Ilmeisesti ohjeeni olivat epäselvät. Nuo ohjeen mitat ovat mielestäni oikein. marenkienkeli kirjoitti:p=2r, mistä saadaan ympyrän säde: r=p/(2), missä p= vyötärön ympärys+2 cm väljyysvara+2 cm saumavara.
marenkienkeli kirjoitti:Leikatessa muistetaan sentin saumavara vyötärölle.
) siitä vyötäröaikon sentin saumavarasta, joka piti laittaa.
. Eilen sitten koitti tämä ompelupäivä. Meinasin huutaa kauhusta kun näin mitä olin luvannut. Se mekko oli tosi nätti, mutta hemmetin vaikeaa kangasta ja se vetoketjukin oli kaks kertaa pidempi, kuin kaveri oli kuvaillut. Olin luullut ompelevani 10cm vetoketjun. Tuo oli 25cm, eli melkein koko selän mittainen ja taatusti näkyvillä. Paniikissa kiinnitin vetoketjun ensin väärinpäin
. Sitten sain sen siihen niinkuin piti, mutta huhhei, eipähän tarvitse ihan heti vastaavaa ommella. Olen tosiaan kerran elämässäni vetoketjun ommellut ja se oli tosi yksinkertaista. Tuo oli niin vaikeassa paikassa ja ihme kikkailua sen kanssa, että jälki ei ollut erityisen siistiä. Onneksi kaveri ei ollut turhan nirso, muuten olisin itse kriittisenä ihmisenä purkanut ja ommellut tuota vielä tänäkin päivänä.
.
Enkä siis ole ihan amatööri neuleasioissa, pitää ilmeisesti pakottaa joku näyttämään aivan kädestä pitäen. Tavallisen kantapään sentään osaan tehdä, mutta kaipaahan sitä ihminen välillä vaihtelua.

Isän ex-isäpuoli (Voiko näin sanoa? No, henkilö, joka oli isän isäpuoli, kun isä oli nuoruudessa, mutta erosi mummasta vuosia sitten.) lupasi katsoa ompelukonetta. Öljytä sen jne.
Mä saan oman ompelukoneen. Ihanaa, kun ei tarvitse ostaa uutta konetta, vaan saa vanhan hyvän ajan ompelukoneen. Sellaisen, jonka pystyy ehkä itsekin korjata ja jos ei niin ainakin joku muu osaa. Ei sellaisesta taida olla toivoakaan nykyajan ompelu(tieto)koneiden kanssa. 

Se on niiin kaunis. Jo säilytyskotelokin aiheuttaa
-reaktion. Vanhat ompelukoneet. 
Kaverin mies oli Miehekkeelle vihjannut jo häiden ajankohdan laitettavaksi kalenteriin, joten lienee oletettavaa, että kesälle olisi tiedossa häät. Ihanaa. Ehdinkin jo kärsiä häiden jälkeisestä "masennuksesta", kun viime vuoden kolmien häiden jälkeen ei ollut yksiäkään häitä tiedossa. Toisaalta enemmän tuo kaveri on kyllä Miehekkeen kaveri. Mitä jos mua ei kutsutakaan.
Vaikka en kyllä usko, että niin kävisi, mutta ei sitä ikinä tiedä.
Nykyisissä alushameissani ei (muka) ole riittävästi tylliä, joten pakkohan mun on ommella uusi, suuremmalla tyllimäärällä varustettu alushame. 
Wiki kertoo mallista 530: "First BERNINA with patented snap-on presser foot and semi-automatic buttonhole-sewing function." Eli ensimmäinen Bernina, jossa on jonkin tyyppinen patentoitu paininjalka (Osaako joku valaista mua?) ja puoliautomatisoitu napinläpitoiminto.
Myös kuva löytyy Wikipediasta. Nätistä säilytyskotelosta en löytänyt kuvaa ja valitettavasti en oikein saa kuvia siirrettyä kamerastani pois.
Mutta siis hän on hyvin suloinen.
(Ja ei, en ole vieläkään testannut ompelua Berninalla.)

Hyvä idea!
Mullakin on kaapissa huppareita, joissa resorit ovat rispaantuneet. Tuollaisen voisin harkita tekeväni jossain vaiheessa. 

Onko ihmisten käsityöharrastus todella niin pahasti hiipunut, että edes nappeja ei saa peruskaupoista. 

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa