Mietin mihin ketjuun kirjoittaisin seuraavaa.
Olin ilmoittautunut Vantaan Opiston kurssille otsikolla "tietoista hengittämistä". Olin myös unohtanut sen. Sain siitä pari päivää sitten sähköpostimuistutteen ja mietin, että onko mun nyt pakko mennä sinne ja voihan plääh ja hohhoijaa. Viikko oli aika heavy kokonaisuus ja mietin että kuormitunko liikaa.
Eilisen drag-jutun jälkeen totesin että mikäpä siinä on mennä sinne. Sehän hengittämistä, eli rentouttamista, kehon happitasojen ja hapenottokyvyn lisäämistä, joten mikäpä sinne on mennä?!
No mikäpä niin. Kannatti mennä. Heti alkuunsa kävi ilmi, että vetäjä on mun akupunktiotyypin tuttuja, meitä henkisen tason ihmisiä ja myös henkisen tason kouluttaja

Jee! Hippadulla-hengittelyjä!
Tarkoitus oli ensin käydä läpi hengitysharjoituksia, sitten tehdä chi kung-harjoitteita ja sitten lounastauon jälkeen tehdä hengitysharjoitteita, jolla lisätä tietoisen hengittämisen tasoja ja keinoja, jonka jälkeen kahvitauko ja sitten vielä uuden ajan energioiden läpikäymistä ja harjoitus missä mielikuvaharjoitteilla haetaan yhteyttä kosmisten energioiden pariin.
Alku oli jo tosi voimakas. Meitä kehotettiin ottamaan omaa tilaa ja vetäydyin aika kauas muista. Tunsin taas kädet liekeissä muiden energioita ja se vei aika paljon voimia. Sitten siinä aika alkuvaiheessa ryhmään tuli myöhästynyt, joka tuli ihan liian lähelle. Yritin moneen otteeseen sanoa että menisi vähän kauemmas, kun mä en päässyt, mutta ei. Se hiipi aina lähemmäs ja pariin otteeseen jouduin jättämään harjoitteen kesken, kun sen toisen energia sattui muhun. Onneksi chi kung-harjoitteet oli tuttuja, joten tiesin että pääsen niihin kiinni myöhemminkin, vaikken just siinä hetkessä pystynyt. Olisin siirtynyt heti muualle, mutta mulla oli niin paljon kamaa, että se olisi häirinnyt muita liikaa.
Siinä ennen lounasta käytiin läpi sitä, miten hengitys oikeasti on ratkaiseva tekijä ihan kaikessa. Jos pidätät hengitystä, jännität koko kehoa. Jännittämällä koko kehoa, luot tukoksia ja tiukkuuksia kehoon, jotka sitten myös vaikeuttavat hengitystä. Ihmiset yleisesti hengittävät liian pinnallisesti, paitsi tietysti liikkuessaan enemmän, mutta mm. juoksemisen aiheuttama hengästyminenkin on pinnallista hengitystä, kun juoksemisessa hengitys on myös pinnallisen tason hengitystä. Joogassa, uinnissa ja venyttävissä liikuntamuodoissa hengitetään helpommin syvempään, koska siinä ihminen tekee kehollaan enemmän. Juoksussa, kuntosaleissa ja semmoisessa "treenaamisessa" ihmisen ajatukset ovat päässä ja tärkeintä on suoritus, kun vaikka just se jooga vie ajatukset kehoon ja ihminen keskittyy kehotuntemukseen. Kehotuntemus on tärkeämpää kuin suorittaminen ylipäätään, minkä takia hengittäminen syvemmälle on avainasemassa. Kun ihminen on "päässä" eli suorittamisessa hän arvottaa asiat oikeaan ja väärään, mustaan ja valkoiseen, ihmisen elämän keskiössä on järkeily, analysointi, arvottaminen. Sitten kun ihminen löytää keinon kehoyhteyteen se vähenee ja poistuu hiljalleen ja tilalle tulee myötätunto, avoimuus, hyväksyntä, tasapainoisuus. Tärkeintä on ehkä sen arvostelun ja arvottamisen poistuminen, kun se muuttuu merkityksettömäksi. Erityisesti tuomitsevuuden väheneminen ja armollisuuden lisääntyminen vie ihmistä lähemmäs kehoyhteyden vahvistumista. Lisäksi kehoyhteydessä hyväksytään kaikki tunteet, eikä niitä arvoteta itseltä tai muilta hyvä-paha -akselistolle, kun sellaisia arvoasteikkoja ei ole.
Itse odotan että tämä lisääntyisi ihmisissä yleisestikin, koska olen huomannut miten multa häviää voimat sellaisesta tarkoituksettomasta arvostelusta ja siitä "mitähän muutkin ajattelee"-tyylisistä jutuista. Olen ehkä päässyt itse sen kanssa jo sellaiselle tasolle, missä en jaksa tuhlata energiaa sen pohtimiseen mitä muut ajattelee. Ne on vaan niiden ajatuksia, eivätkä faktoja. Mitä sitten mitä muut ajattelee, tärkeämpää on mitä itse ajattelee. Jos itse tuhlaa energiaansa keskittymällä siihen mitä muut tekee, eli ajattelee miltä joku toinen näyttää tai mitä joku toinen tekee, niin sehän on vain itselle haitallista.
Pinnallisella hengityksellä tarkoitan sitä hengitystä mikä ei aktivoi aluetta navan alapuolella, sekä nopeatahtista hengitystä. Mikäli syvähengittää puuskuttamalla, hyperventiloi.
Lounaan jälkeen siirryin salin toiselle puolelle, paikkaan missä oli enemmän tilaa. Ensin tehtiin pari harjoitusta missä hengitykseen lisättiin ääni, sitten siirryttiin selinmakuulle tehostamaan näitä harjoituksia ja tunnistamaan selän liikettä syvähengityksessä.
Lisäksi tehtiin energiatasoja nostavia harjoitteita, sekä yhdistämällä syvähengitykseen erilaisia liikkeitä. Hierottiin kasvoja, päätä, hakattiin jalkoja ja selkää lattiaan. Se lähti oikeastaan jo siitä kun hieroin alaleukaa. Sieltä aukesi piste, mikä vyöryi suruna pintaan. Annoin itkun tulla ja se tulikin aika helposti. Lattiatasolla tehtiin harjoitusta missä nostettiin lantiota n. milli ja päästettiin rennoksi ja omaan tahtiin sai kokeilla nostaa ylemmäskin. Tarkoitus oli, että se irti päästäminen laskee lantion rentona alustaan. Musta tuntui kun joku olisi lyönyt sinne nyrkillä ja sitten lähti. Se ei ollut kipua, se oli tunteita. Keskityin vain hengittämiseen ja kyyneleet valuivat korviin. Yritin uudestaan, mutta ei onnistunut. Ohjaaja tuli kysymään miten sujuu, näki tilanteen ja kysyi saako auttaa. En tiennyt miten siinä voi mitenkään auttaa, mutta sitten tunsin miten keho halusi hengittää vielä syvempään ja päästää ääntä. En tiedä miten kauan siinä meni, se tuntui ikuisuudelta, mutta itkin niin kovaan ääneen etten ole varmaan lapsuuden jälkeen itkenyt. Keikoilla on tullut huutoitkettyä, ehkä sitä voisi verrata tuohon. Huusin suu auki suoraa huutoa uloshengityksen tahdissa, kehon täristessä ja ohjaajan painaessa kahdella sormella rintalastan molemmin puolin. Kun itku ja tärinä loppui, tajusin että mun selkään ei sattunut enää niin paljon kuin hetkeä aiemmin. Lisäksi mun aamulla alkanut päänsärky oli poissa. Myönnän sen olleen erittäin terapeuttista. Harjoitteluja jatkettiin vielä tekemällä eritaajuuksisia ääniä, kehon eri värähtelykohdissa tuntuvia ääniä ja hengitystä ja kasvojen aktivointia. Sitten toistettiin chi kung -liikkeet, avattiin chakroja, sekä rentouduttiin. Ympärillä kuorsasivatkin jotkut.
Kahvitauon jälkeen tuli sitten sen tosi hippadullaosuus, jonka jutut oli mulle aika tuttuja, joten mietin niiden aikana aika lailla muitakin juttuja. Mietin että miten se päivä olisi ollut "liian hippadullaa" aika monelle, mistä taas lähti ajatuskehrä siihen että miksi hippadullaa ja energiatasoista puhumista pidetään hippien tai hörhöjen juttuna? Oonko mä vaan törmännyt niihin niin paljon että ne on siksi mulle ihan normikauraa, vai oonko vaan liian syvällä siinä universumitason energian kanavoinnissa tai siitä puhumisessa? Mutta kun mietin miten oma tietoisuus on lisääntynyt, niin ei ne yksisarvisterapiat vieläkään ole sellainen asia minkä kouluttautumista nyt lähtisin tässä hakemaan ja sitä tekemään. Että ei, musta ei tule yksisarvishoitajaa.
Omassa elämässä pitäisi hakea enemmän niitä asioita, joissa mun energiatasot tasapainottuu ja toi kurssi oli yksi sellainen.
Helsingissä olisi syksyllä semmoinen kolmen vaiheen kurssi, missä otetaan kehotason hengitys paremmin haltuun. Se tuntui aika mielenkiintoiselta.