Olutta, komisario Kalja!

Re: Olutta, komisario Kalja!

ViestiKirjoittaja Shay » To 28 Heinä 2011 20:39

Mää huomasin vasta tänään kaupassa Karjalan Tervaa, mutta ei sitä tällä kertaa lähtenyt mukaan. Pitänee maistella sitä myöhemmin. :raps:

Kylmä Karhu pullosta... :kuola: Ei mitään tämän parempaa. :sydän: Sanokoon olutasiantuntijat mitä tahansa...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 29 Heinä 2011 11:18

Täällä oli sitä Tervaolutta jo alkukesästä. Ainakin ne pakkaukset tuoksuivat kovin tervalle (siis parin-kolmenkin metrin päähän). Harmi, jos maku ei ole yhtä vahva. :( Ajattelin, että ostaisin sitä itselleni jouluksi, mutta sitten sitä ei enää ollutkaan lähikaupassa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 04 Marras 2011 06:37

Olen alkanut tutustua oluisiin. :keijo:
Normaalisti mulla on ollut tapana juoda vain siideriä ja olen ollut sitä mieltä, että olut on lähinnä ihan kamalan makuista. Mutta täällä alkoholillinen siideri ei ole kovinkaan suosittua, joten olut on usein ainoa vaihtoehto jos ei halua siirtyä suoraan väkevämpiin... ja olen saanut huomata, että ehkä niitä kamalan makuisia ovatkin lähinnä suomalaiset peruskaljat. Täällä on ihan järjetön valikoima erilaisia oluita ja ruokakaupasta saa yhdeksänprosenttistakin olutta.

Jotkut oluet maistuvat melkein vedeltä, joten niitä pystyn juomaan ihan helposti. :keijo: Erilaisin tavoin maustetut oluetkin ovat ihan mielenkiintoisia. :raps:

En mä tokikaan kovin montaa olutta ole ehtinyt vielä kokeilemaan, kun yleensä tulee juotua yksi tai korkeintaan kaksi illassa, mutta ehtiihän tässä vielä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 04 Marras 2011 09:39

L-S kirjoitti: ja olen saanut huomata, että ehkä niitä kamalan makuisia ovatkin lähinnä suomalaiset peruskaljat.

:femmat: ja hallelujaa, olet nähnyt valon! Oluista löytyy varmasti ihan jokaiselle joku suosikki, kun vaan jaksaa etsiä. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 04 Marras 2011 20:28

Valon, tosiaan. :keijo:
Jos alkaa juoda olutta, siinä on vaan se huono puoli, että pitää olla niin valppaana, muuten saattaa vahingossa päätyä juomaan niitä tosi pahojakin oluita joskus. Varsinkin kun ne on yleensä niitä yleisimpiä perusoluita. Jos pitää tiukasti sen linjan, että olut ei käy, niin sitten niiltä välttyy. :tilt:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 04 Marras 2011 21:18

L-S kirjoitti: Jos alkaa juoda olutta, siinä on vaan se huono puoli, että pitää olla niin valppaana, muuten saattaa vahingossa päätyä juomaan niitä tosi pahojakin oluita joskus. Varsinkin kun ne on yleensä niitä yleisimpiä perusoluita. Jos pitää tiukasti sen linjan, että olut ei käy, niin sitten niiltä välttyy. :tilt:

Mielenkiintoinen filosofia. :virne:

Pahoista perusoluista puheen ollen... Tai ei oikeastaan. Ostin Sinebrychoffin Puolukka-Stoutia. Melko mieto tietenkin, mutta
aika miellyttävä marjainen maku. Tummaksi olueksi melko helppo juotava. :tilt:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Emeritus » La 05 Marras 2011 02:20

Shay kirjoitti:Pahoista perusoluista puheen ollen... Tai ei oikeastaan. Ostin Sinebrychoffin Puolukka-Stoutia. Melko mieto tietenkin, mutta
aika miellyttävä marjainen maku. Tummaksi olueksi melko helppo juotava. :tilt:

Ei kun nimenomaan niistä! Tai siis ei niistä perus-sorttisista, mutta muuten. :p Tuli kokeiltua tuota puolukka-stoutia kun viimeksi oltiin hyppytunnilla Kaislassa. kaveri heitti tarjouskupongin (3,5/pullo, tai jotain). Mielenkiintoista, jotenkin kaksijakoinen elämys.Tuntui että sekä olut- että puolukka-puoli toimivat ihan hyvin, mutta jos vaan olisivat eri juomissa... Ei varsinaisesti pahaa, mutta en taida toista kertaa tilata.

Mutta näistä suomalaisista perusoluista. En ole niin fani minäkään - Koff, Karhu, Lapin Kulta, jne. Keisarit varmaan menevät aika lailla samaan kategoriaan, mutta ne tuntuvat olevan paljon siedättävämpiä, jopa varovaisesti kehuisinkin. Hinta/laatu-suhde ainakin mielestäni hyvin kohdillaan (~2/0,5l tölkki).
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Maija » Ke 30 Marras 2011 08:05

Lyyra kirjoitti:Täällä oli sitä Tervaolutta jo alkukesästä. Ainakin ne pakkaukset tuoksuivat kovin tervalle (siis parin-kolmenkin metrin päähän). Harmi, jos maku ei ole yhtä vahva. :( Ajattelin, että ostaisin sitä itselleni jouluksi, mutta sitten sitä ei enää ollutkaan lähikaupassa.

Tulen muutamaa kuukautta myöhemmin kommentoimaan. :hullu:

Itsekin haistelin noita pakkauksia ja ihmettelin voimakasta tervan tuoksua. Sitten tajusin, että pakkausten viereen hyllylle oli laitettu roikkumaan tervaköyttä/narua, josta kyseinen tuoksu tuli. Itse pakkaukset eivät mielestäni tuoksuneet. :(
Maija

ViestiKirjoittaja L-S » Su 25 Maalis 2012 04:03

Olen vihdoin oppinut jotain oluista. :lanppu:
Suomalaiset perusoluet ovat ilmeisesti yleensä lagereita (minkä kaikki muut varmaan tiesivät, mutta itse en tiennyt tai muistanut :keijo: ), niistä en tykkää. Sen sijaan olen havainnut pitäväni ale-tyyppisistä pintahiivaoluista sekä stout-henkisistä jutuista. Indian Pale Ale eli IPA-tyyppinen olut on aika kiva, ja Guinnesskin on itse asiassa ihan hyvää.

En ole koskaan aiemmin tullut perehtyneeksi. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 09 Huhti 2012 19:21

Karjalan tölkeissä on nyt "Limited Editon" Suomi-väritystä Kuva

Hieno on :D Tekisi mieli hamuta noita laatikoittain odottamaan MM-kisoja :täpinä:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Triple H » To 19 Huhti 2012 20:28

80-vuotias olut palaa myyntiin
Kyllähän tuota pitää pullo hörpätä, kun silmien eteen ilmestyy.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 19 Huhti 2012 20:38

Ainiin! Taannoin maistelin Old Tom -nimistä eri hyvää olutta. Suosittelen muillekin, jos pidätte vahvoista aleista.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 05 Kesä 2012 13:57

ywieciä on vihdoin Alkossa. Samaista puolalaista olutta löytyy Amerikastakin, niin oli jo aikakin, että se laskeutui Suomeen.
ywiec on ihan peruslager ja exportina sitä myydään 5,6-prosenttisena. (Puolassa se oli 7-prosenttista muistaakseni) Ei mielestäni
parhaita puolalaisoluita, mutta erittäin hyvä peruslager. Vaadin lisää puolalaisia Alkoon! (Hyllyille ei niiden viereen)
Kuva
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 25 Heinä 2012 22:19

Iisalmi tuottaa nykyään Sandelsin lisäksi Sven Tuuva -olutta. Oluessa on alkoholia vain 3,5 % ja se on maultaan vetistä litkua. Ulkoasu on sininen ja sillä varmaan haetaan suomalaisempaa yleisöä, jolle ruotsalainen upseeri edustaa juuri sitä pahuutta, mihin sitä olutta juodaan. :keijo:

Mutta, en varmaan osta Tuuvaa lisää kovin pian.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 13 Marras 2012 22:17

Testikäytössä Monty Python -olut. Etiketissä on ensin "Holy Grail", mutta gr on raksittu yli, joiten "Holy ail" jää. :keijo:

Ei tää hassumpaa ole. Ei ihan vettä kuitenkaan.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Triple H » Ke 14 Marras 2012 04:30

Mä oon hiljakseen löytänyt A Le. Coq -oluen. Olvin ostama ulkolainen olut, joka on niin hyvän makuinen, että haastaa sokkotestissä Sandelssinkin! Kerrassaan upea olut.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ke 14 Marras 2012 09:06

Triple H kirjoitti:Mä oon hiljakseen löytänyt A Le. Coq -oluen. Olvin ostama ulkolainen olut, joka on niin hyvän makuinen, että haastaa sokkotestissä Sandelssinkin! Kerrassaan upea olut.

Nimestä voisi kuvitella, että kyseinen olut tulee jostain Ranskasta, mutta se tuleekin Virosta.
Aranwe

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 26 Tammi 2013 23:05

Triple H kirjoitti:Mä oon hiljakseen löytänyt A Le. Coq -oluen.

Se on kyllä hyvää. :kyllä:

Mä join viime kesänä Irkkubaarissa ihan tajuttoman hyvää Irish Stouttia. :kuola: Siinä oli ihana, kermainen, pitkäänpysyvä vaahtoa ja muutenkin maku oli todella hyvä. Kuollaksenikaan en muista sen nimeä, joten etsintä ei ole ihan helppoa. :huoh: Eikä ole edes varmaa, saako tuota Alkosta muuta kuin tilaamalla...lavallisen. :töktök:

Ainakin meidän lähi-Alkossa oli aika huonot olutvalikoimat. (Prismassa oli vain pikkuisen suppeammat valikoimat.) Stoutteja oli melko vähän ja Irish Stouttina oli ainoastaan Guinnessia. :huoh: Onko jollain tiedossa, missä pääkaupunkiseudun Alkossa on paras olutvalikoima?
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja lumikukka » Su 27 Tammi 2013 11:05

marenkienkeli kirjoitti:Onko jollain tiedossa, missä pääkaupunkiseudun Alkossa on paras olutvalikoima?

Arkadian lippulaiva lienee varma valinta. :)
lumikukka

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 27 Tammi 2013 14:20

Ja siinä vieressä Kampin K-marketissa on erinomaisen hyvä valikoima myös.
Aranwe

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 27 Tammi 2013 14:36

Ok, kiitos lumikukka ja Aranwe. Täytyy yrittää kysellä niistä joku kerta.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 27 Tammi 2013 19:22

Lisättäköön vielä, että isoimmat irkku-stoutmerkit on Guinness, Myrphy's ja Beamish. Kahta ensinmainittua löytyy Suomesta ihan hyvin sekä hanassa että tölkissä, mutta kolmatta en ole nähnyt kuin baarin hanassa ja sielläkin todella harvoin. O'Hara's stout on myös erittäin hyvää, mutta ei sitäkään ole tullut muistikuvieni mukaan kuin kahdessa baarissa vastaan, joista toinen Helsingissä, mutten nyt tietenkään muista, että missä.
Aranwe

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 27 Tammi 2013 20:23

Joo, noita kahta ekaa, Guinnessia ja Murphy'sia saa ihan lähi-Prismasta. (Kumpikaan ei ole täysin mun makuun.) Ehkä menen vielä joku kerta siihen seinäjokelaiseen baariin, missä sitä herkku-stouttia maistoin. :tilt: Muutamia muidenkin maiden stoutteja on tullut maisteltua, mutta lähi-Alkosta tai Kaislasta ei löytynyt sellaista stouttia, jossa olisi juuri sellainen kermainen, pitkäänpysyvä vaahto. Mutta mä en luovuta. Ehkä tuo ihana olut tulee vielä jossain vastaan. :tilt:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ma 28 Tammi 2013 02:48

Juu en tiedä mikä on, mutta useamman viikon ajan on alkanut tuntumaan siltä, että mikään olut ei enää maistu. Kyllähän sitä juo, mutta ei enää maistu.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ma 28 Tammi 2013 02:48

Juu en tiedä mikä on, mutta useamman viikon ajan on alkanut tuntumaan siltä, että mikään olut ei enää maistu. Kyllähän sitä juo, mutta ei enää maistu.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina