Tietokoneongelmia

Re: Tietokoneongelmia

ViestiKirjoittaja skray » Ma 20 Helmi 2012 22:23

Yabba kirjoitti:
skray kirjoitti:Taitaaki sitte jäädä vaihtoehdoks se ajurin päivittäminen, miten se nyt sitten tehdäänkään. :keijo:

Helppo tapa (toivottavasti toimii):
Ohjauspaneli => Järjestelmä/Laiteet (tai klikkaa vasemmasta reunasta perinteinen näkymä) => Laitehallinta/Selaa laitteita => listalla lukee jossain kohti Näytönohjain => klikkaat esille tulleesta valintaikkunasta "Päivitä ajuri".

No niin, seuraava ongelma. :virne:
Löysin tieni tuonne laitehallintaan, mulla se tosin oli vähän eri reitin päässä, mutta löysin kuitenkin.
Siellä ei vaan lue missään "näytönohjain" listassa. :sori:
Harmi, kun sitä listaa ei voi suoraan kopsata tähän, mutta vaihtoehtoina olis (mitkä mun mielestä kuulostaa siltä, että ne vois jotenkin liittyä asiaan) esim.
IDE ATA- tai ATAPI-ohjaimet
järjestelmälaitteet
näyttösovittimet
näytöt
suorittimet
tietokone
verkkosovittimet
ääni-, video- ja peliohjaimet

On tuolla muutakin listassa, mutta ne on sellasia, joiden en usko liittyvän asiaan mitenkään. :keijo:

Kiitos tosi paljon avusta muuten, en tainnut kiittää jo saamistani ohjeista. Huippua, kun on tämmönen paikka, jossa voi kysyä. :)
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 21 Helmi 2012 11:39

@gen.fi kirjoitti:Itseasiassa nykyään kannettavissa ja pöytäkoneissakin alkaa näytönohjain olemaan integroituna prosessoriin.

Niin, mutta pöytäkoneeseen saa kuitenkin tungettua uuden näyttiksen suhteellisen helposti. Prosessorin vaihto on muuten kannettavissa melkein yhtä kallista kuin emolevyn, varsinkin jos kone on yli vuoden vanha. Pöytäkoneeseen prossun vaihto on vähän halvempaa, mutta sekin ei-harrastajalle aikasta ärsyttävää puuhaa (ja jälleen kerran, mitä vanhempi kone, sitä varmemmin siihen ei enää sopivaa prossua niin helposti löydy).

skray, näytönsovitin on oikea valinta.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja skray » Ti 21 Helmi 2012 16:33

Yabba kirjoitti:

:peukku: Nyt on telkkari taas listassa mukana. Kiitos todella paljon avusta. :hymyhali:
skray

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 21 Helmi 2012 18:00

skray kirjoitti:
Yabba kirjoitti:

:peukku: Nyt on telkkari taas listassa mukana. Kiitos todella paljon avusta. :hymyhali:

Eli näyttiksen päivittäminen tuota kautta auttoi ja hyvä ettei tuon suurempia ongelmia ollut :)
Yabba

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 04 Huhti 2012 09:51

Mulla on aika iso ongelma.
Mun tietokone ei käynnisty.
Ensin se jämähti "welcome" tekstin kohtaan. Ajoin vikasietotilassa virustorjunnan, poistin javaan ujuttautuneen viruksen. Pääsin tekstiä pidemmälle, mutta nyt se tilttailee ihan miten sattuu.
Joskus se ei löydä hiirtä - restart.
Pysähtyy käynnistyessä. - restart.
Yritän avata mobiililaajakaistaa - tilt - restart.
Useimmiten pysähtyminen ja tilttaaminen tapahtuu n. 30sek tautakuvan ilmaantumisesta. Välillä tulee esiin pikakuvakkeet, mutta muutaman kerran nekin on jäänyt ilmaantumatta.

Mitä mä voin tehdä?
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 04 Huhti 2012 10:51

Kibaya kirjoitti:Mulla on aika iso ongelma.
Mun tietokone ei käynnisty.
Ensin se jämähti "welcome" tekstin kohtaan. Ajoin vikasietotilassa virustorjunnan, poistin javaan ujuttautuneen viruksen. Pääsin tekstiä pidemmälle, mutta nyt se tilttailee ihan miten sattuu.
Joskus se ei löydä hiirtä - restart.
Pysähtyy käynnistyessä. - restart.
Yritän avata mobiililaajakaistaa - tilt - restart.
Useimmiten pysähtyminen ja tilttaaminen tapahtuu n. 30sek tautakuvan ilmaantumisesta. Välillä tulee esiin pikakuvakkeet, mutta muutaman kerran nekin on jäänyt ilmaantumatta.

Mitä mä voin tehdä?
Xp/Vista/Seiska?
Yabba

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 04 Huhti 2012 11:40

Xp professional
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 04 Huhti 2012 12:40

Sitten saattaa olla ainoa vaihtoehto formatointi, muu ei ainakaan meidän vanhassa pöytäkoneessa auttanut vastaavan kaltaisen ongelman kanssa. Tosin jos onnistut vikasietotilassa ajamaan CCleanerin avulla rekisterin puhtaaksi, niin saattaa ehkä auttaa (jos se viirus on jättänyt jotain ikävää rekisteriin). Samoin jos on vikasietotilassa netti, niin voisi kokeilla pandan online virusskannausta (vaatii tuorehkon IE:n), se nimittäin voi vielä löytää jotain mitä toinen ei ole (jostain syystä) huomannut. Myös tästä saattaa olla apua. Pääsääntö kuitenkin on, että toivottavasti on varmuuskopiot (jos ei ole, eikä niitä onnistu jostain syystä tekemään vikasietotilassa, niin ne periaatteessa voi tehdä esimerkiksi ubuntun live-cd:n avulla, voin pistää tänne ohjeet tarvittaessa :) ).

Ehkä kuitenkin joku toinen osaa antaa parempaa vinkkiä, minullakun nuo Xp taidot alkaa olla aika pahasti ruosteessa.
Yabba

ViestiKirjoittaja Dnd » Ke 04 Huhti 2012 22:08

Onnistuuko Javan poisto lisää/poisa sovelluksesta? Jonka jälkeen sen uudelleen koneelle laitto.
Xp:n päälleasennus korvaten muuttuneet osat.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 04 Huhti 2012 22:30

Olen saanut koneen windowseineen henkilöltä, jolla ei ole ko. windowsin asennuslevyä. :friikkipeukku:
Formatointia en ole lähtenyt vielä tekemään, kun en tiedä millä saan tsysteemin palautettua. Vois olla aika keijo meininki siinä kohtaa.

Olen tänään temponut koneen kanssa useaan otteeseen. Lopulta sain haettua paineilmaa ja putsasin koneen sisäosat tarkasti pariinkin kertaan. Onneksi selvisin mun pölyhanskan kanssa eikä tarttenut imuria miettiä :keijo:
Äitihän imuroi oman vanhan koneensa ja se hajosi siinä operaatiossa :virne:

CCleaner ajettu.
Tiedostoja tutkittu.
Eräs kaveri sanoi että jos poistaa ajurit ja ajaa ne uudestaan, koska ilmeisesti ongelma on käynnistysvaiheessa.
Kone saattaa käynnistyä niihin pikakuvakkeisiin asti mutta vetää sen jälkeen herneen piireihinsä ja tilttaa.
Ensimmäisen käynnistysyrityksen aikana tänään yritin avata task manageria, mutta teki siinä kohtaa tehotiltin.
Nyt en tiedä uskallanko sammuttaa laitetta, jos ei se taas käynnistykään.

Javaa ei enää ole koneella. Se taisi jossain siivousvaiheessa poistua :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Yabba » To 05 Huhti 2012 08:18

Onko kellään lähiympäristössä WInXp (pro):n asennuslättyä? Josko saisi lainaan? Kun jotkut ajurit täytyy tietysti erikseen asentaa (Xp ei niitä vielä osaa kunnialla tunnistaa kaikkia) mutta ne saa netistä. Ja jos tosiaan saat jostain suunnasta tuon asennuslätyn lainaan niin se on sillä kuitattu (ne ei ole konekohtaisia) ja koneen pohjasta löytyy (pitäisi ainakin) Xp:n avain tarrasta (jos se pro on tullut koneen mukana).

Ja tuota päälleasennusta tosiaan kannattaa kokeilla ennen formatointia :)
Yabba

ViestiKirjoittaja Triple H » To 05 Huhti 2012 10:55

Tietääkö kukaan hyvää ohjelmaa, jolla vois ripata cd-levyt koneelle mp3 -muotoon? Vuosia käytin Audiograbberiä, mutta syystä tai toisesta audiograbber ei nyt suostu yhteistyöhön.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Yabba » To 05 Huhti 2012 11:33

Winapmppia olen itse aikoinaan käyttänyt tuohon tarkoitukseen (siihen muistaakseni piti laittaa lamemp3 koderi asennushakemistoon, mutta se on vain kopipaste).
Yabba

ViestiKirjoittaja Emeritus » To 05 Huhti 2012 18:25

CDex:ää olen vuosikaudet käyttänyt ja hyväksi havainnut. http://cdexos.sourceforge.net/
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja skray » To 05 Huhti 2012 21:46

Mulla on käytössä Switch sound file converter. Helppo käyttää ja yksinkertainen muutenki.
skray

ViestiKirjoittaja Jorssi » La 07 Huhti 2012 22:09

skray kirjoitti:Mulla on käytössä Switch sound file converter. Helppo käyttää ja yksinkertainen muutenki.
Tuo on hyvä, jos ei itseä haittaa, että ne ripatut fileet pitää sitten itse muokata sellaisiksi, ettei soitto-ohjelma näytä pelkkää Track1:stä Unknown Artistilta. Windows Media Player toimii myös yllättävän kivuttomasti ja on lisäksi kohtuu nopea. WMP hakee myös netistä levyn tiedot, jos siis on yhtään tunnettu artisti.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Emeritus » Su 08 Huhti 2012 18:22

Kun tässä kysyttiin cd-rippailuohjelmaa, niin mistähän vastaavaa (ilmainen) dvd-konvertteri?
Siis pelkän ääniraidan muuntamiseen. Levyhyllyn keikka-dvd:istä olisi kiva saada mp3-versiotkin kuunneltavaksi. Erinäisiä maksullisia ohjelmia ja moisten tavalla tai toisella rajoitettuja kokeiluversioita näkyy olevan saatavilla, mutta ilmaisia vastaavia ei ole oikein sattunut vastaan.

Ajattelin että saahan noita levyllä olevia VOBeja muunnettua monellakin ohjelmalla, mutta silloin sitä joutuu leikkimään jonkun tovin ääniteknikkoa kun VOBeista konvertoidut tiedostot yhdistää ja pätkii kappaleiksi Audacityllä. Hyvä ajatus, mutta niiden VOBien väleihin tulee jostain ihmeellinen napsahtava muljahdusääni. Se siitä vaihtoehdosta sitten.
No hei, VLC:llähän voi toki vetää koko setin yhdeksi fileeksi, mutta eipä sillä cd-laatuisia WAVeja tehdäkään, kun ei anna äänen bitratea säätää 512:ta korkeammaksi, mutta 320kbs-laadun MP3:sta kun pätkii ja muuntaa kuuntelukopiot niin aivan sama minulle. Editoijan leikkimistä tuossa tosin silti on...

Nyt googlailin hieman lisää ja vastaan tuli Swifturnin DVD audio extractor, joka muuten kyllä tekee juuri sen mitä kaipasin, mutta sepä näyttää spedesti levyn "main movien" yhtenä, useasta chapterista koostuvana möykkynä, josta ei saakaan sitten konvertoitua "1 chapter -> 1 tiedosto" -tapaan muuten kuin manuaalisesti valitsemalla yksi chapter kerrallaan muunnettavaksi. Useampaa chapteria kerralla muuntaessa ohjelma pistää ne yhdeksi tiedostoksi pötköön. Mahdolliset extramateriaalit ohjelma näyttää sitten erillisinä.
:riips:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 09 Huhti 2012 16:06

Tättädätää.
En vielä juhli, mutta tietokone on ollut tunnin nyt auki.
Poistin liudan ohjelmia, vaihdoin selainta, putsasin CCleanirilla, Windows Doctorilla ja tänään vielä viimeisen kerran kävin läpi ohjelmia ja poistin kaiken mille en löytänyt toimintaa. Putsasin myös koneen sisäosat paineilmalla. Seuraava toimenpide on kai rukoilu ja käsilläseisonta.

Toivon, että pahimmat ongelmat olisivat takana.
Vain aika näyttää.

(ihan kun puhuisi kuolemanvakavasta asiasta :virne: )
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 09 Huhti 2012 19:12

Pistäppä vielä yöksi eheytymään (oma tietokone, c:n päällä kakkosnappi, ominaisuudet, työkalut ja eheytä) voipi myös auttaa koneen käynnistymiseen ja onhan päivitykset kohillaan.
Yabba

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 09 Huhti 2012 19:16

Päivitykset on ihan ok. Olen yrittänyt käydä niitä myös läpi, että onko joku päivittämätä ja tökkii siksi.
Vähän mysteeriä tämä on, mutta veikkaan että seuraava käynnistyminen kertoo miten tässä prosessissa käy.

Olen eheytymistä tehnyt myös viikon aikana pariin kertaan.
Ajattelin tehdä sen myös nyt uudestaan.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 18 Huhti 2012 12:24

Ja sitten edellisen toimivan hetken jälkeen netti lakkasi pyörimästä.
En jaksanut kiinnittää asiaan mitään huomiota kun vasta nyt.
Operaattorin vikahuolto epäilee, että mobiililaajakaista tikussa on vikaa. Voi ollakin, jos ei ala tästä toimimaan kunnolla.
Kone sai taas jostain itseensä vauhdin ja menon. Toimii ihan okeisti :keijo:

Saan sosiaalisuuteni takaisin :keijotäpinä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emeritus » To 10 Touko 2012 22:18

Pikkuongelma tässä: Millä saisi lisättyä Photoshop 7:n 64-bittisen Windows 7:n "open with" -valikkoon?

Oikealla klikatessa avautuvan "open with" -valikon alta löytyvä "choose default program..." -toiminto tuntuu olevan yksi tyhjän kanssa. "Recommended programs" -listan ohjelmat näkyvät olevan niitä mitkä listautuvat "open with" -valikkoon. Mutta kun sinne ei saa lisättyä mitään, ainakaan sitä photoshoppia. :p
Browse-namiskan kautta pitäisi käsittääkseni päästä lisäämään manuaalisesti ohjelmia ("other programs" osiosta löytyy automaattisesti sinne Wintoosan löytämiä: VLC, Audacity, MPC, notepad, jne), mutta ei sitä Photaria sinne kuitenkaan saa lisättyä. Kun koitan Navigoida sen asennushakemistoon ja valitset sen exen, niin mitään ei kuitenkaan tapahdu. Ei kai tuossa olisi se syynä että windows on 64-bittinen ja Photari 32-bittinen, tai muuten vaan vanha ja rupuinen? :riips:

Ei ole tarve muuttaa tiedostotyypin assosiaatiota (Windows photo viewerin aukeaminen tuplaklikatessa on OK), kunhan vaan saisi Photarin sinne "Open with" -valikkoon, ettei aina tarvitsisi käynnistää sitä erikseen ja sen kautta avata tiedostot.
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Su 13 Touko 2012 01:59

No ainakaan sen 32 bittisyyden ei pitäisi olla vaikuttava asia, kun nuo uudemmatkin ovat usein 32-bittisiä asennuksia.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 13 Touko 2012 15:24

Yabba

ViestiKirjoittaja Emeritus » Su 13 Touko 2012 22:47

Valitettavasti ei. Tuota juuri ensimmäisessä vastauksessa ehdotettua konstia koitin ekaksi. Open with -> browse - photarin exe = mitään ei tapahdu, vain paluu "open with' ikkunaan.
Olen hämmentynyt. :hämillään:

Hmm, ongelma ei kuitenkaan tunnu olevan siinä etteivätkö Photoshopin tiedostotyyppiassosiaatiot toimisi, tga:t, psd:t ynnä muut aukeavat siihen kyllä.

Mutta hei... Tämähän näyttäisi siltä että saattaisi jopa toimia: Remove Programs from the Open With Menu in Explorer
Eiköhän tuonne voisi ohjelmia lisätäkin! :raps: Kokeillaanpas.
-Markus Kajo
Emeritus

EdellinenSeuraava

Paluu Multimedia