Kissamaisia juttuja

Re: Kissamaisia juttuja

ViestiKirjoittaja damn » To 26 Joulu 2013 18:46

Kaksi kissaa saattaa muuttaa luokseni. Siskon ja sen mihen kissat eivät oikein tykkää niiden lapsesta ja ovat nyt kauhean tarkkoja reviiristään ja kuseksivat joka paikkaan ja ovat muutenkin hankalia. Tätä on nyt jatkunut nyt useamman kuukauden(siskon tyttö on nyt 9kk) ja katsovat vielä jonkin aikaa muuttuuko tilanne. Jos ei muutu, niin kissat muuttaa joko mun luo tai menevät piikille. Kissat ovat kovin rakkaita minulle, mutta ei tule olemaan helppoa, jos tänne saman katon alle joudutaan. Noh, katsellaan ja koitetaan järjestellä tilanteita. Ehkä saisin hyvän syyn muuttaa kaksioon :jaaha: . Tilan puolestahan tännekkin mahtuisi samalla tavalla kuin kaksioon, mutta olisi aika huikeaa, jos olisi erillinen makuuhuone ja siinä olisi ovi.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja skray » Pe 10 Tammi 2014 07:43

Kisu on ollut meillä nyt n. 2kk, eikä mun allergia tunnu hellittävän. :huoh:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ke 22 Tammi 2014 19:13

Möllykkä on viime aikoina ollut myös öitä poissa, eli esim. viime viikon pakkasissa yhden yön, sekä sitten toissayön. Aina huolettaa, kun kisu joutuu olemaan yön ulkona, vaikka tiedän, että se selviää. :huoh:

Eilen tosin kotiin tullessaan toi myös haavan. :keijo:
Sillä on nenänpielessä sellanen 1-1,5 sentin haava, joka ainakin eilen näytti jo siltä, että se on lähteny paranemaankin ehkä jo. Epäilen, että se on tullut maanantain aikana ja tullut tappelusta jonkun muun kanssa. Epäilen naapurin kollia. :salaliitto:
Aateltiin, että seuraillaan nyt pari päivää ja jos haavan tilanne ei muutu, niin sit vois harkita eläinlääkäriin menoa.

Nytkin kisu meni aamulla ulos joskus kuuden jälkeen, eikä se vielä ole tullut takaisin.
skray

ViestiKirjoittaja skray » La 25 Tammi 2014 11:50

Miten saan kissan syömään matolääkkeensä?
Tää on tablettina, nimeltään Droncit.
Ensin yritin vaan ottaa kissan istumaan jalkojeni väliin lattialle, selkä muhun päin, taivutin pään taakse ja laitoin sen sen suuhun. Jotenkin se aina saa sen sylkästyä ulos, vaikka kuinka tekis mitä kikkoja. Myös netistä nappaamani vinkki siitä, että valellaan vähän voita sen napin päälle, ei toiminut. Senkin se vaan sylkäs ulos.
Tavalliseen kissanruokaan sekottaminen murskattuna ei toiminu, jäi ruoka syömättä. Ostin maksapasteijaa (kissan mielestä hyvää?) ja sekoitin siihen murskattuna, jäi syömättä. Ihan kuin se maistuisi läpi sieltä ruuasta jotenkin.

En enää keksi mitä kokeilisin. Yksi työkaveri ehdotti tonnikalaa ja siihen sekoittamista. Tai sitten liuottamista johonkin nesteeseen ja sen lisäämistä ruokaan. Esim. tilkkaan vettä ja siitä sit vaikka kerman sekaan.. Kuulostaako forden kissaihmisten korvassa toimivalta?

Mulla on vielä yksi tabletin puolikas jäljellä, joten yksi mahdollisuus. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja Annis » La 25 Tammi 2014 12:16

Voi olla, että tuo meidän kissa on vaan tyhmä ja tää vinkki ei toimi teillä :virne:

Mutta tosiaan meidän Norris syö tabletit (tosin kyseessä on ollut antibiootti, mutta ei sekään kai hyvää ole),
jos mä tarjoon niitä samalla tavalla kuin tarjoilen herkkunappeja,
ja se sitten luulee, että se saa karkin ja syö tabletin innoissaan.

Mutta kannaatahan sitä kokeilla, koska tuossahan ei se tabletti sinäänsä mene hukkaan, se joko syö sen tai ei.

Matolääke meillä on annettu sinä tahanana niin, että kissa pyyhkeen sisään ja toinen pitää kiinni
ja avaa suuta ja toinen tyrkkää aineen kissan suuhun ja toivotaan, että se nielee melkein kaiken :hullu:
Annis

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 25 Tammi 2014 12:50

Osta suosiolla joku lääkeruisku, liota lääke pieneen määrään vettä, lisää kermaan ja suosiolla ruutan avulla suoraan nieluun.
Jos ei se maista sitä kermasta lävitse, niin se ei pistä niin pahasti hanttiin.
Mä ite annan aina pastamaista just siksi, että ne tabletit on niin hankalia. Ruiskun avulla saat nesteen menemään nieluun ja se valuu sieltä eteenpäin, eikä sitä saa niin helpolla syljettyä ulos.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja @gen.fi » La 25 Tammi 2014 22:23

Voihin tai margariiniin sekoitettuna saatiin meillä syömään
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Wildchild » Su 26 Tammi 2014 12:07

Ruisku on meilläkin se toimivin. Kissa kainaloon ja ruisku melkeen kurkkuun että menee varmasti alas. Ei ongelmia. :tilt:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja skray » Ma 27 Tammi 2014 17:32

Tein lopulta niin, että sekoitin sen lääkkeen murskattuna sen ruokaan, enkä antanut mitään muuta ruokaa sille kuin sen ja vesikupin. Oli se yön aikana sen syöny ja lisäks saanut vedettyä pöydältä raksusäkin lattialle ja siihen revittyä reiän ja syöny niitä. :virne:

Työvoitto siis ja jatkossa tiedän, että ruoka menee alas kun tarpeeks nälkä on. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Su 02 Helmi 2014 20:52

Mölli lähti perjantaiaamuna ulos, enkä ole sen jälkeen nähnyt siitä vilaustakaan. :huoh:
Ei edes tassunjälkiä lumessa niin, että tietäisin sen käyneen ovella katsomassa mun poissaollessa. Huolettaa jo vähän, kun siitä ei ole kuulunut kohta kolmeen vuorokauteen.
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ti 04 Helmi 2014 18:35

Möllykkämme tuli kotiin eilen illalla ja tänäänkin se oli portailla mua odottamassa, kun töistä tulin. :sydän:

Oon huomannut, että kisulta lähtee karvoja sellaisina pieninä tuppoina, ei yksittäisinä karvoina. Mietin, mistä se johtuu. Olisko jollain ehdotuksia?
Siis karvat on sellaisessa "tupessa" kiinni, ja yhdessä tupsussa voi olla ehkä arviolta 10-20 karvaa. Tosin niitä on varmaan enemmän, kun noita on niin vaikea arvioida. :keijo: Kissassa ei siis näy mitään kaljuja kohtia tai mitään, mutta sieltä täältä lähtee tommosia tuppoja. Olisko se joku puutostila tai onko turkki vaan muuten huonokuntoinen vai... en enää keksi mitään.
skray

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 05 Helmi 2014 17:29

skray kirjoitti:Oon huomannut, että kisulta lähtee karvoja sellaisina pieninä tuppoina, ei yksittäisinä karvoina. Mietin, mistä se johtuu. Olisko jollain ehdotuksia?
Siis karvat on sellaisessa "tupessa" kiinni, ja yhdessä tupsussa voi olla ehkä arviolta 10-20 karvaa. Tosin niitä on varmaan enemmän, kun noita on niin vaikea arvioida. :keijo: Kissassa ei siis näy mitään kaljuja kohtia tai mitään, mutta sieltä täältä lähtee tommosia tuppoja. Olisko se joku puutostila tai onko turkki vaan muuten huonokuntoinen vai... en enää keksi mitään.

Kuulostaisi mun korviin ihan normaalilta karvanlähdöltä, kun kerran kaljuja kohtia ei näy. Ulkokissalla se turkki voi muutenkin vähän rähjääntyä, kun luuhaa pusikoissa sun muuta.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ke 05 Helmi 2014 20:12

Joo, pieniä karvatuppoja meidänkin kisut viljelevät ympäri kämppää. Skrayn ulkoilevalla kissalla se alusvilla on varmaan aika paksu ja se tosiaan irtoilee tuppoina. :)
lumikukka

ViestiKirjoittaja skray » Ma 10 Helmi 2014 21:12

Ok, ihan normaalia siis on tää karvanlähtö, hyvä. :)

Meidän kissa on niin ihana. :sydän:
skray

ViestiKirjoittaja skray » To 27 Helmi 2014 10:18

Voi kissunen. Möllykkö oli yön taas ulkona, enkä tiiä mitä sille on siellä tapahtunut, mutta se ontuu etujalkaansa, se on turvonnut kaksinkertaiseksi tassusta ja siellä on jotain haavaa tms. varpaiden välissä tai jossain. Raukka.
Koitan tässä saada eläinlääkäriä kiinni, että saisin viedä kisun hoitoon ja luultavasti röntgeniin. Tyhmä eläinläääri ei vaan vastaa puhelimeen.
Joo, tiedän, on muitakin eläinläääreitä kuin kunnan, mutta mulla ei ole tällä hetkellä ole varaa mennä niihin. :huoh:
skray

ViestiKirjoittaja Wildchild » To 27 Helmi 2014 10:51

Voi skray ja Möllykkö. :paijaus:

Toivottavasti ei ole mitään vakavaa ja saat sen eläinlääkärin kiinni! :O:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Suvi » To 27 Helmi 2014 19:08

Voi Mölli. :paijaus:

Toivotaan, että saadaan tassu kuntoon. :paijaus:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja skray » Pe 28 Helmi 2014 23:49

No sain onneksi sitten eläinlääkärin kiinni ja sainkin viedä Möllin sinne heti. Se nukutettiin ja tassu korjattiin. Mulla oli myös ens viikolle varattuna oman kunnan eläinlääkäriltä leikkausaika, että se kastroitais, mutta sekin tehtiin nyt sitten jo eilen samalla nukutuksella. Kisu jäi sinne päiväks ja menin töiden jälkeen hakemaan sen. Raukka oli vähän sekaisin ja hoitaja sanoi, että se oli oksennellu ja kuseksinu monta tuntia ja sanoi, että se voi tehdä sitä vielä kotona. Toisin kävi kuitenkin. Kisu oli hiljainen koko kotimatkan ja kotonakin se sitten vaan nukku ja oli raukka. Illalla jo ruokakin maistui ja tänään se on ollu oma itsensä.

Tosin sitä ei nyt sais päästää ulos viikkoon, eikä tiedetä miten saadaan se pysymään täällä sisällä.. Nyt vasta 1. päivä menossa ja se istuu koko ajan eteisessä ja naukuu. Oikeen surkeesti vieläpä, niin että se kuulostaa oikeen raukalta ja tekis heti mieli mennä päästämään se ulos. Yritän pysyä kovana. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 02 Maalis 2014 13:29

Yrittäkää keksiä jotain tekemistä aina kun tulee kaipuu ulos. Leikkiä, namipiiloa ja muuta. Sen lisäksi paljon silityksiä ja rapsutuksia.

Onneksi kisu saatiin kuntoon :hymyhali:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Su 02 Maalis 2014 17:48

No onneksi tosiaan saatiin kuntoon. :hymyhali:

Viritettiin tänään meidän vanha ruokapöytä olkkariin ikkunan eteen, että kissa saa istua pöydällä ja katsella ulos. Kaihtimetkin oikeen nostettiin, että näkee paremmin.
Leluista tämä kisu ei oikein taida välittää, mutta kokeilla pitää. Jotain leluja meillä kuitenkin on ja niistä vois jatkokehitellä jotain. Esim. sitoa narun päähän, että saa vähän vauhtia.

Ollaan välillä laitettu kissa kylppäriin, ettei se karkaa kun joku avaa ulko-oven. Esim. kun siivottiin ja tuli kuljettua ees taas. Samoin, kun lähdin eilen kauppaan, niin pistin kisun lukkojen taakse, ettei se sitten karkaa kun tuun kotiin ruokakassien kanssa. Kylppäri on kuitenkin useamman neliön suuruinen ja siellä on hiekkalaatikko, laitoin myös vesikupin ja ruokaa. Silti vähän ärsyttää jättää kissa sinne moneksi tunniksi yksin, tulee tunne että "rääkkään" sitä jotenkin, eikä sille ole tarpeeksi tilaa. Vaikka se oikeesti varmaan pärjää siellä ihan hyvin. Jätin jopa valotkin päälle sinne. :virne:

Oon ite tällä viikolla talvilomalla, mutta lähden huomenaamuna kotikotiin muutamaks päiväks. Mieheke jää yksin kissan kanssa ja se joutuu varmaan laittaan sen kylppäriin just päivien ajaks, kun ite on töissä. Muutenhan se saa olla täällä miten tykkää, mutta just kotiin tullessa on aika vaikee tulla sisälle, jos kissa vaanii oven takana. Ja ennen kuin kukaan sanoo mitään huonevalinnasta, niin kylppäri on ainut, jossa on ovi tällä hetkellä. Eli se on ainut paikka, mihin kissan saa teljettyä.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 02 Maalis 2014 18:24

Kyllähän kissa pärjää ellei ole ressaantuvaa sorttia.
Ja kun kuitenkin pääsee sieltä päivän päätteeksi pois. Itse ajattelen kylppärin olevan parempi vaihtoehto kuin vaikka joku häkki.

Kissaa voi kokeilla aktivoida erilaisilla naruilla, huiskilla ja mitä nyt mieleen tulee. Jotkut eivät tykkää jos ihminen on näkyvillä tai katselee kun kissa leikkii. Tällöin voi yrittää tehdä jotain narujen ja muiden mahdollisten jippojen päässä olevia houkuttimia.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 18 Touko 2014 22:45

Mulla on katossa semmoinen propelihässäkkä. Tänään oli päivällä aika kuuma ja laitoin sitten keittiöstä ja olkkarista ikkunaa auki ja ropelia pyörimään.
Paitsi että Myyyyyyy pelkää sitä. Annoin sen olla päällä ja kissa oli koko sen ajan piilossa.
Sammutin ropelin ja kissa tuli sohvan alta.
Juu, se siittä. Myyyyy pelkää sitä myös nyt ihan ilman että se on päällä. Tuijottaa sitä välillä tosi tiukasti ja jopa säikkyy sitä huomatessaan sen sivusilmästä.
:läps:

On silti viettänyt illan mun vieressä, sohvan selkänojalla :hullu:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » La 24 Touko 2014 11:01

Kissalla on ehkä taas jotain matoja. Se kun syö ulkona mitä syö, varmasti erilaisia maata vilistäviä hiiriä yms, ehkä jopa lintuja. Siitä ei oo kuin reilu kuukausi, kun sen viimeksi madotin, mutta tuntuu, että taas sais olla jotain lääkettä antamassa. Mietityttää vaan, kuinka usein kissan voi madottaa ilman, että matolääkkeet menettää tehonsa? Vai menettääkö ne tehoaan? Joka kerta oon eri lääkettä antanut, Axiluria viimeksi, sitä ennen Droncitia, jos oikein muistan. Axiluria olis vielä kaapissa, sitä piti ostaa niin iso paketti kerralla. Voinko siis antaa sitä samaa nyt? Kissan meille tullessa mulle kerrottiin, että olis parempi antaa joka kerta eri lääkettä ja se kuulostaa mun mielestä kyllä loogiselta, että saa lääkettä eri loisiin välillä.
skray

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 26 Touko 2014 09:28

Mä olen myös kuullut että ns. ulkokissoille pitää vaihdella sitä lääkettä joka kerta. Axilurista tuli mieleen että annoithan sitä sen muutaman päivän putkeen? Kun muistaaksein se ei ole näitä kerta-annos-lääkkeitä, vaan pitää antaa 3 päivää putkeen jotta tehoaa.

Mein rouva on täysin sisäkissa ja sen madotus on helppo muistaa juhannuksena ja jouluna. Mutta muistan lukeneeni jostain että ulkokissoja voi madottaa kesällä kuukaudenkin välein, talvella sitten harvemmin. Että sinuna madottaisin pois, etenkin jos on viitteitä madoista.
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja skray » Ma 26 Touko 2014 19:26

Joo, kyllä mä sen kolme päivää sillon syötin lääkettä. Voishan tuota koittaa taas madottaa. Pitääpä käydä apoteekissa joku päivä.
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä