Hampaiden hoito!

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 01 Touko 2012 13:19

Ei. EI. EII!!!! Ylä-viisuri alkoi toissapäivänä nihraamaan takanaan olevaa jännettä -> ien turpoaa ja ärtyy ja on hankala syödä saati puhua.

Varmaan pakko soittaa huomenna hammaslääkärille. :pillitys: Pelottaa vain ajatuskin koko operaatiosta niin, että meinaan paskoa alleni. :pillitys: Mut ei tää tämmöstäkään voi olla. :itku:

Tässä on vielä pieni mahdollisuus, että tuo tuosta rauhoittuu ja menee ohi. Jos vain sinne jänteen ja hampaan väliin ei menisi ruuanmuruja. Jos yrittäisi nukkua yöllä ilman purentakiskoja, niin se reuna ei hinkkaisi turvonnutta ientä. Jos söis jäätelöä ja imeskelisi jäisiä marjoja. Jos...

Tää loppuviikko on vielä sellainen, että mulla ei olisi oikeasti aikaa ensin jännittää viisurin poistoa ja sitten potea sitä jälkijärkytystä/kipuja.

Olin ajatellut, että poistan kaikki viisurit kerrallaan nukutuksessa "sitten joskus"... Mut ei nyt! :pillitys:

Kuinka Wildiksen viisuriprojekti on edennyt? :(
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 01 Touko 2012 18:44

Täytyy muistuttaa Nugat-rukkaakin, että ainakin allekirjoittaneella pahemmat kivut tuli niistä turvonneista ikenistä
ja niiden välissä mätänevistä ruuista (ja sen jälkeen siitä, kun ne piti puhdistaa, kun en heti kipeänä päässyt hammasta
poistattamaan) kuin siitä itse poisto-operaatiosta, jossa lekuri antoi kunnon lääkkeet, ettei koskenut muihin kuin suupieliin,
kun kierojuurista hammasta väännettiin pois.

Oli sen puhdistusoperaation jälkeen sen verta paha olo, että meinasin lähteä töistä pois. Poisto-operaation
jälkeinen sairasloma tuntui lähinnä turhalta.

Tsemppiä Nugsulle ja edelleen Wildiksellekin! :tilt:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 01 Touko 2012 20:08

Joo mä haluasinki, että noita viisureita ronklataan vaan sen verran, että ne kiskastaan veke ja thats it. Kerrasta poikki ja pois.

Nyt olen pitänyt pureskeltua purkkaa viisurin kulman ja turvonneen ärtyneen alueen välillä. Tilanne on jonkin verran rauhoittunut. :raps: Mutta katsotaan yön jälkeen.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja heartless » To 03 Touko 2012 12:51

Nugatille sympatiat, toivottavasti olo helpottuu. :paijaus:

Joo-o, tässä kaupungissa ei näemmä kannata lohkaista hampaitaan tai saada mitään muutakaan akuuttia hammasvaivaa virka-aikojen ulkopuolella. :epäilevä: Lauantaina pari tuntia hampaan lohkeamisen jälkeen mulle nousi kuume ja avokki soitteli sunnuntaina uudestaan päivystysaikaa hammaslääkäriin. Siinä vaiheessa mä olin aivan pihalla kaikesta kuumeen vuoksi enkä pystynyt syömään mitään kiinteää, juomaankin pystyin vaan huoneenlämpöistä nestettä, kylmä ja kuuma vihloi liikaa. Täti puhelimessa kysyi mitä särkylääkettä meiltä löytyy ja neuvoi sitten ottamaan sitä enemmän kuin paketin ohjeessa sanotaan. Täti myöskin halusi puhua mun kanssa puhelimessa ja kertoi mulle samat asiat särkylääkkeistä ja sanoi, että kyllähän kova hammaskipu ja kuume periaatteessa ovat oireita tulla päivystykseen, mutta kun siellä on jo niiiiin paljon ihmisiä jonossa, ettei kannata lähteä. Olin niin kipee/väsynyt etten tajunnut ruveta väittämään vastaan vaan lupasin kiltisti odottaa maanantaita.. Sain taas ohjeeksi mennä tavalliseen päivystykseen hakemaan vahvemmat särkylääkkeet, jos olo pahenee.

Sunnuntai menikin vaan kuumeessa, maanantaina heräsin soittamaan päivystysaikaa ja olin ihme kyllä siinä vaiheessa sen verran tajuissani, että liioittelin reilusti oireitani ja sain vihdoin ajan hammaslääkärille. Kerroin hammashoitajan esihaastattelussa hampaan lohjenneen, minkä jälkeen mulle nousi kuume. Hoitaja kysyi, oliko mulla ollut ennen lohkeamista yskää tmv. ja sanoin et joo allergiaoireita. No, kuumehan ei siinä tapauksessa mitenkään liittynyt hampaaseen, mutta korjataan se nyt kun oon kerran paikalle tullut. Paikkauskaan ei- ylläri ylläri- sujunut ongelmitta vaan lääkäri pääsi poraamaan vasta kolmannen puudutuspiikin jälkeen. Hampaaseen laitettiin väliaikainen paikka ja mun pitäis hankkiutua vielä johonkin yksityiselle maksusitoumuksella paikkauttamaan tuo hammas "kunnolla".

Kuume multa laski samana päivänä kun hammas saatiin korjattua, aikamoinen sattuma jos se ei kerran liittynyt lohjenneeseen hampaaseen..
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Wildchild » La 05 Touko 2012 10:07

Nugat kirjoitti:Kuinka Wildiksen viisuriprojekti on edennyt? :(

Mie olin menossa päivystykseen sen kipeän viisurin takia. Soitin sinne, mutta "tänään ei ole enää vapaita
aikoja". :epäilevä: Tuotakin puhelua varten olin kerännyt rohkeutta muutaman tunnin, joten päätin jäädä
odottamaan että kipu menee muutamassa päivässä ohi. Kuten menikin.
Nyt ei enää satu ja tämän kuun viimeinen päivä se vedetään pois "oikeassa" hammaslääkärissä. :huoh:

Ensi viikolla mulla on hammashygienistille aika hammaskiven takia. :epäilevä: Toukokuu, paha kuu. :epäilevä:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 21 Touko 2012 10:54

Hammasmukia ei enää tarvita

:friikki: Ettäkö pitäis se vaahto suussa kulkea koko päivä? Aftat vaan pahenee ja suu ja huulet kuivuu rikki. :friikki:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 21 Touko 2012 14:00

Lyyra kirjoitti:Hammasmukia ei enää tarvita

:friikki: Ettäkö pitäis se vaahto suussa kulkea koko päivä? Aftat vaan pahenee ja suu ja huulet kuivuu rikki. :friikki:

Mua yököttää koko ajatus ettei saisi huuhdella suuta pesun jälkeen. :*:

Toisaalta meillä lapset eivät ole koskaan huuhdelleet suuta pesun jälkeen. Paitsi että viimiset harjaukset tehdään
pelkällä harjalla ilman tahnaa. Mutta kuiten.

Ristiin meni. :keijo:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 21 Touko 2012 16:37

Fluorillinen tahna :epäilevä:
Mä en koskaan oikeastaan huuhdo suuta kunnolla. Mutta mullapa ei ole fluoria, eikä mitään semmoisia vaffoja kemikaaliloita joista tulee aftoja yms.
Tokihan mä syleskelen tahnat pois, huuhtasen suun ja annan palaa. Tykkään kuitenkin siitä viileydestä, jonka tuo käyttämäni tahna jättää hetkeksi paikoilleen jos ei ihan kaikkia huuhtele pois. Eikä siitä ole mitään haittaa nieltynäkään.

Fluorihammastahnaahan ei saisi niellä :soosoo:
Riippuen hammashoitolasta, nykyisinhän joissain paikoissa opetetaan että lapsille saa käyttää tahnaa vasta sitten kun he osaavat sylkeä sen pois.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 21 Touko 2012 16:44

Kibaya kirjoitti:Fluorihammastahnaahan ei saisi niellä :soosoo:

Eli jätetään tahna hampaille, eikä sitten nieleskellä koko päivänä. :keijo: :friikkipeukku:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 21 Touko 2012 16:52

Mulla ei ole hammasmukia. :raps: Mut mä kädellä aina vippaan vettä suuhun ja purskuttelen, ei siinä mitään mukeja ees tarttee. :nirppa:

Fluorihammastahna suussa huuhtomatta. :friikki: :afta:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 22 Touko 2012 10:46

Meidän kohta 2-v. juniori osaa kyllä sylkeä tahnat pois, vaikkakin olen vastuuton äiti ja pesetän ipanan hampaat ituhippitahnalla ilman fluoria (tai SLS:a, parabeeneja tai triklosaania). Mäyssyttää kyllä mielellään hyvän makuista tahnaa, mutta sylkee, koska äitikin :tilt: Huuhdella ei vielä ymmärrä, vaan nielaisee, jos vettä hörpyttää hänelle harjauksen jälkeen. Kourakuppi toimii meillä, samallahan sitä huuhtasee vähän naamaakin kun suuta purskuttaa :gay:

Halutessaan ärsyttää vanhempiaan jälkikasvu osaa muuten sylkeä myös muulloin kuin hampaita pestessä :epäilevä:

Ensi viikolla olisi hammastarkastus, katsotaan, mitä vuosien kotifluorittomuus on tehnyt mun kalustolle :aukku: Jokohan se yksi aikaa sitten alkanut reikä olisi kasvanut paikkauskuntoon?
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja tgr » Ke 23 Touko 2012 09:04

Yhdessä hampaassa oli sellainen ilkeä vihlova kohta jonku viikon, mutta nyt se on
heikentynyt vain pieneksi hammaspesun tai suun huuhtelun (kyllä, huuhtelen suun)
yhteydessä tuntuvaksi. En kehannu lähtee hammaslääkärille, kun vasta vuoden alussa
kävin ja silloin ei tuossa kohdassa ollu edes reijän alkua. Visurithan mulla on edelleen
kaikki ja ne on reikiintymisherkkiä. Sähköhammasharjalla nekin tulee melko puhtaaksi.
Nyt sitten juruutan aina tuota kipeytynyttä kohtaa harjalla, että jos se pipi sieltä
kaikkoaisi. (just)

Hammaskivi on edelleen meitin suurin ongelma, sitä kertyy kyllä. Hammaslanka ja
harjalla jurruuttaminen estää niitä sopivasti. Silti sitä aina on vähän.

Meidän hiukan yli 2-vee osaa kyllä sylkeä (käytämme lasten Salutemia hänellä tosi tosi
tosi tosi vähän), mutta huuhtomista emme ole kokeilleet. Siinä oiskin seuraava reenaaminen,
täytyy vaan se hammasmuki hankkia ensin hänelle. :) Neitille tuli muuten poskihammas
vastikään. Kaivaa edelleen suuta sormella ja pahimpaan aikaan tuli aivan itku kun oli
"pipi suussa". Voi pientä.. Nyt on sit vissiin kaikki maitohampaat suussa.
tgr

ViestiKirjoittaja Wildchild » To 24 Touko 2012 16:59

Mun hammaslääkäripiina jatkuu. Ensin ajan piti olla tämän viikon maanantaina. Se siirtyi. Sitten ajan
piti olla viikon päästä torstaina. Sekin siirtyi. Nyt yritetään uusiksi kesäkuun puolen välin tienoilla.
Miten mä saan kestettyä sinne asti? Tää ainainen jännittäminen ja hermoilu ei oo kivaa. :huoh:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 25 Touko 2012 16:41

Kävin tarkastuksessa.
Vain neljä reikää
Kiitti lääkkeet :friikkipeukku:

No, syksyllä aletaan paikkailemaan jos ei mitään särkyjä ilmaannu kesän aikana.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 30 Touko 2012 17:57

Kuluneena keväänä oli pakko ottaa akuutti aika hammaslääkärille; alakaluston ien tuntui vetäytyvän silmissä ja särky
oli jo melko kokonaisvaltaista, ei vain hampaisiin rajoittuvaa, äkäiseksikin tulin kun koski niin. Lääkäri totesi että
voi tyttöraasu mihin kuntoon olet leegosi päästänyt, nyt kyllä ryhdistäydyt. Oli joku raju tulehdus, jolla oli jokin nimikin,
hoiturille sanoi vielä että oletkos tämmöistä ennen nähnytkään..

No, sain ohjeet ja instrumentin jolla piikittelin itse hammastaskuihin jotakin töhnää ja kontrollissa sainkin sitten kehut,
että onpa jo heti tilanne kohentunut ja kalusto siistimpi. Hammaslankaa ruukaan nyt käyttää ainakin silloin tällöin, mutta
kyllä ne säännölliset harjauksetkin tuntuvat riittävän. Alahuulesta jätin korun jo viime vuoden puolella pois, ei hampaiden
takia, muuten vain. Hammaskiveä kerää minun hampaat ilmeisen ahkeraan, suuhygienistillä käski lääkäri käydä vähintään
kerran vuoteen. Kyllä se särky ja olotila herätti ja nyt pidän taas hitusen paremmin huolen omasta kehosta..
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 11 Kesä 2012 13:13

Vihdoin ja viimein hammaslääkärikäynti on ohi. Suunnitelmahan oli että paikataan yksi pieni reikä sekä revitään toinen
yläviisuri pois. Pelkkä suunnitelma aiheutti minussa järjettömän pelon ja hermostuneisuuden, ja kun vihdoin pääsin
penkkiin asti, tärisin kuin pieni sika. :keijo: Hammaslääkäri kurkkaa suuhun ja toteaa samantien että ei hän rupea
mitään hammasta repimään. Siitä revittävästä hampaasta näkyy vain osa ja loput on vasta puhkeamassa. Siinä sitten
hammaslääkäritäti toteaa että mitenkähän se edellinen hammaslääkäri meinasi tuon repiä pois kun hoitosuunnitelmassakin
lukee huutomerkkien kera että se hammas on revittävä. :keijo:

Sen pienen reiän hän kyllä paikkasi tuplapuudutuksen kera ("mä laitan sulle tuplat ku sä täriset siinä penkissä niin paljon" :tilt:) ja
totesi että hampaat on kyllä muuten hyvässä kunnossa, ei ole alkavia reikiä tai mitään. Ja että mees ny kotiin kasvattamaan
sitä viisauden hammasta ulos niin revitään se sit parin vuoden päästä pois.

Tässä mä ny istun naama vieläkin puuduksissa ja kiitän onneani että vaihdoin hammaslääkäriä sen tarkastuskäynnin jälkeen.
Oiskohan se ex oikeasti repinyt sen viisurin pois väkisten vaikka se olisi tarvinnut leikkausta jos ois nyt poistettu? Inhottaa
pelkkä ajatuskin. :friikki:

Muoks; sen verran pakko kysyä muilta paikatuilta että kuuluuko tuon paikan tuntua koko ajan? Siis ihan kuin olisi koko ajan
ruuan murunen tarttunut hampaaseen ja syödessäkin tuntuu selvästi että se paikka on koholla muuhun hampaaseen verrattuna.
Ärsyttävän tuntuista.
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 11 Kesä 2012 17:27

Ei sen kuulu tuntua, mutta odota että puudutukset poistuvat kokonaan.
Mulla ainakin tuntuu ihan mitän sattuu niin kauan kuin on yhtään missään edes pieni puudutteen häivä elimistössä.
Jos se vielä illalla ja huomenna tuntuu liian korkealta, niin soitto hammaslääkäriin ja ne hio sitä paikkaa pienemmälle. Se ei tunnu miltään.
Multa on hiottu vanhojakin paikkoja matalammalle ja sen kestää ihan miten vaan.

Onneksi ei repinyt :isosilmä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 11 Kesä 2012 20:20

Kibaya kirjoitti:Ei sen kuulu tuntua, mutta odota että puudutukset poistuvat kokonaan.
Mulla ainakin tuntuu ihan mitän sattuu niin kauan kuin on yhtään missään edes pieni puudutteen häivä elimistössä.
Jos se vielä illalla ja huomenna tuntuu liian korkealta, niin soitto hammaslääkäriin ja ne hio sitä paikkaa pienemmälle. Se ei tunnu miltään.
Multa on hiottu vanhojakin paikkoja matalammalle ja sen kestää ihan miten vaan.

Nyt ei oo enää puudutetta ja se on edelleen liian korkealla. Pitää yrittää soittaa huomenna heti aamulla jos
pääsisi hiottavaksi. Suoraan sanottuna vituttaa, mutta pakko kun ei voi ees kunnolla syödä paikatulla puolella.
Sen verran korkeaksi jääny se paikka. :epäilevä:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja L-S » Su 17 Kesä 2012 05:40

Toivottavasti Wildiksen hammas on saatu paremmaksi. :paijaus:

En ole koskaan ymmärtänyt noita ohjeita, että suuta muka ei saisi huuhdella hammastahnasta, ennenkin olen kyllä kuullut moista väitettävän. Luulisi, että ei se nyt mitenkään terveellisä voi olla nieleskellä parikin kertaa päivässä sellaisia myrkkyjä. Aftoista nyt puhumattakaan.

Musta tuntuu että mun hampaat ovat valkaistuneet jonkin verran. Viimeksi ostamani hammastahna on ehkä tehnyt tehtävänsä ja valkaiseva suuvesikin, vaikka jälkimmäistä en ole jaksanut säännöllisesti käyttää, kun se on vähän inhottavan tuntuinen suussa. Tuliaisina jenkkihymy. :pepsodent:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja heartless » Ma 18 Kesä 2012 20:23

Sain tänään pysyvän paikan lohjenneeseen hampaaseen laitetun väliaikasen paikan tilalle. Jännitin ihan hulluna hammaslääkäriin menoa, kun en mennytkään tutulle ja turvalliselle lääkärille. Työkaverikin ehti tänään ystävällisesti kertoa, miten väliaikaisen paikan poisto on todella kivuliasta. Kiitos vaan. :friikkipeukku:

Kerroin hammaslääkärille, että välillä mulle on laitettu useampikin puudutuspiikki kun yksi ei tunnu tehoavan. Tämä lääkäri sitten otti pienemmän neulan puudutusta varten ja pisti sen kahteen kohtaan hampaan vieressä ja onnistuikin puuduttamaan ainoastaan paikattavan hampaan!! Aina aiemmin mulle on laitettu puudutetta niin, että lähes puolet naamasta on aivan puuduksissa. Selvisin hammaslääkäristä pois vartissa eikä ikinä paikkaus ole sujunut niin kivuttomasti kuin tänään+ naama ei ollut puuduksissa. Hammaslääkäripelkonikin hälveni huomattavasti. :)
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja skray » Ma 18 Kesä 2012 22:33

On se kumma kuinka hyvä hammaslääkäri voikin parantaa tilannetta niiiin paljon. Oon ilonen sun puolesta. :superhymy:

Mun pitää hammaslääkärille torstaina. Viimesen kerran pääsen yths:n halpaan (ja hyvään) hoitoon. :huoh:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 03 Heinä 2012 09:00

Niin viikko sitten multa vedettiin se viheliäinen viisuri pois. :superhymy: Meni tosi hyvin, nopeasti ja mikä tärkeintä; puudutus pelasi. :superhymy: Tää oli mulle paljon helpompi toimenpide henkisesti kuin hampaan paikkaus. Olisivat samalla voineet vetää toisenkin yläviisurin, mut en osannut pyytää sitä.

Tosi mukava kokemus hammaslääkäristä tällä kertaa. Hyvä niin, kun nyt niin monta kertaa on ollut turhan jännää.

Hammaslääkäri käski mun lakata vedetyn viisurin kirkkaalla kynsilakalla, että säilyy paremmin. :gay: totta kai mä sen kotiin halusin. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja damn » Ma 13 Elo 2012 20:20

Mitä hemmettiä. Minulta poistettiin yläviisuri ehkä kaksi vuotta sitten. Aloin äsken ihmetellä, että tuntuu hassulta siinä poistetun hampaan kohdalla. Joko sinne on jäänyt hampaasta juuri tai siihen kasvaa uusi hammas. Tosin se on niin terävä, että voisi olla se juuri. Voiko oikeasti käydä niin, että ne ei ole poistaneet juuria kunnolla? Ja miten mä huomaan sen vasta kaksi vuotta myöhemmin :kauhistunut: .
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 13 Elo 2012 21:07

Ei ne varmaankaan jättäisi juurta poistamatta. Mulle on kerrottu, että joillekin kasvaa viisurit kahteen kertaan. Äitini muistaakseni on käynyt moisen läpi. Tai joku tuttu kuitenkin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Ma 13 Elo 2012 21:27

Olen tässä nyt asiaa tutkinut ja tunnustellut niin paljon, että leukoihin koskee ja tullut siihen lopputulokseen, että ei se ole hammas. Sen verran ikenen ulkopuolella, että sormilla olen sitä voinut kokeilla ja sellainen kapea ja terävä luupiikki. Ei ollenkaan hampaan kärki, joka olisi puhkeamassa esille. Pitänee soittaa hammaslääkäriin huomenna. Ei kai tämä akuuttia ole, kun nyt vasta huomasin, mutta nyt tunnen sen koko ajan. Googlasin asiaa ja näin voi ilmeisesti käydä(tosin sain lähinnä keskustelupalstoja tulokseksi, uskoa vai ei)ja kyse on hammaslääkärin mokasta, sillä ne voi vaikka tulehtua jäädessään paikoilleen. Nyt kun muistelen sitä kahden vuoden takaista poistoa, niin enpä ihmettele jos jotain sinne jäi, sen verran juuret poksahteli ja suussa natisi, kun se riuhtoi hammasta, eikä meinannut sitä saada pois, vaikka tuo piti olla helppo poistaa.
Fail, fail again, fail better.
damn

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä