Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 23 Loka 2012 17:49

Olisit kysynyt minulta. Mulla on (ainakin tiedossa) hyvä hiivattoman pizzapohjan ohje. Enkö muka ole laittanut sitä fordelle? :riips:

Edit. Olen. Jopa peräti tähän samaiseen ketjuun.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 27 Loka 2012 15:36

Tolla reseptillä tuli ihan hyvää pizzaa. :peukku: Parempaa kuin esimerkiksi Pasilan asemalla olevan Piccolon pannupizza.

Tarkennettakoon, että täytteiltään se oli tonnikala-ananas-Turunmaa-sinihomejuusto-feta-mozzarella-kirsikkatomaatti-sipulipizza. :superhymy:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 03 Helmi 2013 20:07

Mun uusin innovaationi on kotitekoinen kalahampurilainen. :kuola:

Tai no, voidaan toki keskustella, mikä osio tässä on sitä "kotitekoista", kun oikeastaan ostan vaan ainekset valmiina ja vain kokoan purilaisen kotona. :virne:

Jaan innovaationi kanssanne:

Sämpylä (pitkulainen jees)
Findus paneroitu pakastekalaleike
Auran kurkkumajoneesi
Maustekurkkuviipaleita
Tomaattiviipaleita
Salaatinlehteä tai jäävuorisalaattia

Lämmitä sämpylä ja paista kalaleike pannulla. Täytä purilainen. Syö. :kuola:

Eilen tein tälle kaveriksi lohkoperunoita ja uuniporkkana. Oli hyvää. Tänään en jaksanut pilkkoa moisia, joten söin pakastimesta loput ranskalaiset. Toimii näinkin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 18 Helmi 2013 22:44

Lyyra kirjoitti:Tai no, voidaan toki keskustella, mikä osio tässä on sitä "kotitekoista", kun oikeastaan ostan vaan ainekset valmiina ja vain kokoan purilaisen kotona. :virne:

Leivitä kala itse, niin tulee vielä parempaa! Me ollaan joskus tehty sillä systeemillä itse "kalapuikkoja". Sanon kalapuikkoja lainausmerkeissä, koska ne ei todellakaan kalapuikkoa muistuta, jos käyttää ihan tuoretta kalaa eikä seitiä. Tietysti jos haluaa niiden olevan enemmän normikalapuikkojen oloisia, voi pakasteseitiäkin varmaan paneroida.

Noita en itse ole hampurilaisen täytteenä kokeillut, mutta sellaisenaan ovat hyviä. Panerointi käy oikeastaan mille tahansa ruokatarvikkeelle, kunhan se on ohueksi nuijittu/leikattu. Esim. kanasta tulee tosi hyvää ja kuulemma leivitetty kesäkurpitsa on namia.

Paneeraaminenhan siis toimii niin, että otetaan se aines, mitä haluaa paneerata, vaikkapa ohut kanaleike. Sen on hyvä olla huoneenlämpöinen, koska paneeraus tarttuu siihen silloin paremmin (ja lihanhan pitäisi muutenkin olla ennen paistamista aina huoneenlämpöistä). Sitten otetaan kolme lautasta. Yhdelle niistä laitetaan vehnäjauhoja, joihin sekoitetaan ne mausteet, mitkä siihen pihviin haluaa (ainakin suolaa varmaankin useimpien kohdalla). Toiseen kaadetaan rikottu kananmuna, jonka rakenne on vaikka haarukalla vatkattu rikki, ja kolmannelle pistetään korppujauhoja. Sitten otetaan paistinpannu, johon laitetaan reippaasti öljyä. Öljyä pitää tosiaan olla aika paljon, koska muuten leivitys jää tosi herkästi kiinni siihen paistinpannuun. Sitten se kanaleike pyöritellään ensin vehnäjauhoissa, sitten munassa ja lopuksi korppujauhoissa ja läjäytetään pannulle. Paistetaan kohtalaisen miedolla lämmöllä molemmilta puolilta jokunen minuutti, kunnes leivitys on kullankeltaista. Nautitaan. :kuola:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 25 Helmi 2013 21:49

Oon saanut päähäni, että kotona tehtyjä ravioleja on saatava! Mieluiten nyt heti, mutta tää viikkokin kelpaa. Oon joskus pastaa tehnyt, joten taikinaosuus hoituu, mutta täytepuoli ja sen koostumus mietityttää. Jos on hyväksi koettuja täytteitä tiedossa tai muuten vaan tajunnan räjäyttäviä makuyhdistelmiä, jotka voisi tässä hommassa toimia, niin kertokaa toki. :tilt:

Harkinnan alla on ainakin jokin tomaatti-basilika-juusto-viritelmä, mutta mitäs keksisi pinaatin tai vaikka pekonin kaveriksi?
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 25 Helmi 2013 22:27

puolikarkea kirjoitti:Harkinnan alla on ainakin jokin tomaatti-basilika-juusto-viritelmä, mutta mitäs keksisi pinaatin tai vaikka pekonin kaveriksi?

Eikö pinaatin ja pekonin voi laittaa samaan? :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 25 Helmi 2013 22:42

Lyyra kirjoitti:
puolikarkea kirjoitti:Harkinnan alla on ainakin jokin tomaatti-basilika-juusto-viritelmä, mutta mitäs keksisi pinaatin tai vaikka pekonin kaveriksi?

Eikö pinaatin ja pekonin voi laittaa samaan? :tilt:

Totta, nuohan voisi tosiaan yhdistää. :lanppu:
Sitä miettii joskus liian monimutkaisesti.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja theia » Ti 26 Helmi 2013 12:46

Me sillon tehtiin ravioleja, ostettiin maustamatonta tuorejuustoa ja iskettiin siihen yrttejä ja jotain lihaa. Ja niistä tuli niiiin hyvejä :sydän:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ti 26 Helmi 2013 22:58

Kiitos, tuorejuusto ja yrtit lisätty täytelistalle. Kerron sitten kuinka kokkailut sujui. :tilt:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 05 Maalis 2013 20:37

Tein tänäkin vuonna mämmiä. :kuola: Eka satsi (huom. aion tehdä vielä toisen satsin ennen pääsiäistä. :virne: ) valmistui 1,5 viikkoa sitten ja oi, kun on hyvää. Jopa kaveri, joka sanoi, ettei tykkää mämmistä, otti lisää. :O: :superhymy: Koskakohan sitä ehtisi tehdä seuraavan satsin. Mämmin valmistaminen kun vie sen 10 tuntia niin ihan joka päivä mämmin tekoon ei ole aikaa. :virne:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 05 Maalis 2013 20:47

Hernekeitto tulilla. :kuola:

Kotitekoista mämmiä saattaisin itsekin maistaa. Yleensä perinteisiin ruokiin pätee, että omatekoinen voittaa kaupan väkerrykset 100-1.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 07 Maalis 2013 03:34

tuossa tuli ohjelmassa suomi on ruotsalainen, että mämmin juuretkin olisi mustaltamereltä.
Mutta olisi mukavaa maistaa Kotitekoista mämmiä. :tilt:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 09 Maalis 2013 16:21

Ai niin ne raviolit. Ihan hyviä niistä tuli, mutta ei mitään hittiä. Toiseen täytteeseen laitoin pekonia, pecorinojuustoa ja valkosipuli-yrttituorejuustoa, toiseen tuoretta basilikaa, salaattijuustoa, pinaattia ja samaa tuorejuustoa. Pecorinon maku vaatii minun osalta hieman totuttelua ja pasta olisi pitänyt kaulia vielä ohuemmaksi, koska raviolien reunat jäi aika paksuiksi. Eikä niistä ylkoisesti mitään kedon kauneimpia kukkia tullut, taikinapyörä vois olla tarpeen. :virne:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 14 Maalis 2013 15:31

Tein kaalilaatikkoa :keijo:
Unohdin riisit!
Mutta toisaalta, eipä tuo sitä kaivannutkaan. Eikä kaivannut ohraakaan. Onko se vielä laatikkoa vai paistosta?

Laatikkoon kuitenkin hurahti
1/2 kaali
1 iso sipuli
2 isoa herkkusientä
Voita
Itse tehtyä siirappia

Laatikko muhi uunissa 2.5 tuntia. Ensimmäisen tunnin 200 asteessa, toisen tunnin 150 asteessa ja puolituntia 75:ssä.
Alunperin ajattelin että muhittaisin sitä vain tunnin, mutta sitten jäin katsomaan yhtä sarjaa ja ajattelin että olkoot vielä sen ajan uunissa, kun ei se miksikään mene. Pienensin vain lämpötilaa.

:kuola: :tipahdus:
Miksi sitä unohtaa miten hyvää kaaliruoka voi olla!

Sen lisäksi kämppä tuoksuu vanhalta mummolalta :hullu:
Siihen tuoksuun oli ihana illalla käydä nukkumaan :hullu:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 14 Maalis 2013 15:37

Mää tein broileripastaa. Kariniemen minuuttipihvit olivat muhineet marinadissa pari yötä. Marinadissa oli öljyä, suolaa, pippuria, basilikaa, timjamia, persiljaa ja muistaakseni sipulijauhetta.
Paistoin pihvit toissailtana, joten tänään ne oli oikeesti jo pakko laittaa ruuaksi asti.

Pastavesi kiehumaan. Öljyä pannulle. Sipuli ja valkosipuli kuultumaan. Pihvit kuutioiksi. Aurinkokuivattuja tomaatteja silpuksi. Purkillinen kermaa sipulien joukkoon. Tomaatit ja pihvit perään. Mausta pippurilla ja suolalla.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 15 Maalis 2013 00:09

Paneeraamisesta piti tulla antamaan yksi herkullinen vinkki. On ehkä, muistaakseni, mahdollisesti Jamie Oliverilta lainattu panerointiresepti, joka tapauksessa olen vuosia tehnyt "kalapuikkoni" itse oikeasta kalasta. Ja varsinaisesti taisi olla kanan panerointiin tämä ohje, mutta toimii ainakin mun mielestä myös ainakin vaalealle kalalle.

3. lautaselle (vehnäjauhojen ja kananmunan lisäksi) tulee korppujauhojen sijaan seuraava mössö:

6 kpl voileipäkeksiä
1 valkosipulin kynsi
1 kourallinen tuoretta persiljaa
1 ruokalusikallinen juoksevaa rasvaa
suolaa
mustapippuria pippurimyllystä

Ainekset hurrurrruurrr tehosekoittimessa sopivaan karkeuteen ja läiskitään fisunpalat vehnäjauhojen ja kananmunan jälkeen seokseen ja pannulle. Ai juku voi jee, hyvää tulee :kuola: Ja on helppoa ja nopeaa. Pikaruokaa suorastaan.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Maija » Su 17 Maalis 2013 23:36

Tein ensimmäistä kertaa elämässäni naudanpaistia uunissa. Olen tosi arka ollut lihan kanssa, sillä aiemmat kokeiluni ovat päättyneet siihen, että lautasella on ollut joko kuivaa kengänpohjaa tai purukumia. Nyt oli kuitenkin upouusi paistomittari käytössä ja ajattelin, että kyllä tällainen nauta toisen nyt päihittää. :virne:

Hieroin paistin pintaan suolat ja pippurit, laitoin sen uunivuokaan, tökkäsin mittarin lihaan ja panin vuoan 125-asteiseen uuniin. Otin lihan pois uunista, kun mittari näytti 60 astetta. Folion alla muhiessa noin 15-20 min lämpötila nousi 64 asteeseen.

Leikatessani minua odotti yllätys: kypsyys oli ihan täydellinen! Liha oli mehevää ja hieman punertavaa. Viipaleet lautaselle ja kaveriksi pottuja, punaviinisoosia ja salaattia. Olipahan herkullista! :kuola:
Maija

ViestiKirjoittaja skray » To 28 Maalis 2013 08:20

Mä haluaisin laittaa viikonloppuna pataan porisemaan broilerin rintapaloja. En vaan tiiä mitä niiden palojen kanssa sinne laittaisin tai kuinka muutenkaan toimisen sen kanssa. Onks ideoita?
Yritin jo katsoa erilaisia pataruokia niin broilerista kuin lihastakin (sellasia joihin vois soveltaa broileria tilalle), mutta mikään ei oikeen tuntunu yksinkertaiselta tai ainekset oli niin ihmeellisiä, ettei meillä ole niitä tai en halua yhden kerran takia ostaa isoa purkkia.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja theia » To 28 Maalis 2013 10:44

Mä laittaisin juureksia sinne sekaan, porkkanaa ja palsternakkaa ja semmosia.

Noin muuten tuli skrayn viestistä mieleen että Punajuuri-lihapata oli ihan törkeän hyvää, voin suositella! :kuola: Kanaa en välttis lähtisi tohon soveltamaan.
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 28 Maalis 2013 15:18

Mä oon syönyt ihan törkeän hyvää burgundinpataa. Lihana oli broilerin rintapaloja. :kuola:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 28 Maalis 2013 15:19

Tein vahingossa pannaritaikinan. :nolo:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 28 Maalis 2013 16:47

Lyyra kirjoitti:Tein vahingossa pannaritaikinan. :nolo:

Äkkiä! Uuniin ennen kuin mitään tapahtuu! :kauhistunut:
Kokemuksesta voin sanoa että ei kannata ottaa pois ennen kuin se on kauniin ruskea.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 28 Maalis 2013 17:11

Mr. Smith kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Tein vahingossa pannaritaikinan. :nolo:

Äkkiä! Uuniin ennen kuin mitään tapahtuu! :kauhistunut:
Kokemuksesta voin sanoa että ei kannata ottaa pois ennen kuin se on kauniin ruskea.

Paistoin sen myös vahingossa. :nolo:
Ja tein mansikkahillon kaveriksi. :nolo:
Ja kotihernekeittoa alkupalaksi. :tipahdus:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » La 30 Maalis 2013 14:03

No, uuniin meni nyt sitten pannun kautta käänneltynä ensin broilerin minuuttipihvejä (olivat tarjouksessa, enkä löytänyt rintapaloja muutenkaan), sitten vähän porkkanaa paloiteltuna, niitä en käännellyt pannulla. Sitten tein sipuli-herkkusieni kastikkeen, johon laitoin veden lisäksi kolmen juuston ruokakermaa purkillisen. Ohjeessa, jonka pohjalta tätä sovelsin, laitettiin vuoan pinnalle juustoraastetta, mut mä jätin sen pois ja laitoinkin tuon kerman. Tuli sillekin vihdoin käyttöä n. 10 päivää parasta ennen -päivän jälkeen. :keijo:
Maustoin suolalla, timjamilla ja provence mix -mausteseoksella, jossa on siis jotainn yrttejä enimmäkseen. Saas nähdä mitä tulee. Tuoksu on ainakin ihan jees toistaseks.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 08 Huhti 2013 20:55

Perjantaina on mahdollisuus osallistua Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran suureen ruokapäiväkirjakeräykseen. Kiinnostavaa!
Lyyra
Digipahuus

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina