Muna - tuo veikeänmuotoinen herkku

Mihinkäs tapaan valmistettuna muna miellyttää sinua eniten?

Raakana, kiitos.
0
Ei ääniä
Löysäksi keitettynä, kiitos.
3
5%
Puolikovaksi keitettynä, kiitos.
6
10%
Kovaksi keitettynä, kiitos.
17
27%
Kokkelina, kiitos.
12
19%
Paistettuna yhdeltä puolelta (sunny side up), kiitos.
4
6%
Paistettuna molemmilta puolilta, kiitos.
14
23%
Pelkkää valkuaista/keltuaista, kiitos.
1
2%
Vain raaka-aineena muissa ruuissa, kiitos.
5
8%
Ei kiitos, en nauti munasta lainkaan.
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä : 62

Re: Muna - tuo veikeänmuotoinen herkku

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 03 Touko 2013 15:46

Lyyra kirjoitti:Paastoilun myötä olisi tarkoitus kokeilla myös uppomunaa joku päivä. :juoni: Ainakin se aina näyttää jumalaisen herkulliselta kuvissa. :kuola:

Onko muut kokeilleet valmistaa uppomunaa? Kuinkas herkästi se menee pieleen? :aukku:

Itse asiassa uppomuna on paaaljon helpompi valmistaa kuin uskoisi! Eli ei mene herkästi pieleen. :tilt:

Uppomuna paahdetun leivän päällä. :kuola:
Maija

Re: Muna - tuo veikeänmuotoinen herkku

ViestiKirjoittaja outsider » Pe 10 Touko 2013 13:51

Mä oon nykyään aika hardcore kanamunien suhteen, koska suostun ostamaan vain Sarkalan tilan luomumunia. Mulle on tärkeää että tunnen kanankasvattajat henkilökohtaisesti ja olen käynyt tilalla ja kanalassa katsomassa miten munani munivat kanat elävät. Suoraan kasvattajilta ostettuna munat ovat tietysti myös huomattavasti kaupan luomumunia halvempia. Silloin kun heidän muniaan ei ole saatavilla, en käytä kananmunia. Käytännössä siis kesäni ovat aika munattomia.

Pyrin eläinkunnan tuotteissa muutenkin siihen, että tietäisin mahdollisimman hyvin mistä käyttämäni tuotteet tulevat. Punaisen lihan kohdalla tää on tarkoittanut lähinnä sitä että en syö sitä juuri ollenkaan (siihen on kyllä muitakin syitä), maito- ja kalatuotteisiin en ole vielä saanut aikaiseksi ulottaa tätä periaatettani. Ja kyllähän minä koitan soveltaa sitä kasvituotteisiinkin mahdollisimman hyvin sesonkiaikoina.

Eniten tykkään kananmunasta paistettuna leivän päällä tai munakkaassa kylmäsavutofun (+ mitä muuta siihen nyt keksii heittää) kanssa. Keitettyjä kananmunia syön satunnaisesti sellaisenaan. Kovuudella ei ole muuten väliä, kunhan ne eivät ole niin ylikypsiä että siitä keltuaisesta tulee sellaista inhottavan jauhomaista. Leipomiseen käytän välillä, mutta leivon useimmiten pannukakkua, jota olen oppinut tekemään myös vegaanisesti (soijajogurtti ja kaurahiutaleet tuovat taikinaan kiinteyttä munan sijaan).

L-S kirjoitti:Keski-Uusimaa selostaa eron. :tilt:

Pääasiassa siis luomukana on kaiketi vapaan kanan munan munijaakin vapaampi ja syö lisäksi luomurehua. Halvimman peruskananmunan munija asustaa häkissä, luomu ja vapaa kana eivät.

Mun käsittääkseni luomukana on ainoa joka ulkoilee kesäisin, tai ainakin ainoa joka on pakko päästää ulkoilemaan. Lisäksi luomukanoja saa olla kanalassa neliömetriä kohden vähemmän kuin "tavanomaisessa" tuotannossa.
I wish this would be your colour
outsider

Edellinen

Paluu Murkina