Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

Re: Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 24 Elo 2012 15:00

Mä en ole koskaan kokeillut Aukun keksejä :o: (pitäisi kyllä, kun koko muukin forde on :keijo: ), mutta luulisi, että pähkinä ei yleensä ole niin tärkeä leivonnaisen raaka-aine, ettei sitä voisi halutessaan jättää pois. En tiedä millä pähkinän voisi korvata kuin jollain toisella pähkinällä, paitsi ehkä mantelilla. :raps:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 24 Elo 2012 15:05

Pähkinä on yleensä se rouskuva asia leivonnaisissa, mikä jää hampaiden väliin. :keijo: Ehkä pähkinäallergikko voisi korvata sen siemenillä? Auringonkukansiemenet käy aika hyvin makeisiinkiin leivoksiin. :tilt:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 24 Elo 2012 16:06

Nugat kirjoitti:Pähkinä on yleensä se rouskuva asia leivonnaisissa, mikä jää hampaiden väliin. :keijo: Ehkä pähkinäallergikko voisi korvata sen siemenillä? Auringonkukansiemenet käy aika hyvin makeisiinkiin leivoksiin. :tilt:

Siemenetkin ovat tällä hetkellä kiellettyjen listalla, joten ei onnistu tämä idea. Mantelit menee samaan.

Onkohan tuhoon tuomittu ajatus jos korvaisi esim. karpaloilla tai vaikka peräti mustikoilla? Eihän niistä rapeita
tule, mutta ei pehmeätkään keksit aina pahasta ole.
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja damn » Pe 24 Elo 2012 16:23

Mustikat voisivat olla hyviä noissa kekseissä. Mustikka ja valkosuklaa samassa leivoksessa on tähän mennessä toiminut aina :kuola: .
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Sippura » Pe 24 Elo 2012 21:34

En ole kokeillut Aukun keksejä, mutta nyt kun niistä luin niin täytyy kaivaa resepti jostain ketjun
syövereistä ja testata :kuola:

Bongasin aiemmin tällä viikolla jostain blogista Rocky road -jätskin ohjeen ja se oli niin herkun
oloinen että on ehkä pakko huomenna kokeilla. Siinä muussattiin suklaa- ja vaniljajätskiä ja
lykättiin sekaan minivaahtokarkkeja, jotain pähkinärouhetta ja sitten vielä jotain, oisko ollut
esim. Daim-rakeita. Tahtoo :isosilmä:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 25 Elo 2012 09:53

Kyllä ne voi tehdä ilman pähkinää.
Tilalle voi laittaa jotain mistä saa samanlaisen suutuntuman.
Meillä äiti teki kerran niitä ja unohti laittaa pähkinät. Ihan yhtä hyviä ne oli, mutta itse kaipasin siihen jotain lisää.

Viimeistelin juuri mustaherukasta juustokakun päällisen.
Käytiin toissapäivänä poimimassa marjat, eilen paseerattiin ja nyt levitin sen kakun päälle. Sokeriahan siihen tuli ihan reilusti, mutta voi että se oli yksinään jo todella hyvää :kuola:

Raportoin lisää maistelukierroksen jälkeen.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pvi » La 25 Elo 2012 10:47

Onko cashew ja mantelit myös allergeenejä? Ne kun ei ole pähkinöitä, niin jotkut voivat ensiksi mainittuja syödä, vaikka pähkinät olisivat vältettävien listalla.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 26 Elo 2012 11:18

Juustokakku mustaherukasta.

Ennen valmistusta googlettelin netin syövereitä ja lähes kaikissa resepteissä oli myös täytteessä mustaherukkaa. Itse olin tehnyt jo sen päätöksen, että en sitä sinne laita. En löytänyt kunnollista reseptiä antamaan vinkkiä, joten lopputulos syntyi vain ja ainoastaan oman makuaistin ja mielikuvituksen lopputuloksena.

Normaali digestivepohja. Keksejä ja voita. Tehosekoittimessa muruiksi ja rasva perään ja vuokaan. Vuoka pakkaseen.

Täytteeseen 2dl kermaa, 250g tuorejuustoa (Philadelphia), sitruunamehua, sokeria, vaniljasokeria. Kerma vaahdoksi, juusto perään, sokeria! Maistelukierros. Sitruunamehua ja vähän lisää sokeria. Vaniljasokeri ja uusi maistelukierros. Lisäsin sitruunaa ja sokeria.
Makujen osuttua yksiin, liivatteen vuoro. Me laitettiin tohon satsiin 6kpl.
Sen jälkeen vuokaan ja vuoka jääkaappiin.

Annettiin olla yön yli ja kuorutettiin aamulla.

Paseerattuja mustaherukoita.
Vesihauteessa pehmennettiin mustaherukoita ja "roskia". Niiden pehmennyttyä paineltiin siivilän läpi ja annettiin jäähtyä. Maistaminen sai huulet mutruun, koska aines oli niin kirpeetä ja hapanta. Sekaan sokeria. Ja vähän lisää sokeria, jonka jälkeen vielä vähän sokeria :keijo:
Kun sokeria on tarpeeksi eli niin, että kirpsakkuus ei peity mutta vedetkään ei enää valu silmistä.
Mietittiin äidin kanssa hyytelösokerin vaihtoehtoa, mutta aika ei enää riittänyt. Liivatteet kehiin. Laitoin kolme, mutta homma olisi ehkä vaatinut neljännen. Tai edes sen, että kaikki liivatteet tulee kokonaisena mukaan. Yksi liivate klimppiytyi, joten napattiin se massasta pois.
Hyytymistä odottaessa laitettiin kakku jopa pakkaseen :keijo.

Mutta että se oli hyvää :kuola:
Jopa äiti, joka ei todellakaan pidä juustokakuista otti lisää. Loppujuhlista päälinen alkoi vähän valumaan, mutta makuun se ei vaikuttanut. Ulkonäköön ehkä. Olisihan se voinut olla kauniimpi. :jaaha:

Itsetehdyt suklaakoristeet kruunasivat maun ja oli aika täydellistä.

En usko että tämä onnistuu samalla pakastemarjoista, mutta ehkä on pakko kokeilla jossain vaiheessa.
Ihan tajuttoman hyvää!
Ainis. Päällisnestettä oli isossa kakkuvuuassa 4dl ja se riitti juuri ja juuri.

Tämän lisäksi oli daim-juustokakku. Kalpeni kyllä toisen rinnalla, mutta ei sekään huonoa ollut.
Sitten oli vielä raparperi-, omena-, sipuli-kasvis- ja lahjaksi saatua sienipiirakkaa.
Riisisuklaatakin.
Kaikki tehtiin itse. Ainoa mikä oli kaupasta ostettua oli kaurakeksit :keijo:
Jopa vaniljakastike väännettiin omin käsin.

Hyvää oli!
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ma 27 Elo 2012 09:45

Sain fammolta viikonloppuna parhaan piirakkapohjareseptin aikoihin. :superhymy:
Tällä ohjeella voin toteuttaa marjapiirakka-aikeeni, kun edellisellä sivulla etsin hyvää ohjetta.

Jaan sen teidänkin ihmeteltäväksi:
250g voita
125g sokeria
375g jauhoja

Sekoita taikinaksi, kauli, laita vuoan/pienen pellin pohjalle (ohjeessa tais olla vuoka 25x30cm tai jotain).
Päälle ohjeessa laitettiin valutettuja säilykemandariinin lohkoja, mutta mä aattelin laittaa marjoja.
Päälle tehdään muruseos, johon laitetaan voita, sokeria ja jauhoja, kaikkia 100g.
Uuniin n. 20 minuutiksi ja 175 astetta.

Valmis!

Fammo tekee aina noilla mandariineilla ja on kyllä hyvää sellaisenakin.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ma 10 Syys 2012 10:48

Tein piirakkaa edellisen viestini ohjeen mukaan. Laitoin vadelmia ja punasia viinimarjoja. Oikein hyvää tuli muuten, mutta laitoin marjoja ihan liikaa ja piirakkaa piti sen takia syödä lusikalla. Sitten tein samaa piirakkaa puolukoilla ja laitoin niitä ehkä hieman liian vähän, kun tuli aika kuivaa siitä. :keijo:
Ehkä ens kerralla onnistuu mitä parhaimmin. :tilt:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Pe 14 Joulu 2012 12:59

Hankin netistä piparkakkutalon kaavat ja nyt ne on piirrettynä paperille jo.. vielä pitäis taikoa jostain paksumpi pahvi, josta vois sitten tehdä pysyvät kaavat, joita vois säilöä hamaan tulevaisuuteen asti. Se olis sitten eka jouluperinne omassa talossa. :superhymy:
Ainut mitä pohdin on, että pysyiskö talo koossa pelkästään sillä valkosella sokerikuorrutteella, jota vois ite taikoa tomusokerista ja vedestä. En millään viitsis alkaa sulattaa sokeria ja taistella sen kanssa sitten. Onko kellään hyviä tai huonoja kokemuksia?
skray

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 14 Joulu 2012 14:21

Huonoja kokemuksia löytyy. Ei pysy sitten millään. Hyvä, etten liimaa jo kaivanut. Saattoi olla kyllä litkussakin vikaa.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 14 Joulu 2012 14:22

Me muistaakseni kiinnitettin sillä koristelutöhnällä. Ja se kyllä sitten jämähtikin juuri tasan niin kiinni, että talon syömisestä ei tullut yhtikäs mitään. :keijoi:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Pe 14 Joulu 2012 16:06

Ok, eli testaanpa sitten tomusokeria, enkä ala sokeria sulattamaan. Olipas helpottavaa.
skray

ViestiKirjoittaja skray » Pe 14 Joulu 2012 23:08

Nyt on piparkakkutalo koossa ja onnistui tomusokeritöhnällä. :superhymy:
Tosin käytin kaupan tuubitöhnää, en tiedä olisinko onnistunut omatekosella yhtä vaivatta. Helpointa oli se, kun tuubi toimii niin kätevästi.

Koristelu oli kivaa. Skray 5v. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 10 Tammi 2013 16:43

Jos olisi tulossa kylään keliaakikko päivälliselle, mitä väkertäisitte jälkkäriksi?
Pannacottaa olen vähän tuijotellut, että se olisi suhteellisen simppeli tehdä, eikä olisi jauhoja lähelläkään.

Olisko jotain vinkkejä tms. jaettavana?

Onko kokemuksia noista jauhoseoksista leivonnassa? Siis makeissa leivonnaisissa?
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Shay » To 10 Tammi 2013 18:18

Mulla on ollu tapana tehä unelmatorttua, kun pohjaan tulee perunajauhoja niin ei haittaa keliaakikkoa.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Nugat » To 10 Tammi 2013 19:15

Miksei jokin simppeli marjarahka kävisi, asettelee sen vain hienosti. :keijo: Kulhollinen jäätelöä ja siihen jätskikastikkeet on kans meillä maistuneet. Uunibanaani jäätelön kanssa, creme brulee, hyydykekakku ilman keksimurupohjaa, tai tekee sen pohjan gluteenittomista kekseistä....hmm... jäädykkeet kanssa voisi toimia. :tilt: Näitä tuli nyt äkkiä mieleen.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 10 Tammi 2013 20:23

Banaani :*:

Muutoin pohtimisen arvoisia ideoita :D
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja lumikukka » To 10 Tammi 2013 23:20

Kibaya kirjoitti:Onko kokemuksia noista jauhoseoksista leivonnassa? Siis makeissa leivonnaisissa?

Olen tehnyt joskus gluteenittomasta jauhoseoksesta piirakkapohjan, siis korvannut vaan normijauhon suoraan sillä. Siitä tulee heppoisempi, vähän kakkupohjatyyppinen mutta toimii ihan hyvin esim. marjapiirakassa.

Löytyi muuten tämmöinen: http://gluteenitontaleivontaa.blogspot.fi :)
lumikukka

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 17 Tammi 2013 12:56

Yön synkimpinä hetkinä, kun pimeys antaa vielä turvan, syntyy päivänvaloa kaihtavia aatoksia.

Voisiko vuokakakun tehdä peltiseen piparipurkkiin?
Siinähän ei periaatteessa mitään paisteta, vaan kasataan aineita yhteen ja laitetaan kylmään jäähtymään.

Kyllä; kipeitä, pimeitä ajatuksia...:raps:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 17 Tammi 2013 15:32

Mikä ettei. Mä tosin vuoraisin purkin leivinpaperilla. Ja valmistettavan vuokakakun kokoa kannattaa miettiä tarkkaan. Reseptissä olevien raaka-aineiden määrät kannattanee puolittaa - ellet sitten tee kakkua kahteen vuokaan. :raps:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 17 Tammi 2013 16:15

Pointti juuri olisi tehdä se ilman leivinpaperia; viedä vuokakakku takaisin sen primitiiviseen alkuun, jolloin kananmunia sai vielä rikkoa, taikinaa vaivata ja sitruunaa puristella ilman kaksimielisiä ajatuksia, kun kakut tehtiin ukkosen sytyttämällä nuotiolla ja kun vielä koit jokaisen muffinsin myötä olevasi...elossa.

Ehkäpä lopetan kahvinjuonnin taas hetkeksi.
Ihan hyvä idea sinällään, mutta ajattelin että jos peltipurkki on tarpeeksi puhdas, riittäisikö se? Itse asiassa minulla ON noita purkkeja kaksi :raps:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 17 Tammi 2013 16:22

Ehkä se riittää, jos kakkua ei tarvitse kauan pitää rasiassa. Kun ei keksirasiassa ole tarkoitus pitää kosteita asioita. Jos kakkuun laitettaisiin tyyliin paljon sitruunaa, en ainakaan laittaisi sitä peltipurkkiin. Ties mitä kivaa happamuus irrottaisi purkista. :P
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 17 Tammi 2013 16:52

Juu, tarkoitus olisi syödä peltipurkit heti seuraavana päivänä tyhjäksi.
Mutta mietin vielä asiaa, koska loppu/alkuviikko on niin kiireistä että en ehdi likööriä ostamaan ;)
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina