Tietokoneongelmia

Re: Tietokoneongelmia

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ma 21 Touko 2012 18:55

Katsastelin. Ei tunnu onnaavan. Hämmennyksen hämmennys kyllä tämä. :p
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Haahuilija » Ke 30 Touko 2012 16:16

Nyt on sitten todella merkillistä "ilmotusluonteista" asiaa.
Vanha kone -WinXP- rupesi jumiutumaan ja pudottelemaan bluescreenia jatkuvasti, käynnistyminen ei välillä onnistunut millään,
aina xp:n siirtyessä työpöydälle kone starttasi itsensä uudelleen kerta toisensa jälkeen.
No, ei muuta kun xp levykettä sisään ja asennus käyntiin.
Formatointi ym. eteni hienosti, mutta asennus- tiedostojen kopioinnin 30% kohdalla kone ilmoittaa ettei pysty lukemaan/kopioimaan jotain tiedostoa.
Tämä tiedosto vaihteli uusintayrityksissä, mutta asennus ei edennyt millään juurikaan yli 30%. Välillä tuli sinistä ruutua.
Tästä lannistumatta "lainasin" töistä 3 eri levykettä, josko vika olisi siinä. Ei ollut- kaikilla levykkeillä sama juttu, asennus keskeytyy.
Seuraavaksi vaihdoin toisen cd/dvd aseman ja kiintolevyn ja irroitin ylimääräiset lisälaitteet, eikä vieläkään mitään muutosta.
Pakko oli luovuttaa.
Ihmettelenpä vaan, onko yleensäkään mahdollista, että kaikki levykkeet olisivat viallisia? Vai onko niissä jokin sisäänrakennettu viimeinen käyttöpäivä?
Edellinen asennus ensimmäiseltä levykkeeltä onnistui ilman ongelmia n. puoli vuotta sitten, ja muut levykkeet olivat avaamattomista paketeista otettuja...
Haahuilija

ViestiKirjoittaja Dnd » Ke 30 Touko 2012 16:23

En oo varma, mutta lähinnä vaikuttais kiintolevyvialta tuo mun mielestä.
Oliko se sun uus kiintolevy aikaisemmin toimiva (ja samalla pinnimäärällä kun entinenkin)?
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ke 30 Touko 2012 22:11

99% todennäköisyydellä kiintolevy tai muistit rikki.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Haahuilija » Ke 30 Touko 2012 22:40

Toista kiintolevyä tosiaan kokeilin, ei senkään toiminnasta tietysti takuuseen voi mennä, kun on ollut käyttämättä pari vuotta.
Muisteja on kolme 500MT kampaa, ei tullut mieleen niitä irroitella.
Vaihdan nyt toisesta koneesta sisuskalut kyseiseeen laitteeseen,
täytyy joskus tulevaisuudessa mahdollisesti vielä kokeilla tätä yhdistelmää varmasti toimivalla kiintolevyllä.
Haahuilija

ViestiKirjoittaja Emeritus » To 21 Kesä 2012 11:40

Osaisiko joku neuvoa kuinka lähteä setvimään USB-muistitikun kilahtamista? Kyseessä 16-gigainen tikku melkolailla täynnä kamaa, joten ei viitsisi vain poiskaan heittämään. Ja nimenomaan tuossa tikussa ongelma, muut tikut toimivat, joten ei pitäisi olla koneen puolelle vika.

Kun tuon löi kiinni (Win 7-läppäri), ilmaantui "huomautusalueikoneihin" (en tiedä mikä on suomeksi :keijo:) kyllä se normi USB-laitteiden ikoni. Kuitenkaan Oman tietokoneen muistilaitteiden listaan tikku ei kuitenkaan ilmaannu, eikä tikkua saa irrotettua normaalin "poista USB-laite" -toiminnon kautta, huomautusikonin kautta klikattuna mitään ei tapahdu.

Kokeilin XP-pyötäkoneella, muuten sama homma paitsi että kone menee jumiin siksi aikaa kun tikku on kiinni. Telkkarin USB-porttiin tökättynä pääsi tikkua tarkastelemaan pisimmälle. Tiedostorakenteen ekalle tasolle pääsi, mutta missään kansioista ei löydy muka mitään. "Ei näytettäviä tiedostoja" -tyylistä ilmoitusta pukkasi.

Olisiko kellään ideaa miten tuohon saisi tolkkua? Kun ei edes formatoimaan pääse (mitä tosin en mieluusti tahtoisi tehdä).
:hämillään:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Yabba » To 21 Kesä 2012 17:51

Ilmoitusalue on virallinen nimi.

Minä veikkaisin laitevikaa (itellä yhessä halppistikussa irtosi rele ja lopetti toimintansa) jonka vuoksi se ei toimi oikein, vika voisi olla muistisirussa tai sitten tunnistesirussa (minen tosin ole laiteinsinööri joten...) Mitä laitehallinta sanoo tikusta? + Ainakin meidän töllössä on linux pohjalla (lisenssitietojen perusteella), joten jos mahdollista niin kokeile livelätyllä löytyykö mitään.

Tiiä olisko tästä apua? Tai näistä?
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Emeritus » To 21 Kesä 2012 23:52

Laitehallinta sanoo: "This device is working properly".
Mutta ei näy missään, paitsi ilmoitusalueen "poista laite" -kuvakkeen muodossa, josta ei kuitenkaan ejectoi sitä kuten pitäisi, myöskään aseman kirjainta ei tässä näy.

Tuon USB flash testerin arvioissa joku mainitsi ettei tykkäisi Win 7:sta. Googlailin ja latasin Check Flashin. Ei näe tikkua kun on kiinni koneessa.

Aika ajoin tuo tikku kyllä näkyy ilmaantuvan levyasemanäkymään, mutta kiintolevyjen osastolle, nimellä "local disk" (tikulla oli kyllä oma asemanimensä). Kun sitä koittaa klikata auki, kone vaan miettii ilman että pääsee mihinkään.

Kaivetaanpa tuo Ubuntun live-cd esiin ja kokeillaan näkyykö mitään.
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Yabba » Pe 22 Kesä 2012 00:16

Kuulostaa siltä että kone tunnistaa sen joksikin ja tuntee että se toimii, mutta jää sitten siihen. Joten jos saat ubuntussa toimimaan niin datat talteen johonkin, vaikka ulkoselle tai sudo nautiluksen kautta kovolle (kandee käyä tarkistamassa winkan puolelta että menihän) ja sitten alustus gpartedin avulla.

Tosin saattaa olla, että muistisirut/väylä tikusta menneet (eli se osa tikkua joka näkyy osiona => tikku tunnistuu winkalle tyhjänä asemana jmv.) eli kaput. Tietenniin jos poistat ajurin ja katot mitä asentuu uutena laitteena...
Yabba

ViestiKirjoittaja Emeritus » Pe 22 Kesä 2012 20:37

Ubuntu tulilla ja tikkua kiinni. Ei onnaa:
Kuva

Ainakaan tuolla vanhemmalla XP-koneella ei onnistu chkdsk:n pyörittäminen, kun menee juntturiin kun laittaa tikun kiinni (tikku irti ja juntturi loppuu). Pitänee seiskakoneella koittaa.
Kokeilin vielä piruuttani näyttää tikkua toiselle telkkarille, joku Samsungin malli. Sepäs perhana ei kinnannut mitään, näki tiedostot, näytti kuvia ja toisti videota. Ei siinä sitten ainakaan mitään hirveän vakavaa laitevikaa tuntuisi olevan. :P

Btw, ei Ubuntulle sitten ole chkdsk:ta vastaavaa ohjelmaa, kun virheilmo suosittelee pyörittämään Windowsin työkalua?
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Yabba » La 23 Kesä 2012 00:20

On sille minun mielestä, mutta voipi johtua livelätystä (vaatinee asennuksen, ku ajetaan muistaakseni bootin yhteydessä). Nopiasti tulee mieleen että nimiöosio (tiiä miksi sitä oikeastisanotaan bios table tjmv) ois korruptoitunu. Ookko kokeillu bootata tikku kiinni?
Yabba

ViestiKirjoittaja Emeritus » La 23 Kesä 2012 15:23

Bootata tikku kiinni, Wintoosalla vai Linukalla?
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Yabba » La 23 Kesä 2012 15:32

Vaikka windowssissa eka, tosin linuxin tiedostohallinnan vuoksi saattaa siinä onnistua jos ei winkassa. Lähinnä jos ne ehtisi sitten tunnistaa ja liittää tikun bootin alussa (näin korjattiin aikoinaan ubuntussa tikkuja joita ei oltu safety removen kautta irrotettu winkassa :virne: ).
Yabba

ViestiKirjoittaja Emeritus » Su 24 Kesä 2012 00:02

No niin, XP-kone uudelleenkäynnistetty tikku kiinni. Nyt näkyy samalla lailla kuin seiskalla: levyasemana irrotettavan muistin sijaan, mutta sisältöä ei pääse tarkastelemaan (explorer lakkaa vastaamasta - kehitystä aikaisemmasta kun juntturoi heti tikun kytkiessä). Pyöräytin chkdsk:n katsastuksen. Tikun tietoja löytyi kuten pitikin, sekä virhe tiedostojärjestelmässä. Pistetääs nyt korjausparametrilla pyörimään uudestaan ja katsotaan josko lähtisi toimimaan.

Edit:
Ei saa chkdsk tolkkua tikusta. Pyöritin /f-parametrillä ja skannaus päättyy seuraavasti:
"tarkistaa tiedostoja
tiedostontarkistus suoritettu
tarkistaa indeksejä
määrittämätön virhe.na."

Taitaa se olla aika killissä? :P
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Triple H » Ke 29 Elo 2012 04:37

Oli eksoottinen tilanne, kun duden Vista kone ei suostunut käynnistymään. Juuri ennen Windowsin käynnistymistä oli kuin olisi painanut resettiä.

Hiimailin paikalle valkoisella ratsullani. Laitoin koneen käyntiin ja tein vastaavanlaisen havainnon. Ruikkasin vikasietotilassa käynnistymisen ja laitoin järjestelmän palautuksen 8 päivää aiemmaksi ja tietokone toimii kuin unelma.

Nyt mä vaan tässä mietin, että mistä tuo ongelma johtui. Tuliko viirusta, tekikö windows auto-update kepposen vai mitä ihmettä? Tietääkö kukaan mitä se kauhisteltu Java-haavoittuvaisuus/virus -härdelli itse asiassa tekee?

siis tää.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 29 Elo 2012 12:35

Luultavasti vain asentanut jotain päin piippolaa kone ennen sammutusta (esim just päivityksiä). Nykyvirukset harvemmin koneille mitään näkyvää (mainoksia ja hidastumista lukuunottamatta) tekee, kun kyse on enemmänkin tietojenkalastelusta ja muusta rikollisesta toiminnosta (roskapostipalvelin, verkkohyökkäykset, anonymiteettipalvelimet, etc) kuin suoran haitan teosta. Tietysti jos koneessa ei ole aktiivista palomuuria/virustorjuntaa, voi riittävän moni pöpö tuollaista aiheuttaa.
Yabba

ViestiKirjoittaja Triple H » Ke 29 Elo 2012 21:28

Joo voipi olla. Tuikkasin mä sinne joskus käydessäni Avastin ja Comodon ja molemmissa autopäivitykset näkyivät olevan vielä voimassa.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja skray » La 15 Syys 2012 23:34

Nyt ei varsinaisesti ole tietokoneongelma, vaan tulostinongelma. :keijo:

Mulla on HP Photosmart -tulostin/kopiokone/skanneri parin vuoden takaa. Tässä jonkun aikaa sitten piti vaihtaa mustekasetti ja tein niinku kuuluukin. Mutta kun laitoin laitteen käyntiin, niin se herjaa, että se itse teline, jossa värikasetit on, ei toimi tai että tulostin ei tunnista sitä. Mitä semmonen osa maksaa ja kannattaako mun vaihtaa se? Ja mistä sellasia saa? Siis suurinpiirtein tämmönen laite: http://www.mysoft.hu/photos/HP_Photosmart_All-in-One_Printer_-_B010a_02_original.jpg

Lisäks tulostimen takaosassa aika alhaalla/koneen alla on sellanen isompi muoviläpyskä, joka lähti irti kerran. En tiedä läpyskän merkitystä, enkä tiedä tarvisko sitä saada takasi paikalleen, että laite toimisi. Suurinpiirtein niinku toi osa keskellä takana, jossa on tollasia syvänteitä: http://www.printer-spb.ru/images/stories/index/hp/b010/HP-Photosmart-b010-8.jpg

Pitäiskö heittää vesilintua koko tulostimella ja ostaa suosiolla uusi?
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 16 Syys 2012 15:19

No yleisesti ottaen uus (ei laser) tulostin/monitoimilaite on aina halvempi kuin vanhan huolto (älyttömän kilpailun vuoksi myyvät tulostimet tappiolla ja mustekasetit älyttömällä ylihinnalla). Jos tuon kuvan tulkihin oikein niin tuo musta juttu josson rullia ja syvänteitä on osa paperinsyöttöä eli joo, on aika tärkeä se, tosin jos se on toiminu ilmankin niin sitten asia erikseen.

Niin joo, tuskin noita kelkkoja edes saa varaosiksi ja jos saa niin hintaa on varmasti vähintään sama kuin tulostimella. Kannattaa siis toimittaa laite kierrätyskeskukseen ja ostaa uusi, tai jos jostakin löydät vastaavan käytetyn varaosiksi. Muuten muutama viikko sitten oli noita vastaavia hp:n monitoimia myynnissä kuopion kodin ykkösessä reilulla 20lla, tiedä sitten joko tarjous on loppunu.
Yabba

ViestiKirjoittaja skray » Su 16 Syys 2012 21:50

Kiitos yabba. :)

Mä en itse asiassa nyt just muista, että onko siinä irti lähteneessä osassa edes noita rullia, vai onko se vaan sellanen muoviläpyskä. :riips:
Mutta tulostin ei toiminut enää silloin, kun se lähti irti, joten en tiedä toimisko se ilmankin tuota osaa.

Mä sain oman tulostimeni kaupan päälle kun ostin tietokoneen tässä pari vuotta sitten, joten sinällään en menetä mitään, jos vien tuon kierrätykseen. Mutta harmittaa silti, kun pitäis sitte ostaa uus.. :huoh:
skray

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 17 Syys 2012 09:28

No korjaaminen/korjauttaminenkin on aina mahdollista, mutta ikävä kyllä nykyaikaisen kertakäyttökulttuurin aikana se on yleensä kalliimpaa kuin uuden ostaminen + jos tulostimen laittaa takuuhuoltoon sieltä takuuvarmasti tulee uusi laite tilalle, käyttäjän kannaltahan tuo on tietysti helpompaa, mutta ympäristön... :peukut:
Yabba

ViestiKirjoittaja skray » Ma 17 Syys 2012 18:22

Niinpä, harmi vaan, kun takuuaika taisi umpeutua viime tammikuussa. :huoh:
Pitää alkaa ottaa selvää korjauspaikoista täällä ja käydä edes kysymässä hintaa..
skray

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 17 Syys 2012 19:37

No luultavasti sanovat samaa kuin minä, eli ei kannata.

Osa(t) 45-100 kpl + rahti 10-15 + työt á 50 tunti, työtä 1-2 tuntia => 100-150.

Vastaava monitoimilaite (mallia uudempi) 25-50 (tuolla 100-150 saa muuten nykyään jo lasertulostimen/monitoimihärpäkkeen).
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 18 Syys 2012 16:28

Nettiyhteys takkuaa, vaikka kaikki nopeusmittarit sanovat, että ei takkua. :hämillään:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 18 Syys 2012 18:25

Jos vikaa on käytössä olevassa dns palvelimessa? Kun nuot nopeustestit toimivat ip-osoitteiden kautta, eli eivät erikseen käy mutkaa nimipalvelimella (nimipalvelin on laitos joka kertoo selaimelle minkä ip-osoitteen takaa haettu verkko-osoite löytyy).
Yabba

EdellinenSeuraava

Paluu Multimedia