shaana kirjoitti:mm. ranskalaiset kön tykkäävät kertoa etiketissään vain, mistä viini on, eikä sitä, mitä rypäleitä niissä on.
Ranskalaiset viinit ovat tähän asti tuntuneet vähän turhan vaikeilta, mutta nyt uskaltaa toisinaan kokeilla sitäkin hyllyä Alkosta. Vaan kun tahdon jotain todella hyvää, askellan espanjalaisten punaviinien hyllylle, luon katsetta yläviistoon ja poimin hellästi kätösiini pullollisen Faustino ykköstä. Riojan alueen halvemmat viinit ovat varma valinta arkisempiin tilanteisiin.
Valkkarista on ollut vaikea löytää mitään hyvää. Käytäntö on osoittanut minun olevan ABC (Anything But Chardonnay). Valkkari istuu etätyöpäiviin kotona, jos Laitilan Skumppa (kuiva) on jääkaapista loppu. Myös kesällä valkkari maistuu paremmin, lukuun ottamatta sitä pahuuden chardonnayta, josta ei vaan saa kuivaa, vaikka Alko miten yrittää etiketeissään niin väittää.
Kuplivien hyllyllä perinteiset Möttöset ja Lansonit ovat aina turvallinen, sydäntä lämmittävä vaihtoehto. Ken lahjoa haluaa, ei voi näillä koskaan epäonnistua. Taloudellisista syistä olen kokeillut myös kuohuviiniluokituksen tapauksia. Suurimmat toiveet kohdistuivat brändiviini Tarapacan ja espanjalaisen wanna-be-brändin Faustinon kuohuviineihin. Tarapaca oli täysi katastrofi, ei koskaan enää. Faustino sen sijaan on löytänyt paikkansa jääkaappini perusvarustelusta.
Uuden maailman brändiviinit on periaatteessa hyviä: millilleen tasainen laatu aina ja iänkaikkisesti, halpa hinta. Mutta käytännössä se on vaan niin tylsää. Viineissä parasta on kokeileminen, brändiviinit sotivat juuri tätä kokeiluideologiaa vastaan. Mitä järkeä on puhua Tarapacasta, kun sitä on viittätoista eri sorttia, vain yksi niistä on oikeasti hyvä ja sama nimi on istutettu niin punkkuun, valkkariin kuin kuohuvaankin. Vaan tasoittavathan ne uusien tulokkaiden tietä viinihyllyn ääreen.
Ja kyllä minä tykkään kovasti uuden maailman tavasta suhtautua viiniensä nimeämiseen (Plan B, You, me and the gatepost, 7th green ynnä muut).
I'm not your type. I'm not inflatable.