Muuttohöpinää

Re: Muuttohöpinää

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 02 Syys 2012 05:22

Neljäs viesti putkeen. Nyt on kamat siirretty ja uusi sänky koottu. Kissa oli ihmeissään vanhan asunnon lopuksi ja uuden aluksi. Asunto ei enää tunnukaan niin pieneltä. Kylppärissäkin on enemmän tilaa kuin muistin. Nyt on muutaman tunnin verran koenukuttu uutta sänkyä ja hyvin toimii. (En tiedä miksi heräsin, mutta siihen liittyi kissan vaeltelua.) Tikkunettiyhteys on hitaanlainen. Naapurista ei kuulu juurikaan ääniä, ainakaan vielä. Hyvä niin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja lumikukka » Su 02 Syys 2012 11:21

Onnea Lyyralle uuteen kotiin! :)
Kumpaan Ikean sohvasänkyyn muuten päädyit?
lumikukka

ViestiKirjoittaja skray » Ma 03 Syys 2012 11:19

Muuttoilmoitus tehty. :täpinä:
Tosin muuttoon on vielä tovi, mutta piti verotuksellisista syistä tehdä muuttoilmoitus jo, kun talon ostosta on jo niin pitkä aika ja olisivat ottaneet meiltä varainsiirtoveron, jos ei olis muutettu osoitetta jo. Tosin oltais saatu se vero takasi ens vuonna, kun ekasta omasta ei tarvi maksaa sitä. :töktök:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 03 Syys 2012 15:44

lumikukka kirjoitti:Onnea Lyyralle uuteen kotiin! :)
Kumpaan Ikean sohvasänkyyn muuten päädyit?

Kiitos. :hymyhali:
Ostin sen PS 2012:n isän neuvolla ja oon kyllä ollut tyytyväinen. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » To 13 Syys 2012 12:07

Pakkaaminen on aika kivaa. :keijo:
Nyt on jo kertyny pieni pino täysiä laatikoita, kun alotin kaikesta helposta. Arvaan sen kostautuvan myöhemmin. Toivottavasti ei kostaudu.
En malta oottaa, että pääsen purkamaan kaikki omaan kotiin. :pomppu:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Su 23 Syys 2012 09:23

No niin, tänään olis muutto. :tilt:
Vielä on osa pakkaamatta, mutta ne on sellasta säkkiin heitettävää ja viimesiä astioita jne. Ihan ok tilanne siis.
Parin tunnin päästä tulee muuttoapu, joten vielä mulla on aikaa tehdä kaikki täällä.
Eilen myös siivottiin äitin kanssa oikeen kunnolla täällä ja aika hyvään malliin saatiin kaikki. :)
Kaikenkaikkiaan olen siis tyytyväinen viikonlopun saaliiseen tähän asti.

Illalla pitää vielä tulla tänne vanhaan kämppään imuroimaan ja mopppaamaan, pyyhkäsemään pintoja ja pestä jääkaappi.

Jännittää ehkä vähän tää päivä. :täpinä:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Su 23 Syys 2012 21:30

Huhhuh. :hiki:
Kaikki kamat kaupungista on roudattu tänne uuteen kotiin, aika hieno homma.
En vaan millään jaksa alkaa purkamaan mitään vielä tänään ja nyt ootan vaan, että mieheke tulis kotiin ja kertois, miksi täällä on näin saakelin kylmä.
En osaa tehdä täällä mitään itse, esim. sytyttää tulta puuhellaan. :keijo:

Muuten muutto sujui aika nopsakasti loppujen lopuksi.
Vanhan kämpän siivoaminen kesti kolme tuntia, kun putsaamista olikin vähän enemmän kuin muistin. Mutta tulipahan siistiä.

Uusi elämä omassa talossa alkakoon. :)
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 24 Syys 2012 20:30

Muutto- ja gradukiireiden keskellä ei ole oikein ollut aikaa kirjoittaa tänne, vaikka koko syyskuu onkin ollut enemmän tai vähemmän muuttoisa. Tässä kuitenkin jonkinlainen raportti muutosta. :)

Muuttorumba alkoi virallisesti 29.8., kun saimme uuden kämpän avaimet. Tässä vaiheessa ei siis ollut vielä yhtään laatikkoa pakattu. :keijo: Ensimmäiset laatikot pakattiin samana päivänä ja muutto lähti etenemään hiiiiiiiiitaasti ja varmasti. Muuttoon oli (on) varattu koko syyskuu, kun molemmilla on ollut sen verran kiireistä etenkin elokuun loppupuolella, että emme olisi millään ehtineet pakata. Kämppä taas oli pakko ottaa vastaan jo tuossa vaiheessa, kun muuten emme olisi sitä todennäköisesti saaneet. Ja kun tuo opiskelijakämppä on aika halpa, emme nähneet mitään syytä olla pitämättä sitä syyskuuta.

Su 2.9. kävimme ensimmäisen kerran täällä, uudella kämpällä. Alkujärkystys oli melkoinen. Minä olin maalannut mielessäni melkoiset pilvilinnat, kun Mieheke sanoi heti ihastuneensa tähän kämppään. (Kertoo taas luonteidemme erilaisuudesta Mieheke on melko spontaani, joten tuollainen pikaihastuminen on jopa todennäköistä. Jotta minä, muutosvastarintaihminen, toteaisin, että jokin paikka on heti ihastuksen kohteena, vaatii se kämpältä todella paljon - kaikki on oltava täydellistä. Tuossa vaiheessa pidättelin itkua. Mihin soppaan olinkaan lusikkani laittanut. Ensi järkytyksen jälkeen totesin kämpän olevan itse asiassa aika hyvä. Nyt pidän kämpästä jo melko paljon. :hullu:

Seuraavan viikon aikana muutettiin ei-niin-elintärkeitä tavaroita uuteen kämppään. Purettiin niitä kaappeihin (kaappitilaa on huomattavasti enemmän kuin vanhassa kämpässä) ja vietiin taas kasa laatikoita vanhalle kämpälle.

9.9. vietiin kaikki suurimmat kamat uuteen kämppään vanhaa sänkyä ja paria tuolia lukuunottamatta. (Tuona päivänä saimme myös uuden sänkymme. :hymyhali: Ihanaa, kun on vihdoinkin 160 cm leveä sänky 120 cm leveän sijaan. :pilvi: Parasta on se, että nyt on mahdollista pitää hyyyvin erilaisia patjoja molemmilla, kun ei ole yhtä yhtenäistä patjaa. Ehkä selkäkuolemat saadaan uuden sängyn myötä vähenemään. :) ) Varsinainen muuttopäivä sujui varsin jouhevasti parilla pakukuormalla saatiin kaikki kalusteet ja hirmuinen kasa muuttolaatikoita kulkemaan vanhalta kämpältä uudelle. Muuttoapuna olivat anoppi ja tämän mies sekä veljeni. Kaikkien mielestä homma sujui varsin helposti. :) (Tämä oli siis ainoa päivä, kun oli paku käytössä. Sekin anopin miehen oma. Muuten olemme muuttaneet henkilöautolla. :tilt: )

Sen jälkeen alkoikin oikeastaan paras vaihe muuttoa: asuttiin hyvin vähien tavaroiden kanssa vanhalla kämpällä, kun ei ollut aikaa pakkailla. Jollain kieroutuneella tavalla tykkäsin siitä, kun kaikki oli niin askeettista ja yksinkertaista.

Viime viikon alkupuolella kannettiin sitten elintärkeät tavarat uuteen kämppään ja muutettiin tähän asumaan. :hullu: Jonkin aikaa tuli tosin sellaisia hienoja tilanteita, että esimerkiksi leivät ja jauhot olivat vanhassa kämpässä ja leivänpäälliset uudella kämpällä. :virne: Mutta parissa päivässä kannettiin loputkin tärkeähköt tavarat uuteen kämppään (1 henkilöautollinen/päivä).

Nyt on enää jäljellä vanhan kämpän siivous (huomenna) ja sitten voikin palauttaa vanhan kämpän avaimen. Pikkuisen kyllä tulee ikävä sitä kämppää, kun se kuitenkin palveli hyvin 4 vuoden ajan. :hullu:

Nyt järjestellään uutta kämppää ja mietitään, mihin mikäkin olisi järkevää sijoittaa. Eniten fiiliksissä olen keittiöön sijoitetusta pienestä piirongistä, jonka ylin laatikko on tarkoitettu irtoteepurkeille (täytetty pusseista) ja avatuille pussiteepaketeille, osa pussiteelaaduista alkuperisen pahviboksin sijaan peltirasiassa. Sen alapuolella on teevarastolaatikko. :pilvi:

Ja mainostan vielä Alkon pahvilaatikoita muuttolaatikoina. Ovat aivan parhaita (ainakin parhaita, ilmaisia). Ei voi täyttää liian täyteen ja koska niitä on eri kokoja (eri viineillä erilaiset pullot) niitä saa laitettua tyhjänä sisäkkäin ainakin 3-4. :D
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja urakka » Ma 24 Syys 2012 21:33

Meilläkin on taas yksi muutto takana, pois kämppis-helvetistä omaan rauhaan. Oli kyllä työläin ja raskain muutto ikinä, kun sitä kamaa oli jotenkin päässyt kertymään... :hullu: Uusi asunto on kuitenkin tosi kiva, tosi kivalla alueella ja tosi kivalla vuokralla, eli muutos oli joka suhteessa positiiviseen suuntaan. Tavarat alkaa olla suunnilleen oikeilla paikoilla, nyt on vaan se raivostuttava välitila, kun pystyy periaatteessa asumaan ihan normaalisti, mutta sisustukseen kuuluu siitä huolimatta banaanilaatikkotorneja. :P Olen kuitenkin päättänyt, että hiljaa hyvä tulee, kyllä tämä vielä kodiksi muuttuu.

Laatikoina meillä oli tosiaan banaanilaatikoita, marengin mainitsemia Alkon viinilaatikoita ja muutama muovinen muuttolaatikko, eikä yksikään mennyt rikki tai pettänyt odotuksia. Banaanilaatikot vähän hirvitti ainoastaan kirjojen kantamisessa, mutta toimii ne näköjään siinäkin. Pahviset laatikot saatiin yhdeltä vasta muuttaneelta tuttavalta, ja valtaosa meni jo eteenpäin seuraavalle muuttajalle, eli näköjään ne kestää ja kestää, mikä on tietysti hyvä. Ainoa mikä pakkaamisessa ärsytti, oli se etten löytänyt sopivia jätesäkkejä, joka kaupassa tuli vastaan vain sitä ohuempaa laatua olevia pusseja, jotka tahtoi sitten vähän repeillä ja kärsiä. En erityisemmin nauti esim. vaatteiden keräämisestä muuttoauton lattialta, kun säkki on levinnyt käsiin. No, onneksi niitäkään ei kamalasti tapahtunut.

Jännää on ollut huomata, että yhtä tuolinjalka lukuunottamatta mikään ei ole mennyt rikki, eikä mitään oleellista roudattu epähuomiossa roskikseen. Molemmat kuuluu jostain syystä vakikuvioihin, niin ärsyttävää kuin se onkin. Ehkä me ollaan opittu jotain?

Nyt vaan toivoisin, ettei tarvis muuttaa ihan hetkeen mihinkään, jos ainakin pari-kolme vuotta voisi tässä asua, niin olisi kiva. :virne:
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja skray » Ti 25 Syys 2012 06:59

Meilläkin oli vaan banaanilaatikoita muuttolaatikoina. Tykkään niistä, kun niistä ei voi pakata liian painavia muuta kuin kirjojen osalta. Osasin onneksi ennakoida muistaen edellisen muuton ja jaoin kirjat kolmeen eri laatikkoon ja lisäsin niihin sitten jotain kevyttä täytteeksi. Toimi onneksi. Banaanilaatikot on siitä myös hyviä, että ne on kaikki saman kokoisia ja niitä voi helposti pinota päällekkäin vaikka kuinka monta, eikä ne kärsi. Viime muutoissa mulla on ollut vaikka minkälaisia ja -kokosia laatikoita ja moni asia oli hankala sen takia.

Mä en ole saanut aikaseks purkaa kauheena mitään tavaraa vielä, mutta en tiedä miksi olisi kiirekään. Mieluummin teen hitaasti ja varmasti, suunnittelen kunnolla esim. keittiönkin kaappien mukaan, että mitä mihinkin laitan. Pitäis vielä siivotakin kaikki kaapit kunnolla, kun joka paikassa on rakennuspölyä. Myös kaikki seinät ja katot pitäis käydä läpi, kun nekin on ihan pölyssä monin paikoin. Ainut huone, joka on oikeestaan valmis, on kylppäri. Mutta sekin pitäis vielä pestä lattiasta kattoon ja sitten vasta laittaa paikat kuntoon. Hieman tosin ärsyttää se, että vielä meillä ei ole mitään naulakkoa siellä, niin pyyhe on sitten aina ties missä. Eikä käsipyyhkeelle ole muuta paikkaa, kuin lavuaarin vieressä pöydällä. :keijo:

Onneksi ei tarvi enää muuttaa hetkeen. Toivottavasti ei ainakaan 40 vuoteen. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ke 03 Loka 2012 18:25

Hiiri motivoi silleen sopivasti kuorman purkuun, että nyt on keittiö kohta ihan asuttavassa kunnossa ja lokkikin saadaan ehkä kattoon jo illalla, ellei viimestään huomenna.
Kylppäriinkin on jo saatu muutama koukku käsipyyhkeille ja vessapaperitelinekin on jo kiini seinässä. :woohoo:
Vielä kun sais verhot ikkunoihin (tai löytäisin ne ensin täältä jostain..) niin alkais varmaan tuntua vielä enemmän kodilta.
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 24 Huhti 2013 18:22

Ääääh... Taas joutuu muuttaa. En kyl tykkää. Seuraava muutto saa kyllä olla se "lopullinen" muutto.
Tuleva asuinpaikka on jo 12. osoite, jossa olen asunut. :hullu:

Muuttolaatikot tuli tänään, pitäisi alkaa niitä täyttämään. Roinaa on ehtinyt taas kertyä, vaikka muutam noin vuoden välein ja asumisen aikanakin laitan tavaraa kierrätykseen silloin tällöin.

Tällä muuttamisen tahdille ei tohdi vielä miehiä palkata, mutta muuttolaatikkojen vuokraus on ihan ehdoton. En kestäis, jos pitäis metsästää jotain pahvilaatikoitakin. Pakkauskelmuakin ostin. Laatikot + nokkakärryt kun on niin melkein itekseen sujuu. :virne:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ke 24 Huhti 2013 18:59

Muutto edessä meilläkin, taas. Tällä kertaa tosin ei omasta aloitteesta. Vuokra-asumisketjuun olen kertonutkin, että meidän vuokra-asunto myytiin ja uudet omistajat irtisanoivat vuokrasopimuksen. Kivakiittimoi, juuri kun oli ajatellut löytäneensä pitkäaikaisemman kodin. Muuttoon mennessä tässä on ehditty asumaan jopa puolitoista vuotta. Irtisanomisaika 6 kk kuulostaa äkkiseltään kohtuulliselta, mutta hinnat ovat tällä alueella nousseet hurjasti reilussa vuodessa ja asunnon etsijöitä on enemmän. Eli kilpailu on kovaa ja meillä vielä taloudellinen tilanne huonompi kuin viimeksi muuttaessa.

Näytöissä on käyty, hakemuksia jätetty, ei ole tärpännyt. Laitoin myös tämän kuun alussa hakemuksen Stadin asuntoihin kantakaupunkiin. No sieltähän sitten pärähti toissapäivänä vuokra-asuntotarjous kesäkuussa valmistuvaan taloon. Muutto olisi edessä 1.7. Käytiin maanantai-iltana työmaa-alueella kurkkimassa. Koko alue on uusi ja työmaata vielä monta vuotta. Bongattiin sieltä rakentamisen eri vaiheiden keskellä olevista taloista meidän talo ja jopa meidän tuleva parveke. Kiirettä saavat pitää, että rakennus on muuttovalmis heinäkuussa. Pihakin on täynnä kuoppia, mitenköhän sinne pääsee autolla muuttokamoja viemään...

Surettaa lähteä pois Kalliosta, mutta ei näytä nyt olevan muutakaan vaihtoehtoa. Onneksi tänne pääsee aina takaisin ja vuoden asumisen jälkeenhän voi alkaa hakemaan keskinäistä vaihtoa. Varmaan on niitäkin, jotka haluavat Kallion seutuvilta pois. :P Tai ehkä rahatilanne sitten on parempi ja voi yksityisiltä markkinoilta etsiä vuokrakotia.

Me ostettiin viime muuttoa varten aika monta Ikean pahvista muuttolaatikkoa ja ne on ollut tosi hyviä. Mietittiin silloin, että tulikohan nyt turhaan ostettua niitä niin monta, mutta taashan nuo tulee käyttöön. :virne: Niiden lisäksi voisi kyllä vuokrata muuttofirmoilta muuttolaatikoita.

Emilia kirjoitti:Muuttolaatikot tuli tänään, pitäisi alkaa niitä täyttämään. ---

Tällä muuttamisen tahdille ei tohdi vielä miehiä palkata, mutta muuttolaatikkojen vuokraus on ihan ehdoton. En kestäis, jos pitäis metsästää jotain pahvilaatikoitakin. Pakkauskelmuakin ostin. Laatikot + nokkakärryt kun on niin melkein itekseen sujuu. :virne:

Minkä hintaista muuttolaatikoiden vuokraaminen on? Entä osaisitko paljon muuttaneena vinkata, kuinka paljon niitä kannattaa vuokrata? Eli kannattaako laskeskella tarkkaan vai ottaa ihan reilusti?

Muitakin vinkkejä otetaan muuttokonkareilta vastaan. :) Itsehän olen muuttanut vasta 5 kertaa. :P
lumikukka

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 24 Huhti 2013 19:06

Jos ei rahatilanne anna myöden vuokrata laatikoita, käykää kysymässä Alkoista minä päivinä heille tulee kuormat ja kysykää voiko heiltä tulla hakemaan samana päivänä laatikoita muuttoa varten. Näin ollen eivät astu laatikoita linttaan ja saatte todella kestäviä ja vahvoja laatikoita.
Alkon laatikot on erittäin tukevia ja kantokooltaan just sopivia. Ainakin mun muutoissa niitä on kehuttu eniten.
Lainalaatikot on himpan verran liian isoja, jos pitää paljon kannella ja nostella.

Suosittelen :kyllä: :keijo:

Vasta 12 muuttoa :friikki:
Mulla oli ton verran takana kun olin 20 :vihellys:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 24 Huhti 2013 19:21

Joo, mäkin kannatan Alkon laatikoita. Just sopivan kokoisia kannettavia jopa mulle. :tyttö: Vaikka sellaisen pakkaisi täyteen kirjojakin, ei selkä ihan heti niitä kantaessa katkea. Ja jos pitää vaikka kuppeja pakata, kannattanee ne väliseinät pitää paikallaan. Auttavat kummasti. :D

(Mä olen ainakin saanut linttaan astumattomia laatikoita aina, kun olen vain käynyt Alkosta kysymässä. Hyvää tuuria ehkä.)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 24 Huhti 2013 19:40

Muuttovinkkejä nimimerkiltä "muuttaminen kuuluu kesäperinteisiini":

- Lainalaatikoissa on usein suositukset, että montako laatikkoa yleensä tarvii esim. kaksioon tai kolmioon. Hinnat on joitakin kymmeniä senttejä per laatikko per päivä. Paitsi jos tarvii jotain spessulaatikoita, jotka maksaa sitten yli euronkin päivältä.
- Suosittelen lämpimästi Emilian mainitsemaa pakkauskelmua. Sekä isoa että pientä rullaa.
- Kannattaa pakata auto huolella, ettei tarvi ajella eestaas. Tilkitse välit pitkulaisilla, kapeilla ja muilla oudon muotoisilla tavaroilla. Se säästää aikaa.
- Kannattaa pakata laatikot oikeasti täyteen. Siis ihan oikeasti niin täyteen kuin menee. Tilkitset vaikka pyyhkeillä ja pikkuroinalla. Se säästää tilaa autossa.
- Mitään laatikkoa ei kannata täyttää kokonaan kirjoilla. Pari kolme kerrosta kirjoja pohjalle, ja päälle kevyempää tavaraa.
- Sukkia, huiveja, tyynyliinoja ja pyyhkeitä voi käyttää astioiden ja muun särkyvän sälän pehmusteina.
- Pari mattoa tai huonompaa vilttiä kannattaa säästää yllättäviä suojaustilanteita varten. (Esim. jos on kuraa auton pohjalla etkä halua sotkea sänkyä)
- Jos ei ole nokkakärryjä, raskaat asiat (pyykkikone) on helpointa kuskata esim. maton avulla liu'uttamalla. (Jos siis on pitkiä tasaisia pätkiä.) Tavara maton toisen pään päälle ja toisesta päästä hinataan pitkin lattiaa.
- Aloita siivoukset etukäteen sellaisista asioista, jotka eivät likaannu heti uudestaan, tai jotka eivät ole enää käytössä (ikkunat, uuni + tausta, jääkaappi + tausta, tyhjät kaapit, jne.)

:riips: On näitä kai muitakin, mutta tässä oli joitakin, mitä tuli äkkiseltään mieleen. Yritin viime muutossa soveltaa Kiban "ykköslaatikko"-ohjetta, mutta se meni jotenkin mönkään ja osoittautui tarpeettomaksi jutuksi ainakin sillä kertaa. Mutta idea on silti hyvä! Eli kokoat laatikon, jossa on välttämättömät jutut, joita voi tarvita piankin uudessa asunnossa, esim. wc-paperia, hygieniatarvikkeet, kattilan, työkaluja jne. Tämä on varmastikin kätevin sellaisessa tilanteessa, jossa uuteen asuntoon pääsee vasta iltamyöhällä ja tavaroiden purku alkaa vasta seuraavana aamuna.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja lumikukka » To 25 Huhti 2013 01:35

Kiitos paljon vinkeistä! Täytyy ehdottomasti vuokrata noita muuttolaatikoita kun kerta hinta on edullinen.

Edellinen muutto meni niin, että meillä oli yhden kuukauden ajan kaksi kämppää. Vuokrasimme yhdeksi vuorokaudeksi ison pakettiauton ja hommasimme kalja- ja pizzapalkalla kavereita kantamaan muuttolaatikoita ja kalusteita. Suurimman osan tavaroista saimme siis kerralla muutettua, mutta lisäksi teimme kahdestaan useamman keikan henkilöauton kanssa. Tällä kertaa pitää hoitaa muutto kerralla, joten tehostamista riittää. Ja onhan se hyvä noin muutenkin, että muuttourakka on kerralla ohi.

Olisiko teillä vielä antaa jotain arviota siihen, kuinka paljon kannattaa varata aikaa pakkaamiseen? Mulla on tosiaan viime ja sitä edeltävätkin muutot menneet silleen, että suurimmat tavaramäärät muutettu kerralla mutta sitten pikkuhiljaa muuta sälää. Ja tietysti viime tipassa pakkailtu yötä myöten tavaroita... Nyt on muuttoaikataulu selvillä hyvissä ajoin, mutta pakkaamisesta ei oikein hajua. :P Ja kannattaako ajatella pakkaamista tyyliin huoneittain? Eli esim. tänään pakkaan astiat, huomenna käydään läpi varasto yms.
lumikukka

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 25 Huhti 2013 09:36

Varastosta kannattaa aloittaa. Ja semmoisista asioista, joita ette tarvitse päivittäin.
Ihan hyvin voi aloittaa kaksi viikkoakin ennen muuttoa, jos tavaraa on paljon.

Ykköslaatikkoon voi jo nyt kerätä päivittäin tarvittavaa tavaraa, ettei se pakkausrumbassa häviä.
Mulla ainakin tuppaa häviämään muuton aikana laatikoihin niitä tärkitä kamoja, jos en pidä niitä erillään.
Ykköslaatikko on mulla ainakin semmoinen mikä erottuu muista ulkonäöllisesti ja koollisesti.

Mä olen aina pakannut sillä tavalla, ettei siinä ole mitään järkeä. Telkkari ja tietokone viimeisinä ja astiakaapit ekana. Kirjahylly sekalaisesti kaikkiin väleihin ja niin edelleen. Mutta mä en olekaan mikään järjestelmällisyyden perikuva pakkaamisessa. Mulle on tärkeämpää että ne on pakattu hyvin, kuin ajoissa :keijoei: En suosittele.
Yötä myöden mäkin aina pakkaan.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 25 Huhti 2013 11:36

Pakkaaminen kannattaa mun kokemusten mukaan aloittaa niin aikaisin kuin mahdollista. Siten välttyy paljolta stressikiireahdistukselta. Aloitat niistä ei-niin-välttämättömistä asioista. Mulla ei oo mitään "huone kerrallaan" -sääntöjä, vaan nakkelen kamaa laatikkoon sitä mukaa kun tulee eteen. Sitten kun laatikko alkaa olla täynnä, ja pitää miettiä millä tilkitsee tyhjät tilat, niin katson vähän tarkemmin. Yleensä mulla tulee kirja- ja rojulaatikot ekana täyteen. Kuivat ruokatavaratkin pakkaan yleensä aika aikaisessa vaiheessa. Astiat pakkaan vihoviimeisenä. Varastossa mulla on yleensä tavarat muutenkin sellaisessa muodossa, ettei tarvi kuin autoon heittää. Eli itse en aloittaisi sieltä. :keijo:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja lumikukka » To 25 Huhti 2013 11:58

Pakkaamista olen hieman jo aloitellutkin. Laitettiin muun muassa kirjahylly ja iso TV-taso myyntiin heti, kun saatiin tietää että täytyy muuttaa. Ne oli alunperinkin tähän nykyiseen asuntoon liian isoja, olimme ostaneet ne aikanaan 20 neliötä isompaan asuntoon. Nyt on sitten vähemmän isoja kalusteita muuttokuormassa. Kolme Ikean muuttolaatikkoa jo täyttyi kirjoista ja muusta sälästä.

Vaatehuone pitäisi käydä läpi. Joka muutossa olen heittänyt rikkinäisiä roskiin ja käyttämättömiä uffille. Taas sama juttu, kaapit täynnä turhaa vaatetta vaikka en juuri uusia edes ostele. Mistä niitä oikein sikiää :P Huonokuntoisia roskiin meneviä vaatteita voisi itse asiassa käyttää suojana astioita ja muuta särkyvää pakattaessa.

Varasto on yksi kaaos. Jos vanhat merkit paikkansa pitää, sitä ei tälläKÄÄN kertaa tule käytyä läpi vaan tavarat siirtyy sieltä suoraan uuden kodin varastoon. :P

Ykköslaatikko on hyvä idea. :lanppu:
lumikukka

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 25 Huhti 2013 12:12

Kibaya kirjoitti:Ah! Mä pakkaan usein yhden sellaisen "ykköslaatikko", jossa on kiireimmiten tarvittavia asioita. Vessapaperia, verhonipsuja, kännykänlaturi, lamput, pari verhoa (jos tarttee saada ikkunoita peittoon esim. pimeällä), työkalut ja mitä kokee tarvitsevansa aivan purkamisen alussa. Usein se on se laatikko jossa kulkee kaikki käsilaukut :keijo:

Tässä vielä Kiban alkuperäinen viesti ykköslaatikosta. Ehkä se tuon takia jäi mulla tekemättä, kun a) työkalupakki, b) käsilaukkutyyppiset ratkaisut ovat muutenkin käsillä.

Melkein suosittelisin lataamaan puhelimen muuttoa edeltävänä iltana. Niin joo, ja avaimet! Varmista niiden sijainti mieluummin liian usein kuin liian harvoin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » To 25 Huhti 2013 16:56

lumikukka kirjoitti:Minkä hintaista muuttolaatikoiden vuokraaminen on? Entä osaisitko paljon muuttaneena vinkata, kuinka paljon niitä kannattaa vuokrata? Eli kannattaako laskeskella tarkkaan vai ottaa ihan reilusti?

Muitakin vinkkejä otetaan muuttokonkareilta vastaan. :) Itsehän olen muuttanut vasta 5 kertaa. :P

Tällä kertaa varasin kahden ihmisen muuttamiseen 50 laatikkoa (nyk. asunto 66 neliötä). Viimeksi muutin 40 neliöisestä yksin ja laatikoita oli 30 kpl. Yleisesti noi lainalaatikkoyritykset kai suosittelee lootaa per neliö mutta ainakin mulle se olisi liikaa. Riippuu tietysti tavaran määrästä.

Laatikot itsessään ei ole kovinkaan hinnakkaita, Helsingissä hinnat googlailun perusteella noin 12-16 senttiä/ltk/vrk. Tulee halvemmaksi, jos on itsellä mahdollisuus hakea ja palauttaa laatikot varastolle, koska kuljetusmaksut vaihtelevat tosi paljon (10-20 eur/käynti). Mulla ei tämmöistä vaihtoehtoa ole, joten tän kertanen satsi (50 ltk 7 päiväksi) maksoi kuljetuksineen noin 67 euroa. Aika kohtuullista, imo.
Emilia

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 29 Huhti 2013 12:05

Muuttosiivous :bubbles: Miten voi mennä 6 tuntia tyhjän asunnon siivoukseen? En pessyt edes ikkunoita...

Tähän mennessä:

* Kolmella rundilla tavarat kämpästä toiseen, vielä ei löytynyt kuljetuksessa hajonneita tavaroita. Jee. :) Melkein aina mennyt vähintään joku lamppu. Lauantaina ei meinannut sänkyyn taipua, niin paljon teki joka paikkaan kipeää.
* Vanha asunto siivottu. Loppusiivouksen yhteydessä jääkaapin toinen vihanneslokero hajosi. :( Ärsytti tosi paljon itteä, mut lopputarkastus tehtiin tänään eikä siitä sanottu mitään, joten "normaalia kulumista" ilmeisesti...
* Noin 1/3 muuttolaatikoista tyhjennetty, loput tyhjennetään tänään, koska huomenna ne haetaan jo pois. Ei ollut yhtään ylimääräistä muuttolaatikkoa! Melkein olisi muutama enemmänkin ollut hyvä. Pomppiksen melko mittava dvd-kokoelma muutettiin omissa hyllyissään, joten ne eivät edes vieneet laatikkotilaa. Edelleen tuli kyllä muutettua täysin turhaa paskaa, vaikka kuinka koittanut sanoa jo pidemmän aikaa et kaikesta ylimääräisestä pitää päästä eroon... Kellään tarvetta silitysraudalle & -laudalle? Niitä edelleen tuplat. :pepsodent:
* Tää viikko menee varmasti vielä aika pitkälti tavaroiden järjestelyssä, varastoinnissa ja mahdollisesti jopa poisviennissä... Sitten pääseekin huonekalukaupoille koska nyt puuttuu mm. sohva.

Muuttaminen on kyllä erittäin syvältä.
Emilia

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ma 29 Huhti 2013 12:16

Oliko teillä Emilia pitkä muuttomatka ja vuokrasitteko pakettiauton? Me muutettiin viimeksi Espoosta Kallioon ja vuokrattiin iso pakettiauto viikonlopuksi. Ei varmaan ollut tarpeeksi hyvät tetristaidot tai sitten oli liikaa isoja huonekaluja, sillä piti tehdä kolme rundia. (Lisäksi tehtiin useampi keikka henkilöautolla, koska meillä oli kuukauden ajan kaksi asuntoa ja ei jaksanut pakata kaikkea kerralla... :P ) Nyt ollaan myyty muutama iso huonekalu pois ja ennen muuttoa myydään vielä ainakin sohvat, joten toivottavasti selvitään yhdellä pakettiautollisella tällä kertaa.

(Ärsyttävää elellä kaksi kuukautta täällä vanhassa kämpässä muuttolaatikoiden keskellä ja olohuoneessakin on tavaroita randomisti pitkin lattiaa. Muutenkin ihan pyllystä koko tilanne. :epäilevä: )
lumikukka

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 30 Huhti 2013 13:29

Saatiin duunista onneksi paku lainaan, mutta se oli yllättävän pieni. :hullu: Siksi joutui suhailee eestaas monta kertaa. Tai sitten pojat eivät vaan osanneet... :epäilevä: Matka ei onneks ollut pitkä, kun Hakaniemestä Herttoniemeen siirryttiin.

On muuten melkoinen kulttuurishokki toi lähiöön siirtyminen melkein keskustasta. Ei Hakaniemessä näkynyt juuri koskaan teinejä, tuolla niitä on kadut täynnä ja joka toisella naisella on maha pystyssä tai lastenvaunut. Kaupatkin menee kiinni viikonloppuisin jo kello 18. :O: On siellä sentään yks 24h Alepa. :virne:

Muuttolaatikot haettiin tänään pois. Tilan puutteen vuoksi kirjahyllyä ei ole vielä kasattu ja kaikki (lähinnä) Pomppiksen kirjat on nyt pinoissa lattialla. Niitä oli 10 laatikollista. :hullu: Täytyy nyt tää ilta ja huomispäivä oikein keskittyä ja järjestellä, jos tonne jonkun rodin saisi.

Tää on kyl ollut kreisein muutto, mitä oon joutunut tekemään. :virne:
Emilia

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä