Mä päätin tulla jakamaan kanssanne kaksi hyväksi todettua seireseptiä. Mä käytin kalana turskaa, kun sitä mieheke toi kalareissultaan Norjasta.

Löysin kummatkin reseptit netistä, en enää muista mistä.
Kermainen kalapatan. 4 annosta (enemmänkin...)
600-700g pakasteseitiä tai turskaa
iso purjo
sipuli
tilliä maun mukaan
1 sitruuna (mä laitoin vaan mehua pullosta)
2 rkl voita tai margariinia
3 dl vettä
2-3 kalaliemikuutiota
2,5 dl ruokakermaa
4 dl ruuanvalmistusjogurttia
suolaa ja valkopippuria
1. pilko purjo ja sipuli, hienonna tilli, paloittele kala kuutioiksi (ja puolita sitruuna ja viipaloi toinen puolikas)
2. kuullota purjo ja sipuli voissa padassa/pannussa
3. lisää vesi, kalaliemikuutiot ja kerma, keitä miedolla lämmöllä n. 4 minuuttia
4. lisää jogurtti ja tilli, mausta suolalla ja pippurilla ja puolikkaan sitruunan mehulla (lisää sitruunaviipaleet).
5. lisää kalakuutiot ja kuumenna n. 5 minuuttia tai kunnes kala on kypsää. Mausta lisää tarvittaessa.
Vinkkinä sanottakoon, että mulla ainakin ne kalat meni ihan päreiksi, mutta hyvää oli silti. Ja lisäsin kalan melko jäisenä. Koko valmistusprosessi on muutenkin aika nopea, joten kaikki kannattaa valmistella ensin niin hyvin kuin voi. Kaikki valmiiks pilkottuna on hyvä alottaa. Ja me syötiin tota keitettyjen perunoiden lisukkeena.
Nam.
Seitiä uunissa400g seitiä (4 palaa)
1 tl suolaa
1 tl paprikamaustetta
1 tl mustapippuria (ite laitoin vaan puolet tai vähemmänkin, kun oli jauheena)
puolikas sipuli
pari tomaattia
juustoraastetta (~1/2 desiä)
2 dl ruokakermaa
1. seitit vuokaan, mausteet perään, sitten sipulisilppu, tomaatti viipaloituna, juustoraaste ja lopuksi ruokakerma.
2. uuniin noin 40 min 200 astetta.
Ohjeessa oli alunperin, että pitäis olla uunissa tunnin, mutta se kuulosti alunperinkin mun mielestä vähän pitkältä ajalta pikkuvuoalle ja tolle ruokamäärälle, joten käytin vaan 40 minuuttia ajaksi. Lisänä keitetyt perunat. Nam.
Seitiä tulee ihan liian harvoin syötyä ja ehkä tää inspiroi jotain muutakin fordelaista seitikaupoille.