Leipiä, leipiä

Re: Leipiä, leipiä

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 08 Touko 2012 21:46

puolikarkea kirjoitti:Juureen tehtyä ruisleipää paistaneet millaiset on olleet tulokset? Ja oletteko tehneet juuren itse vai saaneet joltain toiselta?

Mä yritin joskus tehdä, kun tuntui, ettei Länsi-Suomesta löydy millään kunnollista ruislimppua, tai muutenkaan sellaista ruisleipää missä ei olisi jotain ruismaltaita ja perunajauhoja mukana. :kieli:

Mutta tulokset eivät kyllä yleensäkään olleet erityisen tyydyttäviä. Ruisleipä on varmaan ainoa leipomus, joka multa ei ole koskaan onnistunut kunnolla. :p En tiedä oliko vika juuressa ja kohoamisessa vai siinä etten löytänyt sopivaa paistolämpötilaa. Leipä oli yleensä aina sisältä raakaa tai sitten ihan liian kuiva ja tiivis.

Juurta yritin kehitellä siten, että aloitin ensimmäisen ruisleipäsatsin jollain ihme ruisleipäainesjauhoilla (joissa taisi kyllä olla muutakin kuin ruista) ja säästin sitä taikinaa palasen. Useamman leivän kautta sitä pyörittelin, mutta ei se oikein toiminut. Pitäisi varmaan joskus syksyllä kokeilla taas uudestaan, jos tekisi juuren ihan alusta (vaikka saattaa se vanha juuri lojua edelleen jossain pakastimessa, nyt on varmaan pari vuotta ollut jo käyttämättä :keijo: ).

Muutoin leivästä: viime aikoina olen syönyt vähemmän leipää. Yleensä leipä on ollut mulla vakioaamupala, mutta nyt kun käyn harvoin kaupassa, niin useinkaan leipää ei ole jäljellä. Syön sitten vaan pelkkää munakokkelia ja porkkanoita tai jotain. :keijo: Muutenkaan täältä ei saa kuin höttöpaahtoleipää tai patonkia tai sämpylää tai sitten jotain moniviljapaahtoleipiä, jotka mun mielestä maistuvat puulta. Paikallisen kaupan patonki on kyllä mainiota, mutta kuivuu nopeasti, joten ei sitä kovin usein viitsi ostaa. Leipää tulee tosin syötyä erilaisissa täytetyissä leivissä silloin tällöin, ja tietysti hampurilaissämpylöitäkin... Ehkä tää on maassa maan tavalla, täälläpäin leipä on muutenkin yleensä enemmänkin joku lounassandwichin osa kuin aamupala. Aamupalalla kuuluu syödä muroja ja mahdollisesti munia ja pekonia (jälkimmäistä en tosin ole yhden paketin ostettuani kaivannut).
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 30 Touko 2012 14:13

Lyyra kirjoitti:NIin lähinnä mun kommenttini oli suunnattu skraylle

Ymmärsin, mutta minua itseäni jäi asia häiritsemään, kun siitä miun kirjotuksesta ei se vaalean leivän tekomahdollisuus käynyt millään lailla ilmi.

Mie paistoin parit ruisleivät ja maku oli varsin hyvä, mutta kun ne limpun perhanat pisti parisuhteen molemmat osapuolet pörisemään jatkuvalla syötöllä, niin suosiolla vaihdoin ruisjauhot vaaleisiin. Nyt on kolme vaaleata limppua tehty ja ilokseni ne on kohonneet aivan yhtä hyvin kuin hiivaa käyttämällä. Kaksi ensimmäistä maistui selkeästi happamalle, kun juuri sai käydä yön yli, nyt viimeisimmän annoin käydä työpäivän ajan ja happamuutta ei edes huomannut. Tuoretta rapeakuorista vehnäleipää nam. :virnu:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 12 Kesä 2012 19:29

Jokun aika sitten oli puhetta siitä, että osa fordaajistakaan ei pidä leivissä maltaista. Minä olen tykännyt käyttää niitä sämpylöissä.

Mietin erästä valmistuksen kannalta oleellista asiaa. Minä nimittäin liotan maltaita vuorokauden ennen sämpylöiden tekoa (liotusvesikin toki käytetään niihin sämpylöihin). Maltaat ovat siten pehmeämpiä ja muutenkin parempia kuin jos niitä ei liottaisi. Luulisin, että kaupan leipiä varten niitä ei ole todellakaan liotettu. :raps:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 12 Kesä 2012 20:16

Äiti laittoi aina käytetyt kaljamaltaat sämpylätaikinaan ja keräsi kovasti kehuja vierailta. Ihan hyviä ne muistaakseni olivat.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 12 Kesä 2012 20:19

Joo, mäskistä tulee hyviä sämpylöitä. :kuola: Mä en vaan ole saanut aikaiseksi tehdä noista mahtaista kotikaljaa, joten mäskiäkään en ole siten voinut käyttää. :tilt:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » To 14 Kesä 2012 22:27

Mä kuuluin varmaan niihin, jotka eivät pidä maltaista. Mutta en mä lopulta oikeastaan tiedä miltä se mallas siellä maistuu. Useimmiten niissä maltaita sisältävissä ruisleivissä vaan on kaikkea muutakin sekalaista, kuten perunahiutaleita ja jopa siirappia. Näistä kaikista tuntuu tulevan leipään ylimääräistä makeutta tai muuta tyhmää tai laimeaa sivumakua, mistä en hirveästi välitä. Ruisleivän kuuluu maistua pelkältä ruikselta. :keijo:

Sämpylöissä ja sen sellaisissa en ole välttämättä edes maltaita kokenut.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 22 Kesä 2012 10:08

Otin kunnon Aitoruisleipää. Päälle laitoin makeahkoa juustoa. :pilvi: Todella hyvää!

Mutta oli kyllä vaikea löytää kunnollista ruisleipää. Porokylän leipomon ruisleipä tais olla ainoaa, jossa ei ollut muita jauhoja tai hiivaa. Ainesosat: ruisjauhot, vesi, suola. :superhymy: Hinta tosin sai pohtimaan taas sitä, josko sitä opettelesi tekemään itse ruisleipää juureen. :D Ja siivutettu versio oli vieläpä paperipussissa. :sydän:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 22 Kesä 2012 12:23

marenkienkeli kirjoitti:Mutta oli kyllä vaikea löytää kunnollista ruisleipää. Porokylän leipomon ruisleipä tais olla ainoaa, jossa ei ollut muita jauhoja tai hiivaa. Ainesosat: ruisjauhot, vesi, suola. :superhymy:

On niitä muitakin, mutta tuo Porokylän leipä on kyllä parhaasta päästä. Itse ostin sitä viime viikonloppuna ekaa kertaa, ja ihastuin kyllä. Tosi tosi hyvää leipää. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 25 Kesä 2012 11:09

Lyyra kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Mutta oli kyllä vaikea löytää kunnollista ruisleipää. Porokylän leipomon ruisleipä tais olla ainoaa, jossa ei ollut muita jauhoja tai hiivaa. Ainesosat: ruisjauhot, vesi, suola. :superhymy:

On niitä muitakin, mutta tuo Porokylän leipä on kyllä parhaasta päästä.

Toki niitä muitakin on, mutta kaupassa, jossa kävin, ei ollut... :keijo:

Hirmuinen hinku päästä leipomaan sämpylöitä. Odotan jo innolla ensi viikonlopun brunssia. Ajattelin leipoa koko 6 hengen porukalle malalssämpylöitä ja joitain toisia sämpylöitä. :täpinä:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Su 15 Heinä 2012 23:37

Kursulaisen ruisleipä oli kyllä oikein hyvää. En ole kyllä vähään aikaan sitä maistanut ja nyt ei nuo sivutkaan aukea ja samalle haulle tulee linkki talousjohtajan rikos epäilyihin. :epäilevä:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Triple H » Su 15 Heinä 2012 23:47

Silloin kun en ole mukakiireinen jättimarkettiZombie, niin mun leivät tulevat Julkulan leipomosta. Sanoo varmaan paljon Kuopion ulkopuolisille tyypeille.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 16 Heinä 2012 11:41

@gen.fi kirjoitti:Kursulaisen ruisleipä oli kyllä oikein hyvää.

Joo. :kuola:
Melkein parasta ruisleipää, minkä tiedän.
Toivottavasti nyt kesällä taas saa sitä kun menee käymään Lapissa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 31 Elo 2012 16:14

:täpinä: Juureen itse tehtyä ruisleipää! :sydän: Hyvää! Kova kuori, pehmoinen sisus. :kuola: Onneksi oli taitava neuvoja ja valmis (1800-luvulta peräisin oleva) juuri. Nyt on myös juurta pakkasessa ja jääkaapissa. (Mun ihanat pikkubakteeteri- ja hiivavauvat voivat hyvin. :sydän:)

Tein leivät tällä ohjeella eilen, esitaikinan tein keskiviikkona. Tänään oli aika maistella lopullista tuotetta. Teen varmasti vielä monta kertaa ruisleipiä.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 07 Syys 2012 23:31

Ruisleipä nro 2 onnistui vielä paremmin kuin edellinen satsi. Unohdin tosin laittaa suolaa. :keijo: Mutta on se silti todella hyvää. En huomannut kaivata suolaa, vaikka yhtäkkiä kesken syömisen tajusin, etten ollut suolaa laittanut.

Leivoin 1 ison leivän ja 2 ruissämpylää. En ole ihan vielä osannut päättää, kummassa muodossa tykkään ruisleivästä enemmän, mutta tullen jatkossakin leipomaan molempia. :D
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 29 Syys 2012 21:43

Olin jo ehtinyt unohtaa, kuinka nopeaa ja vaivatonta sämpylöiden teko on. :tipahdus: Viime aikoina olen tehnyt lähinnä ruisleipiä, joten olen tottunut siihen, että valmistaminen aloitetaan edellisenä päivänä esitaikinan teolla, varsinaista taikinaa pitää kohottaa yhteensä vähintään 2 tuntia ja paistoaikakin on n. 1 tunti.

Nyt olen innostunut etsimään netistä juureen tehdyn hiivaleivän ohjeita. Vielä en ole kuitenkaan sellaista kokeillut tehdä. Jotenkin mulla on sellainen ajatus, että jos kerran juurta käyttää, on tehtävä ruisleipää, koska se vain on niin paljon parempaa.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 27 Marras 2012 16:38

Onko joku joskus tehnyt joululimppua itse? Ja onko hyvää reseptiä? :tilt:

Voi olla, että joudun kuitenkin ostamaan kaupasta, kun itse tehtynä laadusta ei voi olla varma ja huonoa ei kehtaa muille tarjota. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 04 Joulu 2012 00:59

Sain ystävältä 25 vuotiaan ruisleipäjuuren. Voi että sillä tuli makoisa leipä.
Reilun Pupolen vuorokauden herättely vellinä sai aikaan kunnon kuplat ja varmaan kivasti happoja ja alkoholia. Alustusveivaus omien taitojen mukaan ja kohotus mikron suojissa, kun kotona vetää talvella melko paljon. Leivoin taikinan korkeiksi limpuiksi, jotka yllättävän hyvin paistuivat sisältä kypsäksi.
Kaikenkaikkiaan onnistunut kokemus! Ihana juurikaveri!
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 04 Joulu 2012 13:45

Joo, juurikaveri. :hymyhali: Mä oon toistaiseksi pysytellyt 100 % ruisleivän teossa. Ennen joulua voisi kuitenkin leipoa ehkä jonkun muunkin leivän. :raps: Tai sitten teen edelleen juuresta vain ruisleipää ja sämpylät normaalilla kuivahiivalla. Mallassämpylöitä voisi pitkästä aikaa tehdä, kunhan toinenkin sunnuntaisista ruisleivistä saadaan syötyä. :kuola:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 11 Tammi 2013 14:55

Söin yhdessä ravintolassa aivan ihanaa maltaista tummaa leipää, jossa oli runsaasti siemeniä. Tekis mieli tehdä samanlaista kotona. Google on laulanut ja ohjeita selattu läpi, mutta mieleistäni en oo löytänyt. Menee siis taas siihen kokeilukategoriaan vähän tätä ja tilkka tuota. Taidan lähteä säveltämään tämän mallasleipäreseptin pohjalta. Raporttia kokeilusta tulee myöhemmin.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 11 Tammi 2013 14:59

Lidlissä on ihan sikahalvat leivät! Ostakaa sieltä! Vastustakaa Ässän ja Keskon ylivaltaa!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja lumikukka » Pe 11 Tammi 2013 15:24

Lyyra kirjoitti:Lidlissä on ihan sikahalvat leivät! Ostakaa sieltä! Vastustakaa Ässän ja Keskon ylivaltaa!

Ne on myös herkullisia.
lumikukka

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 11 Tammi 2013 16:59

Kuinkahan nuo kaljamaltaat toimivat noin kuivana leivässä.
Mutta jos teet sen kotikaljan maltaista ja sitten siitä leivän on maltaat turvonneet tuplat ja pehmennneet :keijo:
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 11 Tammi 2013 17:14

@gen.fi kirjoitti:Kuinkahan nuo kaljamaltaat toimivat noin kuivana leivässä.
Mutta jos teet sen kotikaljan maltaista ja sitten siitä leivän on maltaat turvonneet tuplat ja pehmennneet :keijo:

Mitäs keijoa tuossa on? Äitini teki tuolla tavalla mallassämpylöitä, joita kehui koko suku.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 11 Tammi 2013 18:48

no ei muuta kuin se parinpäivän lisätyö niille leiville. :keijo:
Ja kun tekee tarpeeksi kaljaa jää sitä vielä leipien kanssa juotavaksi :keijoi:
@gen.fi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 11 Tammi 2013 19:15

Kotikaljalle ei ole kysyntää tässä taloudessa, mutta mie aattelin turvottaa maltaat yön yli. Kai ne kuivana toimis ihan yhtä hyvin kerran lehteen on moinen resepti painettu, mutta mielikuvissani liotetuilla maltailla tehty leipä vaikuttaa mehevämmältä.

Samalla uunin lämmityksellä teen vaaleaa hapanleipää. Tekis mieli käyttää hapanjuurta myös tuohon mallasleipään, mutta se kasvattaisi epäonnistumisen riskiä. En edes tiedä mitä miun leipäjuurelle kuuluu, kun se on nukkunut pakkasessa taas hyvän tovin. Jätän sen kokeilun suosiolla toiseen kertaan.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina