Minullakaan ei ole lapsuudesta kovin paljoa muistoja (oli kai niin tylsä lapsuus

) muuta kuin pätkiä ja aistimusmuistoja sieltä täältä. No, itse asiassa minun muistini perustuu edelleenkin pitkälti aistimuksiin, jos tarkemmin ajattelee. Minun ensimmäinen (oletettavasti) selvä muistikuva on siitä, kun MTV3 alkoi näkyä Ivalossa, varmaan joskus 80-luvun lopulla (?) olisinko siis ollu 2-5 vuotias

Muistan tämän sen vuoksi, että isä kävi tuona päivänä (lauantai-aamu itse asiassa) ostamassa uuden töllöttimen ja sitä sitten isä ja isoveli kilvan säätivät ja anteenia (uusi taisi olla sekin) suuntasivat, jotta kanavat näkyisi. Aluksi totta kai alkoi Ylen kanavat näkymään, sitten alkoi tuo maaginen (silloin vielä hyvä) pöllökanava näkymään lumisateen seasta. Ensimmäisessä ohjelmassa taisi olla hevonen, mutten ole varma oliko se Mr Ed vai Musta Ori, sitä tuli kuitenkin tapitettua silmä kovana ja innoissaan

Lauantaiksi muistan tämän päivän siksi, että siellä muistaakseni tuli jokin niistä maikkarin (silloisista) lastenohjelmakokonaisuuksista, joissa juontajina toimi muistaakseni jossain vaiheessa Fröbelin Palikat...
Muita lapsuusmuistoja minulla on ainakin yksi toistuva painajainen (yllätys yllätys), joka alkaa iloisessa meiningissä, mutta muuttuu sitten jossain vaiheessa hyvin ahistavaksi. Siinä unessa minä seikkailen aluksi kummikarhujen (gummibears) kanssa, mutta jossain vaiheessa aina eksyttiin luolaan örkkien jahtaamana ja uni loppuu siihen, että olen tyhjässä majassa (siis se on täysin tyhjä, ihan kuin minä olisin se maja, en henkilönä majassa), majan keskellä on vanha puinen pöytä jolla on yksi hento kukka ja ikkunoista (3) paistaa sisälle aurinko. Sitten maa alkaa täristä (siis ihan hirveästi) ja minä tiedän, että se maja luhistuu kohta maavyöryn alle, järinän voimistuessa voimistuu myös ahdistus ja ikkunoista katoaa valo. Lopulta minä herään vain murto-osaa ennen kuin se maja luhistuu ja olen kauhean helpottunut heräämisestä, koska olin aivan varma, että jos olisin ollut tuossa majassa, olisin nyt kuollut... En tiedä sitten, liittyykö tämä entiseen elämääni (kyllä, minä uskon johonkin sen tapaiseen) vai onko tämä viittaus hurjan lapsuuteni melkein kuolemiseen
Edellisestä päästäänkin tähän kokemukseen. Leikin traktorissa, joka oli pysäköity joenpenkalle ja onnistuin jotenkin saamaan käsijarrun pois päältä, jolloin traktori meni tietenkin vauhdilla jokeen. Äiti onnistui minut jotenkin sieltä hakemaan pois ja elvyttämään. Minulla ei ole tästä juuri muuta muistikuvaa kuin se, että minä olen ihan varma siitä, että katselin traktorin ollessa vedessä kaloja, jotka tuijottivat minua tuulilasin läpi ja se, että minä olen äidin sylissä kahden pihapuun välissä, tien laidalla ja ihmettelen miksi äiti itkee. Minä olen ollut varmaan suoranainen enkeli lapsena
Minulla on myös joitain muistoja siitä, kuinka me siskonpojan kanssa leikitään mummilassa ja kuinka ukki seuraa sivusta meidän leikkejä ja sielä leijuu kaikkialla ukin piipputupakan tuoksu. Muistan myös joitain tunteita ja mielikuvia ukin hautajaisista; kirkosta äidin itkemisen, auringon joka pilkisteli ikkunoista, hautuumaalta tihkun ja kuinka ukki laskettiin hautaan ja kuinka suvun miehet nakkoivat maata arkun päälle. En muista että minä olisin sitä täysin silloin tajunnut, että ukki olisi poissa, eikä hän toisaalta minulle koskaan olekaan, sillä muistot ovat hyvin vahvoja, edelleenkin voin joskus haistaa sen piipputupakan tuoksun

ja toisaalta niiden lättyjen maun, joita mummo aina meidän sielä ollessa paistoi (ja kuinka ukille tarjottiin se eka lätty reippaalla sokerikuorrutuksella).
Löytyi niitä muistoja kuitenkin aikasta paljon