Määräaikaisen sopimuksen irtisanominen on aina haasteellista. Käytännössä koko paketin käyttämisen tulisi olla mahdotonta, että operaattori suostuu purkuun. Mä epäilen, että koska itse liittymässä ei ole vikaa, ja puhelimissakin virheet on melko vähäisiä, niin sopimuksen irtisanominen on ilman kuluja mahdotonta. Kannattaa tosiaan tarkistaa siitä sopimuksesta, millaiset irtisanomisehdot siellä on.
Kuluttajaviraston sivuilta löytyy juttua sekä
kytkykaupasta että
tavaran virheestä.
Kun tuote on virheellinen, niin tuotteen myyjällä on oikeus kerran yrittää korjata tuote, sen jälkeen myyjä voi kokeilla (kuluttaja vaatia) tuotteen vaihtamista virheettömään. Jos se ei onnistu, niin kuluttaja voi vaatia hinnanalennusta, ja viime kädessä kaupan purkua. Mulle on kerran vaihdettu VHS-videonauhuri ( ) pykälää parempaan malliin, kun takuuaikana rikki mennyttä mallia ei enää ollut saatavissa. Olisin hyväksynyt myös vastaavan, erimerkkisen mallin, mutta suostuin toki tuohon parannukseen, kun sitä tarjottiin

Voisiko vaihtoehtoina olla puhelinmallin vaihdos samanhintaiseen saatavilla olevaan malliin, tai sitten puhelimen irroittamista kytkystä ja sen mukaista hinnanalennusta liittymämaksuihin? Sitten täytyisi tietenkin ostaa erillinen puhelin. Suosittelen kuitenkin vertailemaan hintoja ennen kuin tällaista lähtee ehdottamaan saati hyväksymään.
Tietenkin on aina myös mahdollista, että operaattori suostuu esim. muuttamaan koko kaupan uuteen vastaavaan, siis puhelin + liittymä. Jotenkin tuo kuitenkin on näin maalaisjärjen ja pienen kuluttajasuojatuntemuksen perusteella korjattava/korvattava. Mä lampsisin liikkeeseen ja kysyisin heiltä, että kuinka meinaavat asian hoitaa. Jos vastaus ei miellytä, niin esitä oma ehdotuksesi. Jos asiakaspalvelija ei ole yhteistyöhaluinen, niin noihin kuluttajaviraston teksteihin on hyvä aina vedota, ja kuluttajasuojalakiin. Mä saattaisin olla myös "hankala asiakas" ja tivata perusteluja sille, miksi operaattori ei aio selvää tuotevirhettä korjata. Jos ei senkään jälkeen meinaa päästä yhteisymmärrykseen, niin aina voi tuumata, että toukokuun jälkeen ei sitten tarvi enää ikinä olla missään yhteyksissä suhun

Silloin on syytä varautua etsimään uusi operaattori. Nykyään kun nuo pitkäaikaiset asiakassuhteet tuntuvat olevan epätoivottuja.
- - - - - - - -
Hei, mä sain aikaiseksi tilata sen uuden puhelimen

Mitä olen siis vatvonut ehkä vuoden verran

Tuossa kesällä tutkiessa mä keksinkin, minkä puhelimen haluan. Ja sitä mä sitten lähdin jahtaamaan kissojen ja koirien kera... Eikä mistään meinannut löytyä. Mussa on sellainen vika, että kun kerran saan päähäni haluta jotain, niin se on sitten just se, eikä mitään muuta. Joten kun tähän ihastuin

niin ei kelvannut enää tylsät siniharmaat versiot samasta luurista

Mä etsin netin ja kivijalkaliikkeet läpikotaisin, ja ainut vaihtoehto saada tuo purppura Rhyme olisi ollut tilata Saksasta kytkynä liittymän kera ja +50 % hinnalla. Juu, ei kiitos

Oman operaattorin kanssa meni sukset ristiin, kun heitä ei kiinnostanut edes yrittää palvella mua, vaikka olisin suostunut liittymän vaihtoonkin, mitä he ovat jo useamman kerran multa pyytäneet (Elisa kun haluaa profiloitua yrityksiä palvelevaksi operaattoriksi, ja siten minusta eroon). No, jätin ajatuksen puhelimen vaihdosta, kun alkoi mennä liian vaikeaksi.
Tuossa parisen viikkoa sitten tuli taas pohdittua asiaa, ja ajattelin ihan huvikseni vilkaista puhelimia, josko nyt olisi tarjolla jotain, mistä mä tykkäisin. Niin löysin vahingossa uuden suomalaisen verkkokaupan (mainos: firsthand.fi), mistä himoitsemani purppura Rhyme löytyikin järkihintaan

Aavistuksen epäilytti uusi verkkokauppa, mutta pienen taustatutkimuksen jälkeen uskalsin tilata ja kas, olen onnellinen uuden puhelimen omistaja

...Nyt pitäisi vielä vaihtaa liittymä, koska en edes uskalla laittaa simiä uuteen luuriin, kun ei ole hajuakaan nykyisen liittymän dataliikennemaksuista

Voi tulla yllättävän arvokkaaksi, kun parit päivitykset vetää hinnoilla, jotka olivat voimassa vuonna kivi ja keihäs, kun nykyisen liittymän otin. Vanhalla luurillahan en ole koskaan nettiä käyttänyt.
No, tiedän mä sentään jo, minkä liittymän haluan, mutta en vain ole saanut aikaiseksi vaihtaa