puolikarkea kirjoitti:Juureen tehtyä ruisleipää paistaneet millaiset on olleet tulokset? Ja oletteko tehneet juuren itse vai saaneet joltain toiselta?
Mä yritin joskus tehdä, kun tuntui, ettei Länsi-Suomesta löydy millään kunnollista ruislimppua, tai muutenkaan sellaista ruisleipää missä ei olisi jotain ruismaltaita ja perunajauhoja mukana.

Mutta tulokset eivät kyllä yleensäkään olleet erityisen tyydyttäviä. Ruisleipä on varmaan ainoa leipomus, joka multa ei ole koskaan onnistunut kunnolla.
En tiedä oliko vika juuressa ja kohoamisessa vai siinä etten löytänyt sopivaa paistolämpötilaa. Leipä oli yleensä aina sisältä raakaa tai sitten ihan liian kuiva ja tiivis. Juurta yritin kehitellä siten, että aloitin ensimmäisen ruisleipäsatsin jollain ihme ruisleipäainesjauhoilla (joissa taisi kyllä olla muutakin kuin ruista) ja säästin sitä taikinaa palasen. Useamman leivän kautta sitä pyörittelin, mutta ei se oikein toiminut. Pitäisi varmaan joskus syksyllä kokeilla taas uudestaan, jos tekisi juuren ihan alusta (vaikka saattaa se vanha juuri lojua edelleen jossain pakastimessa, nyt on varmaan pari vuotta ollut jo käyttämättä
).Muutoin leivästä: viime aikoina olen syönyt vähemmän leipää. Yleensä leipä on ollut mulla vakioaamupala, mutta nyt kun käyn harvoin kaupassa, niin useinkaan leipää ei ole jäljellä. Syön sitten vaan pelkkää munakokkelia ja porkkanoita tai jotain.
Muutenkaan täältä ei saa kuin höttöpaahtoleipää tai patonkia tai sämpylää tai sitten jotain moniviljapaahtoleipiä, jotka mun mielestä maistuvat puulta. Paikallisen kaupan patonki on kyllä mainiota, mutta kuivuu nopeasti, joten ei sitä kovin usein viitsi ostaa. Leipää tulee tosin syötyä erilaisissa täytetyissä leivissä silloin tällöin, ja tietysti hampurilaissämpylöitäkin... Ehkä tää on maassa maan tavalla, täälläpäin leipä on muutenkin yleensä enemmänkin joku lounassandwichin osa kuin aamupala. Aamupalalla kuuluu syödä muroja ja mahdollisesti munia ja pekonia (jälkimmäistä en tosin ole yhden paketin ostettuani kaivannut).

Mä en vaan ole saanut aikaiseksi tehdä noista mahtaista kotikaljaa, joten mäskiäkään en ole siten voinut käyttää. 
Todella hyvää!
Hinta tosin sai pohtimaan taas sitä, josko sitä opettelesi tekemään itse ruisleipää juureen.
Ja siivutettu versio oli vieläpä paperipussissa. 

Viime aikoina olen tehnyt lähinnä ruisleipiä, joten olen tottunut siihen, että valmistaminen aloitetaan edellisenä päivänä esitaikinan teolla, varsinaista taikinaa pitää kohottaa yhteensä vähintään 2 tuntia ja paistoaikakin on n. 1 tunti.
Mä oon toistaiseksi pysytellyt 100 % ruisleivän teossa. Ennen joulua voisi kuitenkin leipoa ehkä jonkun muunkin leivän.