Kirjoittaja Tr*ina » To 26 Heinä 2012 00:29
Olen kuunnellut uutta YlePuhetta nyt kaksi kuukautta ja täytyy sanoa, että vanhaa on ikävä.
Uusi versio on selkeästi kevyempi, uutisinakin käytetään YleX:n uutisia. Aamut ja päivät ovat makasiinia, mihin on pilkottu pätkiä television ja YLE1:n ohjelmista. Äänessä aamulla on Olga K, joka on pirtsakka, mutta ei jaksaisi juuri aamulla kuunnella. Pirteitä yrittävät olla muutkin, kanavan juontajien roolia on kasvatettu. Esimerkiksi lehtikatsaus on kahden juontajan kommentointivuoro, kun aiemmin lehdet vaan luettiin.
Tyhmintä Puheessa on se, että ne parhaimmat radio-ohjelmat tulevat outoina aikoina. Minulla on kestänyt ikuisuus löytää sellaiset klassikko-ohjelmat kuin Maailmanpoltiikan arkipäivää (la 22.00) ja Kultakuume (21.00 joltain kanavalta jonain päivänä). Olen huomannut, että parhaimmat ohjelmat tulevat yleensä la tai su, ja silloinkin aamulla tai myöhäisillassa. YLE1:ssä parhaat ohjelmat tulevat yleensä klo 17.20 - 18.30.
Ja se urheilu, se on kamalaa. Mutta ilmeisesti suomalaisen iskelmämusiikin markkinointi on niin tärkeää, että sille on haluttu taata enemmän aikaa RadioSuomesta.
Todella harmi, että Puhe on viihteellistetty. Saksassa ja Englannissa puheradiot ovat laatukanavia.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."