Kielenhuolto (ex KOP)

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 16 Loka 2012 13:00

päivänpolttaja kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Yhtäkkiä välähti. Entä jos kyseessä onkin ruotsinkieli.

Ruotsin kieli kirjoitetaan niin, että sanat ovat erikseen.

( :piru: )

:hymyhali: Joo, niin kirjoitetaan.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 16 Loka 2012 16:50

marenkienkeli kirjoitti:Tosin, pitäisikö kielikoodit kirjoittaa pienellä? :tilt:

En ole tasan varma, onko tähän olemassa varsinaista sääntöä, mutta en ainakaan ole missään virallisemmassa yhteydessä ikinä törmännyt isolla kirjoitettuihin kielikoodeihin.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 20 Marras 2012 20:08

Sarjassa "Aikamme sössölauseet" omaksi suosikikseni on vakiintunut iGooglen "Kirjaudu sisään, niin näet sisältösi." :D Nykyään Google on korvannut Teräsmiehen ja sillä on röntgen-katse yhtenä ominaisuutena. Ja "Google Röntgen Maps" -palvelulla voit katsoa myös naapurisi, tyttöystäväsi tai työkaverisi sisuskalut.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 21 Marras 2012 17:10

Bussipysäkkien mainostaulut huutavat: "EU todistettu laihdutusteho". Anteeksi mikä? Onkohan se oikeasti "EU-todistettu laihdutusteho" tai "EU - todistettu laihdutusteho"? Jälkimmäinen kuulostaa todennäköisemmältä viimeaikaisten talousuutisten valossa. :keijo: Laihdutusteho tuntuu kukkaroissamme. :töktök:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 21 Marras 2012 20:11

marenkienkeli kirjoitti:Bussipysäkkien mainostaulut huutavat: "EU todistettu laihdutusteho". Anteeksi mikä? Onkohan se oikeasti "EU-todistettu laihdutusteho" tai "EU - todistettu laihdutusteho"? Jälkimmäinen kuulostaa todennäköisemmältä viimeaikaisten talousuutisten valossa. :keijo: Laihdutusteho tuntuu kukkaroissamme. :töktök:

Marski :femmat: Jos olisin ehtinyt, olisin tullut hämmästelmään samaa. :keijo:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 22 Marras 2012 11:25

Treffi-palstalla käydessä etusivulla on "hetki kuuluisuudessa"-kohta, jossa jonkun onnekkaan (=maksaneen) naama ja iskulause ovat esillä.
Koska en enää kykene pitämään tästä ilmoituksesta noussutta raivoa sisälläni, tahdon purkaa sen tänne.
Jätkät.
Laatu-uros. Ei "Laatu uros". Laatu-uros.
"Kun yhdyssanan alkuosa (määriteosa) päättyy samaan vokaaliin, jolla jälkiosa (perusosa) alkaa, yhdyssanan osien välissä käytetään yhdysmerkkiä."
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 12 Maalis 2013 15:41

Olen havainnut tässä viime aikoina sellaisen mielenkiintoisen jutun, että ihmiset eivät osaa erottaa toisistaan aksenttimerkkiä (´) ja heittomerkkiä ('). Jatkuvasti näkee ihmisten käyttävän aksenttimerkkiä englannin genetiivin yhteydessä: esim. tänään Facebookissa osui silmään ilmeisesti ihan virallinen yrityksen nimi "By Pia´s design". Se, mikä mua tässä kummastuttaa eniten, on että näitä on alkanut nyt parin viime kuukauden aikana näkyä huomattavasti enemmän kuin ennen.
Onko kenelläkään mitään teoriaa, että miksi näin on? :riips:
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja theia » Ti 12 Maalis 2013 15:51

Kyllä tuota on mun mielestä ollut aina liikenteessä. Ja oon itsekseni angstaillut asiasta :p

Facebookissa varmaan 50 % kavereista ei osaa käyttää heittomerkkiä. Ja juurikin perehdytin töissä yhtä neitosta, joka kovasti yritti koko ajan käyttää aksenttia, mutta nätisti ojensin että heittomerkki löytyy tuosta ä:n vierestä..

En ymmärrä :sori:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 12 Maalis 2013 16:00

Olen mäkin nähnyt tota, mutta en ole kiinnittänyt huomiota, että sitä olisi mitenkään kasvavassa määrin. Opetetaankohan näitä missään, että mitä näppäimistöltä kuuluu painaa? (Tuskin, koska englannin opetuksessakin lähinnä kai käytetään vieläkin kynää ja vihkoja.) Toivottavasti tästä ei tule päätellä, että yleinen sivistyksen taso on niin laskussa, että ei tiedetä että aksenttimerkki on eri / mitä varten se on. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 12 Maalis 2013 16:41

Muakin ärsyttää heittomerkkiosaamattomuus. Viime syksynä, kun olin festaritöissä, jouduimme korjaamaan ammattikääntäjän käsiohjelmaamme tekemistä käännöksistä kymmeniä aksenttimerkkejä heittomerkeiksi. Se oli käyttänyt niitä sekaisin, ja kysyttäessä väitti, että hänen näppäimistössään oli jotain vikaa. :töktök:
Lisäksi se oli käyttänyt vuosikymmenistä puhuttaessa jatkuvasti muotoa 1970's (ja usein vielä aksenttimerkillä), vaikka tuo kirjoitusmuotohan on ainakin mun kielioppilähteiden mukaan vuosiluvun genetiivi. (Eli suomeksi "vuoden 1970", kun tarkoitettiin "1970-lukua".) Ja kysyttäessä kääntäjä väitti molempien muotojen olevan oikein. :hämillään:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 12 Maalis 2013 16:51

Lyyra kirjoitti:Lisäksi se oli käyttänyt vuosikymmenistä puhuttaessa jatkuvasti muotoa 1970's (ja usein vielä aksenttimerkillä), vaikka tuo kirjoitusmuotohan on ainakin mun kielioppilähteiden mukaan vuosiluvun genetiivi. (Eli suomeksi "vuoden 1970", kun tarkoitettiin "1970-lukua".) Ja kysyttäessä kääntäjä väitti molempien muotojen olevan oikein. :hämillään:

Heittomerkillinen muoto on kai alun perin ollut vuosiluvun genetiivi, mutta niin useat ihmiset ovat käyttäneet sitä merkityksessä "1970-luku", että se nykyään hyväksytään (vaikkakin heittomerkitön muoto on se suositeltavampi).

Kyllä on pelkkää ammattitaidon puutetta, jos kääntäjä ei tiedä, mikä on aksentti- ja heittomerkin ero! "Maallikolta" vielä sen ymmärrän. Tosin mun on hirveän vaikea ymmärtää sitä edes maallikolta. Eikö niille tule mieleen, että tämän hyvin yleisen merkin kirjoittamiseen on pakko olla jokin helpompi tapa kuin ensin näppäimen ja sitten välilyönnin painaminen?
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 12 Maalis 2013 17:04

Yleensä ei taida tarvita välilyöntiä, jos aksenttimerkin perään tulee joku sellainen kirjain minkä päälle ei yleensä aksenttimerkkiä laiteta (Pia´s), joten ehkä tuo on sikäli ymmärrettävissä. Tosin ainakin mun näppäimistöltä heittomerkki on paljon helpompi painaakin nopeasti kirjoittaessa kuin aksenttimerkki, koska se on kirjainten vieressä keskimmäisessä rivissä eikä numeroiden kanssa ylempänä. Mutta jos tietokoneenkäyttötaito on työ- ja koulukuulumisissa viimeksi keskustellun tasoista, niin sitten jos välilyönti täytyykin laittaa, sitä ei ehkä osaa ihmetellä. :keijo: Ja voihan tietysti olla, että ne maallikot jotka tähän virheeseen sortuvat eivät kirjoita englantia mitenkään vakituisesti tai usein, onhan sellaisiakin ihmisiä kai paljon. (Ammattikääntäjän kohdalla tuo on taas varsin kummallista.)
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja theia » Ti 12 Maalis 2013 17:26

Mulla sisko joka ymmärtää, osaa ja kirjoittaa englantia käytti sitä kunnes hieman avauduin aiheesta :keijo: Sen selitys taisi olla enemmän muotoa "mutku kaikki muutkin"...
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 12 Maalis 2013 17:28

theia kirjoitti: "mutku kaikki muutkin"...

Mutku se on hankalampaa ja sitä paitsi VÄÄRIN! :raivo:

Tämähän raivostuttaa mua melkein yhtä paljon kuin se, että ihmiset ei millään opi, että 10 vuotta on 10 vuotta eikä "10-vuotta" ja 10-vuotias on 10-vuotias eikä "10 vuotias". :virne:
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja skray » Ti 12 Maalis 2013 19:26

No mua ei kyllä ihmetytä ollenkaan, että ihmiset ei osaa erottaa toistaan noita merkkejä, koska itse oon aika paljon kieliä opiskellut ja suomen kielioppikin on suhteellisen hyvin hallussa, enkä mäkään aina tiedä minkä merkin laittaisin ja mihin, kun puhutaan heittomerkistä ja aksenttimerkistä. Suomeksi osaisin kyllä valita, mutta en englanniksi välttämättä. Luulen sen johtuvan siitä, että näitä ei paljon kouluenglannissa opiskella, myös liian vähän äidinkielessäkin, ja kun kumpaakin merkkiä käytetään aika huolimattomasti näköjänsä, niin ei voi oikein esimerkkejäkään välttämättä etsiä, että saisi itse oikean merkin laitettua oikeaan kohtaan. Olikohan tarpeeksi epäselvästi ilmaistu. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 12 Maalis 2013 22:00

Mutta eihän aksenttimerkkiä käytetä missään muualla kuin kirjainten päällä. :hämillään:

Se meidän kääntäjä oli muutenkin vähän ihme tyyppi. Se ensinnäkin käännökset lähettäessään ilmoitti, että "näitä ei sitten tarvi alkaa tarkemmin lukemaan, kun on tarkastutettu natiivilla". Sitten, kun aloimme kuitenkin tarkastelemaan, niin kaikenlaisia epäjohdonmukaisuuksia alkoi löytyä. Oli esimerkiksi kirjoitettu yhden artistin kuvaus siten, että meidän tiedottaja (joka ne tekstit laati) oli itse suomentanut yhdestä englanninkielisestä levyarvostelusta yhden lauseen. Meidän kääntäjä oli kääntänyt sen takaisin englanniksi itse (ja vieläpä tosi tönkösti) vaivautumatta tarkistamaan alkuperäistä kirjoitusasua sieltä lähteestä (joka kävi kyllä myös ilmi ko. tekstistä). Korjattiin sitten sekin sen puolesta. Ja tuosta palvelusta vielä maksettiin sille ihmiselle. :töktök:
Se sen natiivi ei varmaan osaa itsekään kirjoittaa. :P
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 12 Maalis 2013 23:10

Hmmm... Kuulostaa mielenkiintoiselta tuon kääntäjän toiminta. Onkohan se "natiivi" ollut joku sen kaveri, joka ei ole alan ihmisiä ollenkaan? Monet kuvittelee (varsinkin englannin kyseessä ollessa), että pelkästään se, että puhuu kieltä äidinkielenään, on riittävä pohja kielentarkistajaksi rupeamiselle. Ihan samalla lailla niitä on tumpelokielenkäyttäjiä englanninkielisissä kuin suomalaisissakin. :virne:
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ke 13 Maalis 2013 02:10

Hmm, hyvin voin kuvitella kuinka tuota aksenttimerkkiä saatettaisiin käyttää heittomerkin sijaan kun näyttävät kuitenkin suht samankaltaisilta. Mutta sitä taas en tajua yhtään että miksi, kun sen käyttö vaatii (ainakin omalla koneellani) kaksi painallusta että aksentin saa erikseen ja sitten pitää vielä delata tai kirjoittaa yli se toinen kun noin menetellen niitä tulee kaksi. :töktök:
Itse taas en ole oikein saanut tolkkua eri dasheista. Aikuisten oikeesti, paskaako noita pitämään noin montaa kuvioissa? Niin minimaaliset erot ainakin omaan silmääni figure dashin ja en dashin sekä em dashin ja horizontal barin välillä että sietäisi harvetaa noita tikkuja. Mentäis vaan sillä mitä näppiksestä irtoaa ilman erikoismerkkipelleilyjä: lyhyt, pitkä ja miinusmerkki!

Heh, nyt kun päästiin vauhtiin, niin noiden iänikuisten yhdys sana virheiden lisäksi yhdellä vakifoorumilla/sivustolla (ei tämä sentään! :D) pistää paikoin aika pahasti silmään kun joillain parhaimmillaan/pahimmillaan päälle viisikymppisilläkin sankareilla on ihan vakiona tapana olla jättämättä välilyöntiä pisteen ja seuraavan lauseen ensimmäisen sanan väliin. Myös noita numerospedeilyitä esiintyy enemmän tai vähemmän tasaisesti, esim. tyyliin "10:lle paikalle". On se vaikeeta... :P

Kääntämisestä tulikin mieleen... Onko BTI:n laatulupaus tuttu? :eivirne:
Mitä veikkaatte, mahtaako olla webmasterin kommentti BTI:n meininkeihin? :virnu:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 13 Maalis 2013 09:35

Emeritus kirjoitti: joillain parhaimmillaan/pahimmillaan päälle viisikymppisilläkin sankareilla on ihan vakiona tapana olla jättämättä välilyöntiä pisteen ja seuraavan lauseen ensimmäisen sanan väliin. Myös noita numerospedeilyitä esiintyy enemmän tai vähemmän tasaisesti, esim. tyyliin "10:lle paikalle". On se vaikeeta... :P

Paras pistevammailu, minkä mää oon nähnyt, tuli (yllättäen :virne: ) vastaa Hesarin keskustelupalstalla. Siellä oli yksi tyyppi, joka laittoi ensin välilyönnin, sitten pisteen, ja jatkoi siitä ilman välilyöntiä seuraavaan lauseeseen. Eli piste oli ikään kuin lauseen alussa. :töktök:
Esimerkki: "pakkanen on paukkunut tämän talven ennätyslukemiin varhain aamulla koillismaalla taivalkoskella .lämpötila laski taivalkoskella -38,2 asteeseen .kuluneen talven aiempi ennätys oli utsjoella tammikuun lopulla mitattu -36,1 .myös lapissa lämpötila laski selvästi alle -20 asteen .ilmatieteen laitoksen mukaan näin kovat pakkaset ovat harvinaisia ajankohtaan nähden."

Mutta ei kai "10:lle paikalle" varsinaisesti ole väärin? Mulle on muistaakseni opetettu, että tuota numeroa ei tarvi taivuttaa, mutta ei se väärinkään ole. Vai tarkoitatko, että kymmenen pitäisi mieluummin kirjoittaa auki?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 13 Maalis 2013 14:27

Lyyra kirjoitti:Mutta ei kai "10:lle paikalle" varsinaisesti ole väärin? Mulle on muistaakseni opetettu, että tuota numeroa ei tarvi taivuttaa, mutta ei se väärinkään ole. Vai tarkoitatko, että kymmenen pitäisi mieluummin kirjoittaa auki?

On se väärin, koska noin kirjoitettuna siinä on tavallaan se -lle kahteen kertaan ("paikallelle"). Se taivutus numeron perässä on siis täysin tarpeeton ja siksi väärin.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 13 Maalis 2013 14:35

Lumikki75 kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Mutta ei kai "10:lle paikalle" varsinaisesti ole väärin? Mulle on muistaakseni opetettu, että tuota numeroa ei tarvi taivuttaa, mutta ei se väärinkään ole. Vai tarkoitatko, että kymmenen pitäisi mieluummin kirjoittaa auki?

On se väärin, koska noin kirjoitettuna siinä on tavallaan se -lle kahteen kertaan ("paikallelle"). Se taivutus numeron perässä on siis täysin tarpeeton ja siksi väärin.

Paikallelle? Eikö tuo kuitenkin lueta "kymmenelle paikalle"?

Numerohauskuuksista puheen ollen, näin eilen jossain tieteellisessä julkaisussa ilmaisun "kymmenennes", vai olikohan "kymmenennesosa". Joka tapauksessa: :keijo:
Lisäksi joskus törmää näihin 9:n, 10:n, 11:sta. -ilmaisuihin, joilla viitataan numeroiden perusmuotoihin (yhdeksän, kymmenen, yksitoista).
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 13 Maalis 2013 14:39

Tarkoitin sitä, että 10 paikalle luetaan "kymmenelle paikalle", mutta 10:lle paikalle olisi sitten "kymmenelle paikallelle" tai "kymmenellelle paikalle".
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 13 Maalis 2013 19:25

Emeritus kirjoitti:Itse taas en ole oikein saanut tolkkua eri dasheista. Aikuisten oikeesti, paskaako noita pitämään noin montaa kuvioissa? Niin minimaaliset erot ainakin omaan silmääni figure dashin ja en dashin sekä em dashin ja horizontal barin välillä että sietäisi harvetaa noita tikkuja. Mentäis vaan sillä mitä näppiksestä irtoaa ilman erikoismerkkipelleilyjä: lyhyt, pitkä ja miinusmerkki!

:virne:

Myönnän avoimesti, etten enää pitkään aikaan ole edes yrittänyt noiden viivojen kanssa. Mulla on koneessakin vain toi yks näppäin, josta tulee viiva ja alaviiva. Pahoittelen. :keijo:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » Ke 13 Maalis 2013 21:50

Lyyra kirjoitti:Mutta eihän aksenttimerkkiä käytetä missään muualla kuin kirjainten päällä. :hämillään:

Silti. :keijo:
Aksenttimerkin käyttö oikein on vaikeeta (kumpaan suuntaan se osoittaa) ja sitten taas aksenttimerkkiä voisi käyttää heittomerkin tilalla.. voihan tuo olla hankalaa.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 13 Maalis 2013 22:09

Mut kun ei aksenttimerkkiä voi käyttää heittomerkin tilalla. :keijo:
Lyyra
Digipahuus

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa