Omistusasuntokeskustelu

Re: Omistusasuntokeskustelu

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 04 Marras 2013 16:16

ASP-tilille kerätään rahaa asuntoa varten. Kun on säästettynä 10 % asunnon hinnasta, voi saada asp-lainan. ASP lainan maksimisuuruus on pääkaupunkiseuden ulkopuolella 100 000, Espoo/Vantaa 125 000 ja Helsingissä 145 000. Lisäksi voi toki tarvittaessa ottaa tavallista lainaa. Asp-lainassa on valtion takaus ja valtion korkokatto (jos korko nousee yli 3,7 %, valtio maksaa ylimenevästä osuudesta 70 %). Lisäksi asp-lainat ovat usein pienemmällä marginaalilla kuin tavalliset asuntolainat. ASP-tilin vuotuinen veroton korko on 1 %. Lisäksi saa 4 %:n (verollisen) lisäkoron tilin avausvuodelta ja viideltä seuraavalta vuodelta.

Muoks. asp-tili on tarkoitettu ensiasunnon ostoon ja sen voi avata alle 31 vuotias henkilö.
Muoks2. Talletuksia ASP-tilille pitää tehdä vähintään 8 vuosineljänneksenä. (Eli vähintään 2 vuotta pitää olla säästänyt ASP-tilille ennen kuin voi ostaa ASP-lainalla asunnon.) Yhden vuosineljänneksen aikana voi tilille laitta yht. max. 3000 €.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » Ma 04 Marras 2013 17:07

Kysymystulva!

Voiko siis sen avata nyt ja hiljalleen talletella sinne? Alle 31-vuotias saa sen avata, riittääkö että se on avattu ennen kun täyttää? Entä jos ASP-lainaa ei tahdokaan, tuleeko siitä rahojen "takaisinotosta" sanktiota?

:hämillään:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 05 Marras 2013 09:15

Samoja jäin pohtimaan kuin Theia. Eli jos oon nyt 30,5-vee ja avaan aspitilin niin voin silti säästää sinne tilille ja ostaa kämpän vaikka kolmen vuoden päästä?

Täytyykin tutkia tätä, jos vielä kerran ehtii. :raps:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 05 Marras 2013 10:00

theia kirjoitti:Voiko siis sen avata nyt ja hiljalleen talletella sinne? Alle 31-vuotias saa sen avata, riittääkö että se on avattu ennen kun täyttää? Entä jos ASP-lainaa ei tahdokaan, tuleeko siitä rahojen "takaisinotosta" sanktiota?

Emilia kirjoitti:Samoja jäin pohtimaan kuin Theia. Eli jos oon nyt 30,5-vee ja avaan aspitilin niin voin silti säästää sinne tilille ja ostaa kämpän vaikka kolmen vuoden päästä?

Tilin voi avata, jos on alle (vaikka vain päivän alle) 31v. Puolisokin voi olla osallisena ASP-tilistä, vaikka olisi jo täyttänyt 31 vuotta. (Olettaen, että hän ei vielä ole ensiasuntoaan ostanut.) Toisin sanoen tili voi olla yhteinen. Kannattaa vielä varmistaa, mutta minun käsitykseni on, että alussa pitäisi tallettaa ekat 2 vuotta vähintään 150 €/3kk. Vuosineljännekset ovat tammi-maalis, huhti-kesä, heinä-syys, loka-marras. Käsittääkseni ei ole myöskään takarajaa, koska ASP-lainalla tulisi ostaa ensiasunto. Voi halutessaan säästää vaikka kymmenen vuotta, jos siltä tuntuu.

ASP-säästämisen voi lopettaa myös kesken, mutta sitten menettää ASP-lainan edut (ei ilmeisesti voi aloittaa uudelleen ASP-säästämistä) ja säästöilleen saa vain tuon yhden prosentin koron.

Ja vaikka ASP-tilin avaisi tiettyyn pankkiin, ei se vielä sido siihen, että laina tulisi ottaa kyseisestä pankista vaan esim. ASP-laina voidaan myöntää esim. Nordeasta, vaikka olisin Osuuspankin asiakas ja ASP-tilisi olisi siellä. ASP-säästöt siirtyvät pankkiin, josta laina otetaan ja lisäkoron maksu tulee uuden pankin harteille.

Mutta kannattaa ehdottomasti kysellä pankista lisää. :kyllä:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 06 Marras 2013 14:27

marenkienkeli kirjoitti:Asp-lainassa on valtion takaus ja valtion korkokatto (jos korko nousee yli 3,7 %, valtio maksaa ylimenevästä osuudesta 70 %).

Sori, tähän oli tullut näppäilyvirhe. 3,8 % piti olla... :nolo:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 07 Marras 2013 11:55

Huomenna lainapapereiden allekirjoitus ja sen jälkeen kauppakirjan teko. :O: Pikkuisen jo tuntuu vatsanpohjassa jännitys. Alan pikkuhiljaa tajuta, että me ihan aikuisten oikeesti ostamme oman kämpän. :hullu:

Muuttoonkin on vain reilu viikko. Minä en ole vielä pakannut mitään. :epäilevä: Laatikoita olen sentään pariin otteeseen Alkosta hakenut. :tilt:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 08 Marras 2013 19:06

No, nyt se kämppä on sitten meidän. Outo olo. Ei tunnu paljon miltään. :friikki: Ehkä tuokin asia vielä jossain vaiheessa konkretisoituu. Tällä hetkellä ei oikein edes tajua, että kaupat tuli tehtyä.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » Pe 08 Marras 2013 19:56

Onnea kuitenkin! Kyllä se siitä sitten realisoituu varmasti.
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 08 Marras 2013 21:00

Onnea Marski ja Mieheke :D
:lähmätassu:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 08 Marras 2013 21:06

Kiitos! :hullu:

Yllätyin taas kämpällä käydessä siitä, kuinka iso se on. :töktök: Mutta kyllä siitä alkaa pikkuhiljaa innostua. Ei enää pitkää aikaa muuttoon. :täpinä:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Suvi » Pe 08 Marras 2013 21:29

Onnea Marski ja mieheke oman asunnon johdosta! :D

Mähän ostin vähän yli vuosi sitten oman asunnon ja voi sitä tunnetta, kun olin ihan :tipahdus:
Mä jouduin tosin odottamaan joulukuun alkuun asti, että pääsisin muuttamaan, mutta oli se sen arvoista. :hullu:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 18 Marras 2013 11:18

Kiitos Suvillekin! :hullu:

Muutettiin viime viikonloppuna! :jami: Ja voi että mä tykkään tuosta meidän kämpästä! Ainut miinuspuoli on se, että pistorasioita on liian vähän. (Esim. yksi pistoke kylppärissä ja kolme (joista yksi lattian rajassa) käytettävissä olevaa keittiössä.) Mutta noi nyt on pieniä juttuja. Meidän kämppä! :sydän:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 18 Marras 2013 22:54

Kuten kunnon asunto-omistajan "kuuluu", hankkiuduin ensi vuodeksi taloyhtiön hallitukseen. :superhymy: Saa nähdä, kauanko olen asiasta innoissani. :keijo:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 20 Marras 2013 18:51

Oon kyllä kuullut, että taloyhtiön hallituksesta kannattaa nimenomaan pysyä niin kaukana kuin vaan mahdollista. :virne:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 20 Marras 2013 19:06

Emilia kirjoitti:Oon kyllä kuullut, että taloyhtiön hallituksesta kannattaa nimenomaan pysyä niin kaukana kuin vaan mahdollista. :virne:

Joo, oon mäkin kuullut, mutta päätin silti mennä taloyhtiön hallitukseen. :keijoei: Kai mulla on ison asunnon syndrooma. Vastiketta maksamme sen verran paljon, että tulee tarve vahtia, mihin ne rahat oikein menevät. :tilt:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 20 Marras 2013 20:49

(Mutkin onnistuttiin saamaan meidän taloyhtiön hallituksen varajäseneksi. :läps: Onneksi se on vaan vara- , ja mulle vakuuteltiin, ettei mun tarvitse tehdä mitään. :keijo: )
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 24 Marras 2013 23:48

Katsos vaan, täällähän on tehty peliliikkeitä :D Onnea marenki ja Mies vielä näin henkilöltä, joka vähän harvemmin pyörähtää kämppäpuolella. Ei sitten kovin pitkään oltu melkein naapureita.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 24 Marras 2013 23:52

Niin no, "ei kovin pitkään" on yli vuosi kuitenkin. :keijo: Kiitos onnitteluista! :superhymy:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 25 Marras 2013 00:14

Mutta äkkiä sekin meni. Etkö sitten viihtynyt tällä alueella? Saa linkittää, jos olet perustellut asiaa jo aiemmin. :peukku:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 25 Marras 2013 00:37

Viihdyin toki, kämppä oli ihana ja alue oikein mukava. Mutta kun tuli ajankohtaiseksi oman asunnon osto, kyseinen paikka ei ollut ihan ykkösenä listalla. Hintataso on sijaintiin (kaukana töistä) nähden aivan liian korkea. Välillä kyllä kävi mielessä, pitäisikö kysyä edellisen kämpän omistajilta, myisivätkö he kämpän. Nyt kun on löytynyt koti kävelymatkan päästä töistä, ei voi muuta kuin huokaista helpotuksesta. Ei enää (vähintään) 45 minuutin työmatkoja aamuisin. :helpotus: Ja onhan tää kämppä paljon tilavampikin ja muutenkin ihana. :hullu:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 11 Touko 2014 19:40

Mulla ei tuu ikinä olemaan varaa omaan asuntoon, saati taloon. Enkä kyllä oikeastaan tajua, miksi asunto edes pitäisi omistaa. (Ja oon varmaan sanonut tämän ennenkin.)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 12 Touko 2014 10:56

Mulla ainakin asunnon omistamishalu liittyy lähes pelkästään rahaan. Nytkin vastike + lainalyhennykset ja -korot ovat vain vähän enemmän kuin edellisen kämpän vuokra. (Voisi olla vähemmänkin kuin vuokra, jos en haluaisi maksaa lainaa suht nopeasti pois.) Ja kämppä on kuitenkin huomattavasti suurempi kuin vanha vuokrakämppämme. Tämän kokoista kämppää ei meillä varmaan olisi edes varaa vuokrata.

Lisäksi minä olen turvallisuushakuinen ihminen. Se, että ei tarvitse miettiä, koska kämppä menee alta, tuo turvaa.

Toisaalta kyse on myös sijoituksesta. Kämppämme on sellainen, että sen saa vuokrattua myöhemmin soluasuntona vaikka opiskelijoille tai miksei jollekin perheellekin. Sijaintikin on lähellä yliopistoa. Voi olla, että kun olemme vanhoja, eläke-etuudet ovat huomattavasti huonommat kuin nyt. Sitäkin kautta omistusasunto tuo turvaa. Tulevaisuudessa se on meille tulonlähde.

En koe, että asunto pitäisi omistaa, mutta koen sen kaikin puolin järkeväksi sijoitukseksi elämäntilanteessani. Jos vuokratasot olisivat järkevämmät, ei omistusasuntoa välttämättä olisi tullut ostettua. :tilt:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 12 Touko 2014 22:00

marenkienkeli kirjoitti:Mulla ainakin asunnon omistamishalu liittyy lähes pelkästään rahaan. Nytkin vastike + lainalyhennykset ja -korot ovat vain vähän enemmän kuin edellisen kämpän vuokra. (Voisi olla vähemmänkin kuin vuokra, jos en haluaisi maksaa lainaa suht nopeasti pois.) Ja kämppä on kuitenkin huomattavasti suurempi kuin vanha vuokrakämppämme. Tämän kokoista kämppää ei meillä varmaan olisi edes varaa vuokrata.

Lisäksi minä olen turvallisuushakuinen ihminen. Se, että ei tarvitse miettiä, koska kämppä menee alta, tuo turvaa.

Toisaalta kyse on myös sijoituksesta.

Komp, komp ja komp. Tässä ovat tiivistettyinä just ne syyt, miksi halusin oman vuokra-asunnon sijaan.

Tosin voisin vielä tähän lisätä, että omistamishalu liittyi lähes pelkästään rahaan kun tähän muutettiin, mutta nyt on syntynyt myös vahva tunneside tähän taloon. :hullu:

- - -

Mistä sä Lyyra voit nyt jo tietää, ettei koskaan tule olemaan varaa? :riips:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 12 Touko 2014 22:24

Mun siskon omistusasunto on ainakin huomattavasti halvempi lainoineen ja kuluineen kuin alueen vuokra-asunnot.
Ehkä välillä mietin että on vähän tyhmää maksaa siskon lainaa pois, mutta toisaalta sitten taas tulee eteen se, että ne muut vuokrakämpät on huomattavasti kalliimpia.

Asun siis siskon omistusasunnossa ja maksan vuokraa tasan vastikkeen ja lainan verran. Sisko maksaa itse korkonsa.
Itse koen olevani liian tuuliviiri halutakseni asettua aloilleni niin että ostaisin asunnon. Puhumattakaan etten tässä elämäntilanteessa saisi mitään lainaa, eikä se muutoinkaan olisi fiksua.

Silti kyllä ymmärrän omistusasumisen hyvät puolet. Varsinkin kun katsoo minkä tahansa alueen vuokra-asuntojen hintoja. Muutamassa pohjoisemmassa paikassa oli halvemmat vuokrat. Muutoin kaupunkien hinnat ovat ihan hyvillä tasoilla.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ti 13 Touko 2014 12:13

Lumikki75 kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Mulla ainakin asunnon omistamishalu liittyy lähes pelkästään rahaan. Nytkin vastike + lainalyhennykset ja -korot ovat vain vähän enemmän kuin edellisen kämpän vuokra. (Voisi olla vähemmänkin kuin vuokra, jos en haluaisi maksaa lainaa suht nopeasti pois.) Ja kämppä on kuitenkin huomattavasti suurempi kuin vanha vuokrakämppämme. Tämän kokoista kämppää ei meillä varmaan olisi edes varaa vuokrata.

Toisaalta kyse on myös sijoituksesta.

Komp, komp ja komp. Tässä ovat tiivistettyinä just ne syyt, miksi halusin oman vuokra-asunnon sijaan.

Ja tässä on tiivistettynä miksi mä haluaisin oman vuokra-asunnon sijaan.
Meillä on jo nyt "halpa" vuokra kolmiosta Helsingin vuokratasoon nähden, vaikka maksetaankin vuokraa lähes tonni kuussa. Omaakin maksettaisiin iloisesti tolla summalla (tai siis lainaa+vastiketta), mutta totuus on että Helsingissä tämän kokoinen kolmio maksaa maltaita eikä tulla saamaan tarpeeksi isoa lainaa nykyisillä tuloilla (miehen palkka ja mun omaishoidontuki). Mikä on oikeasti hölmöä, mutta minkäs teet. :sori:
Toisaalta tässä on ny se että jos mieli tekee, voidaan lähteä hetkessä pois eikä tarvitse miettiä mitään kämpän myymisiä yms. Ei sillä että oltais mihkään menossa.
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä