Ruisrock 2012
Matkaan lähtiessä minulla oli kahden päivän lippu (la-su), kissanhoito sovittu ja majoitusta yksi yö Naantali Spa -hotellissa (sekin maksoi aika runsaasti). Sadetta ja ukkosta oli luvattu, joten yritin hankkia kertakäyttöistä parempaa sadetakkia. Helsinki on kuitenkin liian pieni kaupunki moiseen ostokseen. Sokoksella oli kertakäyttöisiä. Parempia kannattaisi kysyä InterSportista ja Etolasta. Kävin molemmissa, mutta ei ollut. Palasin Sokokseen ja ostin pari kappaletta niitä huonoja. Kävin myös Alkosta ostamassa Famous Grouse -merkkistä unilääkettä (vaikuttava aine alkoholi)
. Asemalla annoin avaimet äidille, sanottiin moikat ja sitten menin Turun-junaan, johon oli jo lippu. Lähdin tuon sadetakkiepisodin ja luvatun sään takia matkaan vähän huonolla tuulella. Asemalla söin vielä makkaraperunat ja join oluen, jotta pääsisin festarihenkeen.Junassa ostin kärrymyynnistä oluen aina kun menivät ohitse eli kaksi kertaa. Jälkimmäisen olisi voinut jättää ostamatta, koska Turkuun saavuttaessa olin tyhmällä tavalla sekaisin. Kassi painoi, olihan siellä sateenvarjo ja varakenkinä noin kuusi kiloa/kenkä painavat talvikengät. Siirryin jalkaisin useampia taukoja pitäen linja-autoasemalle, josta kysyin bussia Naantaliin. Odoteltuani hyvältä tuntuneen tovin, pääsin bussiin. Ajoin kokemattomuuttani Naantalin ytimeen asti, vaikka olisi kannattanut jäädä jo siinä hotellin kohdalla. Olin ottanut kuitenkin vain linja-autoasemalta hotelliin ulottuvan kartan, joten arpomiseksi meni. Kävin Valintatalossa ostamassa vettä ja sitten taas kävelemään. Lopulta saavuin kylpylähotelliin hyvässä hiessä kylpien ja tajusin, että vaihtovaatetta olisi kannattanut ottaa enemmän. Pääasia, että paidan sai vaihdettua. Söin hotellin ravintolassa lohta tilliperunoilla, koska yritin tavoitella saaristolaistunnelmaa
Se oli ihan hyvää.Tässä vaiheessa tuntui aika vahvasti siltä, että matka kusee totaalisesti ja melkein ei edes kiinnostanut lähteä koko perhanan festivaalialueelle. Chisu ja PMMP esiintyisivät sen verran myöhään, että niistä ei tarvinnut huolehtia. Sitten Turkuun menevään bussiin, joka maksoi eri summan rahaa kuin toiseen suuntaan
On siis halvempaa ajaa Turusta Naantaliin kuin Naantalista Turkuun. Ilmeisesti tällä pyritään vaikuttamaan ihmisten mieliin niin, että Turku on arvokkaampi paikka. Ei hinnassa tainnut olla kuin 40 senttiä eroa, mutta kuitenkin. Matkalla näin toisen kerran Raision kuuluisat tehtaat.Festivaalibussin löytäminen oli helppoa, koska niissä luki Ruisrock otsassa. Busseja täytettiin ja aina kun oli täynnä, niin lähti. Bussissa juotiin yleisesti olutta, itsellä ei tehnyt enää mieli. Pari raumalaista tuli provokatiivisesti kyytiin ja kohta puoli bussia osallistui kovaääniseen väittelyyn TPS:n ja Lukon keskinäisistä voimasuhteista.
-Te ette pärjää ilman raumalaista veskaria!
-On äijällä pokkaa tulla huutelee!
-Hei Chiikki! Hei Chiikki! Kyl Raum on ain Raum!
-Ruotsin lipun värit...
-Mitä pahaa on Ruotsin lipus?
-Ei mitää.
-Hää, äijä pasko housuun.
Itse en erota puheesta raumalaisia, turkulaisia ja porilaisia. Murteista joku toteaa, että Meillä äännetään sanat loppuun asti. Meteli vähän rauhoittuu ennen satamaa. Edessäni todetaan, että se kävely on noin kolme kilsaa. Se kuuluisa kävely, josta olen itse kuullut vain Ruisrock-dokumenteissa. Kohta pääsen itse talsimaan tätä Via Dolorosaa.
Ensin kävellään sillan yli ja sitten pitkin hiekkateitä. Matkan varrella on myyntipisteitä. Vettä ja virvoitusjuomia. Ainakin yhdessä on pöytä ja muutama tuolikin ikään kuin terassina. Edessäni mies yrittää tehdä tuttavuutta kahden tytön kanssa. Tytöt osoittautuvat porilaisiksi, mikä latistaa miehen mielenkiinnon. Ai, et jos mä en olis tota sanonu, ni sä olisit ollu kiinnostunut, sanoo toinen tytöistä. Joo, pidä vittus! roisistelee mies, mutta tyttökin vain nauraa tälle karkeudelle. Miehet jäävät jälkeen, toinen vissiin kuselle.
Jytä rupeaa kuulumaan melko hyvän taipaleen jälkeen. Ilmeisesti Notkea Rotta esiintyy. Lokkien parvi kiertää porttialuetta ja kaikki näyttää kaatopaikalta. Portilla tarkastus sujuu nopeasti, tähän aikaa ei tunnu olevan ruuhkaa. Jonkin verran ihmisiä tuli vastaankin jo. Tajuan melko pian portista mentyäni, etteihän minulla ole hajuakaan alueesta ja missä mikäkin lava on. Infopisteestä saadun kartan avulla lähden Rantalavalle päin. Yksi mies toteaa väkijoukosta, että se on kuin hautajaissaattue: hiljainen, rauhallinen... Katson häneen, mutta en sano mitään. Olen lavalla jokseenkin seitsemältä ja Cardigans on juuri aloittanut. Pääsen melko lähelle lavaa, ihan tiiveimpään osaan en edes pyri. Järkkärit pyrkivät estämään harteillaoloa ja tupakointia, osittain onnistuen. Melkein erehdyttävästi Maija Vilkkumaata muistuttava Nina Persson ei paljon puhu yleisölle. Jossain vaiheessa reagoi lisääntyneeseen tuuleen sanomalla: So, it is getting little cooler. En tunne biiseistä kuin yhden, jossa lauletaan Im losing my favourite game...
(http://www.youtube.com/watch?v=JsMUQK4jdsQ) Tämän keikan aikana tapahtuu sitten se kuuluisa tapahtuma, että Silja Line ohittaa festivaalialueen. Tästä on tehty lauluja! Näin Miraa huijattiin pienenä! Siljan jälkeen Viking ja sitten Tallink ja sitten kaikki toiseen suuntaan. Niin nähty tää Ruisrock.PMMP:n keikalle pyrin jo hyviin tarkkailuasemiin heti kun Cardigans lopettaa. Saan tavallaan liiankin hyvän paikan, koska myöhemmin väkeä tulee enemmän ja enemmän ja se menee ihan vapaapainiksi. Nojaan toista jalkaa pyörätuoliin ja lainehdin mukana. Ei niin mukavaa kuin Loimaan torilla, ei läheskään. Keikka sinänsä on upea ja siinä on paljon spesiaalia mukana. Päät-yhtyeestä vierailee kitaristi Juhani Kansi kappaleessa Päät soittaa. Lisäksi sen alussa lavalle lentää täydellisestä ajoitettu vihreä Mehukatti-tonkka
Naiskuoro on Club for Fivesta, joista on paikalla neljä. Mariska laulaa oman osuutensa räppibiisissä niin kuin levylläkin. Mariska on oranssitukkainen ja hyvin laiha, hienosti menossa mukana kuitenkin. Keikka on siis tosi hyvä, vaikka kuluttava. Ilo on sekin, kun puristus ja ahtaus loppuvat, saan vesipullokassini jostakin pyörätuolin pyörän välistä ja sitten pitäisi päästä Chisun keikalle Niittylavalle, joka on täysin toisella puolella festivaalialuetta ja alkaa heti, kun PMMP:n keikka loppuu. No, tämän näki jo etukäteen, ettei tule täysin onnistumaan. Väensiirto on aika hidasta, maa pölisee. Kun pääsen lava-alueelle, siellä pitäisi tehdä paljon töitä hyvälle paikalle päästäkseen, joten en jaksa edes yrittää. Hakeudun vain sellaiselle etäisyydelle, että musiikki kuuluu suurin piirtein. Tunnelmaan ei oikein pääse, mutta onhan se nyt hauska nähdä, että Chisu vetää näin älyttömästi väkeä.Keikan jälkeen olisi puolentoista tunnin päästä Nightwish. En jää sitä odottamaan, kun se menisi puoli kahteen ja sitten ei mene mitään busseja Naantaliin enkä ole varma, riittääkö 50 euroa taksirahaksi. Luultavasti, mutta mistäs näitä tietää. Ostan yhdestä myyntipisteestä Cokiksen, jota sitäkään ei saa kuin mukissa. Myyntipisteiltä alkaa olla myytävät loppu. Muun muassa nuudelit ovat loppuneet ja joitakin asiakkaita ärsyttää. Ostan vielä läheltä porttia vaniljapehmiksen ja livon sen siinä festivaalialueella. Sitten lähden kohti Turkua.
Kävellessä ostan vettä. Meinaan saada kympistä takaisin viisi 2 euron kolikkoa, mutta huomautan. Sitten bussiin ja odottamaan Naantalin bussia. Yksi mies sammuu Kauppatorille joksikin aikaa ennen kuin kaveri tulee herättelemään. Minun bussini lähtee 0.35. Se maksaa yöllä tuplataksan. Minun jälkeeni tulee nuori pariskunta, joista nainen maksaa molemmat. Sitten hän toteaa, että siinä meni mun viimeset rahat ja koko matka Raisioon käydään kehityskeskustelua. Itse ajan taas pysäkin verran hotellista ohi, mutta en enempää. Yhden jälkeen on vaikea saada unta ja nautiskelen siinä sitä Famous Grousea. TV:stä tulee uintikisoja saksaksi Eurosportilta. Viereisessä huoneessa pannaan. Lopulta nukahdan enemmän aamulla kuin yöllä. Aamulla olo on melko sekava, mutta aamiainen auttaa. Päätän kuitenkin, että on tässä festivaalia tarpeeksi nähty ja suuntaan suoraan Helsinkiin. Sinne festarialueelle olisi taas ne kävelyt ja bussit ja ei vaan jaksa. Vaikka Eput siellä olisivatkin ja heidät olisi hauska nähdä nimenomaan Turussa, koska silloin muinoin heitä ei päästetty esiintymään ollenkaan. Mutta se siitä. Täytyy tulla joskus oikein kunnolla kokemaan Ruisrock. Eka päivä pelkkään matkustukseen, majoitus Turusta ja siihen tyyliin, niin sitten on varmaan paljon hauskempaa.
Niin, ja ei muuten sitten satanut.

Hyi.
na sen suhteen. Onneksi meillä oli omat jutut ja lähellä olevat tyypit viihdytti myös. Juttua riitti ja jotenkin se oli kovin kesäistä
Hyvin se veti!
+
+
Puolen tunnin keikat... 
Tässä alkoi tulla jo rock-festarimeininkiä, koska arvon kitaristit soittivat kovaa ja kukkoillen. Vähän tuli mieleen The Hives jostain syystä. Vähän tihkui lopussa jo vettä.
Öö.. Mitä mä en tässä nyt ymmärrä?
Ihmismassat ja muut kun on mun suosikkeja.
Yritin selittää etten todellakaan ole järkkäri, vaan ihan tavallinen kuuntelija siinä missä sekin. Että ne muut järkkärit löytyy sieltä eturiviaidan luota