30 seconds to Mars

todellakin, häpeisivät. Koska Nutshelliä ei osattu, vaihtui biisi Botheriin. ...boring! Tokavikana tuli mun odottama ekan levyn Get Inside, josta sekosin. Huusin kuin viimeistä päivää ja jammailin mukana. Oltiin anniskelualueen takaosassa, kaukans itse keikasta, joten mun fiilistely sai katseita osakseen 

). Avauksesta jatketaan suoraan seuraavaan biisiin, joka ei vielä ole jättiosuma. Yleisölle ei puhuta tässä eikä monessa muussakaan välissä. Kolmas biisi on klassinen Keine Lust.
Benzinissa puolestaan oranssiin huppariin pukeutunut valehäirikkö käristetään. Sitten lasketaankin jo käyntiin ikisuosikkini Links 2-3-4 ja hyvin päästään yleisönä osallistumaan. Du Hast on sitten toinen laululeikki heti perään. Monien arvioiden mukaan ainakin illan, ehkä festareiden paras yhteislaulu.
Ich willin jälkeen yhtye kumartaa ja kiittelee: Tää oli Rammstein, kiitos! Yli kahden tunnin keikkana mainostettua tapahtumaa on kulunut noin tunti ja 20. Vaikka tietää, ettei se näin voi päättyä, niin vähän mietityttää. Encoren avaa hidas versio Mein Hertz brenntistä. Lavateknikot juoksevat pianon lavalta ja rytke jatkuu. Sonne tulee ja sen jälkeen harteille noussut tyttö heiluttelee penistä kädessään. Ei omaansa sentään. Pussyn tulo on siis pedattu ja sillä kuuluisalla tykilläkin päästään ampumaan. Ohne dichiin keikka sitten päättyy. Lorenzin ilme on hämmästynyt, kun vielä viimeisten nuottien ollessa ilmassa joku (luultavasti huvilupavastaava) katkaisee sähköt ja homma on ohi. Vähän katsellaan, että näinkö se päättyi, mutta kyllä se niin päättyi. ALLE kahdessa tunnissa. Mutta hieno show oli 
! Vedin alle voidetta, jossa on mehiläisenkittivahaa, päälle laastarin ja kaiken tämän päälle vielä jesarit. Ja menoksi!

Onneks apukuski oli kotona vähän vilkuillut karttaa, löysimme perille. Olemme Aitoossa hieman kuuden jälkeen. Ajoin pellolle, josta on tehty leirintäalue ja parkkipaikka, järjestyksenvalvoja sanoo "aja tonne" ja osoittaa epämääräisesti taakseen. Olen vähän pihalla että minne ja kiroilen reippaasti. Järkkäri taisi kuulla, kun juoksee auton vierelle ja ohjaa tyhjälle paikalle.
Oli hyvvää! Seurailtiin samalla nuorison neuvokkuutta alkoholin salakuljetuksen saralla. Nopea vilkaisu, ettei järkkärit näe ja laukku aidan yli ja alueella kaveri ottaa laukut hoiviinsa. Sitten ihan muina naisina turvatarkastuksen läpi. Järkkäreitä ei näemmä sit kiinnostanut että juuri alueelle tulleet tyypit menevät suoraan kaverin luo, jolla on kolme todella painavan näköistä laukkua käsissään.
Mukava nähdä, että nämä perinteet ovat voimissaan. Muistelimme kuinka kukin on kokeillut samaista kikkaa kuin myös kengissä/housunlahkeissa salakuljetusta. 
Siinä hengaillaan ja jutellaan ja se Missuskin löytää alueelle. Wildis ja M:n seurue poistuvat tuopeille ja me Nugiksen kanssa päätetään syödä jotain. Pitsa on luonnollisesti hyvä vaihtoehto. Oikein mitään esiintyjää ei tällä hetkellä kiinnosta ennen Danko Jonesia.
En voi kiittää siitä tarpeeksi. Olisin ollut pulassa ilman Nugaata
Kolme yötä hotellissa ja kolme kovaa iltaa Suomi-rockissa ytimessä niin paikallisesti kuin yhtyeellisestikin.

? ) Sää uhkui sateisuutta ja siinä alkuun tuumailtiin, että mitähän tekisi. Haloo Helsinki oli ainoa huomattavan kiinnostava yhtye ennen iltaa ja Ismo Alankoa. Syötiin välillä hotellin ravintolassa ja päätettiin, että kun illaksi on luvattu poutaa, niin mennään vasta sitten. Ruoka oli ok, mutta ei niin mahtavaa, että olisi samalla reissulla halunnut syödä uudestaan siinä.
Lavalla oli pompputelttakokoinen pumpattava naishahmo haarat levällään. Haaroväli toimi kulkuaukkona ja varmaan esiintyjät olivat siitä tulleet sisään. Biiseinä kuultiin ainakin Märkää ja jalluu, kossuu ja kaljaa, hölkynkölkyn, me nostetaan maaaljaa. Hymyilen lievästi, kun siinä on joku sivallus Cheekin hitille Jos mä olisin sä (niin mäkin olisin mun kaa). Muuten esitys on alle kaiken arvostelun ja onneksi loppuu. Tämän keikan seurasimme vain tieltä melko yleisesti.
Juomme vissyä puoliksi, on melko kylmä. Taidan ottaa siinä oluen kaiken hienouden kunniaksi.
Klamydia on 25-vuotiskiertueellaan. Heidän tulee aika lopetella, mitä en pane pahakseni, koska luvassa on Ismo Alanko 
Häkellyttää vastaanottaa sitä. Tässäkin keikassa rakenne on se, että puolet on yleisön toiveita ja puolet Ismon toiveita. Jotenkin on aavistettavissa melko usein, kummasta on kyse.
Keikka alkaa kappaleella Rakkaudesta, Vanha nuori tulee melko alussa myös. Eli vanhoja hittejä ja uusia biisejä sekaisin. Ilta kylmenee, mutta keikka vain paranee. Ismo kommentoi, että Yhteislaulu ei mennyt ihan niin hyvin kuin Klamydialla, mutta me pelataankin ihan omaa peliä. Otetaan seuraavaksi biisi, jossa vähän sanoja ja nekin helpot. Ja tietenkin tulee Nuorena syntynyt
, joka myös juonnetaan hienosti sisään, että rock-tähti on tullut kotikylään kuolemaan. Pentti on jollain tavalla enintään keskinkertainen Ismon biisi, mutta tässä yhteydessä se tuntuu verrattoman hauskalta, vähän kuin tapaisi vanhan ystävänsä. Ja onhan Penttikin melkein 10 vuotta vanha biisi, vaikka sen luokittelee helposti osaksi Ismon uutta tuotantoa. Sitten juonnon mukaan otetaan esimerkki musiikista, jota Pentti teki. Kuullaan Hiljaa veri virtailee, mikä aiheuttaa mielenkiintoisia flashbackejä omasta nuoruudesta, kun lukioiässä alkoi tajuta, mitä on tulkinta.
Mä vihaan kaksoisleukoja, joista kasvaa kaksinaamaisia ohari-Olleja... Ohhoh! Helsingin patsaat päästetään eloon kappaleessa Piste ja koko ajan itsellä lisääntyy sellainen olo, että jes, isompaa ja vaikeampaa kiitos, tätä on musiikki. Totuus vai Tequilakin on mukana. Mietin, että sen säepari Suku puki surupuvut, väärät häät, päät kääntyivät katsomaan on antanut mulle yksinään enemmän kuin muut illassa kuullut artistit

Sadevarustus on ollut syytä hankkia, koska sadetta on luvassa, taas. Pyörimme vähän, ei ole oikein nälkä, mutta jos sitä jonkun paikan löytäisi kuitenkin. Asioimme postissa ja taas lähtee yksi kortti matkaan. Sitten havaitsemme ravintolan, joka on kiinni, mutta aukeaa kahdelta... eli kolmen minuutin päästä
Muutama vaihtoehtoinen katsahdus ja kun ei muutakaan satu silmään, niin menemme mainittuun ravintolaan, joka yllättää heti alkuun kahden naistenvessan taktiikalla
Käyn toisessa, kun olemme ainoat asiakkaat ja henkilökunnalla on varmaan oma, niin ruuhkautumisriski on pieni. Syömme isot pasta-annokset ja saavutamme tilapäisähkyn.
Nythän on kesäinen. Ja seuraavaksi taas aivan kaatamalla vettä.
Koko Laura Närhen keikka oikeastaan menee näissä on/off -sateissa. Aika vähän jää musiikillisesti käteen. Sitten se kuuluisa Cheek 
Mahtavaa, olen jo LIEKEISSÄ
eikun 
Kaija Koo menee ohi tässä, mutta keli alkaa parantua. Pyörimme jotain alueella ja sitten menemme odottamaan Eppuja, kun Von Hertzen Brothers vielä soittaa omaa keikkaansa.
No joo, pientä piruilua tämä, mutta varsin tutuissa hiteissä Eput liikkuvat, mikä toki on erittäin ymmärrettävääkin. Ei niin hiteistä on tällä kertaa mukana Ruba, Mies soittaa rokkia ja Poliisi pamputtaa (ei kakkonen, vaan ykkönen). Meininki on tuttua eppua kaikkinensa muutenkin, ylioppilaat Torvinen ja Syrjä esittelevät kitarataitojaan ja Martti ja Juha päättävät alkaa taas urheiluhulluiksi. Pantse Syrjä laulaa kansanlaulun alkoholin ihanuudesta ja Murheellisten laulujen maa veisataan ironisesti tai tosissaan, kukin ymmärryksensä mukaan. Itse olen hieman liian tottunut näihin perus-Eppuihin, vaikka toki ainahan se nyt maistuu.
Sitten huomaamme saapuvamme Ukkometsoon!
Johan nyt putoilee referenssejä eteen. Menemme sinne syömään, syön lihapullat tamperelaisittain ja samalla laitan yhden kaljan koneeseen. Hieman meinaa tulla kiire kivimuseon kanssa, mutta ehdimme nyt jotain nähdä siitäkin.
No joo
Joka tapauksessa Olli tekee sitä vähän itse, kun yrittää sopeutua PMMP-faneihin lavan edessä. Jossain vaiheessa hän toteaa yhdestä: Sanoiksä tolle kaverilles, et tää on ihan paskaa? Ei tää nyt ihan paskaa ole. Ja Paula Vesalakin kuulemma tykkää hänestä. Biisit ovat minulle yllättävän vieraita, välillä kitaristi laulaa pari biisiä ja Olli hakee itseluottamusta takahuoneesta. Lopuksi rakkaus on lumivalkoinen ja se oli siinä.
Sitten tulevat kersantit ja ainot ja sukset ja punaiset ja makeat ja repet ja lissut. Mitä nyt voi odottaa. Tahdotko mut tosiaan? Mietin Popedan vahvaa 90-luvun alkua, että jännää, että niillä oli sekin vaihe. Yhdessä vaiheessa Pate poimii Suomi-viinapullon lavalta ja kysyy yleisöstä, että sultako tää putos? Vai sulta? Vitun älykääpiö, hakataan keikan jälkeen! 
Vähän turhan keijoa. Lavan reunustalla on nurmikkoalue, mistä seuraan kaikki keikat. Alkuillasta voi istua ja ylöspäin viettävästä mäestä näkee hyvin ihmisten päidenkin yli lavalle. KP & ST esittävät suurimmat hittinsä, ottavat toki satelliittiyhteyden Stigiinkin, jotta saadaan esitettyä Yön Poltteen hitit.
Tietenkin kuullaan myös Kotona, Happee ja Lämpöö. Tuplaajana on joku rastapäinen tyyppi. Brädi on kuulemma nyt kuin Kotona, vaikkei ollakaan Lahes ilman d:tä. Akustiikka ei rannassa ole ihan kohdillaan, biiseistä kuuluvat lähinnä räppi ja bassot, mutta kaikki muut sävyt jäävät taustalle, eli musiikki kuulostaa vähän jumputukselta.
Tai Anssi Kelan 1972:ta versioiva 1985-kappale, jossa "ei meistä tullut muurareita, lääkäreit tai suutareita, vaan kadunkulman luusereita". Tuomaksella on yhteiskunnallisuutta, jota pelkästään räppiin keskittyvillä festareilla toivoisi kuulevansa enemmänkin. En tietysti tiedä toivatko sitä mukaan skippaamani artistit. Tuomas kutsuu lavalle mukaan tuplaajansa Mikon lisäksi myös veljensä, jonka kanssa lauletaan jokaisen kotimaisen räppärin ja rokkarin pakollinen laulu ryyppäämisestä. Lopuksi lauletaan Väinöväinö, missä on se Väinö, ja Väinöväinö saapuu laulamaan ihqua kesäbiisi Enkeliä. 
Kovaa menoa siis luvassa. Keikka alkaa Mitä tänne jää -kappaleella. Hetken päästä Cheek ilmaisee, että tästä on selvästi tulossa kesän kovimpia keikkoja, koska yleisö vaikuttaa niin mahtavalta. Ja kyllä messissä ollaankin, paljon innokkaammin kuin monilla muilla keikoilla kesän aikana. Jarekin vaikuttaa energisoituneen. Välispiikit jäävät aluksi melko lyhyiksi, Cheek toteaa, että yrittää saada esitettyä mahdollisimman monia kappaleita, kun nyt keikalle on varattu vain 50 minuuttia. Ilmeisesti kaupunkifestarille on annettu ukaasi, että keskiyöllä on laitettava moottoriturvat tukkoon. Mutta loppupuolella Cheek tarinoi vielä tunnelman mahtavuudesta ja Aura Festin erityisyydestä.
Tätä on kuultu kesän aikana useammillakin keikoilla, ja Cheek on usein vetänytkin pari riviä Uniikin Paita pois -keijousbiisistä. Uskoisin kuitenkin, että tytöt toivoisivat mieluummin, että Herrasmiesliiga ottaisi kirjaimellisesti paidat pois. Tällä kertaa pätkä kuullaan jopa kahdesti, ja Cheek kysyy, että haluaisitteko kuulla seuraavaksi Elastista vai Tuomas Kauhasta, vaan vedettäisiinkö kuitenkin meidän biisi. Yleisö alkaa toivoa Timantteja. Uutta hittiä ei kuitenkaan kuulla vielä, vaan vasta toiseksi viimeisenä. Jare on tehnyt tyylisensä kappaleen, joka alkaa kuin rukous (anna mun löytää se voima mun sisältä) ja muuttuu sitten kovan menon ja äärimmäisyyksien ylistykseksi hilpeän keijojen James Bond -viittausten siivittämänä. Sitten vielä Sukka irti, ja Cheek kiittää hienosta keikkakokemuksesta.
Esiinnyn verhon takana, enkä näe yleisöä eivätkä he näe minua. Verhoteema kumpuaa mitä ilmeisimmin siitä, että olen edellisenä päivänä ennen festareita käynyt keskustelua verhoista. Keikkaan liittyy kaikkia kummallisia yksityiskohtia, joita en muista enää. Ainakin pehmolelunallekarhu.
Sokka irti joudutaan jättämään soittamatta. Cheek kiittelee vuolaasti avustani ja saan halauksen.
Huh huh. Äänentoistosta löydettiin vikassa biisissä roimasti aiempaa alempia taajuuksia, mikä nyt ei YouTuben kautta tietenkään välity yhtään. Nyt siinä ryhmän tanssissakin oli energiaa. Ei se keikka kokonaisuutenakaan silti mitään epätanssittavaa avantgardea ollut. Uusimman Shaking the Habitual -levyn materiaali olisi mahdollistanut paljon haastavammankin setin rakentamisen. Nythän kaikissa biiseissä oli biitti! Paikoitellen tosin melko polyrytminen, joten tanssiminen ei ollut välttämättä kovin helppoa. Mutta kyllä suurin osa teltan kokonaan täyttäneestä yleisöstä silti huojui ja hurrasi läpi keikan. Ainoat jotka eivät tykänneet, taisivat olla kriitikot, jotka ovat niin pirun varmoja siitä millaisia keikkojen on oltava.Aranwe kirjoitti:Tää kyllä kuulostaa jo siltä, että kaksvitoset kaupunkilaistytöt syövät innoissaan sushia kierrätyslautasilta Flowssa fiilistellessään tätä ja tuntevat itsensä hyviksi ihmisiksi, mutta tämä on kuitenkin ihan asiallista poppia, joka toimii muillekin kuin hipstereille.
Päälavan vieressä sijaitsevan Heineken OSS -lavan juontajalla paloi päreet ja se alkoi puhua Flavin päälle: "Missä ton tyypin kello on??!" 
Ehdin paikalle kuitenkin sopivasti Oblivion-hitin aikana ja aloin hivuttautua pikkuhiljaa yhä lähemmäs lavaa, koska jotenkin tuntui että halusin nähdä Claire Boucherin elävänä ja läheltä. Lavalla oli hänen lisäkseen kaksi tanssijaa, kosketinsoitin ja jotain nupinvääntelylaitteistoa, mutta enempää ei tarvittu. Grimesilla on voimakas ujon naapurin nörttitytön imago. Hän jammaili musiikkinsa tahdissa lavalla kuin teini ja takelteli sanoissaan välispiikeissä. Välillä hänelle tuli kiire rynnätä laitteistonsa ääreen painamaan jotain nappia, mikä loi vaikutelmaa konemusiikille poikkeuksellisesta haavoittuvuudesta. Mutta kuten The Knifen avajaiskonsertista opimme, se saattoi kaikki olla vain esitystä. Musiikissa ei tuntunut kuuluvan mitään virheitä, joten ehkä kaikki tuli vain taustalta! Ehkä se viattoman tytön esittäminenkin on huijausta! Mutta ainakaan Grimes ei ole seksiobjekti. Hän pukeutuu peittävästi eikä mielestäni ole mitenkään seksuaalinen poplaulaja. Kertoohan se Oblivionkin seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja sen pelosta. Aitoa tai ei, niin mielestäni Grimes silti on virkistävää vaihtelua täydellisyyteen ja seksiin panostavassa populaarikulttuurissa. Hänen musiikissaan yhdistyi halpissyntikoiden lofi-soundit tuhteihin bassoihin, ja keikka olikin festarin tanssittavin heti Huoratronin jälkeen. En muista mikä biisi päätti keikan, mutta muistan sen että tuo yliajalla soitettu encore päätti synkän keikan jotenkin poikkeuksellisen valoisasti ja optimistisesti. Samalla koko festivaali tuntui saavan hyväntuulisen loppuhuipennuksen.
Aranwe kirjoitti:En päässyt Flowssa käymään kun olin matkoilla, mutta mietin jo etukäteen, että GY!BE ja Goat on melko varmasti helmiä sioille ja aivan täysin väärällä festarilla.

. Nostalgiasyistä myös the Offspring olisi mukava nähdä(olin nuorena hurjan kova fani) ja Risto on aina huikea, vaikka sen kahdesti olenkin taas lähes kuukauden sisällä nähnyt. Innolla jään odottamaan mitä muita esiintyjäkiinnityksiä tulee tuonne ja muille festareille. Kovasti toiveissa olisi, että Turbonegro tulisi Suomeen, koska missä Turbonegro, siellä minä ja siskoni riehumassa
.

. Meillä oli siskon kanssa tarkoitus mennä Ruisrockiin, mutta monen mutkan kautta päädyimme perumaan sen reissun. Sitten olin jo ostamassa lippuja Pori Jazzeille, että lähdetään kavereitten kanssa katsonaan Patti Smithiä, niin tajusin, että isäni 60-vuotisjuhlat ovat samana viikonloppuna, enkä kehtaa olla menemättä. Harmittaa ihan vietävästi. Toivottavasti ensi vuonna voin ottaa vahingon takaisin ja kiertää monet festarit.Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa