi:llä ja silloin käy automaattisesti niin, että äänet siirtyvät kuulumaan telkkarista tietokoneen kaiuttimen sijaan.
Tänään kytkin taas koneeni telkkariin, mutta äänet kuuluvat silti ainoastaan koneesta. En mielestäni tehnyt mitään eri tavalla kuin ennen. Mitä siis tapahtui ja miksi?
Kokeilin jo kytkeä hdmi:n uudelleen, mutta se ei auttanut.

Yleensä myös tietokoneen äänet menevät automaattisesti täysille, kun johdon kiinnittää ja ääntä pitää säätää telkkarista. Nyt tietokoneen äänet ovat säädettävissä normaalisti.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Yabba » To 16 Helmi 2012 12:13

skray kirjoitti:Kytken kannettavani telkkariin monesti hdmi:llä ja silloin käy automaattisesti niin, että äänet siirtyvät kuulumaan telkkarista tietokoneen kaiuttimen sijaan.
Tänään kytkin taas koneeni telkkariin, mutta äänet kuuluvat silti ainoastaan koneesta. En mielestäni tehnyt mitään eri tavalla kuin ennen. Mitä siis tapahtui ja miksi?
Kokeilin jo kytkeä hdmi:n uudelleen, mutta se ei auttanut.

Yleensä myös tietokoneen äänet menevät automaattisesti täysille, kun johdon kiinnittää ja ääntä pitää säätää telkkarista. Nyt tietokoneen äänet ovat säädettävissä normaalisti.

Vista vai seiska? Seuraava toimii ainakin seiskassa, mutta varmaan myös vistassa:

1. Ääni-ikonin (ilmoitusalue) päällä hiiren kakkospainiketta.
2. Valikosta ääniasetukset/-ulostulo/-laitteet/-toisto (sorry, nyt ubuntu päällä, ei voi tarkistaa mikä se noista on, mutta myös ääniasetusten kautta pääsee, kun valitsee toisto(laitteet) välilehden).
3. Toistolaitteet valikosta hdmi/tv:n nimi (esmes Samsung) ja aseta oletukseksi.

Tällä tavalla olen siirtänyt äänen hdmi liittämisen jälkeen stereoihin, mutta pitäisi toimia myös toisin päin (jos ei siis ääni ole siirtynyt automaattisesti).

Tuo siirtymättä jääminen voi johtua monesta asiasta, esim. siitä että äänet oli pois päältä, äänikortin ja hdmi:n välillä sattui jokin sekaannus, jokin äänien/näyttiksen asetukset on muuttunut huomaamatta, näytönohjain sekoilee (tunnistaa hdmin dviksi), jne. Tietokoneen uudelleenkäynnistys saattaa auttaa tähän ongelmaan myös :virne:
Yabba

ViestiKirjoittaja skray » To 16 Helmi 2012 14:17

Löysin tuon toistolaitejutun, mutta siellä ei ole muita vaihtoehtoja kuin tietokone. Mieheke yritti kans kattoa sieltä ja sanoo, että muistas aiemmin telkkarinkin näkyneen vaihtoehtona siinä. Se on siis näköjään kadonnut, eikä siinä missään ole vaihtoehtoa, että vois sen sinne lisätä. Tai ainakaan mä en löydä mitään, mistä voisin lisätä laitteen tuohon valikkoon. Kun menee ohjauspaneelin kautta laitteisiin, niin siellä on telkkari näkyvissä yhtenä vaihtoehtona kyllä, eli kokonaan se ei ole kadonnut, että se pitäisi vaan lisätä uudelleen laitteeksi. Ja nytkin mulla on hdmi kiinni ja kuva näkyy telkussa, mutta ääni vaan ei siirry.. :huoh:

Ja on tosiaan toi W7. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja Yabba » To 16 Helmi 2012 14:22

skray kirjoitti:Löysin tuon toistolaitejutun, mutta siellä ei ole muita vaihtoehtoja kuin tietokone. Mieheke yritti kans kattoa sieltä ja sanoo, että muistas aiemmin telkkarinkin näkyneen vaihtoehtona siinä. Se on siis näköjään kadonnut, eikä siinä missään ole vaihtoehtoa, että vois sen sinne lisätä. Tai ainakaan mä en löydä mitään, mistä voisin lisätä laitteen tuohon valikkoon. Kun menee ohjauspaneelin kautta laitteisiin, niin siellä on telkkari näkyvissä yhtenä vaihtoehtona kyllä, eli kokonaan se ei ole kadonnut, että se pitäisi vaan lisätä uudelleen laitteeksi. Ja nytkin mulla on hdmi kiinni ja kuva näkyy telkussa, mutta ääni vaan ei siirry.. :huoh:

Ja on tosiaan toi W7. :virne:

Vaikuttaisi sitten näin nopeasti mietittynä siltä, että näyttiksessä/sen ajurissa olisi jotain vikaa, suosittelisin siis näytönohjaimen ajurin uudelleenasennusta/päivittämistä näin ensialkuun.
Yabba

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 16 Helmi 2012 19:34

Mutta kyseessä voi olla juurikin näytönohjaimen äänipiiri.
Eli samasta osiosta katso onko AMD HMDI output tai sitten ehkä Nvidia HDMI output valittuna ja äänen tasot sille hyvät.
Jälkimmäisestä en ole varma, koska en ole tuollaista käyttänyt.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja skray » To 16 Helmi 2012 23:02

Mikä on "näytönohjain" tai sen "ajuri"? Entä noi muut jutut mitä ättis ehdotti? :keijo:
Tai lähinnä, mistä mä ne täältä koneelta löydän..
skray

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 17 Helmi 2012 00:53

Sen ääni-ikonin päällä oikeaa, playback devices en tiedä mitä suomeksi.
Sitten pitäisi suoraan näkyä nuo.

Jos ei näin nyt löydy, niin control panel->hardware and sound->sound
@gen.fi

ViestiKirjoittaja skray » Pe 17 Helmi 2012 22:30

@gen.fi kirjoitti:Sen ääni-ikonin päällä oikeaa, playback devices en tiedä mitä suomeksi.
Sitten pitäisi suoraan näkyä nuo.

Jos ei näin nyt löydy, niin control panel->hardware and sound->sound

Joo, no eikös toi oo just sama juttu mitä toi Yabba tossa ylempänä selitti, eikä mulla ollu siellä sitä telkkaria vaihtoehtona.. Vai meneekö mulla nyt joku ohi täysin.. :riips: :keijo:

Mä oon kyllä niin käsi koneen kans välillä.

Taitaaki sitte jäädä vaihtoehdoks se ajurin päivittäminen, miten se nyt sitten tehdäänkään. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 20 Helmi 2012 09:37

skray kirjoitti:Taitaaki sitte jäädä vaihtoehdoks se ajurin päivittäminen, miten se nyt sitten tehdäänkään. :keijo:

Helppo tapa (toivottavasti toimii):
Ohjauspaneli => Järjestelmä/Laiteet (tai klikkaa vasemmasta reunasta perinteinen näkymä) => Laitehallinta/Selaa laitteita => listalla lukee jossain kohti Näytönohjain => klikkaat esille tulleesta valintaikkunasta "Päivitä ajuri".

Hankalampi tapa:
Tarkistat mikä näyttis koneessa on (kts. edellinen) => Menet koneen valmistajan sivuille ja etsit sieltä tuotetuen (tekninen tuki, oppaat ja ohjelmat, jmv.) ja haet tietsikan tarkalla tuotetunnuksella (löytyy koneen pohjassa olevasta tarrasta, yleensä tuotehaku sivulla on myös ohje mistä se löytyy) => tietokoneen laitesivustolla, etsi näytönohjainta vastaava ajuri => lataa ja asenna. (Tämän ei pitäisi aiheuttaa fataaleja ongelmia, mutta ainakin ne tiedostot, joita ei missään nimessä halua menettää kannattaa varmuuskopioida.)

Hankalin tapa:
Otat tuon edellä mainitun reitin kautta selville minkä valmistajan näyttis (NVIDIA, AMD/ATI, Intel, saattaa tietysti olla jokin muukin) => menet valmistajan sivuille/googlaat sillä nimellä+"driver download" (googlatessa muista että lähinnä valmistajat jakelee ajureita) => katso onko windows 32- vai 64-bittinen (Start-valikossa hiiren kakkospainike tietokoneen päällä, ominaisuudet, täälä se lukee jossain kohtaa) => lataa valmistajan sivuilta laturi oikeaan järjestelmään (Win7 32/64-bit...) => asenna (varmuuskopioista ei nytkään ole haittaa).

Tai sitten toimitat tänne koneen mallin, näyttiksen tiedot ja windowsin bittisyyden niin katotaan löytyykö ajuria :virne:

Pelkistettyä ATK-sanastoa :virne:
Näytönohjain on tietokoneessa oleva piirilevy joka hoitaa kuvan näyttämiseen liittyvät laskutoimitukset. Pöytäkoneissa sen vaihto/korvaaminen rikkoutumisen yhteydessä on suhthelppoa, mutta kannettavissa lähes mahdotonta (ilman takuuhuoltoa/kallista emolevynvahitoa(jos ei enää takuuta)).
Ajuri tarkoittaa erillistä ohjelmaa, joka mahdollistaa laitteen käytön ja hallinnan (eli toimii tulkkina koneen ja laitteen välillä).
Yabba

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ma 20 Helmi 2012 20:31

Itseasiassa nykyään kannettavissa ja pöytäkoneissakin alkaa näytönohjain olemaan integroituna prosessoriin.
@gen.fi

EdellinenSeuraava

Paluu Multimedia