Niin siis nuorten "holtittomuus" voi tosiaan johtua ihan vain kysymysten asettelusta. Samoin varallisuus, vanhempien luona asuminen etc. vaikuttavat. Veikkaisin myös, että suhteellisen pieni osa alle 25-vuotiaista tekee esim. lomamatkoja lentäen. Vaikea siinä sitten tehdä mitään muutoksia

Yhä enenevissä määrin mä mietin oman toimintani vaikutusta luontoon. Pikku hiljaa otan käyttööni uusia juttuja, jotka vähentävät tai poistavat mun kuormituksen ko. asian tiimoilta. En usko, että tämä ihan täydelliseen ituhippeyteen asti menee, mutta järjen ja mukavuuden rajoissa yritän tehdä muutoksia parempaan suuntaan.
Nämä vakiot on ollut jo pitkään, kierrätän, lajittelen, vähennän jatkuvasti auton käyttöä (nyt vielä enemmän, kun töihin pääsen pyörällä), käytän energiansäästölamppuja, pistän laitteet kokonaan pois päältä, käytän akkuparistoja jne. Pieniä arjen juttuja, joiden muuttaminen ei pitäisi olla kovin vaikeaa (mutta on

) ja niihin totuttua ei edes ymmärrä niiden olevan ekotekoja, vaan normaalia arkea.
Nyt uusin "juttu" on ollut, tämä varmasti yllättää kaikki

, käyttämieni kemikaalien rajoittaminen ja vaihtaminen luontoystävällisempään suuntaan. Shampoo on nyt luonnossa täysin hajoava (on muuten jopa parempi kuin aiemmin käyttämäni, mikä hitusen hämmästyttää), samoin saippua, pesupähkylät on käytössä, käsitiskiaine myös biohajoava (en ole vielä testannut, kun vanhassa Fairyssä on vielä rippeet jäljellä), olen karsinut turhia mömmöjä pois (hiustenhoitoaine, osa muista pesuaineista, hajustetut rasvat etc.). Samoin olen remontin yhteydessä siirtynyt käyttämään liuotteettomia maaleja ja yritän valkata myös muista tuotteista sen ekologisemman. Aina ei onnistu, ja sitten ottaa päästä, kun tietää, että tämäkin laasti nyt sisältää ties mitä myrkkyjä

Oikeastaan pahin mua häiritsevä juttu tällä hetkellä on se, että rempasta tulee niin paljon jätettä. Paljon tulee kierrätettyä (omaan käyttöön ja osa kierrätyskeskukselle), mutta paljon tulee menemään myös hyötykäyttöasemalle ja kaatopaikalle

Nyt ollaan viety vasta yksi peräkärryllinen kylpyhuoneen seiniä, loput ryönät on ulkovajassa odottamassa lajittelua. Ajattelin myös, että keräämällä kaikki samaan paikkaan odottamaan viimeistäkin roskaa, saan paremman kuvan siitä, kuinka paljon tuo remontti kokonaisuudessaan kuormittaa...
Jahka saan nämä kemikaalit kuosiin ja normirutiiniksi, niin sitten siirryn pohtimaan lähemmin ruokapuolta. Toki nytkin ostan luomua (kun sitä on saatavilla ja järjellisessä hinnassa), lähiruokaa, reilua kauppaa jne. Syön paljon kasviksia. Lihasta en usko äkkiseltään luopuvani, vaikka pystyn syömään pelkkää kasvisruokaa. Viikko menee ilman lihaa oikein näpsäkästi, ja sitten iskee lihanhimo

Lihan käyttöä on kuitenkin tullut vähennettyä melkoisesti. Maitotuotteet ovat jääneet ihan sen vuoksi, ettei masu kestä enää ollenkaan. Juusto on ainut, mikä menee, ja sitä sitten huoletta myös syön. Samoin riisiä syön liki huoletta, vaikka sen ilmastovaikutus onkin 20-kertainen perunaan nähden

Joskin sitäkin on kyllä tullut vähennettyä melkoisesti.
Kaikesta ei mun mielestä kuitenkaan tarvitse luopua. Ei varsinkaan kertarysäyksellä. Totuttelu ja uusien rutiinien aloittaminen on kaiken a ja o. Se on vain niin vaikea tehdä muutoksia omiin tottumuksiinsa

Kiireessä ja väsyneenä kaupasta yleensä tarttuu käteen se vanha tuttu tuote, vaikka kuinka olisi aiemmin mielessään manannut, että ensi kerralla ostan sitä ekologisempaa vaihtoehtoa. Mutta kyllä se siitä, hitaasti ja epävarmasti