Master of Libris

Re: Master of Libris

ViestiKirjoittaja L-S » Su 09 Joulu 2012 23:54

Ei se kyllä ihan toikaan ole. :keijo: Mitähän mä nyt tekisin? :raps:
"Sherlock Holmesin seikkailuja" löytyy kyllä tästä samasta uusimmasta suomennoskokoelmastakin. Kokoelman nimi on varsin geneerinen, samoin kuin sen kirjan, josta sitaatin otin. :keijo:
Ehkä jos kukaan ei arvaa jompaa kumpaa oikein huomiseen mennessä, pitää vaan antaa se puoli pistettä jollekulle. :keijo: Alun perin ajattelin kuitenkin, että olennaista on tietää, että kyseessä on kertomuskokoelma, eikä joku niistä neljästä Holmes-romaanista.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 11 Joulu 2012 03:02

Sherlock Holmesin parhaita?
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 11 Joulu 2012 11:27

Ei ole tuokaan. Ehkä tätä suomennoskokoelman nimeä ei tiedä/muista kukaan, eikä ehkä ole järkeä loputtomiin odotella arvauksia. :keijo: Kyseessä on 2010 ilmestynyt Jaakko Anhavan suomentama "Sherlock Holmes: Kootut kertomukset" ja tarkemmin siihen sisältyvä kirja "Sherlock Holmesin paluu". :tilt:

Suvi oli kuitenkin asiantuntevin, joten saakoon 0,75 pistettä ja 0,25 menköön vaikka Lyyralle. :keijo:

Pistetaulukko:

L-S 1
päivänpolttaja 1
Suvi 0,75
Lyyra 0,25
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 17 Joulu 2012 23:10

Lopulta pääskynen tuli köyhän talon luo ja katsoi sisään. Poika kääntelehti kuumeissaan ja äiti oli niin väsynyt, että oli nukahtanut. Pääskynen hyppäsi sisään ja laski ison rubiinin pöydälle naisen sormustimen viereen. Sitten hän lenteli hiljaa vuoteen yläpuolella ja leyhytti siivillään pojan otsaa. "Tuntuupa viileältä", poika sanoi, "olen kai paranemaan päin", ja vajosi ihanaan uneen.

Sen jälkeen pääskynen lensi takaisin X:n luokse ja kertoi mitä oli tehnyt. "Kummallista", pääskynen huomautti, "mutta minulla on nyt ihan lämmin, vaikka ilma onkin näin kylmä."

"Se johtuu siitä että olet tehnyt hyvän teon", X sanoi. Ja pieni pääskynen alkoi miettiä ja nukahti sitten. Ajatteleminen unetti häntä aina.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 18 Joulu 2012 21:43

Topelius: Maamme kirja
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 29 Joulu 2012 21:53

Pikku Prinssi.

En nyt muista kirjailijan nimeä, ja googlettaa ei kai sitäkään saa?
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 31 Joulu 2012 09:54

päiviksellä kirjan nimestä yksi sana oikein.

Mulla ei ole nyt ko. kirjaa mukana (enkä tiedä, milloin pääsen laittamaan uutta lainausta), mutta annetaan sen verran vihjettä, että kirjailija on irlantilaissyntyinen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 03 Tammi 2013 18:31

C.S. Lewis - Prinssi Kaspian?
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 12 Helmi 2013 14:20

Ajattelin tulla laittamaan tänne kysymyksen, mutta tämähän onkin Suvin kysymyksessä jumissa. SUVimoooonnnn!!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 13 Helmi 2013 00:51

Jorssillakin yksi sana oikein. Mä en nyt tiedä enää, missä se kirja on (ehkä kaivan sen hyllystä loppuviikosta), mutta annetaan vihje kirjailijasta:

Wikipedia:

"X irlantilaissyntyinen näytelmäkirjailija ja prosaisti ja runoilija. Hän oli viktoriaanisen Lontoon menestyneimpiä ja kuuluisimpia näytelmäkirjailijoita, joka kuoli unohdettuna Pariisissa. X oli keikari, joka nautti herättämästään huomiosta. Hän arvosteli koko elämänsä ajan viktoriaanisen Englannin ahdasmielisyyttä ja parjasi miehekkäinä pidettyjä urheilulajeja."

Tämä hakemani teos, joka koostuu useista kertomuksista, ei ole hänen tunnetuin teoksensa.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 13 Helmi 2013 01:18

Kirjailija on epäilemättä Oscar Wilde, kirjan nimen olen varmaan kuullut mutta en sitä kyllä muista. Joku Wilden teos ilmestyi Teos-kustantamolta suomennoksena ei niin kovin kauan aikaa sitten. :P Prinssi varmaan on siinä nimessä.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 13 Helmi 2013 23:51

Mä tiedän, missä se kirja on, mutta en nyt jaksa etsiä siitä sopivia kohtia, niin annan L-S:lle puoli pistettä, koska tiesi kirjailijan. Eli kyseessä on Onnellinen prinssi. Minun kirjani on Teoksen vuonna 2007 kustantama ja Jaana Kapari-Jatan suomentama. Tuo on oikeasti ihana kirja, suosittelen! :hullu:

Lyyra saa minun puolestani laittaa uuden, jos haluaa. :virne: Paitsi tietty jos Äläsillä on jotain sitä vastaan.

Pistehet:

L-S 1,5
päivänpolttaja 1
Suvi 0,75
Lyyra 0,25
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja L-S » To 14 Helmi 2013 00:33

Joo, annan mieluusti kysymysvuoron Lyyralle, mulla ei ole mitään sopivaa mietittynä niin kuin Lyyralla.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 14 Helmi 2013 01:04

Tää on varmaan helppo. Tai ainakin, jos osaan valita sopivan kohdan. Ja ainakin, jos joku muukin on tämän lukenut. Tää kohta voi kyllä olla vähän turhan ylimalkainen, mutta on siinä ainakin yksi vihje.

Hän yritti pusertaa esiin jonkin lapsuusmuiston, joka kertoisi hänelle, oliko Lontoo aina ollut juuri tämän näköinen. Oliko siellä aina ollut tällaiset rivit rähjäisiä 1800-luvun taloja, joissa seiniä pönkittivät puuparrut, ikkunat oli paikattu pahvilla ja katot aaltopellillä ja huterat puutarhamuurit olivat notkollaan joka suuntaan? Ja pommitettuja tontteja, joilla laastipöly tuprahteli ja horsma levittäytyi sorakasojen yli, ja pommien matalaksi panemia suurempia alueita, joille oli noussut rähjäisiä puuhökkelisiirtokuntia, kuin kanakoppeja vieri viereen? Ei, turha vaiva, ei hän muistanut: hänen lapsuudestaan oli jäljellä vain muutama kirkkaasti valaistu kohtaus, joista puuttui tausta ja pääosin ymmärrettävyyskin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 25 Helmi 2013 18:27

Mikä vastaustulva! :tipahdus:

Hän kirjoitti:

"He nousevat kapinaan vasta kun ovat havahtuneet, ja he havahtuvat vasta kun ovat nousseet kapinaan."

Se, hän ajatteli, olisi voinut olla peräisin vaikka puolueen oppikirjasta! Puolue tietenkin väitti vapauttaneensa prolet orjuudesta. He olivat ennen vallankumousta eläneet kapitalistien hirmusorron alla, heitä oli pidetty nälässä ja piesty, naiset oli pakotettu hiilikaivoksiin töihin (tosiasiassa naiset raatoivat vieläkin hiilikaivoksissa), lapset oli myyty kuusivuotiaina tehtaisiin. Mutta samaan aikaan puolue uskollisena kaksoisajattelun periaatteille opetti, että prolet olivat luonnostaan alempiarvoisia olentoja, jotka muutaman yksinkertaisen säännön avulla oli pidettävä aisoissa kuin eläimet.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 25 Helmi 2013 18:44

George Orwell: 1984?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 25 Helmi 2013 18:53

Juu. Tai ainakin tän käännöksen mukaan "Vuonna 1984".

Pistehet:

L-S 1,5
päivänpolttaja 1
Lumikki 1
Suvi 0,75
Lyyra 0,25
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 25 Helmi 2013 23:50

Lyyra kirjoitti:Tai ainakin tän käännöksen mukaan "Vuonna 1984".

Joo, niin näkyy olevan lyhyen googlauksen perusteella. Olen aina kuvitellut, että se on pelkkä vuosiluku sekä englanniksi että suomeksi. Taas opin jotain uutta! :)

En osaa yhtään sanoa, onko tämä liian helppo vai liian vaikea, mutta se selvinnee melko nopeasti:

Syömme taas aamiaista terassilla. Tällä kertaa olen hakenut kaupasta tuoreita, rasvaa tihkuvia voisarvia.

"Namskus ja pamskus", X sanoo ja murentaa voisarveaan paloiksi lautaselle. Muistan tuonkin sanaparin pitkästä aikaa. Kuten myös sen, että kun leivän tai pullan murentaa tuolla tavalla palasiksi, niitä kutsutaan "nopposiksi". Lapsille tehdään nopposia, jotta heidät saataisiin houkutelluksi syömään.

"Mikä on päivän teema?" X kysyy.

"Shopping and fucking", minä sanon.

Hän naurahtaa.

"Mä haluan Firaan, mulla on ikävä kauppoja", minä selitän. "Ja sitä ennen mä haluaisin vielä vähäksi aikaa takas sänkyyn."

En kerro mitä tekemään. Jätän tilanteen niin sanotusti auki. Toivon tietysti, että hän tulee minun seurakseni. Mutta en pyydä, ainakaan vielä. En halua tyriä tätä taas kerran.

Tässä on jälleen ongelmanratkaisun paikka. Jos menee suoraan kaluun kiinni, haukutaan terrieriksi. Jos ei mene, on mahdollista että tulee torjutuksi paljon aikaisemmin. Ollako vai eikö olla? Ollaan vaan! Ollaanhan?
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 26 Helmi 2013 00:17

Lumikki75 kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Tai ainakin tän käännöksen mukaan "Vuonna 1984".

Joo, niin näkyy olevan lyhyen googlauksen perusteella. Olen aina kuvitellut, että se on pelkkä vuosiluku sekä englanniksi että suomeksi. Taas opin jotain uutta! :)

Ja englanniksikinhan se on kirjoitettu auki. Eli ei 1984 vaan Nineteen Eighty-Four.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 26 Helmi 2013 00:52

Mä olen kyllä lukenut englanniksi sellaisen kirjan, jossa se ainakin kannessa oli ihan numeroin. En muista oliko se sitten nimilehdellä kuitenkin kirjaimin kirjoitettu vai ei, kun siitä on jo aika monta vuotta aikaa...
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 26 Helmi 2013 12:28

Candace Bushnell - Sinkkuelämää?
Jorssi

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 26 Helmi 2013 13:42

Ei ole Sinkkuelämää.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 26 Helmi 2013 16:31

Veikkaan Fifty Shades of Greytä. :keijo: Jonka kirjoittajaa en muista.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 26 Helmi 2013 16:59

Ei ole Fifty Shadeskään. Helpotetaan sen verran, että kyseessä on suomalainen kirja.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Suvi » Ti 26 Helmi 2013 22:17

Anna-Leena Härkönen? En nyt keksi mitään muuta kirjaa, kuin Häräntappoaseen, mutta tuskin se on se.
Suvi
Keijodemoni

EdellinenSeuraava

Paluu Ex Libris