Muuttohöpinää

Re: Muuttohöpinää

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 19 Marras 2011 23:54

Nyrkkisääntönä oon pitänyt, että ne, jotka saa helposti osiin, kannattaa purkaa osiin. Mutta en mä ihan atomeiksi ole purkanut niitäkään. Irti lähtevät jutut irti, ja kehikko kokonaisena - eli esim. jos kyseessä on kirjahylly, niin hyllyt irti ja runko kokonaisena. Sit jos on kaappeja ja lipastoja ja sellaisia, niin esimerkiksi kaappiin voi sisälle pakata niitä pehmeitä kasseja ja pieniä laatikoita. Ruuvimeisselin kanssa en alkaisi leikkimään ellei ole pakko, mutta olen kuljettanut pöytiä ottamalla niistä jalat irti. Mutta ei sekään ole pakko, jos osaa laittaa ne fiksusti autoon.

Mutta nää kaikki on kovin tapauskohtaisia juttuja: riippuu sekä huonekalusta, että muuttoauton koosta. :sori:

Sänkyä en ole suojannut koskaan. :O:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 20 Marras 2011 12:49

Kibaya kirjoitti:Ite tykkään hakea muuttoihin alkon laatikoita, koska ne on mun tilanteessa sopivan kokoisia kantaa ja ne kestää. Niitä on helppo kantaa ergonomisesti, jos ei ole sitä nokkakärryä.

:femmat: Alkon viinilaatikot. :hymyhali: Pienikokoisena ihmisenä tykkään niistä kovasti. Ainakaan ei voi pakata sellaista laatikkoa liian painavaksi.

Kibaya kirjoitti:Ah! Mä pakkaan usein yhden sellaisen "ykköslaatikko", jossa on kiireimmiten tarvittavia asioita.

Erinomainen idea! Täytyykin muistaa, kun seuraavan kerran muuttaa. :D
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 20 Marras 2011 12:51

marenkienkeli kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Ah! Mä pakkaan usein yhden sellaisen "ykköslaatikko", jossa on kiireimmiten tarvittavia asioita.

Erinomainen idea! Täytyykin muistaa, kun seuraavan kerran muuttaa. :D

Mä niin otan tuon kans käyttöön. :tilt:
Toivon mukaan pääsen muuttamaan kesällä pois täältä typerästä kaupungista.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja kaneli » Su 20 Marras 2011 13:34

Mahtavia vinkkejä, kiitos! Enköhän mä näillä muuton saa jotenkin haldattua. Lisää vinkkejä toki otetaan edelleen vastaan! :)
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja skray » Su 20 Marras 2011 14:46

Mä oon aina pakannu itselleni repun, jossa on kaikki tärkeä ja hyödyllinen tavara, jota tarvitsee ekan kahden päivän aikana uudella kämpällä. Repussa ovat yleensä ainakin hammasharja, deodorantti, kännykän laturi, meikit ja yöpaita.. ja mitä muuta nyt tuntee tarvitsevansa ehkä heti. Lisäksi laukkuun laitetaan ne tavarat, jotka eivät missään tapauksessa saa mennä hukkaan (viimeksi oli Provinssiliput).

Kannattaa tosiaan alkaa pakkaamaan jo hyvissä ajoin. Mieluummin liian hyvissä ajoin pakkaa pois kaiken mitä ei vanhalla kämpällä enää tarvitse, kuin se, että joutuu sitten kiireellä pakkaamaan kaiken. Omien tavaroiden inventoiminen pakkaamisen yhteydessä voi kestää yllättävänkin kauan, kun miettii, mitä säästää ja mitä heittää pois. Ja samalla kun tyhjentää kaappeja, voi ne siivotakin jo, ettei tarvitse sitten muuttopäivänä ruveta siivoamaan lattiasta kattoon kaikkea.

Kannattaa myös pakata mahdollisimman samankokoisia laatikoita, sillä ne on sitten helppo pinota muuttoautoon, kun kaikki sopivat yhteen. Liian isoja laatikoita ei kannata varata, sillä niistä tulee helposti liian painavia, vaikka tavarat itsessään eivät yksistään olisi painavia.

Jos tarvitsee siivota jotain sellaista, mitä ei muutenkaan tule siivottua/pestyä kuin pari kertaa vuodessa, voi sen tehdä jo paljon ennen muuttoa. Esim. jos haluaa ikkunat pestä, niin ne voi varmasti pestä jo viikkoja ennen muuttoa. Ei ne niin likaiseksi tule muuttoon mennessä, että ne pitäisi taas pestä. Sama pätee mielestäni esim. uuniin. Ei kai se ketään haittaa, jos sitä vielä pari kertaa joutuisi käyttämään ennen muuttoa? Pääasia on, ettei sinne jää palanutta ruokaa ja kaikenlaista mähmää seuraavan asukkaan huoleksi.

Jos sulla on jonkunlainen varastokoppi jossain, käy siivoamassa se jo hyvissä ajoin. Ei oo kiva muistaa muuttopäivänä, että sekin on olemassa. :virne:
Varastossa on useimmiten sellasta kamaa, jotka voi suoraan kantaa roskikseen tai keräykseen. Onneksi. Jos taas jotain haluaa säästää, niin sen voi sitten jo kantaa kämppään ja siivota sen varaston.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja kaneli » Su 20 Marras 2011 15:28

skray kirjoitti:Jos sulla on jonkunlainen varastokoppi jossain, käy siivoamassa se jo hyvissä ajoin. Ei oo kiva muistaa muuttopäivänä, että sekin on olemassa. :virne:
Varastossa on useimmiten sellasta kamaa, jotka voi suoraan kantaa roskikseen tai keräykseen. Onneksi. Jos taas jotain haluaa säästää, niin sen voi sitten jo kantaa kämppään ja siivota sen varaston.

Kiitos muistutuksesta! Mä oon aika tehokkaasti minimoinut turhan tavaran, mutta varastossa on esimerkiks vieraspatjoja ja muita tärkeitä juttuja, joita en kyllä halua unohtaa sinne!
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 20 Marras 2011 17:56

lumikukka kirjoitti: Kallio here we come. :viileä:

Welcome to da hoodz. :viileä:

Minusta tuo on ihan järkevää, koska pitäähän se asua sellaisessa paikassa, jossa itse viihtyy parhaiten.
Kalliostakin pääsee sitten halutessaan pois. :D
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja lumikukka » Su 20 Marras 2011 17:58

Emilia kirjoitti:
lumikukka kirjoitti: Kallio here we come. :viileä:

Welcome to da hoodz. :viileä:

Thanks! :virne:
lumikukka

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 28 Marras 2011 12:28

Muutto olisi täälläkin edessä. Tämä on aika erilainen muihin verrattuna, sillä tällä kertaa ei muutu kaupunki. Lisäksi muutamme ihan omaan asuntoon. :o: Ja juuri sopivaan aikaan, sillä nykyinen vuokranantaja olisi ollut nostamassa jo ennestäänkin korkeaa vuokraa.

Parina päivänä tässä onkin pyörinyt mahdollisia tulevia vuokralaisia katsomassa kämppää. Viimeksi tänään aamulla kävi kiva nuoripari. Olivat oikein hellyttävän innoissaan. :hullu:

Me taas olemme erittäin tyytyväisiä, että pääsemme tästä kämpästä pois. Uusi asunto on reippaasti kauempana keskustasta, mikä on meille pelkkää plussaa. Kuitenkin kulkuyhteydet ovat melkeinpä paremmat kuin nykyisessä sijainnissa. Uuteen kämppään saan mahtumaan myös työpöydän, joten hyvästi koulutöiden tekeminen sängyssä!

Olemme tehneet muuttoa pikkuhiljaa, joten kovaa stressiä ei ole päässyt kertymään. Loputkin tavaramme saamme tulevana viikonloppuna uuteen kotiin. Kymmenen tyyppiä on tulossa muuttoavuksi, joten se todennäköisesti sujuu melko nopsaan. Varsinkin, kun olemme pakanneet kaiken valmiiksi (Toisin kuin muutamat kaverini, joille olen ollut muuttoapuna. Kiva mennä muuttoavuksi, kun kaapit ovat vielä täynnä tavaraa...).

Uusi koti. :pilvi:
Maija

ViestiKirjoittaja skray » Ma 28 Marras 2011 13:32

Maija muuttaa oikeasti omaan asuntoon. :O:
Mäkin hingun tässä vähitellen ihan oman katon alle.. mulle kelpais rivitalo tmv, mutta mieheke tahtoo ihan kokonaisen talon. Se haluaa autotallin, joita ei oo rivitaloissa tarjolla.. Katsoo nyt sitten, koska oikeasti saatais aikaseks mennä keskustelemaan pankkiinkin jonkunlaisista lainajutuista ja koska aletaan sitten oikeasti etsimään omaa taloa.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Maija » Ke 30 Marras 2011 07:34

skray kirjoitti:Maija muuttaa oikeasti omaan asuntoon. :O:

No, en ihan omaan, mutta avokin omistamaan. "Mikä on sinun, on myös minun, kultaseni." :virne:
Mutta on tämä silti vähän :o:.

Olen hämmentynyt kaikesta kaapeista ja laatikoista löytyvästä roskasta. Arkistointi, mitä se on? :vihellys: Lisäksi avokki säästää kaiken. Siis KAIKEN. Tarvitaanko me ihan oikeasti vanhaa kaukosäädintä, joka ei edes käy yksiin telkkarimme kanssa? Entäpä rikkinäinen lelukaukoputki? Mitä me sillä teemme?

"Nokun. Muistoja."

:läps:

Sanotaanko näin, että koulutusta on vaadittu. :virne: On ollut työn ja tuskan takana selittää, että eivät ne muistot häviä, vaikka esineet niin tekisivätkin. Tietenkin on olemassa tavaraa, jonka tunnearvo on niin suuri, ettei sitä vain voi heittää pois. Mutta kaukosäädin? Kaukoputki?

Projekti jatkukoon.
Maija

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 30 Marras 2011 22:20

Mun muutto on oikeastaan teknistä toteutusta vaille valmis. Huomenna on tarkoitus viedä matkakassillinen tavaraa ja yöpyä ensimmäisen (korjaan: toisen) kerran tuossa kämpässä. Lauantaina on sitten tarkoitus saada omat kamat kahdella henkilöautolla siirrettyä.

Vuokraemäntä on hyvästelty. Hän sentään muuttaa Kiinaan, minä vain Espooseen. Sinne jäi suunnittelemaan Viimeistä illallista. :o:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 02 Joulu 2011 21:28

Maija kirjoitti:Lisäksi avokki säästää kaiken. Siis KAIKEN.

:femmat:
"No, kun tätä voi vielä tarvita johonkin." :epäilevä: Onneksi vajaan vuoden sisällä on muutto edessä. EHKÄ Miehekekin saa laitettua turhaa roinaa kierrätykseen ja kaatopaikalle. :tilt:
----------------

Onnea Pascalille kämpästä! :hymyhali: Toivottavasti viihdyt hyvin.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 02 Joulu 2011 22:03

marenkienkeli kirjoitti:
Maija kirjoitti:Lisäksi avokki säästää kaiken. Siis KAIKEN.

:femmat:
"No, kun tätä voi vielä tarvita johonkin."

Buaha, minä tunnustan olevani se hampsteri, joka keräilee kaikkee tavaraa talteen. :hullu: Onneks osaan heittää tavaraa poiskin välillä, ettei nyt sentään 4D-himohamstraajadokkariin sopis kuvattavaks. :virne:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja lumikukka » La 03 Joulu 2011 11:43

Torstaina saimme avaimet uuteen kämppään, ja illalla kävimme tutkailemassa varastoa, taloa ylipäätään ja mittailemassa kämppää. Eilen tuotiin pari erää tavaroita kahdestaan, tänään on sitten varsinainen muuttopäivä ja kavereita on tulossa auttamaan kantamisessa. Viime yönä nukuttiin ensimmäisen kerran uudessa kodissa. Tai no, nukuttiin mitä nukuttiin. :epäilevä: Kissat taitavat stressata muuttoa enemmän kuin me, oli meinaan sellainen maukukonsertti viime yönä. Ja silloin kun ei mau'uttu, kolisteiltiin kaikkea mahdollista irtotavaraa. Melkein tyhjässä kämpässä kivasti kaikuu kaikki äänet. Toinen kissa oli vielä ripuloinut pitkin yötä ja avokki oli joutunut sen tassuja pesemään useampaan kertaan. :huoh: Voi kissaparkoja, olisi näemmä pitänyt viedä ne jonkun luo hoitoon viikonlopuksi, niin olisivat päässeet kotiutumaan uuteen kämppään kaikessa rauhassa muuttorumban jälkeen. No, ensi yö on varmaan jo helpompi, kun on jälleen tutut huonekalut ja tavarat ja sitä myötä tutut hajut. :haukotus:

Sitten mukavampiin uutisiin: uusi kämppä on oikein kiva ja valoisa. Parveke on pieni, mutta sisäpihalle päin ja ennen kaikkea lasitettu. Tosi hyvä juttu kissojen kannalta, saavat olla parvekkeella ilman, että niitä täytyisi koko ajan vahtia. :) Ja mikä parasta: kämpän sijainti on aivan mahtava! Tulemme varmasti kotiutumaan tänne hyvin. Edellinen koti oli luokkaa "ihan kiva" ja sijainti kaukana kaikesta. Tämä on jotain ihan muuta. Kiva päästä asumaan oikeaan kaupunkimiljööseen ja keskelle elämää. :sydän:

Tänään edessä vielä paljon tavaroiden kantamista ja muuttolaatikoiden purkamista. Tästä tulee pitkä päivä.
lumikukka

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 03 Joulu 2011 13:04

Voi kisuja. :(
Mulle neuvottiin, että kissa pitäisi aina siirtää vanhasta asunnosta viimeisenä pois.

Sähän voisit ostaa Feliway-haihduttimen sinne näin alkuun vähän rauhoittamaan niitä eläimiä. Se on kyllä kallis, mutta ainakin meillä helpottaa arkea kummasti. Ja jos sun kissat on muuten rauhallista sorttia, niin ehkä sä selviät yhdellä. :)

Mutta onnea uuteen kotiin!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 03 Joulu 2011 17:17

Mun muutto tapahtui kahdessa vaiheessa.

Vaihe 1: Töiden jälkeen torstaina keräsin oleellisimman kokoon. Sain läjään kaksi kassia ja salkun. Hetken tuntui, että tämähän tyhmä idea oli, kun sentään useammalla kulkuneuvolla piti matkustaman ja meinasi käsistä tehot loppua heti alkumetreille. Bussi-bussi-juna -vaihe tuli tosi liukkaasti. Kun istuin junassa kohti myyttistä L:n kaupunginosaa, mietin, että tässä sitä mies muuttaa. Junassa matkalla suureen tuntemattomaan. Sitten otin väärään suuntaan menevän bussin, ajoin lenkin, jäin pois, kiroilin opastetaululle ja uusi yritys. Se menikin jo paremmin.

Vaihe 2: Tänään muutettiin isommat tavarat, kuten stereot, tietokone ja keskeisimmät soittimet kahden henkilöauton voimin. Kaikki kävi loppujen lopuksi aika hyvin, vaikka yksi kaiuttimen piuha vähän hajosikin. Yksi kaverinkaveri kommentoi, että näkee, etten ole paljon muuttanut, kun tavaroita pakataan muovikassiin :epäilevä: Se oli hänen hyödyllinen panoksensa tähän muuttoon... Onneksi lähti sitten aika pian pois jaloista pyörimästä.

Autojen matka kahden auton karavaanina sujui erinomaisesti. Olin johtoautossa ja löysimme heti ekalla yrityksellä täysin oikein perille. Ero takanatuleviin pysyi myös hyvänä ja kaikki siis kävi kuin tanssi.

Purkaminen ja laitteiden virittäminen oli vähän pidempi homma, mutta aika hyvin siitäkin selvittiin. Tietokone ei oikeastaan aiheuttanut mitään ongelmia. Which was nice.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ma 05 Joulu 2011 11:48

Lyyra kirjoitti:Sähän voisit ostaa Feliway-haihduttimen sinne näin alkuun vähän rauhoittamaan niitä eläimiä. Se on kyllä kallis, mutta ainakin meillä helpottaa arkea kummasti. Ja jos sun kissat on muuten rauhallista sorttia, niin ehkä sä selviät yhdellä. :)

Kiitos neuvoista, Lyyra. Kisut onneksi rauhoittuivat heti, kun iso muuttokuorma oli lauantaina saatu perille. Toinen yö uudessa kodissa meni rauhallisesti, ja eilen kisut olivat jo kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. :) Täytyy kuitenkin harkita tuota Feliwayta pidempien automatkojen varalle.

Nyt on suurin osa tavaroista muutettu uuteen kotiin. Olohuone on suht siistissä kunnossa, mutta keittiö ja makuuhuone on täynnä muuttolaatikoita ynnä muita nyssäköitä. Vanhaan kotiin jäi vielä muutama isompi tavara ja kaikenlaista pienempää roinaa ja ne pitänee tällä viikolla hakea. Olohuoneessa meinaa olla ahdasta, täytynee siis luopua muutamasta kalusteesta. Saisihan ne kaikki nojatuolit ja muut mahtumaan, mutta ei ole kiva jos olohuone on täyteen ahdettu. Keittiön pöytä menee myös vaihtoon. Which is nice, koska nyt saan hankkia pyöreän keittiönpöydän. Sellaisesta olen haaveillut jo pidemmän aikaa. :)

Tänä aamuna tuli hassu fiilis, kun kävelin bussipysäkille. Aurinko oli nousemassa ja katselin ratikoita, rakennuksia ja ihmisvilinää. Tuntui epätodelliselta tai vähän niin kuin olisi ollut ulkomailla. Olen asunut erinäisissä lähiöissä, mutten koskaan ennen näin keskustassa. Tuntuu siistiltä päästä kokemaan cityelämää asukkaana eikä vain vieraana tai matkailijana. Fiilis varmaan haalenee jonkin verran ajan ja arjen myötä (nythän kaikki on vielä uutta ja jännää), mutta luulen, että nyt olen päässyt sellaiseen paikkaan, jossa todella viihdyn. Kallio :sydän:
lumikukka

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 07 Joulu 2011 23:01

En tiedä, mistä johtuu, mutta näin alkuun tunnun elävän tässä kämpässä korostetun varovaisesti ja säntillisesti. On suuri tarve tehdä asialliset hommat ja jotenkin viihteeseen antaa itselleen hädin tuskin lupaa. Ehkä se tästä.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 09 Joulu 2011 11:08

Muutto oli ja meni ja tavarat ovat jo löytäneet paikkansa. Hivenen yllättävää, sillä edellisessä kämpässä pari muuttolaatikkoa lojui nurkassa vielä n. 1,5 vuoden asumisen jälkeen. :keijo:

Rakastan uutta kotia. Kaikki on kaunista ja valoisaa. Ja rauhallista! Olen nukkunut kuin tukki. Ei liikenteen melua, ei paukkuvia ovia.

:pilvi:
Maija

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 09 Joulu 2011 20:19

Meillä on aika tummaa ja ruskeaa. Makuuhuone oikeaoppisesti vaaleansininen ja viileämpi kuin muu kämppä. Sen pitäisi taata hyvät yöunet.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 01 Huhti 2012 14:18

Mää elättelen vähän toiveita, että muuttaisin syksyllä pois täältä tyhmästä kaupungista. En viihdy täällä yhtään, ja suurin osa kavereistakin on muuttamassa pois.

Tämän vuoden aikana olisi ihanteellisinta muuttaa. Kaikista mieluiten muuttaisin syys-lokakuussa, mutta silloin taitaa olla asuntomarkkinoilla vähän liikaa kuhinaa. Syyskuun alusta jos muuttaisin, saisin äänestää tulevan kotipaikkakuntani ehdokkaita lokakuun vaaleissa, ja se olisi kyllä aika tärkeä juttu. Lokakuu olisi ehdoton takaraja, johon tahtoisin tähdätä (koska sitten loka-marraskuun vaihteessa on kemut, joissa käyn joka vuosi, ja jos asun kemupaikkakunnalla, ei mun tarvi hankkia kissavahtia).

Töitä ei kuitenkaan ole tiedossa (vielä), mutta haeskelen kuitenkin aktiivisesti, ja melkein joka viikko olen laittanut jonkun hakemuksen. Harmillisen monesta vain tuntuu tulevan nyt hylsyjä.

Olen katsellut asuntoja, ja kalliitahan ne ovat.
Mikä siis neuvoksi? Uskallanko muuttaa ns. tyhjän päälle, ilman tietoa työpaikasta ja ilman säästöjä? Olen kyllä tehnyt sen ennenkin (olosuhteiden pakosta), ja aina on hengissä selvitty, mutta onko se vain typerää riskinottoa, jos sen tekee tieten tahtoen?

:hämillään:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 04 Huhti 2012 13:57

En ole mikään Dr. Phil, mutta kuulostaa siltä että muutos on nyt paikallaan.
Jos et tykkää nykyisestä paikkakunnasta, kaveritkin lähtevät pois, alkaa ahdistaa...sanoisin että kokeile ainakin siipiäsi uudella paikkakunnalla, ja jos ei sielläkään onnistu, palaa takaisin. [dr phil] Parempi että olet kokeillut siipiäsi kuin että jäät pesään kyhjöttämään. [/dr.phil]
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 04 Huhti 2012 14:51

Uusi paikkakunta ei varsinaisesti olisi uusi, vaan henkinen kotini, eli Tanpere! :keijoi:
Ja siellä on niitä kavereita ja tuttua ja turvallista (ja todennäköisesti parempi mahdollisuus oman alan töihin). Tänne P****kylään en aio palata, kun täältä kerran lähden. :kieli:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 04 Huhti 2012 15:29

Ei suinkaan tämä Tampere? :Suomen paras paikka asua on Tampere :keijo:

Anna mennä, ei voi pahempaan suuntaan ainakaan mennä asumismukavuuden suhteen :)
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä