Kirjoittaja Yabba » Ti 24 Huhti 2012 14:57
Lyyra, ehkä niin, tosin en minä kuvittele että se pätee kaikkiin ihmisiin, mutta en myöskään osaa kuvitella itseäni erikoistapauksena että olisin ainoa maailmassa (tai edes osana pientä ryhmää), joka on harrastanut tekosyihin perustuvaa itsepetosta jonkin asian (esim tupakoinnin) suhteen. Toisekseen, ihmisen luonteeseen kuuluu se, että ensisijaisesti me peilataan toisia ihmisiä itseemme ja omiin kokemuksiimme sekä ennakkoluuloihin ja ajatusmaailmoihimme. Esimerkiksi minulla on sinusta varmasti hyvin samankaltainen mielikuva, kuin sinulla on minusta; agressiivinen besserwisser joka on aina oikeassa ja joka ei hyväksy eriäviä mielipiteitä/ajatuksia, jonka maailmankuva ja kiinnostuksen kohteet ovat ainoita oikeita (muu on turhaa) ja on omasta mielestään älyllisesti ja kehityksellisesti toisten yläpuolella (osuiko oikeaan?)
Edellä mainittu ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että minä tai sinä oltaisiin tuollaisia oikeasti ja kokonaisuutenaan, se on vain se profiili, jonka me olemme toisistamme luoneet oman ajatusmaailmamme ja niiden tietojen perusteella mitä meillä toisistamme on. Samoin muilla on omat profiilinsa meistä, se voi olla samanlainen tai erinlainen kuin mitä sinulla tai minulla on, mutta se on aina henkilökohtaisen (tiedostamattoman) ajatustyön lopputulos. Esimerkiksi minä olen välillä besserwisser ja minä tykkään tuoda omat ajatukseni ja kiinnostuksen kohteeni vahvasti esille (ja puolustan niitä agressiivisesti), mutta se on vain yksi osa minua ja sattuu olemaan se osa, joka täällä foorumila näkyy (koska niistä asioista minä tykkään kirjoittaa), todellisuudessa täällä foorumilla on kuitenkin vain yksi henkilö, joka voi sanoa, minkälainen minä oikeasti olen (tosin hänkin huomauttaisi jääräpäisyydestä ja ajoittaisesta besserwisseryydestä, mutta muuten kuva on hyvin erilainen kuin sinulla). Mitä tulee siihen älyyn ja toisten yläpuolella oloon, niin pidän kyllä itseäni ihan normaalina peruskansalaisena, olkoonkin että minusta on mukavaa lukea eri tieteitä popularisoivia kirjoja sekä tutkimuksia ja avartaa maailmankuvaani.
Enkä minä (omasta mielestäni) sanonut, että se olisi wildiksen miehen mielenmaisema, totesin vain, että se voi olla yksi syy (ja kun ihmisen mieli on mitä on, se ei välttämättä ole edes tietoista toimintaa). Tosin kun nyt kävin lukasemassa tuon viestin, se tokasu on turhan hyökkäävä, pahoittelen siis sitä, mutta edelleen kuitenkin pidän kiinni ajatuksesta että myös tekosyyt ohjaavat meidän käytöstä. Ja ei, en varmaankaan tunne wildistä tai tämän perhettä tai perhetilannetta täydellisesti tai edes kattavasti, mutta ei se ole täysin tuntematonkaan.
Hintalaskelmat tein sen vuoksi, koska minusta väite että tupakointi on halvempaa on typerä ja koska itse teen aina vastaavia laskelmia, kun mietin jonkin asian kannattavuutta (oma konkreettinen säästö oli reilu 700/v, joka syntyi kun pistin viikottaisen tupakkabudjetin säästötilille ostamisen sijaan). Tokin kyllä minä ymmärrän, että se pikku summa kerrallaan on helpompi perustella ja käyttää kerralla kuin iso, mutta jos se vitonen materialisoituu tyhjästä parin päivän välein, niin kertokaa minullekin jotta miten (kun ei kai kyse voi olla siitä, että se vitonen on helpompi "ottaa" säästöistä kuin se 30). Toisaalta, jos sitä rahasummaa ei korreloikkaan tupakkanostoon, vaan johonkin muuhun, se on esimerkiksi halvempi kuin yksi Tukholman risteily, keikkalippu tai baari-ilta, eli loppujen lopuksi kyseessä on omien tarpeiden ja halujen realisoinnista, onko se niin tärkeää itselle, että kykenee tekemään myönnytyksen johonkin toiseen aktiviteettiin vai ei? Kyse on siis psykologiasta (eli siitä, miksi tuotteet maksavat sen 99,99, eivät 100) ja siitä, että se todellinen halu lopettaa on olemassa.
Itse pidän työstä tauon silloin kun työkaverit menevät tupakalle, tauon käytän yleensä kahvikupilliseen, nettisurffaukseen tai angry birdsiin (tai johonkin muuhun rentouttavaan aktiviteettiin, kesällä oli esimerkiksi mukava käydä ostamassa jäde). Tosin aika monessa yrityksessä on nykyään politiikka, että tupakkatauot ovat normitaukojen yhteydessä (eli kahvi- ja lounastauot), ja ylimääräiset tupakkatauot kiellettyjä (ja tupakoimattoman näkökulmasta aivan oikein), tiedänpä muuten myös muutaman savuttoman firman jotka kustantavat korviketuotteet sekä rohkaisevat työntekijöitä lopettamiseen.
(Ja minä tasan tarkkaan kirjoitan niin kuin kirjoitan (olkoon vaikka sitten sulkuja (niitä välikommentteja) ja muita niin paljon kuin on tarve (ja sen päätän ihan minä itse)) ja minusta on mukava perustella mielipiteeni (ja "kululaskelmat" ovat asia, jota itse käytän aika usein). Jos se ei miellytä, niin sitten se ei miellytä, mutta omia tapojani en ala muuttamaan, mielipiteen voin muuttaa, mutta se vaatii muutakin kuin "olet väärässä" mutuihin ja kehäpäätelmiin perustuvia vastalauseita.)
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"