theia kirjoitti:Voiko siis sen avata nyt ja hiljalleen talletella sinne? Alle 31-vuotias saa sen avata, riittääkö että se on avattu ennen kun täyttää? Entä jos ASP-lainaa ei tahdokaan, tuleeko siitä rahojen "takaisinotosta" sanktiota?
Emilia kirjoitti:Samoja jäin pohtimaan kuin Theia. Eli jos oon nyt 30,5-vee ja avaan aspitilin niin voin silti säästää sinne tilille ja ostaa kämpän vaikka kolmen vuoden päästä?
marenkienkeli kirjoitti:Asp-lainassa on valtion takaus ja valtion korkokatto (jos korko nousee yli 3,7 %, valtio maksaa ylimenevästä osuudesta 70 %).

Pikkuisen jo tuntuu vatsanpohjassa jännitys. Alan pikkuhiljaa tajuta, että me ihan aikuisten oikeesti ostamme oman kämpän. 
Laatikoita olen sentään pariin otteeseen Alkosta hakenut. 
Ehkä tuokin asia vielä jossain vaiheessa konkretisoituu. Tällä hetkellä ei oikein edes tajua, että kaupat tuli tehtyä.

Mutta kyllä siitä alkaa pikkuhiljaa innostua. Ei enää pitkää aikaa muuttoon. 

Ja voi että mä tykkään tuosta meidän kämpästä! Ainut miinuspuoli on se, että pistorasioita on liian vähän. (Esim. yksi pistoke kylppärissä ja kolme (joista yksi lattian rajassa) käytettävissä olevaa keittiössä.) Mutta noi nyt on pieniä juttuja. Meidän kämppä! 
Saa nähdä, kauanko olen asiasta innoissani. 

Emilia kirjoitti:Oon kyllä kuullut, että taloyhtiön hallituksesta kannattaa nimenomaan pysyä niin kaukana kuin vaan mahdollista.
Kai mulla on ison asunnon syndrooma. Vastiketta maksamme sen verran paljon, että tulee tarve vahtia, mihin ne rahat oikein menevät. 
Onneksi se on vaan vara- , ja mulle vakuuteltiin, ettei mun tarvitse tehdä mitään.
)
Onnea marenki ja Mies vielä näin henkilöltä, joka vähän harvemmin pyörähtää kämppäpuolella. Ei sitten kovin pitkään oltu melkein naapureita.
Kiitos onnitteluista! 

marenkienkeli kirjoitti:Mulla ainakin asunnon omistamishalu liittyy lähes pelkästään rahaan. Nytkin vastike + lainalyhennykset ja -korot ovat vain vähän enemmän kuin edellisen kämpän vuokra. (Voisi olla vähemmänkin kuin vuokra, jos en haluaisi maksaa lainaa suht nopeasti pois.) Ja kämppä on kuitenkin huomattavasti suurempi kuin vanha vuokrakämppämme. Tämän kokoista kämppää ei meillä varmaan olisi edes varaa vuokrata.
Lisäksi minä olen turvallisuushakuinen ihminen. Se, että ei tarvitse miettiä, koska kämppä menee alta, tuo turvaa.
Toisaalta kyse on myös sijoituksesta.

Lumikki75 kirjoitti:marenkienkeli kirjoitti:Mulla ainakin asunnon omistamishalu liittyy lähes pelkästään rahaan. Nytkin vastike + lainalyhennykset ja -korot ovat vain vähän enemmän kuin edellisen kämpän vuokra. (Voisi olla vähemmänkin kuin vuokra, jos en haluaisi maksaa lainaa suht nopeasti pois.) Ja kämppä on kuitenkin huomattavasti suurempi kuin vanha vuokrakämppämme. Tämän kokoista kämppää ei meillä varmaan olisi edes varaa vuokrata.
Lisäksi minä olen turvallisuushakuinen ihminen. Se, että ei tarvitse miettiä, koska kämppä menee alta, tuo turvaa.
Toisaalta kyse on myös sijoituksesta.
Komp, komp ja komp. Tässä ovat tiivistettyinä just ne syyt, miksi halusin oman vuokra-asunnon sijaan.

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa