skeletor kirjoitti:Eli sivareilla ei ole IKINÄ ollut mitään oikeutta valittaa. No eihän se mitään että kun palvelusaika on
ollut 13 kuukautta niin esimerkiksi opiskelujen lykkääntymisessä se ei tarkoita välttämättä vuotta
vaan puoltatoista vuotta, pahimmillaan kai jopa kahta.
No okei, ehkä tuo 13 vuotta oli ehkä hieman liikaa vuoden -98 jälkeen, jolloin lyhin asepalvelusaika lyheni siittä kahdeksasta kuukaudesta kuuteen. Käsittääkseni myöskin sivarin voi suorittaa samoin kuin armeijankin, eli sille voi hakia lykkäystä (vaikka sitten tyyliin Joonas Hytönen). Mitä taas tulee nykyiseen lainsäädäntöön ja opiskeluun, niin yhtälaillahan se on pois armeijalaiseltakin. En toisaalta kyllä ymmärrä itse yhtään että mikä kiire mulla sillon aikoinaan oli nauttimaan puolet huonompaa tulonlähdettä (opintotuki) kuin mitä silloin sai.
Aijuu, muistaakseni palvelupaikka on suositeltavaa hankkia itse (eli ei mennä sinne minkä joku elämäänsä kyllästynyt nappikalle määrää kutsunnoissa, tietenkin jos ei jaksa tuota paikkaa itse hankkia...), jolloin paikan voi valita oman mielenkiinnon mukaan, eli itse olisin sivarin valitessa voinut hakea kiinnostukseni mukaisesti vaikka koululle, kunnalliseen mikrotukeen tai ylelle (ylehän on voittoa tavoittelematon yritys, joten se ei riko lainsäädäntöä) ja saanut tuota arvokasta työkokemusta, mitä jokainen firma suomessa arvostaa.
En tiedä onko asia yhä näin mutta ainakin vanhaan hyvään aikaan varusmiehille antoi asumiskustannuksiin
tukea valtio, kun taas sivari sai maksaa asumiskustannuksensa itse jossei sattunut löytämään sellaista sivaripaikkaa joka suostuu asumisen kustantamaan.
Nopealla googletuksella näyttäisi olevan samat mitä sotilaillakin nuo tukiaiset, tiedä sitten mitä ne olleet ennen lakimuutosta.
Joo, armeijassa ollaan palveluspaikalla vapaa-aikanakin, mutta ei tuo ajankäyttölaskutapa siltikään
toimi. Sivari on kuitenkin pallona jalassa kaksi kertaa niin pitkään kuin armeija lyhimmillään.
Niin, onhan se suuri hinta siitä, että joutuu harjoittelemaan säännöllistä työelämää, asumaan kotona, tekemään vapaa-ajallaan juuri sitä mitä haluaa, juuri niin kauan kuin haluaa ja jos elää parisuhteessa niin joutuu pian tapaamaan parisuhteen toisen osapuolen päivittäin. Ei myöskään tarvitse palella metsässä, ei tarvitse tehdä liikunnallisia harjoituksia (jollei itse tahdo) päivittäin, ei tarvitse noudattaa tiukkaa kuria, eikä tarvitse välittää tiukasta aikataulusta. Saati että ei olla "armeijan omaisuutta" eli sotaoikeudenalainen, maaperään/paikkaan sidottu (ei saa poistua maasta, ei saa poistua lomilla lomapaikkakunnalta) ja lääkinnällisten palveluiden osalta armeijan "ammattitaitoisten" "lääkäreiden" varassa, tairkoittaa sitä, että kaikissa sairastapauksissa ensisijainen paikka jonne vetäytyä on sotilassairaala, jos valitsee normisairaalan sen sijaan, joutuu maksamaan kaiken itse (ja ei, oikeasti se lasku on paljon suurempi kuin miltä se näyttää, normioloissa valtio vain sattuu korvaamaan siittä suurimman osan, asepalveluksen suorittajalle tätä ei kuitenkaan tehdä, jollei normisairaala ole ainoa vaihtoehto)...

Toki, onhan se liikenneriski, mutta eikö porukka tosiaankaan osaa katsoa tienpiennarta ihan vain sen varalta että sielä jokin tuollainen on. Ei tuota Kemi-Tornion moottoritietä koskaan ole suljettu hirvien takia, ainoa että infotauluille on ilmestynyt viesti "varo hirviä!", monta niitä kyseisellä pätkällä on tullut nähtyä, mutta en kertaakaan ole nähnyt / joutunut sellaisen aiheuttamaan kolariin. No ei voi maalainen aina ymmärtää suurta maailmaa 

Onhan se tietty hyvä, että ne tehdään julkisesti (ainakin osittain), mutta aiheuttaa ainakin mulle ahdistusta 

Nimittäin se, missä sinusta on siis tultu tienpäähän on se, että Suomi ei enää tarvitse koko kansakunnan vahvuista puolustusjoukkoa, joka puolustaisi valtiota ulkopuolisen sinne hyökätessä. Sen sijaan Suomen pitäisi kouluttaa itselleen vapaaehtoinen valiojoukko joka suoriutuisi sekä puolustuksesta että hyökkäyksestä sulavasti?
) ostoon, olisi nuo rahat voinut pistää myöskin koulutukseen jotta tämä "surkea pellejoukko" olisi saanut vähän parempaa koulutusta...