Top 50 -albumit

Re: Top 50 -albumit

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 26 Huhti 2013 16:38

Tää vaan on ihan hirveetä. :sekopää:
Yritän kovasti, mutta kaikki päätökset top 3:n jälkeen arveluttaa. :sekopää:

En ehkä pysty tähän. :virnei:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aranwe » Pe 26 Huhti 2013 17:07

Lyyra kirjoitti:Itse en kyllä tällaiseen listaukseen oikein pysty.

Sama vika. Suosikkilevyt vaihtelee kuitenkin jatkuvasti ja moneen takavuosien puhkisoitettuunkin on sittemmin kyllästynyt totaalisesti, eikä niitä saisi millekään listalle oikein enää nostettua.

Lyyra kirjoitti:Vain yksi on varmaa: Frank Zappa sitä listaa hallitsisi joka tapauksessa. :)

Mulla on Zappan neroudesta suuri siivu vielä löytämättä, mutta Hot Rats ja Grand Wazoo on soineet suht taajaan! :) :femmat:
Aranwe

ViestiKirjoittaja theia » Pe 26 Huhti 2013 17:16

outsider kirjoitti:Tavallaan toi on mun mielestä juuri se syy miksi tällaisia listoja on kiva lukea: saattaa löytää jotain uutta mikä pistää omat musiikkikäsitykset uusiksi. Ei tässä kuitenkaan listata koko elämän suosikkilevyjä vaan tähän asti kuultuja parhaita levyä.

Mä vielä lisäisin että tällä hetkellä parhaita levyjä. Kyllä on niin fiilispohjalla nää listaukset, että vähän jopa nauratti omaa listausta tutkiessani. Kyllä se kolmessa vuodessa muuttuu tuo listaus, eikä vaan sen takia, että on tullut lisää hyviä bändejä ja lisää hyviä levyjä.
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 26 Huhti 2013 17:23

Aranwe kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Vain yksi on varmaa: Frank Zappa sitä listaa hallitsisi joka tapauksessa. :)

Mulla on Zappan neroudesta suuri siivu vielä löytämättä, mutta Hot Rats ja Grand Wazoo on soineet suht taajaan! :) :femmat:

Hyväksyn. :kyllä: Olet aloittanut erinomaisista yksilöistä. :peukku: :femmat:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 26 Huhti 2013 18:32

Ok, yritetään. :hiki:

Mulla on kamala tarve puolustella ja selitellä puolta näistä levyistä. En aio tehdä niin. Ihmettelen silti itsekin logiikkaani esim. Faith No Moren kohdalla. :riips:

Sananen perusteluista lienee kuitenkin paikallaan. Listassa on:
- kaikkien aikojen suosikkilevyjä,
- viime aikojen suosikkilöytöjä, joiden kestävyydestä en osaa sanoa, sekä
- vanhoja ei-enää-niin-tärkeitä suosikkeja, joilla on kuitenkin ollut merkittävä vaikutus makuni kehitykseen

Järjestys on melko sattumanvarainen: listan alussa ovat ne, jotka tulivat ensimmäisenä mieleen. Kymmenestä eteen päin on pitänyt pinnistellä. Joitakin levyjä on poistettu ja lisätty uudelleen. Toisia mietitään edelleen (ks. "Bubbling Under" -osio).

FZ: Hot Rats (1969)
Absoluuttinen Nollapiste: Mahlanjuoksuttaja (2005)
FZ: Apostrophe (') (1974)
FZ: Make a Jazz Noise Here (1991)
FZ: The Best Band You Never Heard in Your Life (1991)

FZ: You Can't Do That on Stage Anymore vol. 2. - The Helsinki Concert (1988)
Alice in Chains: Dirt (1992)
Soundgarden: Badmotorfinger (1991)
Pearl Jam: Vitalogy (1994)
Tom Waits: Rain Dogs (1985)

Absoluuttinen Nollapiste: Pisara ja lammas 1 (2012)
The Dillinger Escape Plan: Irony Is a Dead Scene EP (2002)
Metallica: Master of Puppets (1986)
Tool: Ænima (1996)
Mastodon: Crack the Skye (2009)

Joanna Newsom: Ys (2006)
Godspeed You! Black Emperor: F#A# (infinity) (1997)
The Dillinger Escape Plan: Miss Machine (2004)
At the Drive-In: Relationship of Command (2000)
Soundgarden: Superunknown (1994)

Prince: 1999 (1982)
Vijay Iyer Trio: Accelerando (2012)
Nik Bärtsch's Ronin: Live 2012 (2012)
Ruudolf: Doupeimmat Jumala Seivaa (2004)
Public Enemy: Fear of a Black Planet (1990)

Gil Scott-Heron: Pieces of a Man (1971)
Gillian Welch: Time (The Revelator) (2001)
Annie Lennox: Diva (1992)
Pretenders: Pretenders (1980)
Kraftwerk: The Man Machine (1978)

The Dead Texan: The Dead Texan (2004)
Tom Waits: Big Time (1988)
FZ: The Grand Wazoo (1972)
FZ: Over-nite Sensation (1973)
FZ: One Size Fits All (1975)

Jane's Addiction: Nothing's Shocking (1988)
Jane's Addiction: Ritual de lo Habitual (1990)
John Coltrane: A Love Supreme (1965)
Miles Davis: Kind of Blue (1959)
Michael Jackson: Thriller (1982)

Massive Attack: Mezzanine (1998)
Janelle Monáe: The ArchAndroid (2010)
Mr. Bungle: Mr. Bungle (1991)
Janet Jackson's Rhythm Nation 1814 (1989)
Neneh Cherry & The Thing: The Cherry Thing (2012)

Saul Williams: Saul Williams (2004)
Secret Chiefs 3: Book M (2001)
Diamanda Galás: La Serpenta Canta (2003)
Eminem: The Marshall Mathers LP (2000)
Meshuggah: Chaosphere (1998)

Bubbling Under:
Justin Timberlake: Justified,
Mr. Bungle: Disco Volante
Faith No Moren neljä viimeistä albumia
Nirvanan livelevyt
Sielun Veljet
Hassisen Kone
Sara: Veden äärelle
Juliette & The Licks: Four on the Floor
Ceebrolistics: 0.
Foo Fighters - Foo Fighters
Tulenkantajat: Tulenkantajat
Peter Brötzmann's Chicago Tentet -taltioinnit...
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja outsider » Pe 26 Huhti 2013 21:38

Hyvä Lyyra, pystyit siihen! :tapu: ei kun siis :lähmätassu:

Aikalailla samoilla kriteereillä minä omanikin valitsin, joskin vanhoilla ei-niin-tärkeillä suosikeilla oli ehkä pienempi osa. Hatusta keksin muistaakseni kai jotain n. 70 levyä joita olen joskus pitänyt täydellisinä, mutta niistä oli aika helppo pudottaa toista kymmentä pelkästään siksi etten ole jaksanut kuunnella niitä moneen vuoteen. Olin näköjään omassa listassani laiska kun en jaksanut laittaa vuosilukuja levyjen perään vaikka se mielessä kävikin.

Kyllä munkin on pakko pieni bubblin' under -lista laittaa, osittain valinnan vaikeuden vuoksi ja osittain siksi että pari levyä ei yksinkertaisesti tullut edes mieleen ekalla kerralla:

CMX - Veljeskunta (1991)
Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun (1987)
The Legendary Pink Dots - Crushed Velvet Apocalypse (1990)
Massive Attack - Mezzanine (1998)
Musta Paraati - Peilitalossa (1983)
Nicole 12 - Substitute (2004)
Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
Organ - Nekrofiilis (1982)
Sisters of Mercy - Floodland (1987)
Scott Walker - The Drift (2006)
I wish this would be your colour
outsider

ViestiKirjoittaja Jorssi » La 27 Huhti 2013 19:06

outsider kirjoitti:Törmäsin forde-arkistoja läpikäydessäni ketjuun vanhan forden käyttäjien suosikkibändeistä. Niistä oli tehty juuri tuollainen edellä ehdottomani tilastointi. Voittaja oli silloin CMX, mikähän olisi tilanne tällä nyky-fordella?
Tällaiseen listaukseen mäkin olisin valmis, mutta kyllä se määrä tässäkin pitää olla lähempänä 50 kuin 10 tai muuten menee niin vaikeaksi, että tullee jätettyä väliin. Levyjä en lähde listaamaan, koska mä joutuisin miettimään sitä listaa varmaan vuoden. Tai siis karsimaan niitä ylimääräisiä 500:aa levyä pois listalta.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 27 Huhti 2013 21:34

Jorssi kirjoitti: Levyjä en lähde listaamaan, koska mä joutuisin miettimään sitä listaa varmaan vuoden. Tai siis karsimaan niitä ylimääräisiä 500:aa levyä pois listalta.

Mietin itsekin juuri tänään vielä tuota omaa listaani. Vuosi sitten siihen ei olisi tullut tasan yhtään hiphop-levyä. :riips:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja outsider » Pe 03 Touko 2013 14:30

Jorssi kirjoitti:
outsider kirjoitti:Törmäsin forde-arkistoja läpikäydessäni ketjuun vanhan forden käyttäjien suosikkibändeistä. Niistä oli tehty juuri tuollainen edellä ehdottomani tilastointi. Voittaja oli silloin CMX, mikähän olisi tilanne tällä nyky-fordella?
Tällaiseen listaukseen mäkin olisin valmis, mutta kyllä se määrä tässäkin pitää olla lähempänä 50 kuin 10 tai muuten menee niin vaikeaksi, että tullee jätettyä väliin. Levyjä en lähde listaamaan, koska mä joutuisin miettimään sitä listaa varmaan vuoden. Tai siis karsimaan niitä ylimääräisiä 500:aa levyä pois listalta.

Musta taas on paljon helpompi keksiä 50 suosikkilevyä kuin -bändiä. :riips: Mulla erottuu joukosta tosi helposti ehkä just jotain ~ 10 sellaista yhtyettä jotka ovat selvästi olleet huomattavasti rakkaampia ja tärkeämpiä kuin muut bändit. Levyissä oli paljon enemmän valinnanvaraa sellaisten loistavien ja tärkeiden joukosta, vaikka mukaan ei ottanutkaan levyjä jotka ovat "pelkästään" hyviä (eivätkä "täydellisiä"). Artisteista ja bändeistä niitä erottuu paljon vähemmän.

Voisko niitä bändejä sitten olla vaikka 10-30 ihan sen mukaan kuinka monta ihmisten on helpointa valita? Tokihan se sitten antaa paljon enemmän äänivaltaa niille jotka listaavat niitä 50, mutta toisaalta olisi varmaan hyvä että säännöt ovat mahdollisimman joustavat että kaikki halukkaat osaavat osallistua sen mukaan kuinka monta niitä kenelläkin tulee luontevasti. Tai ehkä se vois olla vain "korkeintaan 50 bändiä"?
I wish this would be your colour
outsider

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 03 Touko 2013 16:42

outsider kirjoitti:Musta taas on paljon helpompi keksiä 50 suosikkilevyä kuin -bändiä. :riips:
Niin varmaan onkin, mutta omalle kohdalleni on huomattavasti vaikeampaa listata vain 50 levyä kuin bändiä. Pointtina oli siis se, että potentiaalisia listattavia on ihan liikaa, jotta jaksaisin lähteä niitä karsimaan.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Triple H » Su 23 Helmi 2014 03:33

Mä tein oman listan siten, et hyväksyin vain 2 parasta albumia artistilta ja/tai bändiltä. Saatan lähiaikoina tehdä uusintajaottelun, kun tuntuu tällä hetkeltä muutama asia hyvinkin erilaiselta, kun tuntui Pe 15 Loka 2010. Mut ei ihan vielä.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

Edellinen

Paluu Musiikki