Kukkaset ja muu vihreä

Re: Kukkaset ja muu vihreä

ViestiKirjoittaja Atlantis » Ti 27 Touko 2008 14:37

Kaarina kirjoitti:Mun kukissa on ötököitä

Meidänkin kukissa oli. Tai siis lähinnä banaanikärpäsiä, jotka ystävällisesti eivät rajoittaneet eloaan pelkästään kukkapurkkiin vaan lentelivät kämpässä edestakaisin. Hieman meni hermo. Sitten syttyi :lanppu: ja tajusin ostaa sellaista haketta/kevytsoraa (mitä se nyt ikinä onkaan), ja ripottelin sitä joka ikisen kuukaruukun mullan päälle. Siihen loppui ötökän elämä meidän kämpässä. :muahaha:
Suosittelen.
Ego sum qui sum
Atlantis

ViestiKirjoittaja Kaarina » Ti 27 Touko 2008 16:12

Kiitos vinkistä. Banaanikärpäsiä meilläkin näkyy aina muutamia, mutta ne viihtyvät lähinnä kasvien luona ja ovat melko harmittomia. Nämä ötökät taas ovat paljon pahempia tuholaisia kukalle. Samanlaiset ötökät söivät yhden kukan miltei kokonaan jokin aika sitten ja olisi pitänyt olla fiksu ja heittää se menemään, jotta eivät tuholaiset olisi enää päässeet leviämään. Operaatio Mäntysuopa on tälle päivää suoritettu ja sama on edessä vielä muutaman päivän päästä. Jospa sillä pääsisi niistä nyt lopullisesti eroon.
Kaikki on hetken tässä.
Kaarina

ViestiKirjoittaja Deni » Pe 30 Touko 2008 13:17

Olipa vinkeää palata kotiin viikon kestäneen reissun jälkeen. Kaveri oli hoitanut kuskkienkastelun, ja kaikki täällä oli sillä aikaa kasvanut hurjasti! Parvekkeen säälittävät taimenrääpäleet alkavat jo näyttää lupaavilta, ja kun vähän pengoin multaa, totesin että ruusupavutkin itää jo oikein reippaasti vaikkei pinnalla mitään vielä näykään.

Bataatin pikkusilmut on lähteneet kunnolla kasvun vauhtiin. Taustalla lemmikki, orvokki ja kiivi.
Kuva

Siemenistä kasvatettu värinokkonenkin on jo varsin tomera. Takana basilikaa ja pieni rahapuu.
Kuva
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 02 Kesä 2008 15:00

Kannattaisi varmaan pysytellä useamminkin poissa kotoa. :tilt: Oltiin viikonloppu poissa ja tänään kurkkasin parvekkeelle. Orvokit ovat innostuneet kukkimaan ihan tosissaan ja muutkin kasvit näyttävät hyvinvoivilta. Pian taidan viedä myös osan huonekasveista parvekkeelle nauttimaan kesästä.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Deni » To 12 Kesä 2008 15:28

Oho, vertasin just noita parin viikon takaisia kuvia nykyhetkeen. Orvokit ja lemmikit on kasvaneet ihan hurjasti, ja bataattikin on jo niin tuuhea että se pottu keskellä jää melkein peittoon.

Kävin äsken ohimennen Prisman kesäpihalla hakemassa muutaman samettikukan täyttämään koloja mun huonosti itäneiden krassien keskelle. Siitäpähän saavat, mitäs eivät kasva itse kunnolla.. Toiseen laatikkoon laitoin keskelle kolme samettikukkaa, toiseen yhden, ja lisäksi ostin jostain halpishyllystä punaoranssin daalian ämpäriin (kyllä...) siihen istuttamani yksinäisen ruusupavun seuraksi. Saa nähdä, jääkö daalia tällä kertaa henkiin, viimeksi tapoin ne alle viikossa kun en tajunnut miten paljon ne oikeasti tarvitsi vettä.

Tein tuossa kuopsutellessani varsin mielenkiintoisia löytöjäkin kukkapurkeistani. Viimekesäiset petuniat on siementäneet ihan hulluna yhteen laatikkoon, josta nyt tuppasi taimia joka puolella. Harventelin niitä vähän, ja siirsin osan toiseen laatikkoon kasvamaan, etteivät tukehduta toisiaan heti. Toivottavasti ne ehtii kukkaan tänäkin kesänä, vaikka ne muistaakseni olikin vähän vääränvärisiä tämänkesäisiin kukkiin nähden. Lisäksi löysin yhdestä siemenestäkylvetystä sarviorvokista jo ensimmäisen nupunkin! Vieläpä sellaisesta kukasta, joka on istutettu vähän huonoon paikkaan koristetupakan varjoon. Yhden laatikon reunaan oli kylväytynyt itsekseen myös kukka, jonka tunnistin lopulta auringonkukaksi, ja siirsin sen toiseen laatikkoon muiden kaltaistensa seuraan. Elämänlangat ja ruusupavut kasvaa hurjaa vauhtia, ja köynnöskrassikin näyttää oikein hyvältä, vaikkei se vielä mihinkään köynnöstäkään.

Pitäisi käydä lenkillä hakemassa vähän pajunvarsia, että saisin tukikeppejä noille. Ainakin se ämpärissäkasvava ruusupapu tarvinnee jonkinlaista kehikkoa, ja amppelissa oleva susannakin yrittää sitkeästi kasvaa ylöspäin vaikkei enää ole mitään mihin kiivetä... ne valmiit tukikehikot on ihan pirun kalliita, joten oon ratkaissut ongelman pajunoksilla ja nippusiteillä. Ainakin mun muratti riemastui, kun väänsin sille tukikaaren, noille pitänee yrittää vähän jotain isompaa ja monisuuntaisempaa...
Deni

ViestiKirjoittaja Fantsu » To 12 Kesä 2008 16:22

Mie haluisin lisää kukkia! Nyt on etupihalla penkissä vanhat tulppaanit odottamassa lehtien kellastumista, lisäksi joitakin kesäkukkien siemeniä ja amppelissa orvokki. Terassin puolella laatikollinen orvokkeja, iso kahden kukan amppeli, amppelimansikka, pelakuita ja dahlia. Lisää lisää! Mutta, kun lähdetään kuitenkin reissuun, niin tuntuu, että menisi siinä loisto haaskeille... Naapurit käyvät varmaan kastelemassa, mutta kukaan ei käy katselemassa :huoh: ... Pitänee panostaa loppukesästä uudestaan.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Rulla » To 12 Kesä 2008 19:26

Deni kirjoitti:Pitäisi käydä lenkillä hakemassa vähän pajunvarsia, että saisin tukikeppejä noille. Ainakin se ämpärissäkasvava ruusupapu tarvinnee jonkinlaista kehikkoa, ja amppelissa oleva susannakin yrittää sitkeästi kasvaa ylöspäin vaikkei enää ole mitään mihin kiivetä... ne valmiit tukikehikot on ihan pirun kalliita, joten oon ratkaissut ongelman pajunoksilla ja nippusiteillä. Ainakin mun muratti riemastui, kun väänsin sille tukikaaren, noille pitänee yrittää vähän jotain isompaa ja monisuuntaisempaa...

Mitenkähän kärkkäästi nuo pajut rupeavat lykkäämään juurta Denin kukkalaatikoissa? :raps:
Tuli vain mieleeni, kun eihän tuota pentelettä saa ojanvarsilta kitkettyä niin millään ja jos
laatikoita vielä tehokkaasti kastellaan koko kesä...

Oma ikkunalauta voi keskinkertaisesti. Rucola rehottaa, minttu on hyvissä voimissa, mutta
ruohosipuli ja basilika ovat kovin kitukasvuisia. Aurinkoa kyllä piisaa laudalla, mutta mahdanko
sitten kastella jo liikaakin paahtuvia kasveja. Kokeilun vuoksi ostetut tomaatinsiemenetkin
ovat jo venähtäneet kauniiksi kymmensenttisiksi varsiksi, mutta osaisiko kukaan neuvoa,
milloin nuo uskaltaa istuttaa ulos? Ihan sama, tuleeko satoa, mutta pääsenpä kokeilemaan
että saanko mitään vihreää elämään kesän yli!
An attitude is a terrible thing to waste.
Rulla

ViestiKirjoittaja Pvi » To 12 Kesä 2008 23:23

Rulla kirjoitti:Oma ikkunalauta voi keskinkertaisesti. Rucola rehottaa, minttu on hyvissä voimissa, mutta
ruohosipuli ja basilika ovat kovin kitukasvuisia.

Onko nuo rucolat illunan kummalla puolella? Minun ja äidin pihamaan
rukolat maistuivat viime kesänä ötököille niin hyvin, että jäljelle
jäivät vain pienet lehtiruodot. Olisi kiva saada omat salaatit, mutta
en tänä vuonna viitsinyt edes vaivautua kun aiemaamt kokemukset
eivät olleet kovin kannustavia
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja pampula » To 12 Kesä 2008 23:41

Rulla kirjoitti: Minun ja äidin pihamaan
rukolat maistuivat viime kesänä ötököille

En tiiä miks, mutta miulla kesti tosi kauan tajuta, että tässä tarkoitetaan sitä että ötökät tykkäsivät rucolasta eikä sitä, että rucoloissa oli ötökän aromi.

:friikki: Nukkumaan, moi.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 13 Kesä 2008 17:00

Mun pullojukassa ei ole enää juuria. :epäilevä:

Pitäisikö huolestua?

Muuten se on oikein vehreä ja voi hyvin ainakin lehdistä päätellen. Olen ilmeisesti osannut kastella liikaa, että se on ruvennut vallan mätääntymään. :pepsodent:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Rulla » Su 15 Kesä 2008 23:00

Pvi kirjoitti:Onko nuo rucolat illunan kummalla puolella?

Sisäpuolella, ulkomahdollisuutta kun ei ole. Tosin, rucola on viikonlopun aikana näivettynyt,
mahdollisesti lopullisesti. Ikkunalautani on vaan näköjään liian kuuma hennoille kasveille.
Katsotaan nyt, virkoaako ja jossei, niin parveketta odotellessa.
An attitude is a terrible thing to waste.
Rulla

ViestiKirjoittaja Deni » Su 22 Kesä 2008 17:27

Nuppuja, nuppuja, pirusti nuppuja! :superhymy:

Muutama aurinkoinen päivä on taas tehnyt ihmeitä mun parvekkeella. Eka orvokki kukkii jo, ja muut on nuppuja täynnä. Koristetupakkakin on kasvattanut pienet, tanakat varret, joiden päässä ei voi olla mitään muuta kuin kukannuppuja, ja ekat auringonkukatkin alkaa pian kukkia. Jänskättää, kylvin kolmenvärisiä sekaisin, saa nähdä mitkä värit oikeasti jäivät henkiin. Tänä vuonna pitää muistaa ottaa siemenet talteen noista. Susannassakin on pieniä nupunnäköisiä, jotka kyllä saattaa olla lehtisilmujakin, mutta epäilen raskaasti. Ja krassi on nupullaan! Ihan parhautta!

Nyt alan ymmärtää, miksi kukkien kasvattaminen siemenestä on niin paljon hauskempaa kuin valmiiden taimien istuttelu. Jännitysmomentti on paljon vahvempi, ja kun kasvun näkee ihan alusta asti, tuntee oikeasti saaneensa jotain aikaan. :)
Deni

ViestiKirjoittaja Deni » Su 29 Kesä 2008 16:33

Elämänlanka oli järjestänyt yllärin. :sydän:

Tutkailin sen nuppuja viime yönä, yrittäen päättää, onko ne lehtisilmuja vaiko ihan kukannuppuja. Nuo kun ei ole vielä mitenkään suuria, pisin kiipeää metrin verran ristikkoa pitkin, mutta lehtiä on vielä aika harvakseltaan. Mutta helkkari, sehän olikin tuupannut jo yhden kokonaisen kukan kaiteen ulkopuolelle! Parhautta! Se rupeaa kunnolla kukkimaan pian, ja nuppuja on paljon!

Olin niin ehtinyt tottua nihkeisiin köynnöskasveihin, jotka ensin kasvattelevat lehtiä koko kesän ja sitten aivan syksyn kynnyksellä tekevät kaksi kituliasta kukkaa. Viimekesäinen kelloköynnös. :epäilevä:
Deni

ViestiKirjoittaja skray » Ma 30 Kesä 2008 17:27

Mä tuun kertomaan ilouutisia! :superhymy:

Pistin muutama viikko sitten greipin siemeniä mullan alle purkkiin ja nyt purkissa kasvaa kivoja vihreitä alkuja!
Vielä muutama päivä sitten purkissa ei näkyny mitään, nyt näkyy.

Viherpeukalo minussa tuntee onnistuimisen tunteen, vaikka tehtävä ei ollutkaan niin haastava. :superhymy:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 01 Heinä 2008 17:11

Tietääkö kukaan täällä, vaikuttaako rahapuun läheisyys heikentävästi tomaatin kasvamiseen, kun tomaatti otti ja kuoli, vaikka on se ennen jotain yrittänyt. Nyt oli siis rahapuun vieressä, että voiko se siitä johtua?

Paprikassa on muutama alku, ehkä se siitä. Ruohosipuli jäi hirvittävän ohueksi, onkohan se liian pienessä ruukussa. Tilli, basilika ja persilja kasvavat hyvin.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja shaana » Ma 07 Heinä 2008 22:59

Meillä on vihreätä olkkarissa!!yksi!! :superhymy:

Duunikaveri otti mulle pistokkaan sitkeästä, kait isona amppelissa mieluiten oleilevasta kasvistaan, jonka nimeä en nyt pysty muistamaan. Kakkanen oleskelee tv-hyllystön päällihyllyllä, eivätkä edes kissat ole sabotoineet sitä lainkaan (eivät varmaan ole vielä älynneet että niinkin korkealla voisivat hypätä). Parisen viikkoa viheriäs on täällä asunut ja vielä ainankin tosiaan hengissä. Yksi kun tuli niin tekisi kovin mieli saada lisää. Olkkariin, ainakaan noin ylös, ei kovin valoa pääse, olisiko teillä arvon viher- ja multapeukaloiset vinkkiä ei niin kovin vaikeahoitoisista kasveista, joille tuo paikka kävisi?
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 08 Heinä 2008 02:32

Juorut on helppohoitoisia ja pärjäävät vähäisemmälläkin valolla. Tuota meidän juorua kastellaan pari kertaa viikossa, eikä juuri muuta tehdä ja hyvin rehottaa. Tosin saattaa olla kiva leikkikalu niille kissoille, kunhan vähän rönsyää alaspäin sieltä ruukusta.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Deni » Ma 21 Heinä 2008 11:46

Ötököitä. :kauhistunut:

Mun krassissa. Varsinkin siinä yhdessä kivassa tummanpunaisessa. Ihan pirusti pieniä mustia ötököitä kököttämässä pitkin kukanvarsia ja lehtien alla. Yäk, yäk, yäk!

Ruiskutin ötökät tolulla. Jos eivät kuole, haetaan kovemmat aseet käyttöön. Mun kukkiinhan ei ötökät pesiydy, perhana. Olin viikon reissussa enkä päässyt vahtimaan rakkaimpiani, ja heti niihin tehdään tuollainen invaasio! Entä jos ne leviää muihin kukkiin? Yäääk!

Krassit kukkii ihan hulluna, koristetupakat kukkii ja kukat on aivan ihanan värisiä (tosin mun nenään ne tuoksuu vähän.. makkaralta.) Nemesis kukkii hirveällä vimmalla, elämänlanka kukkii, susanna kukkii, viimekesäiset salamatkustaja-petuniat kukkii. Ruusupapukin kukkii, ja muutama varjossa kasvanut hajuhernekin näyttäis työntävän nuppua. Auringonkukat ja kosmokset on ainoat jotka antaa vielä odottaa itseään. Vähän jänskättää, minkä värisiä auringonkukkia mä tänä kesänä saan, toivottavasti edes muutaman niitä söpönvärisiä minkä siemeniä ostin, enkä mitään tylsiä keltaisia viimekesältä jääneistä siemenistä.
Deni

ViestiKirjoittaja Deni » Ma 21 Heinä 2008 11:51

Deni kirjoitti:Jostain mystisestä syystä yksi mun viime viikolla ostamista kaktuksista näyttää tekevän kuolemaa jo nyt. Paksulehtinen, vähäpiikkinen pikkukaktus sai vettä lorauksen (ylimääräinen vesi kaadettiin suojakiposta pois ettei jäänyt lillumaan), ja sen jälkeen se on napottanut tovereidensa kanssa valoisassa ikkunanvälissä. Nyt kuitenkin se näyttää kellastavan sivuhaaraansa, ja päähaarakin näyttää huonovointiselta. Mitähän mä olen nyt jo ehtinyt tehdä väärin...

Kaksi piikkisempää kaktusta sen sijaan näyttää voivan oikein hyvin, niin etten oikein usko oman käsittelyni luokattomuuteenkaan. Harmi, ettei kaktuksille oikein voi mitään tehdäkään kun ne kärsivät. Lisää vettä en aio antaa vähään aikaan, eikä yllättäen kastelua voi vähentääkään. Valon puutteesta ei voi olla kyse, eikä edes liian kylmästä ilmasta.

Olen muuten osaksi ratkaissut tämän arvoituksen. Kyseinen kasvi ei ole kaktus, vaikka myyjä niin väittikin. Jonkinlainen mehikasvi se on, ehkä aaloen sukua - pirustako minä noita tiedän. Kasvupaikka oli sille kuitenkin aivan liian kuuma ja paahteinen, ja se kaipaa reilusti enemmän vettä. Siirsin sen tiskipöydän ja vesikäsittelyn kautta makuuhuoneeseen hyllylle, ja siellä se on innostunut ihan hirveästi. Kasvaa kovaa vauhtia, tarvitsee varmasti isomman ruukun vielä ennen talvea, kun pieni kaktusruukku on niin kämyinen että meinaa koko ajan kaatua korkeammaksi venyvän kasvin painosta.

Ikkunan väliin ostin kolmanneksi tavallisen pyöreän kaktuksen, joka näyttää viihtyvän ihan kelvollisesti. Kastelen noitakin aika reilulla kädellä parin viikon välein, koska ikkunan väli on oikeasti aikamoinen sauna, ja onneksi enemmiltä kuolemantapauksilta on vältytty.
Deni

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ma 21 Heinä 2008 12:07

Viikonloppuna investoin runsaalla kädellä etupihan kukkiin ja nyt näyttääkin ihan edustavalta. Takapihallekin voisi jotain vielä hankkia... Isännän mielestä kukkia on liikaa jo nytkin :p
Fantsu

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ti 22 Heinä 2008 16:36

Löysin aivan ihanan verenpisara-amppelin Jorvaspuodista ja pitihän se ostaa! :pomppuhymy: Kiertelin aiemmin parissa muussa alan liikkeessä, mutta niissä tavara oli jo melkolailla has-been-osastoa. Puodissa amppelit olivat parhaimmillaan ja raatoja ei näkynyt lainkaan. Most excellent! :D
Fantsu

ViestiKirjoittaja L-S » To 14 Elo 2008 14:52

Mun kiinanruusu pääsi kuolemaan kuivuuteen omahoitajansa ollessa pari viikkoa possa. Sääli, se oli niin komeaksi kasvanut. Leikkasin sitten kuolleet lehdet pois ja jätin ruukkuun kuitenkin vielä muutaman varren törröttämään, ja nyt kolmen viikon päästä kasvi puskee jo monen sentin kokoista lehteä vaikka miten paljon. Sitkeä kukkanen. :D Sen kasvua on hauska seurata, tarkkailen sen jaksamista vähän väliä.

Lisäksi sain lahjaksi orkidean, joka tosin vasta odottaa kyytiä uuteen kotiinsa. Saa nähdä kuinka sen kanssa käy, kun ne ovat kuulemma niin vaikeahoitoisia. Kovin nätti se on, vaaleanpunainen kukka.

Tekisi myös mieli repiä parvekeruukusta ylikasvaneina rehottavat pikkuorvokit pois ja laittaa tilalle vaikka jotain yrttejä, sellaisia valmiiksi ruokakaupan ruukussa kasvaneita juttuja. Saa nyt nähdä saanko aikaiseksi ennen kuin syksy taas mut yllättää.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kaarina » To 14 Elo 2008 19:29

L-S kirjoitti:Lisäksi sain lahjaksi orkidean, joka tosin vasta odottaa kyytiä uuteen kotiinsa. Saa nähdä kuinka sen kanssa käy, kun ne ovat kuulemma niin vaikeahoitoisia. Kovin nätti se on, vaaleanpunainen kukka.

Itse mietin kauan orkidean ostamista, kun olin kuullut juuri tuosta vaikeahoitoisuudesta. Ostin lopulta yhden ja sitten ostin toisen ja nyt niitä on yhteensä viisi. Kolme niistä olen saanut useamman kerran kukkimaan, yksi kukkii nyt ensimmäistä kertaa (kun ostin sen kaupasta, siinä oli pelkkä kukkavarsi ja pienet nuput) ja yksi kasvattaa lehtiä. Todella helppo hoitaa, muistaa vaan muutaman viikon välein kastella. Joskus on paljon pitempikin tauko (esim. talvella) ja aina ne vaan tykkää olla. Tässä ne kukkivat, on vähän huono kuva, kun en jaksanut uuttaa ottaa (pahoittelen pöydällä ja taustalla olevaa siivoa) ja päivämääräkin näyttää mitä sattuu, mutta otettu viime viikolla. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, nykyisin kun niitä saa jo varsin edullisesti kaupoista. :D
Kaikki on hetken tässä.
Kaarina

ViestiKirjoittaja Kaarina » La 13 Joulu 2008 15:21

Orkideapäivitystä:

Oon nyt virallisesti hurahtanut ja meidän taloudesta löytyy nyt 11 erilaista orkideaa. Perhoskämmeköitä on seitsemän ja lisäksi löytyy Oncidium Sweet Sugar, Dendrobium nobile, Dendrobium phalaenopsis ja Miltassia. Perhoskämmeköitä minulla on ollut useamman vuoden ja niiden hoito on tuttua, mutta nuo muut ovat uusia. Ehkä vähän riskillä ostin, sillä mahdollisesti voivat minun hoidolla kuolla nopeastikin, mutta kokeillaan. :D

Dendrobium nobile
Kuva

Miltassia
Kuva
Kaikki on hetken tässä.
Kaarina

ViestiKirjoittaja damn » Su 14 Joulu 2008 17:10

Minulla on tällä hetkellä aika viidakkomainen tunnelma kämpillä, kun joka paikassa on viherkasveja. Sisko kiikutti luokseni turvaan kaikki niiden kasvit, kun ne hankkivat syksyllä kissanpentuja ja oikeastaan kaikki niiden kasvit ovat myrkyllisiä. En oikein osaa hoitaa noita kasveja ja tällä hetkellä ainakin pari tekee kuolemaa. Itselläni on aina ollut viherkasveja, mutta olen huono kastelemaan niitä ja vain sitkeimmät ovat jääneet henkiin ja ne samaiset kasvit ovatkin olleet minulla monet vuodet. Nämä siskon kukat ovat ilmeisesti tottuneet saamaan useammin vettä, kun eivät oikein pärjää täällä vedettömässä ympäristössä. Toivottavasti sisko ei kaipaa noita kasveja takaisin. :jaaha:
Fail, fail again, fail better.
damn

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä