Cheek on hauska hahmo.

Kyllä, mullekin Cheek on ristiriitainen juttu, enkä suinkaan ota tosissani ja katso hyvällä kaikkea mitä sen kappaleissa lauletaan, saati halua äänestää Kokoomusta.

Mutta Cheekin epäsuomalainen kokoomuslainen menestysusko tuntuu olevan yllättävän toimiva resepti.
Mutta Cheekissä ja Jaressa kiehtoo juuri ristiriitaisuus. Cheek alkoi kiinnostaa mua oikeastaan juuri sillä hetkellä, kun hän Vain elämää -ohjelmassa kertoi, että hänen on vaikea heittäytyä juttuihin. Tehdä jotain spontaania, kuten improvisaatiota. Tiedän sen tunteen tasan itse, mutta mikä yllättää on se, että menestysuskoa julistava menestyvä esiintyjä kokee samoin. Ja sitten Jare irvisteli, siinä missä Jari Sillanpää itki.

(Olin mä kyllä jo pari vuotta aiemmin tehnyt jonkinlaisen räppisoittolistan Spotifyhin, jolta näköjään löytyi pari Cheekin kappaletta muun ohella. Mutta kunnolla räp on kolahtanut vasta tänä vuonna.

)
Kyse on siis ihmisten monipuolisuudesta, siitä mitä kaikkea ihmisistä voi löytyä. Se on asia, joka kiinnostaa mua yleisemminkin maailmassa, aina.
Ja kyllä, Cheekin keikoilla on hyvä meininki. Se on tuntunut tarpeelliselta tänä vuonna, kun on tuntunut siltä, että pitää itsekin tehdä töitä sen eteen ja yrittää kaivaa jostain uskoa siihen, että pystyy tähän, että saa tämän valmiiksi. Pitäisikö sitä uskoa sitten kaivaa jostain fiksummista asioista, tiedä häntä, mutta ihan sama.
Juuri se, että Jare ei olekaan kusipää, vaikka Cheek ehkä onkin, tai sitten ei.

Ja toisaalta sitten kun kuuntelee enemmän näitä kappaleita, löytyyhän niitä sävyjä ja aidon kuuloista kokemusta. Esimerkiksi Vastatuulta-kappaleessa Cheek kertoo tarinan lapsuudestaan ja nuoruudestaan, alkaen kaksoisveljestä, joka jää sairaalaan sydänleikkauksen jälkeen. Tarinan opetus on, että kyllä pystytään, vaikka muut sanoisivat mitä. Kappale on vuoden 2007 levyltä Kasvukipuja, jolla osa muista kappaleista kuulostaa vähän hassuilta ja keskenkasvuisilta, itsekehu epäaidommalta kuin nyt. Ehkä kyse on vain flow'sta, siitä millä voimalla asioita sanotaan.
Lisäksi toki kieli-ihmisenä mua kiehtoo mitä kaikkea hölmöä riimiä sanoista saa irti kun asettelee niitä johonkin rytmiin näin. Pidän yleisemminkin erityisesti suomiräpistä tästä syystä. Englanninkielistä räppiä en kuuntele juuri lainkaan.
Cheekin kappaleet naurattavat usein. Erityisesti se avoin itsekehu. Totta kai se on jonkinlainen rooli, mikä vedetään päälle. Mua kiehtoo se, miten se toimii, miten siihen voisi suhtautua.
Kun oltiin Tyttöjen kanssa reissussa, saatiin monet hyvät naurut, kun kuunneltiin Cheekkiä. Kuten "tytöt taitaa jostain syystä tykätä Cheekist".