Eihän koulumatkatukea voi saada KORKEAkoulumatkoihin.

No joo, mutta ymmärrän että se on rajattu noin, eihän esimerkiksi ilmaista kouluruokaakaan saa kuin toisen asteen opiskelijat. Niillä nyt vaan on eri edut.
Toimiva julkinen liikenne on hyvä asia. Itse olen kai tottunut liian helppoon, kun pitkät julkisilla liikennevälineillä kuljettavat kaupungin sisäiset matkat hirvittävät. Asun näet kaupungin keskustassa ja pääsen pääosin kävellen sinne minne haluan. Mähän kokeilin tuota meininkiä Amerikassa, mihin tahansa menikin niin aina kesti hirmu pitkään. Olisi voinut luulla, että se julkinen liikenne oli huonosti suunniteltu, mutta nyt Suomessa ollessani olen tajunnut, että ei se vika ehkä pääosin ollutkaan siinä liikenteessä, vaan siinä, että kaikki oli niin levällään pitkin kuntia, että välimatkat vaan oli hirveitä, ja harva julkisen liikenteen ratkaisu olisi voinut olla juuri nopeampi. Kun kyse oli kuitenkin senkokoisesta kaupungista, ettei laaja metroverkosto olisi ollut kannattava. Okei, joissain kohdin busseja olisi voinut mennä useammin, mutta onko se nyt aina täälläkään niin helppoa.
Kyllähän se Suomessakin kestää, jos haluaa kaupungin laidalta toiselle. Tai jos pitäisi matkustaa kaupungista ilman autoa johonkin pikkukylään, niin aika heikkoa on myös.
Huomenna pitäisi mennä kaupungin laitamille teollisuusalueelle ja sen jälkeen töihin ihan toiseen suuntaan. Reitistä tulee yhteensä noin 14 kilometriä. Harkitsen vielä, menisikö pyörällä, ettei tarvitsisi istua melkein tuntia bussissa yhteensä.

Mutta viitsiikö sellaista matkaa pyöräillä, ettei tule liian hiki ja mene vaatteet pilalle. Ihan rennosti en viitsi tuolle reissulle pukeutua. Tai jos tekisi kotona töitä, niin ei tarvitsisi ajaa enää sinne toiseen suuntaan.
Mä en ylipäätään vaan jotenkin tykkää kaupunkibusseilla matkailemisesta. Jos kävelee tai pyöräilee, saa sentään liikuntaa. Ja sitten kun on menossa johonkin vieraaseen paikkaan kauemmas bussilla, niin ei oikein voi edes keskittyä lukemiseen tai vastaavaan, tai muuten on äkkiä missannut sen pysäkkinsä. Tästäkin syystä asun mielelläni kohtuullisen kokoisen kaupungin keskustassa, niin ei yleensä tarvitse reissailla liikennevälineillä arjessa.
Toisaalta ehkä haluaisin asua jossain, missä on kunnollinen metroverkosto. Metro on lempijulkiseni. Olen ajanut metrolla Pariisissa, Lontoossa, New Yorkissa ja Washington DC:ssä. Kaikki olivat erinomaisia systeemejä. Ja se että sukelletaan maan alle ja junaillaan sujuvasti haluttuun kohteeseen on jotenkin hienoa.

On kartatkin mistä näkee selkeästi mistä sisään ja mistä ulos ja missä vaihtaa.