Vaivaisten valitukset

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 22 Helmi 2013 17:19

Flunssa vei voiton naisesta ja tämä päivä on saikkua. Hoitaja varoitteli nyt olevan liikkeellä flunssaa, joka vaan kestää ja kestää. Viikonloppu menee levätessä, tän päiväiset viiden ja puolen tunnin päikkärit oli esimakua. Onpahan hyvä syy viettää Mad Men ja leffamaraton.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 25 Helmi 2013 12:44

Aamiainen taisi mennä pieleen. Maha on kuralla ja kipeähkö. :norsu:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Ke 27 Helmi 2013 19:58

Monettakohan viikkoa olen jo flunssassa? Muistan hämärästi muutaman terveen päivän tammikuulta, sitä ennen olin kunnolla terve marras- tai joulukuussa. Alkaa ihan vähän nakertaa pientä ihmistä, kun ei ikinä jaksa tehdä mitään.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 27 Helmi 2013 20:14

Mähän ehdin olla viikon töissä kunnes tuli tää vatsis. :epäilevä: Maha sekaisin ja eilen oli räjähtävä kuume-hetki, lähes 39 astetta. :isosilmä: Sit se laski ja oli sit siinä. Maha on edelleen sekaisin mut olo ihan pirteä. Mutta ei musta taida olla huomenna vielä töihin menijäksi, mähän pyörryn heti kun en ole syönyt pariin päivään juuri mitään. :friikki: Taas on vain hankala olla hyvällä omatunnolla kotona, kun olo on suht jees. Huono, huono epämotivoitunut työntekijä (joka olenkin :keijo: ). Mut en mä haluis, että muut ajattelisivat niin. Toivottavasti. :riips: Kun ei tää tahallista ollut kuitenkaan.

Mä oon taas vaan liian kiltti ja hyväksyntää hakeva. :epäilevä:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 03 Maalis 2013 14:51

Eilinen remuaminen vaatii kropalta verojaan.
Stam1nan ( :sydän: ) jälkeen eksyimme vielä The B and the Bandin yllärikeikalle paikalliseen "baariin".
Paikasta viis, keikka oli aivan täydellinen päätös illalle :hullu:
Kropasta on kuitenkin nyt kaikki ihanuus poissa, hirveä särky tilalla ja niskatkin jumissa :virne:
Mitäs moshasin vähän :virne:

Huomenna vaappuvin jaloin fysioterapiaan :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 06 Maalis 2013 15:43

Mulla tulee nykyään flunssat ilman kuumetta. Muuten on kyllä ihan vuoteenomaolo, mutta ei kuumetta tai juuri nuhaakaan. Nuhan kompensoi varmaan se, että tammikuun lopusta saakka on ollut nenä tukossa. :P

Kurkku on kipeä ja joka paikkaa särkee. :( Mutta mieluummin näin kuin norossa. :hullu:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 08 Maalis 2013 09:51

Sanoinko kuumeeton? No ei ole enää. Eka ilta meni ilman lämmönnousua mutta sen jälkeen se kävi 38,6 asteessa, laski takaisin 36,7 asteeseen ja nyt se on taas 38,5. Kyllästyttää ja selkää särkee, kun ei pysty muuta kuin maata.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 13 Maalis 2013 00:07

Vamma täällä hei :tsau:

Tänään meni hermo tuohon kipuilleeseen olkapäähän. Se on ollut jostain vuoden vaihteesta lähtien epäsäännöllisen säännöllisesti todella kipeänä. On se ollut jo ennen sitäkin, mutta nyt enemmän. Käsi on ollut kuin tulessa ja olkapään kipuilut ovat estäneet sen käytön - lähinnä nostamisen. Kepin kanssa vänyäminen on vaan pahentanut sitä (no shit sherlock :epäilevä: :töktök: ) ja se on välistä ollut niinkin herkkänä, että suihkun painekin on ollut liikaa. Need to say more?

Viime viikolla toin ongelman esiin fysioterapiassa. Eilen jumpattiin sitä vähän ja kevyesti. Tänään se oli niin kipeä ettei voinut ottaa edes kahvikupista kiinni. Sen lisäksi nitkautin aamulla selkää. Hermostuin tähän jatkuvaan jumitukseen ja tönkköyteen. Siihen, että vaatteet on vaikea saada päälle ja sen lisäksi ne ahdistavat. Eihän tämä voi näin mennä!

Tilasin ajan meidän naapurin fysiomestaan.
Esitin ongelman ja olisin hierontaan halunnut. Pääsin OMT-fysioterapiaan.
Mikä olikin kyllä parempi juttu.

Kipu jäi siihen huoneeseen. Kyllähän se tökkiminen ja manipuloiminen sattui, mutta ei liikaa. Lisäksi sain vahvistusta siihen, ettei siellä fysioterapiassa pidä tehdä semmoisia juttuja mitkä sattuu enemmän kuin se käsittely. Tai sattuu eri paikkaan! Mikä oli aika jännä havainto tässä kipujen ja koukkujen keskellä. Ei siis sillä suomalaisella "tervettä kipua"-linjalla, vaan saa tuntua, muttei sattua.

Puolessa tunnissa kipu pois.
Tack och hej.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 13 Maalis 2013 09:26

Mitä on OMT-fysioterapia?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 13 Maalis 2013 10:58

Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Maija » Ke 13 Maalis 2013 22:35

Kibaya kirjoitti:Kipu jäi siihen huoneeseen. Kyllähän se tökkiminen ja manipuloiminen sattui, mutta ei liikaa. Lisäksi sain vahvistusta siihen, ettei siellä fysioterapiassa pidä tehdä semmoisia juttuja mitkä sattuu enemmän kuin se käsittely. Tai sattuu eri paikkaan! Mikä oli aika jännä havainto tässä kipujen ja koukkujen keskellä. Ei siis sillä suomalaisella "tervettä kipua"-linjalla, vaan saa tuntua, muttei sattua.

Ottamatta kantaa Kiban tilanteeseen totean, että tässäkin on monta monessa, sillä toisilla käsittelyn aikainen kipu on sitä ns. tervettä kipua ja toisilla kivuliaat liikkeet ja käsittelyt vain provosoivat jo olemassa olevaa kipuaistimusta. Ammattitaitoinen terapeutti kyllä osaa erottaa, milloin on kummasta kyse. Perussääntönä on, että jos rasituksen tai käsittelyn jälkeisestä kivusta palautumiseen siihen niin kutsuttuun normaalitilaan menee koko ilta ja yö, se ei ole enää tervettä. Pääasia kuitenkin on, että keinoista riippumatta itse saa apua tilanteeseensa.

Nykyisin kuntoutuksessa vallitseva suuntaus on, että potilaita kehotetaan liikkumaan ja toimimaan kivusta huolimatta. Tätä potilaan kannalta ajatellen korostetaan ehkä liikaakin, mutta sille on syynsä: monet ihmiset ihan ymmärrettävästi pelkäävät kivun tarkoittavan lisääntynyttä riskiä uusiin vammoihin tai oman tilanteen pahenemiseen, jolloin esim. kipeää kättä käytetään yhä harvemmin toiminnallisuuden ja lihasvoiman kustannuksella. Lihastasapainon häiriintyminen taas voi johtaa vielä pahempiin ongelmiin.

Teen opparini kivusta, siksi täällä turisen.
Maija

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 13 Maalis 2013 22:54

Maija kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Kipu jäi siihen huoneeseen. Kyllähän se tökkiminen ja manipuloiminen sattui, mutta ei liikaa. Lisäksi sain vahvistusta siihen, ettei siellä fysioterapiassa pidä tehdä semmoisia juttuja mitkä sattuu enemmän kuin se käsittely. Tai sattuu eri paikkaan! Mikä oli aika jännä havainto tässä kipujen ja koukkujen keskellä. Ei siis sillä suomalaisella "tervettä kipua"-linjalla, vaan saa tuntua, muttei sattua.

Ottamatta kantaa Kiban tilanteeseen totean, että tässäkin on monta monessa, sillä toisilla käsittelyn aikainen kipu on sitä ns. tervettä kipua ja toisilla kivuliaat liikkeet ja käsittelyt vain provosoivat jo olemassa olevaa kipuaistimusta. Ammattitaitoinen terapeutti kyllä osaa erottaa, milloin on kummasta kyse. Perussääntönä on, että jos rasituksen tai käsittelyn jälkeisestä kivusta palautumiseen siihen niin kutsuttuun normaalitilaan menee koko ilta ja yö, se ei ole enää tervettä. Pääasia kuitenkin on, että keinoista riippumatta itse saa apua tilanteeseensa.

Nykyisin kuntoutuksessa vallitseva suuntaus on, että potilaita kehotetaan liikkumaan ja toimimaan kivusta huolimatta. Tätä potilaan kannalta ajatellen korostetaan ehkä liikaakin, mutta sille on syynsä: monet ihmiset ihan ymmärrettävästi pelkäävät kivun tarkoittavan lisääntynyttä riskiä uusiin vammoihin tai oman tilanteen pahenemiseen, jolloin esim. kipeää kättä käytetään yhä harvemmin toiminnallisuuden ja lihasvoiman kustannuksella. Lihastasapainon häiriintyminen taas voi johtaa vielä pahempiin ongelmiin.

Teen opparini kivusta, siksi täällä turisen.

Joo, kivun tunnistaminen on tärkeää myös potilaana. Että mikä on sitä tervettä kipua, mikä sitä vähemmän tervettä. Olen kipeääkin kättä pyrkinyt käyttämään kivun rajoissa, kunnes se nyt ei oikein enää noussut ylös kunnolla sitäkään vähää mitä normaalisti. Terve kipu fysioterapiassa ja kuntoutuksessa on sitä mikä pitää hereillä. Ettei se ole aina vain tätä särkyä ja repimistä. Myös tuonne kipeämmälle puolelle on mahdollista saada aikaan "tervettä" kipua.

Unohdin sanoa, että OMT-tyyppi toi hyvin konkreettisesti esiin myös mitä "kivun sallimat rajat" on. Tehdään niitä harjoitteita siihen kipukynnyksen rajalle. Jos tekee sen kipurajan yli, kestää palautuminen kauemmin ja näin ollen hyötyä ei ole. Kuvasi sitä hyvin vuoristoradalla, jonka pitäisi pysyä kipukynnyksen alapuolella. Näin saadaan myös kipukynnystä nousemaan kuntoutumisen ohessa.

Kipu on vaikea asia, hieno aihe oppariin :kyllä:

Ah! Piti vielä se sanoa, että vaikka tuskastun useinkin fysioterapeutteihin ja näihin juttuihin, niin se on myös tuskastumista tähän tilanteeseen. Ei kaikki fysioterapia ole auttamatonta. Kunnallisella puolella sen keinot vain ovat rajallisempia.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 23 Maalis 2013 23:49

Au.
Auh..
AU!!
:pönde:

Sattuu ihan hel-ve-tis-ti.
Vedin kipulääkeoverit. Nyt mennään ihan niin rajoilla ettei parane kertoa lääkäreille.
Alkoholia ei nautita pariin päivään näiden pitoisuuksien jälkeen :vihellys:
Kipugeeli on loppu. Lämpögeeli on loppu.
Laitoin märän pyyhkeen pakkaseen, että saan sen illalla ennen nukkumaanmenoa laitettua jalalle.

Mitäs en eilisen illan aikana istunut tarpeeksi.
Kun ei antanut luonto periksi tehdä heikompaa ja huonoa.
Seitsemän x inkkari on liikaa. Selkeästi :vihellys:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Su 24 Maalis 2013 12:48

Kiba :paijaus:

Todennäköisesti mun kivut ei ole ihan samaa tasoa Kiban kanssa, joten ehkä ei pitäisi tulla valittamaan. :pahis:

Mutta valitan silti, että pitääkin olla epämääräisen raihnainen. Eilen tuli siivoamisesta selkä kipeäksi, kun kyykin jonkin aikaa lattianrajassa siivoamassa roskiskaappia ja sit vielä imuroin. Helpotti sentään kun istuskelin sohvalla myöhemmin. Tänä aamuna heräsin kuuden aikaan ja olo oli hirveän jäykkä ja jotenkin tukkoinen juuri sieltä selästä ja käsi puutui yön aikana pari kertaa. :töktök: Peruin tälle päivälle varaamani joogankin, kun en tiedä oliko myös eilisellä joogalla myötävaikutusta näihin (ainakaan se ei näemmä auttanut, vaikka yleensä niin tuntuisi olevan :riips:). Ehkä teen silti kotona varovasti jotain, mutta jos ei nyt sellaista puoltatoista tuntia kuitenkaan.

Niin, ja OMT-fysioterapia on kyllä hyvää, mä kävin viime kesänä sellaisessa niska-hartiavaivani kanssa ja pahin helpotti parilla käynnillä. Arvokastakin se kyllä oli...
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 24 Maalis 2013 17:43

Kyllä täällä saa jokainen valittaa, jos on kipeänä :paijaus:
Oli taso mikä vaan :pahis:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 03 Huhti 2013 14:26

Sairasloma jatkuu vuoden loppuun.
:huoh:
Vetää aika huolella mieltä matalaksi.
Se ois sitten niinku oltu viis vuotta poissa työelämästä :huoh:

Yleisfiilis: ei paljoo kiinnosta.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 03 Huhti 2013 15:12

Kiba. :paijaus: Jaksamista!
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 03 Huhti 2013 15:18

Kiba :paijaus: :hymyhali:

Uskon kuitenkin, että jonain päivänä sä vielä pääset tästä ohi.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 07 Huhti 2013 23:34

Pahan mielen myötätunto.
Saikun jatkuminen antaa ehkä mielikuvan, että sama jatkuu vielä pitkään. Jos se olisinkin sairastamisen sijaan paranemis- ja kuntoutumislomaa?

Työtä on monenlaista. Kun on sen aika, haaveilu, ideointi ja tulevan valmistelu on myös työtä. Ei kaiken tarvitse tapahtua heti. Kymmenen vuotta sitten alulle pistetty siemen voi poikia pienen projektin, joka saa ehkä jatkoa parin vuoden päästä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 25 Huhti 2013 13:38

Pvi kirjoitti:Pahan mielen myötätunto.
Saikun jatkuminen antaa ehkä mielikuvan, että sama jatkuu vielä pitkään. Jos se olisinkin sairastamisen sijaan paranemis- ja kuntoutumislomaa?

Työtä on monenlaista. Kun on sen aika, haaveilu, ideointi ja tulevan valmistelu on myös työtä. Ei kaiken tarvitse tapahtua heti. Kymmenen vuotta sitten alulle pistetty siemen voi poikia pienen projektin, joka saa ehkä jatkoa parin vuoden päästä.

:hymyhali:

Kuntoutuslomaa ei ehkä ole, kun nyt näyttää siltä ettei ole fysioterapiaa koko kesänä :pahis:
Superia.
Erityisesti siltä kantilta, että operaatio on elokuussa ja eräskin tsirurki on todennut, että ennen leikkausta pitäisi olla semmoinen reilu kuukauden kestävä jakso, jonka aikana yrittää ihan vähän nostaa kuntoua. No, JES!! Haluisko joku tulla mun fysioterapeutin tilalle heinäkuuksi :aukku:
Ei ehkä ihan riitä pelkkä omatoiminen ulkona kävely (jonka olen ottanut nyt päivittäiseksi rutiiniksi). Varsinkin kun siitä menee aina ihan jumiin, enkä saa omin voimin venytyksiä tehtyä :pahis:

"jokainen omasta puolestaan" saa mut tällä hetkellä suuttumaan aika huolella. Saa-ta-na.

Apu ois kiva - ei se lehti.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 29 Huhti 2013 10:02

Pitkästä aikaa yö, joka tuntui ikuisuudelta. Ihan kuin en olisi nukkunut ollenkaan :bubbles:
Nukahdin ihan normaalisti, ilman ongelmia, mutta heräsin jo tunnin sisään nukahtamisesta. Tätä jatkui läpi yön. Tunti ja hereille. Viiden herätyksen jälkeen oli super-vaihe, kun heräsinkin vasta puoli seitsemän!
En vain saanut yhtään asentoa, jossa olisi ollut edes puolittain rentoa olo. Lapaluiden väli ja yläselän lihakset tekivät jotain ihan omaa ja olivat järkyttävässä juntassa. Ja koska se on aina niin kivaa, niin hengittäminenkin oli vähän vaimeaa kun lihakset pistää hanttiin.
Tämäkö on lopputulos niistä päivittäisistä ulkoiluista :epäilevä:
Sanonko mitä! :raivo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 05 Kesä 2013 11:33

Mä olen edelleen vähän selkäraihnainen. Tänä aamuna herätessä alaselkä oli kipeä, pieni venyttely auttoi, mutta olo oli muutenkin niin tööt etten jaksanut mitään mutkikasta tehdä. Nyt tuntuu kipua lähinnä hartiassa.

Tarvitsisin jo kesäloman, että pääsisin olemaan istumatta koko aikaa tietokoneen ääressä ja jaksaisin yrittää tehdä enemmän jotain liikuntajuttuja. Alle pari viikkoa siihen lomaan nyt onkin, mutta kun tuntuu että kamelin selkä katkeaa just. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 12 Kesä 2013 14:15

Kolautin aamulla varpaani tuolin jalkaan oikein kunnolla. Aamulla se ei tuntunut juuri miltään, mutta ihmekös tuo, kun puolisen tuntia aiemmin olin ottanut 400 mg ibuprofeenia ja 1g parasetamolia. Nyt se on osittain sininen ja kävely sattuu melko paljon. :epäilevä:

Olen menossa työterveyslääkärille parin tunnin päästä. Saa nähdä toteaako lääkär varpaan olevan murtunut.

(Ja mä kun niin odotin, että pääsisin ensi viikonlopun häissä tanssimaan oikein kunnolla. :pillitys: )
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 12 Kesä 2013 17:31

Kävin lääkärissä. Paineli varvasta ja kyseli, mikä painallus sattuu. Kuvia ei oteta, kun kyseessä ei ole isovarvas. Mun paketointikin oli sen verran mallikas, että lääkäri oli sitä mieltä, että vierekkäiset varpaat voi jatkossakin paketoida samalla tavalla yhteen. Juurikaan hyötyä käynnistä ei siis ollut, mutta ainakin sain jonkinlaisen mielenrauhan. :keijo:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 12 Kesä 2013 23:45

Vielä ehtii aloittaa/voi jatkaa kylmähoitoa.
Kaksi vuorokautta kylmää 20 minuutin jaksoissa vähentää turvotusta ja kipua.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa